TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De veerboot d.s. Alversund werd in 1939 door de Sjöforsvaret (Noorse Marine) gehuurd en als patrouilleschip ingezet vanuit Klokkarvik, Sotra. Het schip werd op 25 april 1940 door haar bemanning tot zinken gebracht. De Duitsers lichtten het schip en namen het op 25 juli 1940 in dienst als Biene II (NB 16) bij de Hafenschutzflottille Bergen. In mei 1945 kwam het schip terug bij haar eigenaren en werd het weer als veerboot ingezet.


    De Alversund na de Tweede Wereldoorlog (1951) Bron: Wilco Vermeer collection

    Gegevens

    Gebouwd door:
    Kiel gelegd:
    Te waterlating:
    In dienst:
    Einde:
    Mjellem & Karlsen,
    Bergen
    ?
    ?
    augustus 1926
    7 maart 1995
    (sloop)
    Bouwnummer : 60




    Indeling:
    Datum in:
    Datum uit:



    augustus 1926
    1927
    veerboot Alvaersund - Alvaersund & Manger Dampskibsselskab

    1927
    september 1939
    veerboot Alversund - Alversund & Manger Dampbaatlag


    september 1939
    25 april 1940
    patrouilleboot Alversund - Sjöforsvaret (Noorse Marine)

    1 december 1940
    1945
    Biene II (NB16) - Kriegsmarine

    1946
    juni 1965
    veerboot Alversund - Alversund & Manger Dampbaatlag

    juni 1965
    1973
    vrachtschip Alverstrommen - Ivar Matre, Asane

    1973
    mei 1990
    vrachtschip Kiloran - Bertin Solsvik

    mei 1990
    1995
    Nordhordland Veteranbatlag

    Definitielijst

    Kriegsmarine
    Duitse marine, naast de Heer en de Luftwaffe onderdeel van de Duitse Wehrmacht.

    Geschiedenis

    De veerboot d.s. Alvaersund werd in augustus 1926 door Mjellem & Karlsen in Bergen geleverd aan de Alvaersund & Manger Dampskibsselskab te Bergen en deed als veerboot dienst op de route Bergen - Nordhordland. Nadat in 1927 de maatschappij heer naam wijzigde in Alversund & Manger Dampbaatlag, werd het schip hernoemd tot d.s. Alversund.

    De Sjöforsvaret (Noorse Marine) huurde het schip vanaf september 1939 en zette het in als patrouilleschip met als thuisbasis Klokkarvik, Sotra. De Alversund maakte, samen met de Manger, Lindaas, Haus en Oygar, deel uit van de 12. Bevoktningsdivisjon, Bergen Sjöforsvarsavsnitt, 2. Sjöforsvarsdistrikt. Op 25 april 1940 bracht de bemanning het schip te Valvatneg, Stord tot zinken in een poging het uit de handen van de Duitsers te houden.[1]

    Technische gegevens d.s. Alversund

     Naam: d.s. Alversund
     Callsign/Registratie:
    ?
     Bouwer:
    Mjellem & Karlsen, Bergen
     Bouwnummer:
    60
     Type/Klasse:
    Patrouilleboot / geen
     Waterverplaatsing:
    187 BRT (bruto)
    86 t (netto)
     Lengte:
    35.69 meter
     Breedte:
    6,16 meter
     Diepgang:
    3,20 meter
     Snelheid:
    11,75 knopen (21,76 km/u)
     Bewapening:
    1x 65 mm geschut
     Bemanning
    18

    Geschiedenis Biene II

    De Duitse bezetter lichtte het schip en liet het bij Gunvald Ottesen, Sagvag/Stord repareren. Op 15 juli 1940 werd het schip overgenomen door de Kriegsmarine en op 1 december 1940 als Biene II (NB 16) in dienst genomen bij de Hafenschutzflottille Bergen.[2]

    Definitielijst

    Kriegsmarine
    Duitse marine, naast de Heer en de Luftwaffe onderdeel van de Duitse Wehrmacht.

    Geschiedenis na de Tweede Wereldoorlog

    In mei 1945 werd het schip teruggegeven aan de oorspronkelijke eigenaren en door Mjellem & Karlsen te Bergen hersteld. Vanaf 1946 deed het als Alversund dienst als veerboot. In 1965 werd de Alversund uit de vaart genomen en in juni 1965 verkocht aan Ivar Matre, Asane te Bergen.

    Omgebouwd tot vrachtschip, deed het vanaf 1967 dienst als de d.s. Alverstrommen. De Alverstrommen werd in 1973 verkocht aan Bertin Solsvik in Solsvik, Sotra, waarna het als d.s. Kiloran in dienst kwam. Na een faillissement, werd het schip in mei 1990 op een veiling verkocht aan Nordhordland Veteranbatlag te Ostereidet. Het plan om het schip te restaureren kon door de slechte staat van het schip geen voortgang vinden en op 7 maart 1995 werd het voor sloop overgebracht naar Blomvag. In 1996 werd het schip gesloopt.

    Noten

    1. Devine, 1945, pag. 20
    2. Hildebrand, 1983, pag. 571