TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De in 1941 gebouwde vrachtvaarder m.v. Empire Faith, werd bij de afbouw ingericht als één van de CAM-schepen. Het schip opereerde tot juni 1943 als Cam-schip om vervolgens de oorlog als 'gewoon' vrachtschip te overleven. Na de Tweede Wereldoorlog deed het achtereenvolgens dienst als m.v. Jessmore, m.v. Antiope en m.v. Global Venture tot het in 1971 werd gesloopt.

    Gegevens


    Bron: Imperial War Museum FL 11434
    Gebouwd door:
    Kiel gelegd:
    Te waterlating:
    In dienst:
    Einde:
    Barclay Curle & Co,
    Glasgow
    ?
    4 maart 1941
    juni 1941

    augustus 1971
    (gesloopt)
    Bouwnummer : 681





    Indeling:
    Datum in:
    Datum uit:



    juni 1941
    ?
    Ellerman Lines Ltd.

    1942

    Johnston Warren Lines Ltd

    1946

    m.v. Jessmore

    1947

    Furness-Warren Line Ltd

    1958

    m.v. Antiope, Maritime & Commercial Corporation Ltd, Panama

    1964
    augustus 1971
    m.v. Global Venture, Wah Kwong & Co, Hong Kong

    Geschiedenis

    De Empire Faith werd in 1941 als bouwnummer 681 gebouwd bij Barclay Curle & Co, Glasgow. Het schip was gebouwd in opdracht van het Ministry of War Transport (MoWT) voor de Ellerman Lines Ltd en werd tijdens de afbouw ingericht als CAM-schip. Op 4 maart 1941 werd het schip te water gelaten en in juni 1941 afgeleverd.[1]

    Vanaf 14 juni 1941 werd de Empire Faith ingezet in konvooidiensten over de Atlantische Oceaan. Na een kortstondige uitstap naar het Caraïbische gebied en de Indische Oceaan, werd het schip in juni 1943 ontdaan van haar uitrusting als CAM-schip. In 1943 volgde ook konvooidiensten van en naar het Middellandse Zeegebied en in 1944 weer naar en van het Verre Oosten. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd in ieder geval deelgenomen aan de volgende konvooien:

    Konvooi:
    Route:
    Data:
    OB 338
    Belfast Lough - Clyde
    21 juni 1941 - 22 juni 1941
    OB 339
    Clyde - Halifax
    27 juni 1941 - 12 juli 1941
    HX 140
    Halifax - Liverpool
    22 juli 1941 - 6 augustus 1941
    ON 8
    Liverpool - New York
    16 augustus 1941 - 2 september 1941
    HX 150
    Halifax - Liverpool
    16 september 1941 - 30 september 1941
    ON 28
    Liverpool - Halifax
    20 oktober 1941 - 3 november 1941
    HX 160
    Halifax - Liverpool
    15 november 1941 - 30 november 1941
    ON 50
    Liverpool - Halifax
    24 december 1941 - 5 januari 1942
    HX 171
    Halifax - Liverpool
    20 januari 1942 - 1 februari 1942
    ON 69
    Liverpool - Halifax
    20 februari 1942 - 4 maart 1942
    HX 181
    Halifax - Liverpool
    21 maart 1942 - 2 april 1942
    ON 89
    Liverpool - Halifax
    23 april 1942 - 5 mei 1942
    HX 190
    Halifax - Liverpool
    17 mei 1942 - 28 mei 1942
    ON 101
    Liverpool - Halifax
    5 juni 1942 - 16 juni 1942
    HX 195
    Halifax - Liverpool
    21 juni 1942 - 2 juli 1942
    ON 11
    Liverpool - Halifax
    17 juli 1942 - 31 juli 1942
    KS 532
    Hampton Roads - Key West
    19 augustus 1942 - 26 augustus 1942
    WAT 117
    Key West - Guantanamo Bay
    26 augustus 1942 - 1 september 1942
    GAT 1
    Guantanamo Bay - Trinidad
    1 september 1942 - 7 september 1942
    HX 225
    New York - Liverpool
    30 januari 1943 - 13 februari 1943
    ON 170
    Liverpool - Halifax
    3 maart 1943 - 19 maart 1943
    HF 43
    Halifax - Saint John
    19 maart 1943 - 22 maart 1943
    FH 45A
    Saint John - Halifax
    29 maart 1943 - 31 maart 1943
    HX 232
    Halifax - Liverpool
    4 april 1943 - 16 april 1943
    ON 180
    Liverpool - Halifax
    24 april 1943 - 12 mei 1943
    HX 242
    Halifax - Belfast Lough
    2 juni 1943 - ?
    BB 300
    Belfast Lough - Avonmouth
    ? - 17 juni 1943
    ON 191
    Milford Haven - Baltimore
    28 juni 1943 - 16 juli 1943
    HX 251
    New York - Liverpool
    6 augustus 1943 - 23 augustus 1943
    OS 55
    Liverpool - op zee
    17 september 1943 - 28 september 1943
    KMS 27
    op zee - Port Said
    28 september 1943 - 11 oktober 1943
    GUS 23
    Alexandria - Gibraltar
    26 november 1943 - 6 december 1943
    MKS 33
    Gibraltar - Loch Ewe
    13 december 1943 - 27 december 1943
    OS 76
    Belfast Lough - op zee
    2 mei 1944 - 13 mei 1944
    KMS 50
    op zee - Alexandria
    13 mei 1944 - 25 mei 1944
    AB 41
    Aden - Melbourne
    16 juni 1944 - 19 juli 1944

