TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Arens, Hermanus Josephus Aloysius Caecilia

    Geboortedatum:
    22 november 1914 (Nijmegen, Nederland)
    Overlijdensdatum:
    22 oktober 2005 (Morgantown/West Virginia, Verenigde Staten)
    Nationaliteit:
    Nederlandse (1815-heden, Koninkrijk)

    Biografie

    Herman Arens studeerde Gymnasium B aan het Canisius College in Nijmegen. Zijn opleiding als vlieger ontving hij op Soesterberg. In 1938 vertrok hij naar Indië om als gezagvoerder op de lijn Batavia-Sydney te vliegen. Bij het uitbreken van de oorlog van Japan is hij met laatste vliegtuig samen met Dr. van Mook (Gouverneur van Nederlands-Indië) en generaal van Ooijen (Commandant van de Militaire Luchtvaart KNIL) naar Australië vertrokken. Via Australië ging hij per boot naar San Francisco en kwam op 27 mei 1942 aan in Jackson, Mississippi waar de verdreven Nederlandse regering een locatie vond voor haar vliegschool. Als ervaren commerciële piloot stoomde Arens er vele vliegers klaar. Hij kon echter niet voorkomen dat bijna dertig Nederlanders tijdens de trainingsvluchten omkwamen.
    Na zijn tijd in Amerika ging Arens terug naar Australië om vluchten uit te voeren tegen de Japanse troepen in Indonesië. Als lid van het 18e (NEI, Netherlands East Indies) Squadron RAAF nam hij deel aan 53 oorlogsopdrachten en voerde o.a. een succesvol bombardement uit op de barakken-area op het vliegveld Penfoei nabij Koepang door als pathfinder brandbommen rondom het doelgebied af te werpen waardoor de bommenwerpers die achter hem aankwamen in staat waren het doelgebied te vinden
    Op 13 september 1945 landt hij met het eerste toestel weer op Batavia.
    Hij was één van de eerste Nederlanders die in september 1945 de Jappenkampen bezocht, waar ook zijn latere vrouw Ans drie jaar lang zat opgesloten. De gevangenen konden bij hem berichten voor hun familie inleveren. Via Arens kwamen zo de eerste levenstekens naar buiten.
    Herman Arens werd ook ingezet voor zogenaamde RAPWI-vluchten (Recovery of Allied prisoners of War and Internees) en weet een aantal Japanse verkeersvliegtuigen in beslag te nemen om deze, samen met Japanse piloten in te zetten voor de vluchten.
    Na de oorlog emigreerden Herman en Ans Arens naar de Verenigde Staten.
    Daar ging hij rechten studeren aan de Universaiteit van Miami en studeerde cum laude af waarna hij onder andere werkte voor The Supreme Court en het Federal Judiciary.
    Hij werkte 17 jaar als executive assistent en secretaris van de President van de National Geographic Societey.
    In 2005 overleed Arens op 90-jarige leeftijd in Ruby Memorial Hospital Morgantown, West-Virginia. Ruim twee jaar na zijn dood zijn zijn overblijfselen, op eigen verzoek, bijgezet op Cedar Lawn Cemetery in Jackson, Mississippi. Hij is daar medio 2007 de 28e begraven Nederlandse vlieger.

    Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Reserve-Kapitein-Vlieger
    Eenheid:
    No. 18 (NEI) Squadron, Royal Australian Air Force
    Toegekend op:
    6 juli 1944
    Reeds gedurende de oorlogsdagen in Nederlandsch-Indië moed en initiatief getoond hebbende, zich thans als escadrille-commandant bij een Nederlandsch-Indischen bombardements-squadron in Australië bijzonder onderscheiden bij het uitvoeren van een aantal succesvolle bomaanvallen op 19 en 20 April 1944, respectievelijk op Soe en Dilly en daarbij getoond een bekwaam en moedig leider van zijn escadrille te zijn.

    181e Verlening.
    Koninklijk Besluit No. 2 van 6 juli 1944.
    Vliegerkruis (VK)
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Reserve Kapitein Vlieger
    Eenheid:
    No. 18 (NEI) Squadron, Royal Australian Air Force
    Toegekend op:
    8 augustus 1945
    Distinguished Flying Cross (DFC)
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Reserve-Kapitein-Vlieger
    Eenheid:
    No. 18 (NEI) Squadron, Royal Australian Air Force
    Toegekend op:
    9 december 1949
    Heeft gedurende de oorlog met Japan met moed en volharding, als lid van een vliegtuigbemanning in de periode 1943-1945, ten minste een en vijftig opdrachten, met een totaal van 306 operationele vlieguren, onder zware vijandelijke afweer, met goede resultaten uitgevoerd en hierbij de vijand aanzienlijke verliezen aan personeel en materieel toegebracht in het gebied van 122

    599e Verlening.
    Koninklijk Besluit No. 25, dd. 9 december 1949.
    Tweede Vliegerkruis verkregen als het cijfer "2" voor op het lint van de eerste Vliegerkruis.
    Vliegerkruis (VK)
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)

    Verkregen met twee gespen.
    Oorlogsherinneringskruis (OHK)

    Bronnen

    Foto