De website is nu nog groter en beter geworden! Go2War2.nl is vanaf nu volledig samengevoegd met TracesOfWar.nl. Vanaf nu is de sectie Artikelen ook beschikbaar. Veel meer informatie in een groter jasje!

Ontwikkeling

    Ontwikkeling

    De Mitsubishi K-21 en haar transportversie Ki-57 waren tijdens de Tweede Wereldoorlog respectievelijk de beste beschikbare zware bommenwerper en het meest gebruikte transportvliegtuig. Bij het ontwerp was men uitgegaan van de wens voor hoge snelheid en een groot bereik. Het gevolg hiervan was het opofferen van bescherming en ladingscapaciteiten. Het moest een tweemotorig toestel worden dat een snelheid van 400 km/u moest kunnen bereiken.

    In februari 1936 werden de specificaties uitgevaardigd voor een vervanger van de Mitsubishi Ki-20 en Mitsubishi Ki-1 bommenwerpers. Mitsubishi nam de opdracht aan en begon aan de ontwikkeling met een team onder leiding van Nagata en Ozawa. Een andere mededinger was Nakajima met de Ki-19. De keuze viel uiteindelijk op Mitsubishi. Men kwam met een geheel metalen ontwerp, uitgerust met linnen overtrokken roeren, een ovale romp en twee motoren. Er werden vijf prototypen gebouwd. De eerste vlucht vond plaats op 18 december 1936, waarbij de aandrijving werd geleverd door twee Kinsei Ha-6 motoren met een vermogen van 825 pk elk. Er werden verbeteringen aangebracht aan het schootsveld van het boordgeschut en uiteindelijk werden twee Nakajima Ha-5 motoren als aandrijving gekozen.

    Begin 1939 verzocht de Japanse burgerluchtvaartmaatschappij Nippon Koku aan Mitsubishi om een transportvliegtuig te ontwikkelen uit de Ki-21 bommenwerper. Het ontwerp dat hieruit ontstond kreeg ook de nodige aandacht van de landmacht- en marinestaf. Zo ontstond een burgertransportvliegtuig (MC-20) en een militair transportvliegtuig (Ki-57/L4M1). Het eerste prototype was in augustus 1940 klaar. Het had de vleugels, het staartdeel, de cockpit, het landingsgestel en de motoren overgenomen van de Ki-21, maar had een nieuwe rompvorm gekregen waarin 11 passagiers konden plaatsnemen in twee rijen met een middengangpad. De vleugels waren laag in de romp geplaatst in plaats van midden in de romp zoals bij de bommenwerper.

    Afbeeldingen

    Mitsubishi Ki-21-I/Mitsubishi MC-21

    Mitsubishi Ki-21-I / Mitsubishi MC-21

    De direct vanuit de prototypes afgeleide productietoestellen kwamen als Ki-21-Ia uit de fabriek in de zomer van 1938. De door het leger als Leger type 97 Zware Bommenwerper Model 1A aangemerkte toestellen werden aangedreven door twee Nakajima Ha-5 motoren van 950 pk. De eerste oorlogservaringen met dit toestel werden opgedaan in China en het bleek al snel dat vooral de verdedigende bewapening tekortschoot. Na aflevering van 143 toestellen als Ki-21-Ia tussen maart 1938 en 1939 werden 120 exemplaren geproduceerd als Ki-21-Ib. Deze hadden een grotere bommenlast en twee extra mitrailleurs, een 7,7mm Type89 mitrailleur in de staart en eenzelfde in de romp, die aan ťťn van beide zijkanten kon worden gemonteerd. In 1940 werden totaal nog eens 160 exemplaren van het type Ki-21-Ic gebouwd met een grotere brandstofcapaciteit en nog een extra 7,7mm mitrailleur. Het toestel had nu een mitrailleur aan beide zijkanten extra. Buiten de 423 door Mitsubishi geproduceerde Ki-21-I toestellen, werden er ook bij Nakajima nog eens 350 gebouwd, waarmee het totaal op 773 kwam te staan.

    Het toestel kreeg de geallieerde code naam "Sally" toegewezen. Het heeft dienst gedaan in de oorlog tegen de Sovjettroepen in Mantsjoerije en de Chinezen. Nadat de Ki-21-I toestellen in de operationele dienst werden vervangen door de verbeterde Ki-21-II's, werden de oude toestellen omgebouwd tot lestoestel, vrachttoestel en er werd zelfs een aantal verbouwd tot passagierstoestel als MC-21.

