De website is nu nog groter en beter geworden! Go2War2.nl is vanaf nu volledig samengevoegd met TracesOfWar.nl. Vanaf nu is de sectie Artikelen ook beschikbaar. Veel meer informatie in een groter jasje!

Inleiding

    Op 15 maart 1937 werd het No. 75 (Bomber) Squadron geformeerd. De eenheid werd op 4 april 1940 formeel omgevormd tot een eenheid, geheel uitgerust met Nieuw-Zeelands personeel en door de Nieuw-Zeelandse regering gefinancierde toestellen. Vanaf dat moment droeg de eenheid de formele aanduiding No. 75 (NZ) Squadron.

    In oktober 1946 werd de eenheid in naam overgedragen aan de Nieuw-Zeelandse luchtmacht (RNZAF), door overdracht van het wapen en eenheidsnummer aan de Royal Nieuw Zealand Air Force. De traditie werd ondergebracht bij het Nieuw-Zeelandse No. 2 Squadron, waarna deze formeel werd aangeduid als No. 75 Squadron RNZAF. Als eerbetoon werd besloten bij de Royal Air Force de aanduiding No. 75 Squadron nooit meer te gebruiken.

    Op 13 december 2001 werd de RNZAF Air Combat Force, waartoe No. 75 Squadron behoorde, opgeheven, waarmee de eenheid ophield te bestaan.

    Het motto van No. 75 Squadron was "For and ever be strong" - "Ake ake kia kaha" (Maori).

     

    Afbeeldingen

    Het wapenschild van No. 75 Squadron Bron: Wilco Vermeer collection.

    Geschiedenis

    Ontstaan
    Op 1 oktober 1916 werd te Goldington het Royal Flying Corps for Home Defence No. 75 Squadron opgericht. De eenheid werd uitgerust met Royal Aircraft Factory B.E.2c toestellen die later werden vervangen door Royal Aircraft Factory B.E.2e toestellen. In september 1917 werd de eenheid overgeplaatst naar Elmswell in East Anglia, waar het werd uitgerust met de Royal Aircraft Factory F.E.2b. Aan het einde van het jaar 1917 werd de eenheid ondergebracht bij de No. 50 Southern Wing.

    Tussen september 1917 en augustus 1918 werden door de eenheid zestien onderscheppingsmissies uitgevoerd en werd de eenheid ondertussen in mei 1918 overgeplaatst naar North Weald. In oktober 1918 kreeg de eenheid de beschikking over AVRO 504K en Sopwith Camel toestellen en voerde het voornamelijk nachtelijke onderscheppingsoperaties uit. In december 1918 kreeg No. 75 Squadron de beschikking over de Sopwith Camel, om in maart 1919 over te stappen op de Sopwith Snipe. De eenheid werd op 13 juni 1919 op North Weald buiten functie gesteld.

    Heroprichting
    Op 15 maart 1937, werd No. 75 Squadron als No. 75 (Bomber) Squadron opnieuw functioneel op RAF Driffield in Yorkshire. B Flight van No. 218 Squadron werd gebruikt als basis voor de nieuwe eenheid. De eerste toestellen waarmee de eenheid werd uitgerust waren vier Vickers Virginia nachtbommenwerpers en twee Avro Anson toestellen. Deze werden later aangevuld met Avron Anson toestellen van No. 215 Squadron zodat men voor ieder Flight de beschikking had over zes toestellen. De vliegtuigen werden langzamerhand vervangen door Handley Page Harrow bommenwerpers zodat in september 1937 de eenheid op sterkte was. Rond die tijd kregen alle vliegtuigen het Squadron kenteken "75" op de romp geschilderd.

    No. 75 Squadron verhuisde in juli 1938 naar RAF Honington, waar het Squadron kenteken "75" werd vervangen door "FO". In maart 1939 werd No. 75 Squadron de opleidingseenheid voor No. 3 Group, RAF Bomber Command, waarmee het feitelijk een Operational Training Unit (OTU) werd. De eenheid werd in juli 1939 overgeplaatst naar RAF Stradishall en omgeschoold op de Vickers Wellington Mk I. Hierna werd No. 75 Squadron op 4 april 1940 ondergebracht bij No. 6 (Training) Group en feitelijk opgeheven.

    Nieuw-Zeelandse eenheid
    In 1938 had de Nieuw-Zeelandse overheid een dertigtal Vickers Wellington Mk Ic toestellen besteld. Men stuurde RNZAF personeel naar Engeland om op RAF Marham te worden opgeleid. Deze groep werd in Engeland aangeduid als The New Zealand Squadron. Hoewel de intentie was dat deze manschappen met hun toestellen naar Nieuw-Zeeland zouden vliegen, besloot de Nieuw-Zeelandse overheid, nadat de oorlog in september 1939 was uitgebroken, de manschappen en toestellen ter beschikking te stellen van de Royal Air Force. Het Britse Air Ministry besloot op 4 april 1940 om deze eenheid de beschikking te geven over het vrijgekomen nummer van No. 75 Squadron.