    Tijdens konvooi HX 160 werd voor het eerst een Hawker Hurricane aan boord gesignaleerd. In 1942 was het eigenaarschap van het schip overgegaan van Ellerman naar Johnson Warren Lines Ltd. Toen in 1943 het programma van de CAM-schepen werd afgerond, werd de Empire Faith weer verbouwd tot standaard vrachtschip.

    De tocht in 1944 naar Australië was de laatste konvooidienst. Op 9 september 1944 kwam de Empira Faith aan in Adelaide om in 10 oktober Port Lincoln aan te doen. Vervolgens ging het schip naar India om op 13 december naar Lourenço Marques, Mozambique te gaan waar het schip op 27 december aankwam. Op 1 januari 1945 vervolgde het de tocht naar Aden om via Abadan in Iran naar Karachi in India te varen. Tot in mei 1945 voer het schip tussen India en Afrika en op 14 mei kwam het aan in Kaapstad. Van daaruit werd naar Gibraltar gevaren en door naar Liverpool waar het schip op 10 juni 1945 aankwam.

    In 1946 kreeg het schip de naam m.v. Jessmore.[2]


    m.v. Jessmore Bron: Wilco Vermeer collection

    De Jessmore werd in 1958 verkocht en kreeg de naam m.v. Antiope.[3]


    m.v. Antiope Bron: Wilco Vermeer collection

    De Antiope werd in 1964 andermaal verkocht en in dienst gesteld als m.v. Global Venture. In augustus 1971 werd het schip verkocht voor sloop.[4]


    m.v. Global Venture Bron: Wilco Vermeer collection

    Technische gegevens


     Naam: m.v. Empire Faith

     Callsign/Registratie:
    BCJK / 168676

     Bouwer:
    Barclay Curle & Co, Glasgow

     Bouwnummer:
    681

     Type/Klasse:
    Vrachtschip / Empire CAM-schepen

     Waterverplaatsing:
    7.051 BRT[5]
    4.194 NRT
    10.350 DWT

     Lengte:
    131,67 meter[6]

     Breedte:
    17,53 meter[7]

     Diepgang:
    8,38 meter

     Aandrijving:
    1x 2SCSA 3 cylinder Dieselmotor
    688 nhp / 3.300 bhp
    1 schacht

     Snelheid:
    11,5 knopen (21,3 km/h)

     Bereik:
    ? km (bij ? knopen)

     Bewapening:
    1 Hawker Sea Hurricane
    1x 101,6 mm geschut
    1x 76 mm geschut
    4x 20mm geschut

     Bemanning
    34
    8 geschutsbemanning

    Noten

    1. Mitchell, 1990, pag. 20
    2. Mitchell, 1990, pag. 20
    3. Mitchell, 1990, pag. 20
    4. Mitchell, 1990, pag. 20
    5. Mitchell, 1990, pag. 20
    6. Mitchell, 1990, pag. 20
    7. Mitchell, 1990, pag. 20

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    11-08-2021
    Laatst gewijzigd:
    12-10-2021
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde boeken

    The Empire Ships
    British Aircraft Carriers