De website is nu nog groter en beter geworden! Go2War2.nl is vanaf nu volledig samengevoegd met TracesOfWar.nl. Vanaf nu is de sectie Artikelen ook beschikbaar. Veel meer informatie in een groter jasje!

Mitsubishi Ka-14 jachtvliegtuig

    In 1934 was de Japanse Marine op zoek naar een nieuwe vliegdekjager ter vervanging van de Nakajima A4N. Voor deze vervanging werd de zogenaamde 9-shi specificatie uitgeschreven, waarop zowel Mitsubishi als Nakajima zich inschreven.

    Mitsubishi ontwikkelde hiervoor haar Mitsubishi Ka-14 en dit toestel zou als winnaar uit deze competitie tevoorschijn komen. Het ontwerp, bij de marine aangeduid als de Mitsubishi Marine Experimenteel 9-Shi Vliegdekjager, zou in productie gaan als de Mitsubishi A5M.
    Het ontwerp van de Mitsubishi Ka-14 zou naast de productie van de A5M ook nog leiden tot het ontwerp van een jager voor de Japanse Legerluchtmacht, de Mitsubishi Ki-18 en de verbeterde Mitsubishi Ki-33.

    Typen

    Mitsubishi Ka-14 Mitsubishi Marine Experimenteel 9-shi Vliegdekjager
    Mitsubishi Ki-18/Ki-33 prototype
    Mitsubishi A5MMitsubishi Marine Type 96 Vliegdekjager
    A5M1Mitsubishi Marine Type 96 Vliegdekjager
    A5M2 Mitsubishi Marine Type 96 Vliegdekjager Model 2
    A5M2a Mitsubishi Marine Type 96 Vliegdekjager Model 21
    A5M2b Mitsubishi Marine Type 96 Vliegdekjager Model 22
    A5M3(a) ontwerp, mogelijk ťťn gebouwd
    A5M4
    Mitsubishi Marine Type 96 Vliegdekjager Model 4 (later Model 24 en 34)
    A5M4-K Trainer

    Afbeeldingen

    Het prototype Ka-14 wordt uitgebreid geÔnspecteerd. Bron: Wilco Vermeer collection.
    Vooraanzicht van de Ka-14. Bron: Wilco Vermeer collection.

    Ontwikkeling

    Sho-sa (Luitenant-ter-Zee 1e Klasse) Hideo Sawai bracht, namens het Marinehoofdkwartier van de Japanse Keizerlijke Marine, in 1934 de specificaties uit voor een jachtvliegtuig ter vervanging van de Nakajima A4N[1], de standaard vliegdekjager van die tijd bij de Japanse Marine.
    Het toestel moest een snelheid kunnen halen van 350 km/u op 3.000 meter hoogte[2]. Zowel Mitsubishi als Nakajima zouden ontwerpen indienen voor deze specificatie.

    Op basis van de ervaringen opgedaan met zijn eerste ontwerp, ging Horikoshi en zijn team aan het werk met de ontwikkeling. Het werd een toestel met een omgekeerde gehoekte vleugel, slanke romp met twee 7,7 machinegeweren in de neus en aerodynamische kappen over de vaste wielen onder de vleugen en in de staart.
    Het eerste prototype, vloog op 4 februari 1935 vanaf de vliegbasis Kakamigahara[3]. Het toestel werd aangedreven door een Nakajima Kotubuki 5 radiaal motor met een vermogen van 550 pk bij opstijgen en 600 pk op 3100 m hoogte en tweebladige propeller[4]. De jager voldeed beter dan de door de marine vereiste specificaties en bereikte een topsnelheid van 450 km/u. Bij de Japanse marine werd dit ontwerp aangeduid als Mitsubishi Marine Experimenteel 9-Shi Vliegdekjager.

    Een tweede Ka-14 prototype, uitgerust met een meer standaard, rechte vleugel[5], koos enige tijd later het luchtruim met een 715 pk Nakajima Kotobuki 3 motor met negen cilinders (640 pk bij opstijgen en 715 pk op 2800m) en een tweebladige propeller[6].

    De volgende drie Ka-14 prototypen kregen een Nakajima Hikari 1 negen cilinder, luchtgekoelde motor met een vermogen van 800 pk (op 3500 m en700 pk bij opstijgen) en eveneens tweebladige propeller[7]. Een zesde Ka-14 prototype kreeg een 720 pk Mitsubishi Kinsei A8/9 14 cilinder motor met een driebladige propeller[8]. Na deze in totaal zes Ka-14 prototypen, was het toestel klaar voor productie als de A5M.

    Technische gegevens

    Type:
    Mitsubishi Ka-14 (1e prototype)
    Gebruik:
    Jachtvliegtuig
    Bemanning:
    1
    Motor:
    Nakajima Kotobuki 5, 600pk (3100m)
    Afmetingen:
    Spanwijdte: 11,00 meter
    Vleugeloppervlak: 17,8 m2
    Lengte: 7,67 meter
    Hoogte: 3,27 meter
    Gewicht:
    Max. Gewicht: 1.373 kg
    Prestaties:
    Max. snelheid: 450 km/u
    Bewapening:
    2 x 7,7 mm type 89 mitrailleurs in de neus
    Aantal:
    1

    Noten

    1. D'Angina, 2016, pag 8
    2. Green and Swanboroug, 1982, pagina 27
    3. D'Angina, 2016, pag 8
    4. Matsuura, J.P.J., 1997, Combined Fleet
    5. Thompson, 2014
    6. Matsuura, J.P.J., 1997, Combined Fleet
    7. Matsuura, J.P.J., 1997, Combined Fleet
    8. Matsuura, J.P.J., 1997, Combined Fleet

    Afbeeldingen

    Lijntekening van het eerste prototype. Bron: SN/Wilco Vermeer collection.

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    31-07-2018
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde boeken

    Mitsubishi A5m Claude