    New Zealand Squadron werd hiermee op 4 april 1940 omgevormd tot No. 75 (NZ) Squadron. Hiermee werd deze eenheid het eerste Commonwealth eskader dat op deze wijze werd aangeduid. De eenheid werd hiermee geen RNZAF squadron, zoals andere eenheden, maar bleef tot aan het einde van de oorlog een formeel Royal Air Force Squadron, uitgerust met Nieuw-Zeelands personeel en vliegtuigen. Als Squadron kenteken ontving het eskader nu de letters "AA" en werd het toegevoegd aan No. 3 Group, Bomber Command.

    Tijdens de Tweede Wereldoorlog opereerde de eenheid vanaf de vliegbases RAF Feltwell, RAF Mildenhall, RAF Newmarket en RAF Mepal en opereerde boven geheel bezet Europa. In juni 1940 opereerde een Detachment vanaf Salon in Frankrijk.

    De Vickers Wellington werd tijdens de oorlog vervangen door de Short Stirling, waarna No. 75 (NZ) Squadron totaal drie Flight's operationeel hield. Voor C Flight werd besloten de lettercode "JN" in te voeren aangezien onvoldoende codes konden worden toegevoegd voor behoud van de "AA" code. In 1944 werden de Short Stirling toestellen vervangen door de Avro Lancaster. No. 75 (NZ) Squadron verhuisde in augustus 1945 naar RAF Spilsby, waar het werd omgeschoold op de Avro Lincoln en onderdeel werd van het zogenaamde Tiger Force. Tiger Force was opgericht voor deelname aan de strijd tegen Japan, na afloop van de strijd in Europa. Door het verloop van de strijd tegen Japan, werd Tiger Force hier nooit ingezet.

    No. 75 (NZ) Squadrond werd hierop ontbonden en de manschappen trokken naar Nieuw-Zeeland.

    Royal New Zealand Air Force
    In oktober 1946 besloot de Britse overheid, uit dankbaarheid voor de getoonde inzet van Nieuw Zeeland tijdens de Tweede Wereldoorlog, om het Squadron nummer, de Badge en Colours over te dragen aan de Royal New Zealand Air Force. In Nieuw Zeeland werd de traditie van No. 75 (NZ) Squadron ondergebracht bij No. 2 Squadron RNZAF, dat werd omgevormd tot No. 75 Squadron RNZAF en gestationeerd te RNZAF Base Ohakea, uitgerust met de deHavilland Mosquito.

    Later opereerde de eenheid met de deHavilland Vampire, de English Electra Canberra en de Douglas A-4 Skyhawk en vloog vanaf RAF Tengah, Singapore en†Clark Air Base, Filippijnen. Tijdens haar bestaan maakte No. 75 Squadron RNZAF deel uit van het RNZAF Air Cobat Force, bestaande uit No. 75 Squadron, No. 2 Squadron en No. 14 Squadron. Deze eenheid werd op 13 december 2001 opgeheven, waarbij tevens de aan haar toebehorende eskaders werden opgeheven.

    Definitielijst

    Bomber Command
    Onderdeel van de RAF dat zich met strategische en soms tactische bombardementen (zoals in NormandiŽ) bezighield.
    Commonwealth
    Geheel van onafhankelijke staten rond Groot-BrittanniŽ. Het kon bijvoorbeeld voorkomen dat er in een bommenwerper een Engelse piloot, Schotse co-piloot, navigator uit Wales, Noord-Ierse, Canadese, Zuid-Afrikaanse, Australische of Nieuw-Zeelandse boordschutters waren.

    Afbeeldingen

    Royal Aircraft Factory B.E.2c Bron: Wilco Vermeer collection.
    The New Zealand Squadron (1939) Bron: Wilco Vermeer collection.
    De drie belangrijkste vliegtuigtypen van No. 75 (NZ) Squadron Bron: No. 75 Squadron.
    McDonnell Douglas A-4K Skyhawk (s/n NZ6205) van No. 75 Squadron RNZAF, 22 april 1984 Bron: U.S. DefenseImagery photo DF-ST-85-04202.

