TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De Bristol Bombay was een transportvliegtuig dat tevens in staat was om als bommenwerper te worden ingezet. Hiertoe was het in 1933 ontworpen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog deden de toestellen dienst in het Midden-Oosten, de Balkan en Noord-Afrika.


    Bron: Imperial War Museum CH 2935

    Britsol Bombay transportvliegtuig

    De Bristol Bombay werd in 1933 ontworpen op basis van Air Ministry Specification C.26/31 voor een combinatie van een transportvliegtuig en een bommenwerper. Het diende ter vervanging van de tot dan toe in India en het Midden Oosten gebruikte Vickers Valentia. De specificatie was opgesteld voor een ééndekker vliegtuig dat in staat was 24 manschappen te vervoeren, maar ook in staat was bommen en defensieve wapens te vervoeren.[1] Twee bedrijven dienden een concurrerend model in, de Armstrong Whitworth A.W.23 (waaruit later de Armstrong Whitworth Whitley werd ontwikkeld) en de Handley Page HP.52 (waaruit de Handley Page Hampden werd ontwikkeld).[2] Op 23 juni 1935 maakte het prototype de eerste vlucht[3]. Het prototype, K3583[4], was geproduceerd bij Bristol in Filton en bleef bij de fabriek voor onderzoekswerk. Aanvankelijk stond het toestel bekend als Bristol-130 en pas in 1937 werd de naam Bristol Bombay aan het toestel gegeven.


    Bristol Type 130 prototype Bron: Imperial War Museum ATP 8618B

    De Bombay was een hoogdekker met twee motoren, geheel uit metaal opgebouwd. De hoog liggende vleugel was geheel vrijdragend en de motoren waren aan de vleugel bevestigd. De romp en vleugeldelen hadden een vast onderstel aan zich bevestigd gekregen met gestroomlijnde wielkasten. Het was uitgerust met een dubbel staartvlak en had een vast staartwiel. In de neus en de staart waren een geschutsopstelling aangebracht waarin een Lewis machinegeweer was bevestigd. De piloot bevond zich in de gesloten cockpit en de navigator/bommenrichter in de neus. De telegrafist was tevens schutter en most zijn taken verdelen tussen een positie in de cockpit en de neuskoepel. Bij bommenwerpermissies werd in de staart een extra schutter geplaatst. Bij het prototype bevind zich hier nog een open opstelling met een mitrailleur, maar in de productietoestellen werd dit vervangen door een hydraulische geschutskoepel. Als bommenlast konden acht bommen van 110 kg in rekken onder de romp worden meegevoerd.[5]

    Definitielijst

    mitrailleur
    Machinegeweer, een automatisch, zwaar snelvuurwapen.

    Typenoverzicht

    Bristol Type 130
    Prototype, K3583
    1
    Bristol Type 130 Mark II / Bristol Type 130A / Bristol Bombay Mk I
    Productieversie
    50

    Bristol Bombay Mk. I

    In juli 1937 werden 80 toestellen besteld. Omdat Bristol het druk had met de productie van de Bristol Blenheim bommenwerper, werd de productie van de serie toestellen uitbesteed aan Short & Harland in Belfast. In 1939 werd het eerste toestel pas geleverd en werden de laatste 30 toestellen afbesteld. Zodoende werden met het prototype 51 toestellen in dienst genomen.[6] De productieserie kreeg de RAF aanduiding L5805 t/m L5857. Het eerste toestel werd in september 1939 geleverd aan No. 216 Squadron in Egypte.

    Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden de toestellen voornamelijk ingezet in en vanuit het Midden-Oosten. Bij de evacuaties van Griekenland en Kreta werden de toestellen volop ingezet. In Noord-Afrika deden de toestellen naast transportvluchten ook nachtbombardementen.[7] In Europa vervoerde in 1940 No. 271 Squadron voorraden naar de British Expeditionary Force in Frankrijk.[8] Vijf toestellen werden op 17 november 1941 gebruikt voor het droppen van SAS manschappen tijdens hun eerste operationele missie.