    Technische gegevens:

    Model: Mitsubishi Ki-21-I (a,b en c)
    Taak: Bommenwerper
    Bemanning: 7
    Afmetingen: Spanwijdte: 22,50 m
    Vleugeloppervlak: 69,60 m2
    Lengte: 16,00 m
    Hoogte: 4,53 m
    Gewicht: Leeggewicht: 4691 kg
    Max. Gewicht: 7916 kg
    Prestaties: Max. snelheid: 432 km/u
    Kruissnelheid: km/u
    Plafond: 8600 m
    Bereik: 2700 km
    Motor: Twee NakajimaHa-5 Kai motoren (Leger type 97) met een vermogen van 950 pk
    Bewapening: Drie (Ki-21-Ia), vijf (Ki-21-Ib) of zes 7,7 mm Type 89 mitrailleurs en maximaal 1000 kg bommen.
    Productie: 143(a), 120(b) en 350(c)

    Afbeeldingen

    Mitsubishi Ki-21I
    Mitsubishi MC-21

    Mitsubishi Ki-21-II

    Mitsubishi Ki-21-II

    Tussen december 1940 en september 1944 werden 1258 toestellen gebouwd met een verbeterde aandrijving. 590 Exemplaren waren van het standaardtype de Ki-21-IIa, terwijl er 668 exemplaren waren voorzien van een rugkoepel met een 12,7 mm Type 1 mitrailleur en een vergrote brandstofcapaciteit. De Ki-21-II is in de gehele Pacific ingezet. Een volgende versie, de Ki-21-III, is niet verder ontwikkeld omdat ondertussen een beter ontwerp, de Ki-67, klaar was. Naast Japan heeft de onder Japanse controle staande Thaise luchtmacht negen Ki-21-II toestellen gehad.

    Technische gegevens:

    Model: Mitsubishi Ki-21-II (a en b)
    Taak: Bommenwerper
    Bemanning: 7
    Afmetingen: Spanwijdte: 22,50 m
    Vleugeloppervlak: 69,60 m2
    Lengte: 16,00 m
    Hoogte: 4,85 m
    Gewicht: Leeggewicht: 6070 kg
    Max. Gewicht: 10610 kg
    Prestaties: Max. snelheid: 486 km/u
    Kruissnelheid: 380 km/u
    Plafond: 10000 m
    Bereik: 2700 km
    Motor: Twee Mitsubishi Ha-101 (Leger type 100) motoren met een vermogen van 1050 pk
    Bewapening: zes 7,7 mm Type 89 mitrailleurs (Ki-21-IIa) of vijf 7,7 mm en ťťn 12,7 mm Type 1 mitrailleur in een rugkoepel (Ki-21-IIb) en maximaal 1000 kg bommen
    Productie: 590 (a) en 668 (b)

    Afbeeldingen

    Mitsubishi Ki-21-II

    Mitsubishi Ki-57/MC-20/L4M1

    Mitsubishi Ki-57-I/Mitsubishi MC-20/Mitsubishi L4M1

    Eind 1940 startte de productie van de Ki-57-I ofwel MC-20-I onder de legertypering Leger type 100 Transport Model 1. Tussen 1940 en 1942 werden 102 exemplaren afgeleverd, waarvan een aantal voor de marine als L4M1 of Marine Type 0 Transport Model 11. In de beginfase van de Tweede Wereldoorlog werd dit toestel de belangrijkste vervoerder van parachutisten en stafmedewerkers.

    Technische gegevens:

    Model: Mitsubishi Ki-57-I
    Taak: Transportvliegtuig
    Bemanning: 4 en 11 passagiers
    Afmetingen: Spanwijdte: 22,60 m
    Vleugeloppervlak: 70,08 m2
    Lengte: 16,10 m
    Hoogte: 4,77 m
    Gewicht: Leeggewicht: 5522 kg
    Max. Gewicht: 8437 kg
    Prestaties: Max. snelheid: 430 km/u
    Kruissnelheid: 320 km/u
    Plafond: 7000 m
    Bereik: km
    Motor: Twee Nakajima Ha-5 Kai (Leger type 97) motoren met een vermogen van 950 pk
    Bewapening: geen
    Productie: 101

    Mitsubishi Ki-57-II/Mitsubishi MC-20-II

    In mei 1942 werd de productie van de Ki-57-I vervangen door de verbeterde Ki-57-II. Deze Leger Type 100 Transport Model 2 kreeg twee Mitsubishi Ha-102 (Leger type 100) motoren met een vermogen van 1080 pk. Tot januari 1945 werden er 406 exemplaren geproduceerd.

    Technische gegevens:

    Model: Mitsubishi Ki-57-II
    Taak: Transportvliegtuig
    Bemanning: 4 en 15 passagiers
    Afmetingen: Spanwijdte: 22,60 m
    Vleugeloppervlak: 70,08 m2
    Lengte: 16,10 m
    Hoogte: 4,86 m
    Gewicht: Leeggewicht: 5522 kg
    Max. Gewicht: 8437 kg
    Prestaties: Max. snelheid: 470 km/u
    Kruissnelheid: km/u
    Plafond: 8000 m
    Bereik: 3000 km
    Motor: Twee Mitsubishi Ha-102 Kai (Leger type 100) motoren met een vermogen van 1080 pk
    Bewapening: geen
    Productie: 406

    Afbeeldingen

    Mitsubishi Ki-57
    Mitsubishi MC-20

    Bronnen

    - David D., The Complete Encyclopedia Of World Aircraft, Brown Packaging Books Ltd., London, 1997
    - Gunston B. ea., Jane's Fighting Aircraft of World War II, Random House Group Ltd, 2001
    - Wilson S., Aircraft of WWII, Airospace Publications Pty Ltd, Australia, 1998
    - Wings, Midway to Hiroshima, CD-Rom, Discovery/Maris multimedia, 1995