TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De Koolhoven F.K.52 werd in 1937 gepresenteerd als opvolger voor de Fokker C.V bij de Luchtvaartafdeling. Er werd voor een ander toestel gekozen. Zes geproduceerde toestellen bleken onverkoopbaar. Twee toestellen werden uiteindelijk particulier aan Finland geleverd, waar ze als verkenner en verbindingstoestel werden ingezet. Beide toestellen gingen verloren in de strijd tegen de Sovjets. De in Nederland gebleven toestellen werden in 1940 gesloopt.


    Finse Ko-129 (ex- PH-ASW) Bron: Public Domain (onbekend)

    Onverkoopbaar product

    De Koolhoven FK-52 was een Nederlands product en eigenlijk door Koolhoven ontworpen als opvolger voor de Fokker C.V (C-5) van de Nederlandse LVA. Het was een dubbeldekker met een vast onderstel en een ruime cockpit. De Bristol Mercury motor dreef een driebladige propeller aan.

    De eerste vlucht vond plaats op 9 februari 1937. Het prototype (PH-AMZ) verongelukte op 11 augustus 1937 bij een demonstratie voor de LVA op Soesterberg. De LVA zag vooralsnog af van aankoop. Omdat Koolhoven het toestel wel graag wilde verkopen bouwde de fabriek zelf meerdere exemplaren. In 1938 kwam de PH-ASW klaar, gevolgd door de PH-ASX en PH-ASY. Het jaar daarop volgend rolden de PH-ASZ en PH-ATA uit de fabriek. Ze bleken onverkoopbaar.


    PH-ASW in volle vlucht Bron: Public Domain (onbekend)

    Toen in 1939 de Fins-Russische Winteroorlog uitbrak kwam de Zweedse piloot Graaf Karl-Gustav von Rosen, zijn buurland te hulp en schonk de Finnen een van de KLM gekochte Douglas DC-2 (PH-AKH, werd DO-1) en de door hem gekochte PH-ASW en PH-ASX. In Finland werden de F.K.52 toestellen voorzien van de registratie KO-129 en KO-130. Tot 1943 zijn de toestellen door de Finnen gebruikt voor verkennings- en verbindingsdoeleinden. De slechte vliegeigenschappen zorgden ervoor dat de vliegtuigen niet erg populair waren bij de Finse piloten. De KO-130 is door Russisch luchtafweergeschut neergeschoten en de KO-129 is later verongelukt.

    De overgebleven toestellen in Nederland zijn in 1940 gesloopt.

    Technische gegevens Koolhoven F.K.52

     Type: Koolhoven F.K.52
     Taak:
    verkenner
     Bemanning:
    2
     Spanwijdte:
    9,80 meter
     Vleugeloppervlakte:
    28,40 m2
     Lengte:
    8,25 meter
     Hoogte:
    3,30 meter
     Gewicht:
    Leeggewicht: 1.650 kg
    Max. gewicht: 2.500 kg
     Motor:
    1x Bristol Mercury VIII  motor
    840 pk
     Snelheid:
    Max. snelheid: 380 km/u
    Kruissnelheid: 308 km/u
     Bereik:
    1.130 km
     Plafond:
    9.800 meter
     Bewapening:
    2x 7,7 mm MG Lewis (bovenste vleugel)
    150 kg bommenlast
     Productie:
    6

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    25-02-2003
    Laatst gewijzigd:
    20-03-2022
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde boeken

    Koolhoven, Nederlands vliegtuigbouwer in de schaduw van Fokker
    De Nederlandse Vliegtuigen