    Bristol Bombay Mk I, L5845 'D', No. 216 Squadron RAF, Marble Arch Landing Ground, Tripolitania, bij bevoorrading van No. 239 Wing RAF Bron: Imperial War Museum CM 4230

    Eén Bristol Bombay was betrokken bij een historische gebeurtenis. Op 7 augustus 1942 werd de Bristol Bombay L4814, No. 216 Squadron RAF, met aan boord Lieutenant General William Gott neergeschoten boven de Westelijke woestijn. Gott kwam hierbij om het leven. Hij was op dat moment onderweg om het bevel op zich te nemen van het Britse 8th Army, nadat General Claude Auchinleck van dit commando was ontheven. Door zijn dood werd Bernard Montgomery aangesteld als Commander-in-Chief 8th British Army.

    De Bristol Bombay werd nog ingezet als gewonden transport tijdens de invasie van Sicilië en later het Italiaanse vaste land. In 1944 werden de toestellen langzaam maar zeker buiten gebruik gesteld. De Bristol Bombay was tot dat moment ingezet bij No. 1 Air Ambulance Unit RAAF, No. 117 Squadron RAF (Khartoem), No. 216 Squadron RAF (Egypte) en No. 271 Squadron (Engeland). Geen enkel toestel is bewaard gebleven, alleen bij Gibraltar werden restanten van toestel L5846 onder water ontdekt.[9]

    Definitielijst

    invasie
    Gewapende inval.

    Technische gegevens Bristol Bombay Mk I

     Type: Bristol Bombay Mk I
     Taak:
    Transportvliegtuig / Bommenwerper
     Bemanning:
    3 / 4
     Spanwijdte:
    29,18 meter
     Vleugeloppervlakte:
    124 m2
     Lengte:
    21,11 meter
     Hoogte:
    6,07 meter
     Gewicht:
    Leeggewicht: 6.260 kg
    Max. Gewicht: 9.153 kg
     Motor:
    2x Bristol Pegasus XXII 9-cilinder luchtgekoelde motoren
    1.010 pk (750 kW) elk
    3 bladige propellers
     Snelheid:
    Max. snelheid: 309 km/u
    Kruissnelheid: 260 km/u
     Bereik:
    3.590 km
     Plafond:
    ? m
     Bewapening:
    1x 7,7 mm Vickers K machinegeweer in handbediende neuskoepel
    1x 7,7 mm Vickers K machinegeweer in handbediende staartkoepel
    907 kg bommen als 8x113 kg onder de romp
     Productie:
    50

    Productie en historie Bristol Bombay toestellen

    Registratie:
    Kenmerk:
    Piloot/Eenheid

    K3583

    Prototype

    L5805



    L5806



    L5807



    L5808
    SH-1

    Handling Squadron Aeroplane & Armament Experimental Establishment
    23 augustus 1939:
    neegestort bij opstijgen
    RAF Martlesham Heath, Ipswich
    L5809
    SH-2



    L5810
    SH-3

    No. 216 Squadron RAF / No 1 Air Ambulance Unit RAAF
    11 april 1943:
    No 1 Air Ambulance Unit RAAF
    29 mei 1943: terug naar RAF
    L5811
    SH-4

    No. 216 Squadron RAF
    23 januari 1942:
    neergeschoten door Duits luchtafweer
    Zāwiyat Masūs, Libië
    L5812
    SH-5



    L5813
    SH-6
    BJ-P
    No. 271 Squadron RAF
    11 mei 1940:
    gecrashed bij landing
    Bétheniville, Marne
    L5814
    SH-7

    No. 216 Squadron RAF
    7 augustus 1942:
    neergeschoten
    Alexandria, nabij LG.90, Egypte
    L5815
    SH-8

