Mitsubishi Ki-18, Ki-33 jachtvliegtuig

    In 1934 dingde Mitsubishi met de legerversie van de Mitsubishi Ka-14 mee in de competitie voor een nieuwe jager voor de Japanse Legerluchtmacht met de Mitsubishi Ki-18. Tijdens deze competitie met de Nakajima Ki-11 en de Kawasaki Ki-10, verloor Mitsubishi ten gunste van de zeer wendbare dubbeldekker, de Kawasaki Ki-10.†

    De ervaringen met de Kawasaki Ki-10 waren echter niet optimaal en het leger stelde in 1935 nieuwe specificaties op. Mitsubishi verbeterde haar Ka-14/Ki-18 ontwerp en kwam met de Mitsubishi Ki-33. Het toestel ging de competitie aan met de Kawasaki Ki-28 en de Nakajima Ki-27. Deze laatste† wist de competitie te winnen.

    Het ontwerp van de Mitsubishi Ka-14 (waarop de Ka-18/Ka-33 was gebaseerd) zou bij de Japanse Marine leiden tot de succesvolle Mitsubishi A5M.

    Typen

    Mitsubishi Ka-14Mitsubishi Marine Experimenteel 9-shi Vliegdekjager
    Mitsubishi Ki-18/Ki-33prototype
    A5M1Mitsubishi Marine Type 96 Vliegdekjager Model 1
    A5M2 Mitsubishi Marine Type 96 Vliegdekjager Model 2
    A5M2a Mitsubishi Marine Type 96 Vliegdekjager Model 21
    A5M2b Mitsubishi Marine Type 96 Vliegdekjager Model 22
    A5M3(a) ontwerp, mogelijk ťťn gebouwd
    A5M4
    Mitsubishi Marine Type 96 Vliegdekjager Model 4 (later Model 24 en 34)
    A5M4-K Trainer

     

    Afbeeldingen

    De Ki-18 (boven) en Ki-33 (onder). Bron: Wilco Vermeer collection.
    Zijaanzicht van de Ki-18. Bron: Wilco Vermeer collection.
    Zijaanzicht van de Ki-33. Bron: Wilco Vermeer collection.

    Ontwikkeling

    De bij de Ka-14 toegepaste Nakajima Kotubuki 5 radiaal motor werd ook toegepast bij het enige exemplaar van de Mitsubishi Ki-18, die in augustus 1935 haar eerste vlucht had op het Tachikawa Luchtvaart Instituut en werd later getest bij de Akeno Vliegschool. Dit toestel was geproduceerd op verzoek van de Keizerlijke Japanse Leger Luchtmacht en was gebaseerd op de Ka-14. Hoewel het toestel beter voldeed dan de Kawasaki Ki-10, werd de Ki-18 verworpen vanwege de verminderde wendbaarheid. Omdat de ervaringen met de Ki-10 niet perfect waren, stelde het leger vervolgens vernieuwde specificaties op. Mitsubishi besteedde op dat moment voornamelijk aandacht aan de eisen van de marine en presenteerde voor het leger de Mitsubishi Ki-33 met een Nakajima Ha-1a negen cilinder motor met een vermogen van 710pk bij opstijgen en 745 pk op 3400 m en een tweebladige propeller[1]. Dit toestel werd dan ook in de competitie verslagen door de Nakajima Ki-27.

    Het voornaamste verschil tussen de Ka-14 en de Ki-18 was te vinden in het grotere roervlak, sterker landingsstel en motorkoeler. Daarnaast werd de bediening en bewapening aangepast aan de eisen van de Japanse Legerluchtmacht. In augustus 1935 werd bij het Luchtvaarttechnisch Onderzoeksinstituut Tachikawa de vliegdoop gehouden en vervolgens werd het toestel getest bij de Akeno Vliegschool. Begin 1936 werd de motor vervangen door een sterkere Nakajima Kotobuki 3 van 640 pk. Hiermee werd uiteindelijk een vliegsnelheid van 444 km/u behaald op 3050 meter hoogte[2] en werden uitstekende vliegkwaliteiten behaald. De testvluchten bij de vliegschool leverden de Ki-18 uitstekende referenties op. Het Luchtvaarttechnisch Onderzoeksinstituut Tachikawa uitte echter bezwaren om een marineontwerp, wat de Ki-18 aanvankelijk was, aan te schaffen voor legerdoeleinden. In die tijd was er nog grote rivaliteit tussen de Japanse Marine en de Legerleiding. Onder het argument dat de Nakajima Kotobuki motoren onbetrouwbaar zouden zijn werd besloten een nieuwe competitie uit te schrijven en hiervoor Nakajima, Kawasaki en Mitsubishi uit te nodigen. Uiteindelijk zou de Ki-18 in deze competitie uitvallen.

    Technische gegevens

    Type:
    Mitsubishi Ki-18 (prototype)
    Gebruik:
    Jachtvliegtuig
    Bemanning:
    1
    Motor:
    Nakajima Kotobuki 5, 600pk (3100 m)
    Afmetingen:
    Spanwijdte: 11,00 meter
    Vleugeloppervlak: 17,8 m2
    Lengte: 7,65 meter
    Hoogte: 3,15 meter
    Gewicht:
    Leeggewicht: 1.110 kg
    Max. Gewicht: 1.422 kg
    Prestaties:
    Max. snelheid: 444 km/u
    Bewapening:
    2 x 7,7 mm type 89 mitrailleurs in de neus
    Aantal:
    1

    Noten

    1. Matsuura, J.P.J., 1997, Combined Fleet
    2. Matsuura, J.P.J., 1997, Combined Fleet

    Afbeeldingen

    Vooraanzicht van de Ki-18. Bron: Wilco Vermeer collection.
    Vooraanzicht van de Ki-33 Bron: Wilco Vermeer collection.
    Achteraanzicht van de Ki-33. Bron: Wilco Vermeer collection.

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    31-07-2018
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde boeken

    Mitsubishi A5m Claude