TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De zes transportschepen van de Toyooka Maru-klasse werden tussen 1915 en 1920 gebouwd voor de rederij Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK). Sommige werden tijdens de 2e Chinees-Japanse oorlog, allen werden tijdens de Tweede Wereldoorlog gevorderd door de Japanse Keizerlijke Marine en ingezet als transportschepen dan wel troepentransportschepen. Ze gingen allemaal tijdens de Tweede Wereldoorlog verloren.


    s.s. Lima Maru Bron: Public Domain (onbekend)

    Schepen in deze klasse

     s.s. Tooyoka Maru (1915)
     1914: kiellegging
     1915: aflevering
     9 september 1944: getorpedeerd (USS Queenfish (SS-393))
     s.s. Toyama Maru (1915)
     4 augustus 1913: kiellegging
     20 maart 1915: tewaterlating
     3 juni 1915: aflevering
     29 januari 1941: gevorderd
     29 juni 1944: getorpedeerd (USS Sturgeon (SS-187))
     s.s. Tokiwa Maru (1916)
     25 februari 1915: kiellegging
     1 januari 1916: tewaterlating
     12 augustus 1916: aflevering
     22 juli 1941: gevorderd
     19 juni 1943: getorpedeerd (USS Gunnel (SS-253))
     s.s. Tsuruga Maru (1916)
     8 maart 1916: kiellegging
     28 april 1916: tewaterlating
     15 juni 1916: aflevering
     25 augustus 1937: gevorderd
     24 januari 1942: getorpedeerd (Hr. Ms. K XVIII)
     s.s. Tsuyama Maru (1916)
     9 februari 1915: kiellegging
     11 juli 1916: tewaterlating
     28 september 1916: aflevering
     4 oktober 1941: gevorderd
     2 oktober 1944: getorpedeerd (USS Pomfret (SS-391))
     s.s. Lima Maru (1920)
     24 oktober 1919: kiellegging
     25 maart 1920: tewaterlating
     25 april 1920: aflevering
     1 september 1937: gevorderd
     9 febuari 1944: getorpedeerd (USS Snook (SS-279))

    Geschiedenis

    De Toyooka Maru-klasse koopvaardijschepen werden tussen de 1914 en 1920 gebouwd voor de rederij Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK) uit Tokio. Alle zes de schepen in deze klasse werden bij een Mitsubishi scheepswerf gebouwd volgens eenzelfde ontwerp waaronder een negentien tal schepen te rangschikken vallen. De overige schepen volgens dit ontwerp vielen onder de Toyohashi Maru-klasse (1915) en de Lyons Maru-klasse (1920). Onder de Lyons Maru-klasse wordt de Lima Maru (1920) volgens sommige bronnen ook geschaard. De Lyons Maru-klasse schepen waren echter iets langer dan de Toyooka Maru-klasse en de Lima Maru had dezelfde lengte als de Toyooka Maru-klasse. Sommige bronnen scharen alle negentien schepen onder eenzelfde klasse.[1][2]


    Schematisch overzicht Toyooka Maru-klasse Bron: ONI 208-J

    De schepen hadden een waterverplaatsing van 7.500 ton met een lengte van bijna 136 meter en ruim 17 meter breed. De twee geschakelde stoomturbines dreven twee schachten aan met een vermogen van 5.304 ihp. De stoomvoorziening werd geregeld door vier boilers. Hiermee werd een topsnelheid van 14 knopen (25,93 km/u) en een kruissnelheid van 12 knopen (22,22 km/u).[3]

    De Toyooka Maru-klasse werden direct na de bouw al gereserveerd door de Japanse legerleiding om als troepentransportschepen en transportschepen te kunnen worden ingezet, vergelijkbaar met de Britse Empire schepen. In de hoedanigheid als troepentransportschip konden per schip 2.325 manschappen vervoerd worden. De klasse werd door de rederij voor transporten over de gehele wereld ingezet. Twee schepen werden tijdens de 2e Chinees-Japanse oorlog door het Japanse leger gevorderd maar al na een jaar weer teruggegeven. Alle schepen werden vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog gevorderd door het Japanse leger. Deze gebruikte de schepen als troepentransportschepen en gewone transportschepen. Ook werden regelmatig krijgsgevangenen met deze schepen vervoerd. Allen gingen tijdens de Tweede Wereldoorlog verloren doordat ze werden getorpedeerd door onderzeeboten. De s.s. Tsuruga Maru (1916) door de Nederlandse onderzeeboot Hr. Ms. K XVIII, de overigen door Amerikaanse onderzeeboten.[4][5]


    s.s. Toyooka Maru Bron: Wilco Vermeer collection

    Technische gegevens

     Klasse:  Toyooka Maru-klasse
     Aantal in klasse:
     6
     Land:
     Japan
     Type:
     Koopvaardijschepen / Transportschepen / Troepentransportschepen
     Waterverplaatsing:
     7.500 ton (standaard)
     Lengte:
     135,64 meter
     Breedte:
     17,68 meter
     Diepgang:
     ? meter
     Aandrijving:
     2x Kampon geschakelde stoomturbines
     4x Kanpon boilers
     5.304 ihp (? kW)
     2 schachten
     Snelheid:
     14 knopen (25,9 km/u)
     Bereik:
     ? km bij 12 knopen (22,2 km/h)
     Bewapening:
     ?
     Bemanning:
     ?

    Noten

    1. Hackett, 2021
    2. ONI 208-J
    3. Hackett, 2021
    4. Hackett, 2021
    5. Nationaal Archief

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    02-11-2022
    Laatst gewijzigd:
    07-05-2023
    Feedback?
    Stuur het in!