TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De m.v. Kafiristan werd in 1941 in dienst gesteld als één van de CAM-schepen. Nadat in de loop van 1942 haar katapult weer was verwijderd, opereerde het schip als vrachtschip tot het einde van de Tweede Wereldoorlog. Na de oorlog vaarde het schip verder als achtereenvolgens Kafiristan, Avisglen en Noelle tot het in 1972 werd gesloopt.

    Gegevens


    m.v. Kafiristan met Hawker Hurrican, Halifax, 18 januari 1942 Bron: H.B. Jefferson Nova Scotia Archives 1992-304 / 43.1.4 13
    Gebouwd door:
    Kiel gelegd:
    Te waterlating:
    In dienst:
    Einde:
    William Doxford and Sons Ltd.,
    Sunderland
    ?
    30 april 1941
    september 1941

    20 juli 1972
    (sloop als Noelle)
    Bouwnummer : 675





    Indeling:
    Datum in:
    Datum uit:



    september 1941

    m.v. Kafiristan, Hindustan Steam Ship Co. Ltd.

    1954

    m.v. Avisglen, Purvis Shipping Co. Ltd.

    1961

    m.v. Noelle, Compania de Navegacion Skiathos S.A.', Beiroet

    1969

    m.v. Noelle, Carmelia Shipping Co. Ltd., Famagusta, Cyprus


    20 juli 1972
    sloop Shanghai, China

    Geschiedenis

    De m.v. Kafiristan (7.250 BRT) werd in 1941 gebouwd. Het was het tweede schip van de Hindustan Steam Shipping Co. dat deze naam droeg. De eerste was op 17 september 1939 getorpedeerd door U 53.[1]

    Het schip werd gebouwd voor de Hindustan Steam Shipping Co. maar was eigendom van de Common Brothers Ltd.. De Kafiristan werd op 30 april 1941 te water gelaten en in september 1941 afgeleverd.[2]

    Tijdens de Tweede Wereldoorlog nam het schip deel aan minstens 51 konvooien, waarvan in ieder geval 12 over de Noord-Atlantische Oceaan. Daarnaast maakte het schip konvooitochten naar de Middellandse Zee, de Indische Oceaan, Afrika en langs de Britse kust. In 1941 was het schip afgebouwd als één van de CAM-schepen, echter werd later in de oorlog (1942 - 1943?), bij afbouw van het CAM-project, de hiertoe dienende katapult met Hawker Hurricane weer verwijderd. Hierna nam het schip als voornamelijk graanschip deel aan vele konvooien.

    De m.v. Kafiristan nam in ieder geval deel aan de volgende konvooien:

    Konvooi:
    Route:
    Data:
    FN 512
    Southend - Methill
    31 augustus 1941 - 2 september 1941
    EC 69
    Southend - Clyde
    5 september 1941 - 10 september 1941
    ON 18 (CAM)
    Liverpool - Halifax (zelfstandig)
    19 september 1941 - 2 oktober 1941 (verspreid op zee)
    HX 155 (CAM)
    Halifax - Liverpool
    16 oktober 1941 - 31 oktober 1941
    ON 36 (CAM)
    Liverpool - Halifax (zelfstandig)
    13 november 1941 - 26 november 1941 (verspreid op zee)
    HX 163 (CAM)
    Halifax - Liverpool
    3 december 1941 - 19 december 1941
    ON 52 (CAM)
    Liverpool - Halifax (zelfstandig)
    31 december 1941 - 11 januari 1942 (verspreid op zee)
    HX 172 (CAM)
    Halifax - Liverpool
    26 januari 1942 - 7 februari 1942
    BB 135 (CAM)
    Belfast Lough - Milford Haven
    9 februari 1942 - 10 februari 1942
    ON 74 (CAM)
    Liverpool - Halifax
    9 maart 1942 - 25 maart 1942
    XB 5 (CAM)
    Halifax - Boston
    27 maart 1942 - 29 maart 1942
    HX 186 (CAM)
    Halifax - Liverpool
    20 april 1942 - 2 mei 1942
    ON 95 (CAM)
    Liverpool - Cape Cod
    15 mei 1942 - 29 mei 1942
    HX 193 (CAM)
    Halifax - Liverpool
    7 juni 1942 - 19 juni 1942
    ON 209
    Liverpool - Halifax
    3 juli 1942 - 18 juli 1942
    XB 30
    Halifax - Boston
    19 juli 1942 - 21 juli 1942
    BX 33B
    Boston - Halifax
    13 augustus 1942 - 15 augustus 1942
    HX 203 (CAM)
    Halifax - Liverpool
    16 augustus 1942 - 28 augustus 1942
    BB 214
    Belfast Lough - Milford Haven
    28 augustus 1942 - 29 augustus 1942
    ON 131
    Liverpool - New York City
    18 september 1942 - 4 oktober 1942
    HX 213
    New York City - Liverpool
    26 oktober 1942 - 10 november 1942
    KX 7A
    Milford Haven - Gibraltar
    20 december 1942 - 29 december 1942
    TE 12
    Gibraltar - Philipville
    1 januari 1943 - 4 januari 1943
    ET 9
    Bone - Gibraltar
    11 januari 1943 - 14 januari 1943
    MKS 5X
    Gibraltar - Liverpool
    14 januari 1943 - 25 januari 1943
    ON 164
    Liverpool - Halifax
    1 februari 1943 - voor 19 februari 1943
    HX 230
    Halifax - Liverpool
    na 1 maart 1943 - 2 april 1943
    ON 183
    Liverpool - Halifax
    10 mei 1943 - voor 25 mei 1943
    HX 243
    Halifax - Liverpool
    9 juni 1943 - 21 juni 1943
    ON 192
    Liverpool - Halifax
    9 juli 1943 - voor 22 juli 1943
    HS 98
    Halifax - Sydney (Nova Scotia)
    24 juli 1943 - 26 juli 1943
    SQ 61
    Sydney (Nova Scotia) - Father Point
    29 juli 1943 - 31 juli 1943
    QS 64
    Red Islet - Sydney (Nova Scotia)
    16 augustus 1943 - 19 augustus 1943
    SH 98
    Sydney (Nova Scotia) - Halifax
    20 augustus 1943 - 21 augustus 1943
    HX 253
    Halifax - Liverpool
    22 augustus 1943 - 4 september 1943
    ON 203
    Liverpool - New York City
    22 september 1943 - 10 oktober 1943
    UGS 22
    Hampton Roads - Port Said
    25 oktober 1943 - 22 november 1943
    AB 23
    Aden - Bombay
    6 december 1943 - 14 december 1943
    SL 153
    Freetown - op zee
    22 maart 1944 - 2 april 1944
    MKS 144
    op zee - Liverpool
    2 april 1944 - 13 april 1944
    ON 234
    Liverpool - Halifax
    26 april 1944 - voor 12 mei 1944
    HX 292
    Sydney (Nova Scotia) - Liverpool
    22 mei 1944 - 2 juni 1944
    ON 241
    Liverpool - New York City
    18 juni 1944 - 2 juli 1944
    UGS 49
    Hampton Roads - Port Said
    24 juli 1944 - 19 augustus 1944
    GUS 51
    Port Said - Hampton Roads
    2 september 1944 - 28 september 1944
    UGS 58
    Hampton Roads - Port Said
    22 oktober 1944 - 18 november 1944
    MKX 88G
    Gibraltar - Liverpool
    11 maart 1945 - 19 maart 1945
    ON 296
    Liverpool - Saint John (Newfoundland)
    12 april 1945 - voor 30 april 1945
    BW 174A
    Sydney (Nova Scotia) - Wabana
    30 april 1945 - 2 mei 1945
    HX 356
    New York City - Liverpool
    13 mei 1945 - 26 mei 1945




    Na de Tweede Wereldoorlog bleef de Kafiristan in de vaart tot het schip in 1954 werd verkocht aan The Aviation & Shipping Co. Ltd. uit Londen, hoewel het vermeld stond als eigendom van de Purvis Shipping Co. Ltd.. Hier kreeg het schip de naam Avisglen.[3]


    m.v. Avisglen Bron: Public Domain (onbekend)

    In 1961 werd de Avisglen verkocht aan de Compania de Navegacion Skiathos S.A. uit Beiroet, die het als Noelle in dienst nam. De Noelle werd in 1969 verkocht aan de 'Carmelia Shipping Co. Ltd. uit Famagusta, Cyprus, waarbij het schip haar naam behield.[4]

    De m.v. Noelle arriveerde op 20 juli 1972 in Shanghai, China om daar te worden gesloopt.[5]

    Technische gegevens


     Naam: m.v. Kafiristan

     Callsign/Registratie:
    GOFK / 165816

     Bouwer:
    William Doxford and Sons Ltd.,
    Sunderland

     Bouwnummer:
    675

     Type/Klasse:
    Vrachtschip / CAM-schepen

     Waterverplaatsing:
    7.250 BRT[6]
    4.347 NRT
    10.325 DWT  

     Lengte:
    130,15 meter

     Breedte:
    17,22 meter

     Diepgang:
    8,35 meter

     Aandrijving:
    Doxford Oil 2SA 3 cilinder
    1 schacht

     Snelheid:
    10,5 knopen (19,44 km/h)

     Bereik:
    ? km (bij ? knopen)

     Bewapening:
    1 Hawker Sea Hurricane
    ?

     Bemanning
    ?

    Noten

    1. McKee, 2012
    2. Mitchell, 1990, pag. 58
    3. Mitchell, 1990, pag. 58
    4. Mitchell, 1990, pag. 58
    5. Mitchell, 1990, pag. 58
    6. Mitchell, 1990, pag. 58

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    24-08-2021
    Laatst gewijzigd:
    05-11-2021
    Feedback?
    Stuur het in!