    No. 216 Squadron RAF
    15 juli 1940:
    neergestort ten zuiden van Mersa Matruh
    L5816
    SH-9
    SH-B
    No. 216 Squadron RAF
    19 oktober 1940:
    neergestort onderweg naar Benghazi
    L5817
    SH-10
    G-AFYM
    No. 271 Squadron RAF
    1 april 1941:
    neergestort
    Ivinghoe Beacon, Ivinghoe, Chiltern Hills
    L5818
    SH-11

    No. 10 Flying Training School RAF
    10 oktober 1939:
    gecrashed bij noodlanding
    Amerton, south of Uttoxeter
    L5819
    SH-12

    No. 216 Squadron RAF
    18 juli 1940:
    neergestort bij landing
    Lake Mariut, Egypte
    L5820
    SH-13

    No. 216 Squadron RAF / No 1 Air Ambulance Unit RAAF
    11 februari 1944:
    vernield bij storm
    Bari, Italië
    L5821
    SH-14

    No. 216 Squadron RAF
    17 december 1940:
    neergestort bij oefening
    Suez Road bombing range, Suez
    L5822
    SH-15

    No. 216 Squadron RAF
    23 september 1941:
    neergestort bij landing
    RAF Heliopolis, Almaza, Cairo
    L5823
    SH-16

    No. 216 Squadron RAF
    6 mei 1941:
    onherstelbaar beschadigd bij landing
    Kano, Nigeria
    L5824
    SH-17

    No. 216 Squadron RAF
    24 juli 1942:
    neergeschoten
    Dier El Monas, Egypte
    L5825
    SH-18

    No. 216 Squadron RAF / No 1 Air Ambulance Unit RAAF
    20 juli 1943:
    No 1 Air Ambulance Unit RAAF
    20 augustus 1943:
    retour RAF
    31 augustus 1944: afgeschreven
    L5826
    SH-19

    No. 117 Squadron, RAF
    21 augustus 1941:
    vernield bij storm
    Khartoum, Sudan
    L5827
    SH-20

    No. 216 Squadron RAF / No 1 Air Ambulance Unit RAAF
    31 januari 1944:
    retour RAF
    31 augustus 1944:
    afgeschreven
    L5828
    SH-21

    RAF Khartoum Communications Flight
    20 november 1941:
    neergestort bij noodlanding
    Dawaki, Nigeria
    L5829
    SH-22

    No. 216 Squadron RAF / No 1 Air Ambulance Unit RAAF
    1943:
    No 1 Air Ambulance Unit RAAF
    april 1944:
    afgeschreven
    L5830
    SH-23

    No. 216 Squadron RAF
    14 april 1941:
    gecrashed bij opstijgen
    Lagos, Nigeria
    L5831
    SH-24

    No. 216 Squadron RAF / No 1 Air Ambulance Unit RAAF
    31 augustus 1944:
    afgeschreven
    L5832
    SH-25

    RAF Khartoum Communications Flight
    7 december 1942:
    vernield bij taxieën
    RAF Khartoum, Soedan
    L5833
    SH-26

    No. 216 Squadron RAF
    25 september 1942:
    vernield aan de grond
    Kufra, Libië
    L5834
    SH-27

    Overseas Aircraft Delivery Flight, RAF
    13 oktober 1941:
    neergestort bij landing
    RAF North Front, Gibraltar
    L5835
    SH-28

    No. 216 Squadron RAF
    27 juli 1942:
    neergeschoten
    Dier El Monas, Egypte
    (mogelijk door Leutnant Erich Schöfböck, 7./JG 27)
    L5836
    SH-29



    L5837
    SH-30

    Overseas Aircraft Delivery Flight, RAF
    6 juli 1941:
    neergestort bij opstijgen
    RAF North Front, Gibraltar
    L5838
    SH-31

    No. 216 Squadron RAF / No 1 Air Ambulance Unit RAAF
    27 juli 1943:
    neergestort bij landing
    Philippeville, Algerije
    L5839
    SH-32

