De website is nu nog groter en beter geworden! Go2War2.nl is vanaf nu volledig samengevoegd met TracesOfWar.nl. Vanaf nu is de sectie Artikelen ook beschikbaar. Veel meer informatie in een groter jasje!

HMS Teviotbank, Britse mijnenlegger

    Inleiding
    Het vrachtschip ss Teviotbank, werd op 2 november 1939 door de Royal Navy in dienst genomen en verbouwd tot mijnenlegger HMS Teviotbank. Het schip diende geudrende de gehele Tweede Wereldoorlog in deze hoedanigheid bij de Royal Navy en werd op 29 maart 1946 aan haar oorspronkelijke eigenaar teruggegeven.

    Over dit schip is slechts fragmentair informatie bekend.

    Werf:
    Kiellegging:
    Tewaterlating:
    Indienststelling:
    Einde:
    John Redhead & Sons Ltd.,
    South Shields
    (Bouwnr. 511)

    1 december
    1937
    februari 1938
    (ss Teviotbank)
    2 november
    1939 (HMS Teviotbank)
    29 maart
    1946
    (weer ss Teviotbank)


    Geschiedenis

    De ss Teviotbank werd op 1 december 1937 tewatergelaten bij John Redhead & Sons en in februari 1938 als vrachtvaarder in gebruik genomen. Het schip was de derde uit een reeks van zes schepen van dezelfde klasse gebouwd voor de Bank Line Ltd.

    Technische gegevens

    Naam:
    HMS Teviotbank
    Klasse:
    ?
    Type:
    Vrachtvaarder / Mijnenlegger
    Land:
    Groot-BrittanniŽ
    Waterverplaatsing:
    Standaard:† 2.981 BRT
    Maximaal:†5.087 BRT
    Afmetingen:
    Lengte:† 126,19 meter
    Breedte:† 17,31 meter
    Diepgang:†7,62 meter
    Aandrijving:
    2 boilers
    T3cyl (25, 42 & 71 x 48ins) 524nhp
    Prestaties:
    Snelheid:† ? knopen
    Bereik:† ? km ( knopen)
    Bewapening:
    1 x 101 mm geschut
    1 x 76 mm luchtafweergeschut
    4 x 12,7 mm luchtafweer (2 x 2)
    280 mijnen
    Bemanning:
    105


    Tweede Wereldoorlog
    Op 2 november 1939 nam de Admiralty de ss Teviotbank in huur en liet het schip ombouwen tot mijnenlegger. In deze hoedanigheid werd het schip in december 1939 als HMS Teviotbank (M04) in dienst genomen. Begin 1940 was het schip voornamelijk betrokken bij het leggen van mijnenvelden in de Noordzee en rond Engeland.

    Op 8 april 1940 nam HMS Teviotbank deel aan Operatie Wilfred, de mijnenlegoperatie voor de Noorse kust. Na de operaties rond Noorwegen, werd de mijnenlegger ingezet bij mijnenlegoperaties in de Noordzee. Op 2 september 1941 vertrok HMS Teviotbank met Konvooi OS.5 naar Freetown, waar het schip op 22 september aankwam.

    In december 1941 opereerde HMS Teviotbank in het Verre Oosten en was het schip actie bij het leggen van mijnen rond MaleisiŽ en Nederlands-IndiŽ. Op 1 januari 1942 werd het schip naar Trincomalee gezonden en vanaf eind januari 1942 opereerde HMS Teviotbank rond Ceylon.

    Commanding Officer:
    Commander Robert Douglas King-Harman
    (28 september 1939)

    Captain Edward Clifford Watson
    (15 juni 1942 - augustus 1944)


    Na de Tweede Wereldoorlog

    Op 29 maart 1946 werd de Teviotbank weer aan haar eigenaar Bank Line Ltd. teruggegeven. In 1955 werd het schip verkocht aan de Soc. Armamento Marittimo (SOARMA) in Genua en onder de naam Nella in de vaart genomen. Nadat het schip eind jaren 1960 uit de vaart werd genomen, werd het vanaf 16 februari 1971 te La Spezia gesloopt.

    Afbeeldingen

    ss Teviotbank, nog voor de ombouw tot mijnenlegger Bron: Wilco Vermeer collection.

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    11-03-2015
    Feedback?
    Stuur het in!