TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    Drie schepen van de Kinugasa-klasse koopvaardijschepen, zouden vanaf 1935 worden omgebouwd tot tenders voor watervliegtuigen. Gezamenlijk vormden ze de Kashii Maru-klasse. Uiteindelijk werden er twee vliegtuigtender en één werd als troepentransportschip gebruikt.


    Kashii Maru aangevallen tijdens de Slag in de Baai van Ormoc Bron: Wilco Vermeer collection

    Schepen in de klasse

    Naam:
    Gegevens:
    s.s. Kashii Maru (1936)



    15 juni 1935: kiellegging
    24 januari 1936: tewatergelaten
    30 juni 1936: in dienst gesteld Nippon Yusen Kiaha (NYK) Lijn
    7 november 1941: Japanse Keizerlijke Marine Troepentransportschip No. 828
    10 november 1944: gezonken
    s.s. Kagu Maru (1937)
    21 november 1935: kiellegging
    18 april 1936: tewatergelaten
    25 augustus 1937: in dienst gesteld Japanse Keizerlijke Marine
    10 januari 1945: afgeschreven
    s.s. Kinugasa Maru (1936)
    10 augustus 1935: kiellegging
    26 december 1935: tewatergelaten
    28 febuari 1936: in dienst gesteld Kokusai Kisen K. K. Line
    14 augustus 1937: in dienst Japanse Keizerlijke Marine
    10 maart 1945: afgeschreven

    Geschiedenis

    De zusterschepen s.s. Kinugasa Maru, s.s. Kagu Maru (1937) en s.s. Kashii Maru (1936) werden als Kinugasa-klasse koopvaardijschepen gebouwd voor de Kokusai Kaisen Linie. De drie schepen zouden vanaf 1935 door de Japanse Keizerlijke Marine worden omgebouwd tot vliegtuigmoederschip als de Kashii Maru-klasse.[1]

    De Kashii Maru werd uiteindelijk in 1941 door de Japanse Keizerlijke Marine in dienst genomen als troepentransportschip. De s.s. Kagu Maru (1937) en de s.s. Kinugasa Maru (1936) werden in 1937 door de Japanse Keizerlijke Marine omgebouwd tot moederschip voor watervliegtuigen.[2][3]

    Doordat de schepen voor verschillende doeleinden werden ingezet kan voor wat betreft de inrichting, bewapening en technische gegevens geen algemeen beeld gegeven worden. Van de ontwerpgegevens is geen eensluidend beeld uit de verschillende bronnen te filteren.

    De s.s. Kashii Maru (1936) ging op 10 november 1944 verloren in de Slag bij de Baai van Ormoc. Dit was het enige schip uit deze klasse welke tijdens de Tweede Wereldoorlog verloren ging.[4]


    De Kinugasa Maru in 1938 Bron: Wilco Vermeer collection

    Technische gegevens

     Klasse: Kashii Maru-klasse
     Aantal in klasse:
    3
     Land:
    Japan
     Type:
    Hulpschepen
     Waterverplaatsing:
    6807 - 7189 BRT
     Lengte:
    138/139 meter
     Breedte:
    18,60/19,00  meter
     Diepgang:
    9,40/9,00  meter
     Aandrijving:
    1x 6 cyl. 4 SCSA diesel motor
    enkele schroef
    6000-7600 shp
     Snelheid:
    19 knopen (35 km/u)
     Bewapening:
    gevarieerd
     Bemanning:
    ca 50

    Noten

    1. Kasii Maru Passenger-Cargo Ship / Wrecksite
    2. Gogin, 2021, pag. 54
    3. Kagu Maru: Tabular Record of Movement / Combined Fleet
    4. The Joint Army-Navy Assessment Committee, 1947, pag. 74

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    17-03-2021
    Laatst gewijzigd:
    16-05-2023
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde boeken

    Fighting Ships of World War Two volume 3