    Bevelstructuur


    Bevelstructuur:



    Commanding Officer:
    Wing Commander Maurice William Buckley
    (New Zealand Squadron - 25 november 1940)
    Wing Commander Cyril Eyton Kay
    (25 november 1940 - september 1941)
    Wing Commander Reginald Sawrey-Cookson
    (september 1941)
    Wing Commander Olsen
    (april 1942)
    Wing Commander Victor Mitchell
    (december 1942)
    Wing Commander Roy Douglas Max
    (december 1943)
    Wing Commander Ray J. Newton
    (januari 1945)
    Wing Commander Cyril Henry ĎMací Baigent
    (maart 1945)


    A Flight

    CO:
    Squadron Leader Ray Newton
    (april 1942)


    B Flight

    CO:
    Squadron Leader David Stewart Gibb
    (december 1943)
    John Robert ĎJackí Rogers
    (maart 1945)


    C Flight

    CO:
    Squadron Leader James Kenneth Climie
    (december 1943)
    Squadron Leader John ĎJack/ Irish Jackí Mathers Bailey
    (maart 1945)



     

    Afbeeldingen

    Wing Commander Cyril Eyton Kay Bron: Wilco Vermeer collection.
    Wing Commander Cyril Henry Baigent Bron: Australian War Memorial.

    Door No. 75 (NZ) Squadron gebruikte vliegtuigen


    Tijdens Wo2 gebruikte vliegtuigen:

    Tijdens de jaren 1937 - 1945 werd door No. 75 (NZ) Squadron van de volgende toestellen gebruik gemaakt.

    maart 1937 - april 1940:
    Avro Anson Mk I
    maart 1937 - juli 1938:
    Vickers Virginia Mk X
    juli 1938 - juli 1939:
    Handley Page H.P.54 Harrow Mk I
    Handley Page H.P.54 Harrow Mk II
    juli 1939 - augustus 1942:
    Vickers Wellington Mk I
    april 1940 - november 1942:
    Vickers Wellington Mk Ia
    april 1940 - november 1942:
    Vickers Wellington Mk Ic
    augustus 1942 - juli 1945:
    Short Stirling Mk I
    juni 1943 - juli 1945:
    Short Stirling Mk III
    juni 1943 - oktober 1945:
    Avro Lancaster Mk I
    Avro Lancaster MK III
    juli 1945 - oktober 1945:
    Avro Lincoln MK II



     

    Afbeeldingen

    De sterk verouderde Vickers Virginia ging in 1941 met pensioen. Bron: Wilco Vermeer collection.
    Vickers Wellington No. 75 (NZ) Squadron Bron: Wilco Vermeer collection.
    Short Stirling No. 75 (NZ) Squadron Bron: Wilco Vermeer collection.

    Door No. 75 (NZ) Squadron gebruikte vliegbases


    Tijdens Wo2 gebruikte vliegbases:

    Tijdens de jaren 1937 - 1945 werd door No. 75 (NZ) Squadron de volgende bases gebruikt.

    maart 1937 - juli 1938
    RAF Driffield
    (Driffield, Yorkshire)
    juli 1938 - juli 1939:
    RAF Honington
    (Thedford, Suffolk)
    juli 1939 - september 1939:
    RAF Stradishall
    (Haverhill, Suffolk)
    september 1939 - april 1940:
    RAF Harwell
    (Harwell, Berkshire)
    april 1940 - augustus 1942:
    RAF Feltwell
    (Norfolk, East Anglia)
    augustus 1942 - november 1942:
    RAF Mildenhall
    (Mildenhall, Suffolk)
    november 1942 - juni 1943:
    RAF Newmarket
    (Newmarket, Suffolk)
    juni 1943 - juli 1945:
    RAF Mepal
    (Mepal, Cambridgeshire)
    juli 1945 - oktober 1945:
    RAF Spilsby
    (Spilsby, Lincolnshire)



     

    Afbeeldingen

    RAF Mepal Bron: Wilco Vermeer collection.
    No. 75 (NZ) Squadron op RAF Feltwell Bron: RAF Feltwell.

    Indeling hogere formaties


    Ingedeeld bij:

    Tijdens de jaren 1937 - 1945 was No. 75 (NZ) Squadron ingedeeld bij de volgende formaties.
    maart 1939:
    No. 3 Group, RAF Bomber Command
    april 1940:
    No.6 (Training) Group
    april 1940:
    No. 3 Group, RAF Bomber Command



     

    Definitielijst

    Bomber Command
    Onderdeel van de RAF dat zich met strategische en soms tactische bombardementen (zoals in NormandiŽ) bezighield.

    Afbeeldingen

    No. 3 Group, Bomber Command shield zoals ingevoerd in 1947 Bron: Bomber Command Order of Battle.

    Ontvangers Victoria Cross

     

    Victoria Cross ontvangers:

    Afbeeldingen

    Victoria Cross Bron: WW2Awards.

    Ontvangers Military Cross

     

    Militry†Cross ontvangers:

     

    Afbeeldingen

    Military Cross Bron: WW2Awards.

    Ontvangers Distinguished Flying Cross

     

    Distinguished Flying†Cross ontvangers:

    Afbeeldingen

    Distinguished Flying Cross Bron: WW2Awards.