TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    Doordat het schip later werd gebouwd dan haar zusterschepen uit de Illustrious-klasse, werden al tijdens de bouw diverse aanpassingen doorgevoerd. Hierdoor had HMS Indomitable een extra hangardek en kon derhalve meer vliegtuigen meevoeren. Tussen 1947 en 1950 gemoderniseerd werd HMS Indomitable in 1953 afgevoerd en in 1955 gesloopt.

    Gegevens


    HMS Indomitable, november 1941, Norfolk Naval Shipyard, Portsmouth, Virginia Bron: Wilco Vermeer collection
    Gebouwd door:
    Kiel gelegd:
    Te waterlating:
    In dienst:
    Einde:
    Vickers-Armstrong,
    Barrow-in-Furness
    10 november 1937 26 maart 1940
    10 oktober 1941
    30 september 1955
    (sloop)
    Bouwnummer : ?




    Indeling:
    Datum in:
    Datum uit:



    december 1941
    maart 1942
    HMS Indomitable (92), Eastern Fleet

    maart 1942
    juli 1942
    HMS Indomitable (92), Force A, Eastern Fleet

    juli 1942
    augustus 1942
    HMS Indomitable (92), Force H, Mediterranean Fleet

    augustus 1942
    september 1942
    HMS Indomitable (92), Force Z, Mediterranean Fleet

    juni 1943
    augustus 1943
    HMS Indomitable (92), Force H, Mediterranean Fleet

    augustus 1944
    november 1944
    HMS Indomitable (92), Eastern Fleet

    november 1944
    november 1945
    HMS Indomitable (92), British Pacific Fleet

    1951
    oktober 1953
    HMS Indomitable (R92), Home Fleet

    Geschiedenis

    De kiel voor HMS Indomitable werd op 10 november 1937 gelegd aan de werf van Vickers Armstrong te Barrow-in-Furness. In tegenstelling tot haar zusterschepen had de HMS Indomitable een extra hangardek. Hierdoor kon het schip aanvankelijk meer vliegtuigen meevoeren. Hierdoor werden wel de bepantsering en het lagere hangardek gereduceerd. Indomitable werd op 26 maart 1940 te water gelaten en op 10 oktober 1941 afgeleverd.[1][2]

    Het 23.000 ton metende schip kreeg een lengte van 229,80 meter en was in staat een snelheid te genereren van 30,5 knopen (56,5 km/u). De bemanning van 1392 personen had de beschikking over 45 vliegtuigen, 8x2 114 mm QF Mk III geschut, 3x8 40 mm pom-pom's en 8x1 20 mm Oerlikon geschut. Het vliegdek had een lengte van 225,60 meter en een breedte van 29 meter. De bovenste hangar kreeg 139,6 x 18,9 x5,3 meter en de lagere hangar 51,2 x18,9 x4,9 meter. De hangars en het vliegdek waren verbonden door twee liften.[3]

    Direct na de indienststelling werd het schip naar West-Indië gestuurd om gereed te worden gemaakt voor operationele dienst. Als het schip niet tijdens een proefvaart in november 1941 aan de grond was gelopen op een koraalrif bij Jamaica, dan had het zich in december 1941 gevoegd bij de HMS Prince of Wales (53) en HMS Repulse (34) in Singapore. Nu kon het schip zich pas in januari 1942 naar de zuidelijke Pacific vervoegen. Gestationeerd bij de Eastern Fleet in Ceylon, arriveerde het eind januari in de buurt van Java met aan boord 48 RAF Hawker Hurricane toestellen die werden geleverd voor vliegvelden op Sumatra. Tijdens de reparaties die vanwege de lichte schade opgelopen in november werden uitgevoerd, ontving het schip tegelijk een Type 285 radar.[4]

    In maart en april 1942 ontving het schip respectievelijk drie nieuwe Type 282 radar systemen en aanvullend 3x8 40mm/39 kaliber pom-pom luchtafweer. Samen met de HMS Illustrious (87), nam de HMS Indomitable in mei 1942 deel aan de operatie bij Diego Suarez, de Vichy-Franse marinebasis op Madagaskar. In juli 1942 arriveerde HMS Indomitable in Britse wateren om praktisch direct weer naar de Middellandse Zee te worden gestuurd. Daar nam het deel aan operatie Pedestal op 3 augustus 1942, ter bescherming van het Maltakonvooi. In augustus 1942 werd het schip geraakt door Duitse bommen. De schade was dusdanig dat het tot februari 1943 buiten gevecht was. Tijdens de omvangrijke reparaties werden een type 79B en een Type 281B een Type 272 en drie Type 282 radar geïnstalleerd en ontving het schip 8x2 en 2x1 20 mm/70 kal Oerlikon luchtafweergeschut. Na de reparatie werd de HMS Indomitable direct weer naar de Middellandse Zee gestuurd. Daar aangekomen, werd het op 15 juni 1943 getorpedeerd door een Duitse Junkers Ju 88, waardoor het schip weer in reparatie moest.[5][6][7][8]

