De website is nu nog groter en beter geworden! Go2War2.nl is vanaf nu volledig samengevoegd met TracesOfWar.nl. Vanaf nu is de sectie Artikelen ook beschikbaar. Veel meer informatie in een groter jasje!

FK-58, Koolhoven

    Op verzoek van de Franse regering ontwierp Koolhoven in zeer korte tijd een jager voor de Franse luchtmacht. De van Fokker overgekomen ontwerper Schatzki werd na zijn overgang van Fokker met de afronding van deze opdracht belast. Uit de constructie bleek duidelijk de invloeden die deze ontwerper van Fokker had meegenomen. De romp was opgebouwd uit stalen buis, gedeeltelijk bekleed met metalen platen en gedeeltelijk met linnen. De vleugels waren geheel van hout.

    Op 17 juli 1938 maakte het prototype van de FK-58 haar proefvlucht. Het prototype beviel zo goed, alhoewel het verongelukte bij een retourvlucht van Frankrijk naar Nederland, dat Frankrijk 50 exemplaren bestelde in januari 1939. Voor de Fransen zouden twee versies met verschillende motoren worden gebouwd. De FK-58 kreeg een Hispano Suiza 14 Aa motor met een vermogen van 1080 pk terwijl de FK-58a een Gnome RhŰne 14N/16 motor met hetzelfde vermogen zou krijgen.

    De eerste vier productietoestellen werden in 1939 al afgeleverd en kregen in Frankrijk de registratie C-016 t/m C-019. Ondertussen had een tweede prototype, de PH-AVA zoveel indruk gemaakt bij de Nederlandse LuVa dat er 36 besteld werden. Deze zouden een Bristol Taurus motor krijgen. Koolhoven kon zelf de productie niet aan en besteedde de Franse productie uit aan de Belgische fabrikant SABCA. Nadat Koolhoven zelf 18 FK-58's had afgeleverd (registratie C-016 t/m C-032) werd door gebrek aan Franse onderdelen besloten om de productie over te brengen naar het Franse Nevers.

    De bij SABCA in aanbouw zijnde 8 toestellen zijn in mei 1940 door luchtaanvallen vernield.
    De Franse toestellen waren eigenlijk bestemd voor dienst in Franse koloniŽn, maar zijn door de oorlogshandelingen niet meer daarheen gezonden. In mei 1940 werden ze in dienst gesteld bij de Patrouilles de Protection rond Franse steden. Over hun lotgevallen is door de omvang over het Franse grondgebied nagenoeg niets bekend. Wel is bekend dat ze voornamelijk werden bemand door uit Polen gevluchte piloten.

    Technische gegevens:

    Model: Koolhoven FK-58
    Taak: Jachtvliegtuig
    Bemanning: 1
    Afmetingen: Spanwijdte: 10,97m
    Lengte: 8,68m
    Hoogte: 3 m
    Vleugeloppervlak: 17,20 m2
    Gewicht: Leeggewicht: 1800 kg
    Geladen gewicht: 2750 kg
    Prestaties: Kruissnelheid: 450 km/u
    Maximumsnelheid: 500 km/u
    Plafond: 10670 m
    Bereik: 750 km
    Motor: Hispano Suiza 14 Aa-10 met een vermogen van 1030 pk
    Bewapening: vier 7,5 mm Browning FN mitrailleurs
    Productie: 28 (inclusief 10 toestellen zonder motoren in BelgiŽ en
    2 prototypes in Nederland)

    Afbeeldingen

    Voor Frankrijk bestemde FK-58 met civiele Nederlandse registratie.

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    09-02-2003
    Laatst gewijzigd:
    13-04-2009
    Feedback?
    Stuur het in!

    Bronnen

    - Wesselink T. en T. Postma"Koolhoven, Nederlands vliegtuigbouwer in de schaduw van Fokker, Unieboek B.V., Bussum
    - Wesselink T en T. Postma, De Nederlandse Vliegtuigen, alle vliegtuigen ooit in Nederland ontworpen en gebouwd, Unieboek B.V., Bussum, 1982
    - Koolhoven vliegtuigen, 1936 Verkoopcatalogus, NV Koolhoven Aeroplanes, Rotterdam, 1936
    - Wings, Midway to Hiroshima, Discovery Multimedia/Maris, 1995