    No. 216 Squadron RAF / No 1 Air Ambulance Unit RAAF
    1943: No 1 Air Ambulance Unit RAAF
    februari 1944: afgeschreven
    L5840
    SH-33

    RAF Khartoum Communications Flight
    21 november 1941:
    vernield bij taxiën
    LG 75, Westelijke woestijn, zuidelijk van Sidi Barrani
    L5841
    SH-34

    No. 216 Squadron RAF
    19 janauari 1943:
    neeergestort bij opstijgen
    Sedada, Misrata, Libië
    L5842
    SH-35

    No. 216 Squadron RAF / No 1 Air Ambulance Unit RAAF
    3 september 1943:
    No 1 Air Ambulance Unit RAAF
    31 januari 1944: retour RAF
    31 augustus 1944: afgeschreven
    L5843
    SH-36

    No. 216 Squadron RAF
    25 september 1942:
    vernield aan de grond
    Kufra, Libië
    L5844
    SH-37

    No. 216 Squadron RAF / No 1 Air Ambulance Unit RAAF
    31 juli 1943:
    neergestort bij opstijgen
    San Francesco near Lentini, Sicily
    L5845
    SH-38
    SH-D
    No. 216 Squadron RAF / No 1 Air Ambulance Unit RAAF
    29 juni 1943:
    No 1 Air Ambulance Unit RAAF
    30 juli 1943: retour RAF
    april 1944: afgeschreven
    L5846
    SH-39

    Overseas Aircraft Delivery Flight, RAF
    26 november 1941:
    neeegestort bij aankomst
    Middellandse Zee bij Gibraltar
    L5847
    SH-40

    No. 216 Squadron RAF 17 november 1941:
    neergeschoten bij para dropping
    Tawīlat al Ghazālah, Nuqat al Khams, Libië
    L5848
    SH-41

    No. 216 Squadron RAF
    14 juli 1940:
    mogelijk neergeschoten
    RAF Heliopolis, Cairo
    L5849
    SH-40

    No. 216 Squadron RAF
    27 augustus 1940:
    verloren gegaan
    Tobruk, Libië
    L5850
    SH-42
    SH-N
    No. 216 Squadron RAF
    21 juni 1940:
    neergestort in Libische woestijn
    onderweg naar el-Gubbi
    L5851
    SH-43

    No. 216 Squadron RAF / No 1 Air Ambulance Unit RAAF

    L5852
    SH-44

    No. 271 Squadron RAF
    17 juni 1940:
    neergestort bij landing
    RAF Tangmere, Chichester
    L5853
    SH-45

    No. 271 Squadron RAF
    29 mei 1940:
    neergestort na opstijgen
    RAF Northolt, South Ruislip
    L5854
    SH-46

    No. 216 Squadron RAF
    31 maart 1941:
    onherstelbaar beschadigd
    RAF Heliopolis, Almaza, Cairo
    L5855
    SH-47

    No. 216 Squadron RAF
    22 april 1941:
    neergestort bij landing
    Sudanese woestijn
    L5856

    No. 117 Squadron, RAF

    L5857
    SH-48
    SH-C
    No. 216 Squadron RAF
    25 september 1942:
    vernield aan de grond
    Kufra, Libië

    Noten

    1. Barnes, 1988, pag. 249
    2. Lewis, 1980, pag. 256
    3. Klaauw, 1977, pag. 8
    4. Klaauw, 1977, pag. 8
    5. Barnes, 1988, pag. 249
    6. Lewis, 1980, pag. 256-259
    7. Barnes, 1988, pag. 251
    8. Barnes, 1988, pag. 251
    9. Gibraltar, Ministry of Heritage

    Definitielijst

    Tobruk
    Kleine bunker. Meestal door één soldaat met een machinegeweer bemand, maar er bestonden ook grotere tobruks waar een kanon of mortier in was geplaatst.