    Bij deze reparatie werd SG en SM-1 radar aangebracht en aanvullend 2x4 en 2x2 40mm/56 kal Bofors geschut, 12x2 en 6x1 20 mm/70 kal Oerlikon geschut toebedeeld. In februari 1944 kwam het gerepareerde schip onder bevel van de Britse Eastern Fleet en vervolgens de Britse Pacific Fleet. Alhier volgde een groot aantal operaties rond Nederland-Indië en op 4 januari 1945 de luchtaanval op Medan samen met de HMS Indefatigable (R10) en HMS Victorious (38). Midden augustus 1945 was de HMS Indomitable betrokken bij de gedenkwaardige herinname van Hong Kong. Vervolgens volgden de nodige troepentransporten naar Groot-Brittannië. Gedurende 1945 werd het luchtafweergeschut nogmaals uitgebreid met 13x1 40 mm/56 kal Bofors geschut maar werd ander luchtafweer verwijderd.[9]


    HMS Indomitable Bron: Imperial War Museum A51827

    Na een korte tijd in reserve te zijn gehouden, werd het schip tussen 1947 en 1950 gemoderniseerd. Tussen 1950 en 1953 nam het deel aan de Britse Home Fleet, om in oktober 1953 wederom in reserve te gaan. In oktober 1955 werd het schip gesloopt. De HMS Indomitable is uitgerust geweest met een groot aantal verschillende vliegtuigen en bijna even zovele eenheden.

    Definitielijst

    kaliber
    De inwendige diameter van de loop van een stuk geschut, gemeten bij de monding. De lengte van de loop wordt vaak aangegeven in het aantal kalibers. Zo is bv de loop van het kanon 15/24 24 ×15 cm lang.
    radar
    Engelse afkorting met als betekenis: Radio Detection And Ranging. Systeem voor het met elektromagnetische golven vaststellen van de aanwezigheid, afstand, snelheid en richting van voorwerpen als schepen, vliegtuigen, enz.

    Technische gegevens

     Naam: HMS Indomitable
     Callsign/Registratie:
    92
     Bouwer:
    Vickers-Armstrong, Barrow-in-Furness
     Bouwnummer:
    ?
     Type/Klasse:
    Vliegdekschip / Illustrious-klasse
     Waterverplaatsing:
    23.000 lt (23.369 BRT (standaard)
    29.730 BRT (beladen)
     Lengte:
    229,80 meter
     Breedte:
    29,20 meter
     Diepgang:
    8,80 meter
     Aandrijving
    6 Admiralty 3-drum boilers
    3 schachten
    3 geschakelde Parsons stoomturbines
    111.000 shp (83.000 kW)
    4.500 ton brandstof
     Snelheid:
    30,5 knopen (56,5 km/u)
     Bereik:
    20.000 km (bij 14 knopen)
     Bepantsering:
    romp: 114 mm
    zijkant hangars: 38 mm
    magazijnen: 38-76 mm
    vliegdek: 76 mm
     Bewapening:
    8x2  114 mm/45 kaliber QF geschut
    3x8 - 6x8 40 mm/39 kaliber QF luchtafweer
    8x - 10x 20 mm/70 kal Oerlikon luchtafweer
    45 vliegtuigen
    1 katapult
     Bemanning
    1392 / 2200

    Definitielijst

    kaliber
    De inwendige diameter van de loop van een stuk geschut, gemeten bij de monding. De lengte van de loop wordt vaak aangegeven in het aantal kalibers. Zo is bv de loop van het kanon 15/24 24 ×15 cm lang.

    Commanding Officers

    Commander Patrick William Wootten (Kapitein-luitenant ter zee)
    5 november 1940
    Captain Harold Edward Morse (Kapitein ter Zee)
    4 juli 1941
    Captain Thomas Hope Troubridge (Kapitein ter Zee)
    25 februari 1942
    Commander Patrick William Wootten (Kapitein-luitenant ter zee)
    9 september 1942
    Captain Guy Grantham (Kapitein ter Zee) 15 december 1942
    acting Captain Patrick William Wootten (waarnemend Kapitein ter Zee)
    augustus 1943
    acting Captain Ughtred Henry Ramsden James (waarnemend Kapitein ter Zee)
    eind 1943
    Captain John Arthur Symons Eccles (Kapitein ter Zee)
    2 november 1943
    Commander Eric Roland John Oddie (Kapitein-luitenant ter zee)
    24 januari 1944
    Captain John Arthur Symons Eccles (Kapitein ter Zee)
    30 januari 1944
    Commodore William Gerrard Andrewes (Commandeur)
    28 december 1945
    CommanderThomas James Germaine Marchant (Kapitein-luitenant ter zee)
    4 januari 1947 - april 1947
    Captain Wilfrid John Wentworth Woods (Kapitein ter Zee)
    1 april 1952 - oktober 1953

    Noten

    1. Hobbs, 2014, pag. 100
    2. Gogin, 2014, pag. 40
    3. Gogin, 2014, pag. 40-41
    4. Gogin, 2014, pag. 41
    5. Gogin, 2014, pag. 41
    6. Rohwer, 2005, pag. 136
    7. Shores, 1996, pag. 278-283
    8. Friedman, 1988, pag. 151
    9. Gogin, 2014, pag. 41

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    26-01-2022
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde boeken