TracesOfWar heeft jouw hulp nodig! Wij missen foto's van belangrijke bezienswaardigheden in Nederland, BelgiŽ, Frankrijk en Duitsland. Stuur uw foto's in naar input@tracesofwar.com en wordt gepubliceerd!

Inleiding

De Duitse Fischdampfer Malangen (PG550), liep op 13 april 1940 de Noorse havenstad Honningsvag binnen. Bij het binnenlopen van de haven, werd het schip geŽnterd door een lokale garde eenheid onder bevel van Loytnant C.A. Carlsen. Tien dagen later, nam Fenrik A.E.T. Plyhn, namens de SjŲforsvaret (Noorse Marine),†het bevel over het schip op zich, dat op dat moment ter ere van de stad waarin het in beslag was genomen, tot Honningsvag was hernoemd. De d.s. Honningsvag (1940) zou als patrouilleschip bij de Noorse Marine blijven tot 22 augustus 1946.


d.s. Honningsvag in IJsland Bron: Wilco Vermeer collection
Gebouwd door:
Kiel gelegd:
Te waterlating:
In dienst:
Einde:
Dechimag Werk Seebeck,
WesermŁnde

september 1939
29 januari 1940

Bouwnummer : 645









Indeling:
Data:

Naam:
Eigendom:

29 januari 1940
13 april 1940
d.s. Malangen
Norddeutsche Hoochseefischerei AG

23 april 1940
22 augustus 1946
d.s. Honningsvag
SjŲforsvaret (Noorse Marine)

1947
1973

Vissersschip

Geschiedenis

Het Duitse visserijschip Malangen, werd in februari 1940 te WesermŁnde tewatergelaten. Het schip droeg de visserijaanduiding PG550[1]. Op 27 maart 1940 vertrok het schip uit WesermŁnde voor haar eerste vaart naar de visserijgronden op de Barentszzee. Het schip voer ter hoogte van de Noorse kust op het moment dat Duitse troepen Operatie WeserŁbung aanvingen. Het schip trachtte in reactie hierop terug naar Duitsland te komen, waarbij het op 13 april 1940 een tussenstop†wilde maken†in de havenstad Honningsvag.

Direct bij binnenkomst in de haven, werd het schip geŽnterd door een lokale garde eenheid onder bevel van Loytnant C.A. Carlsen. Ter ere van de plaats waar het schip werd ingenomen, noemden de Noren het de Honningsvag. De Duitse bemanning werd overgebracht naar het krijgsgevangenenkamp in het Fort Vardohus en werden later overgebracht naar het Krijgsgevangenenkamp Skorpa. Op 12 juni 1940 zouden ze worden vrijgelaten[2].

Op 23 april 1940 nam het Noorse 3e SjŲforsvarsdistrikt van de SjŲforsvaret (Noorse Marine) het schip als patrouilleschip d.s. Honningsvag (1940) in dienst en werd het onder bevel gesteld van Fenrik A.E.T. Plyhn. Als bewapening werd een 47 mm kanon aan boord geplaatst. Plyhn en zijn bemanning brachten het over naar de havenstad Bodo.

De districtscommandant de Bodo stuurde de Honningsvag naar Sandnessjoen om daar als lokaal patrouilleschip te dienen. De commandant Plyhn werd hier bevorderd tot Loytnant. De Honningsvag opereerde samen met de Heilhorn†vanuit Sandnessjoen langs de kust van Helgoland, waarbij het er voor zorgde dat de Duitse troepen bij hun opmars naar Narvik, geen gebruik konden maken van de kustwegen.

Toen op 9 mei 1940 het Britse troepentransportschip Royal Watch in Bodo arriveerde met troepen van Scissorforce, werd de Honningsvag, samen met twee lokale stoomboten en drie visserijschepen aangewezen om de Britse troepen te helpen aan land te komen. Op 10 mei waren alle militairen en hun spullen overgebracht van het troepentransportschip naar land[3].

De Honningsvag vertrok op 14 mei 1940 naar de Vafsnfjord om een daar gelande Duits watervliegtuig te onderscheppen dat was vastgelopen op de kust bij Kvalnes. Een lokale verdedigingseenheid had de Duitsers al overmeesterd en de gevangenen en alles wat van het watervliegtuig geborgen kon worden, werd met de Honningsvag overgebracht naar Sandnessjoen. De Honningsvag vertrok hierna naar Dalsvag.

Op 19 mei 1940 werd de Honningsvag samen met de Heilhorn er op uit gestuurd om de door de Duitsers in beslag genomen ss Albion tot zinken te brengen.†Bij de Stromoyene eilanden werd de ss Albion onderschept en rond 22.00 uur tot zinken gebracht. De volgende dag werd de Honningsvag door een alleen vliegend Duits vliegtuig aangevallen in de Ranalfjorden, maar werd niet geraakt. De volgende dag werd de thuishaven van het schip aangevallen met bommenwerpers terwijl het schip in de haven lag. Bij deze aanval werd lichte schade opgelopen en†raakte ťťn van de schutters van het schip licht gewond. De dagen hierna werden de Duitse aanvallen telkens intensiever en op 24 mei 1940 verliet de Honningsvag het gebied en voer naar Harstad. Hier werden kleine reparaties uitgevoerd.

Op 7 juni 1940 ontving Loytnant Plyhn het bevel om zich met schip en bemanning naar Groot-BrittanniŽ te begeven. Het schip verliet diezelfde dag nog de haven van Harstad en voegde zich op 10 juni bij een Geallieerd Konvooi. Op 12 juni 1940 arriveerde het schip in Torshavn op de Faroer Eilanden.

De Honningsvag onderging in Groot-BrittanniŽ de nodige reparaties en werd herbewapend met een 100 mm kanon, een 2 ponder pom-pom automatisch luchtafweerkanon, vier stuks†12,7 mm Colt-Browning luchtafweergeschut, 50 dieptebommen en uitgerust met†een Type 123A Asdic[4].

Op 31 augustus 1940 was het schip gereed voor inzet en werd het op 6 september 1940†geplaatst met kenmerk 4-277 Honningsvag†bij de Royal Navy Iceland Group te Reykjavik. Deze eenheid patrouilleerde tijdens de Tweede Wereldoorlog langs de IJslandse kust en op de Arctische Oceaan tussen de eilanden Jan Mayen en Groenland. Bij deze patrouilles werden regelmatig anti-onderzeeboot aanvallen uitgevoerd en reddingsoperaties uitgevoerd om drenkelingen op te pikken van door U-boten tot zinken gebracht vrachtschepen.†De Honningsvag verliet de Iceland Group op 16 mei 1945 toen het schip terugkeerde naar Noorwegen.


Honningsvag als visserijschip na Wo2 Bron: Wilco Vermeer collection

In Noorwegen, bleef het schip bij de SjŲforsvaret (Noorse Marine) varen tot het op 23 augustus 1946 werd overgedragen aan het Marinekommando Trondelag en uit de vaart werd genomen. In 1947 werd het schip verkocht aan een visserijbedrijf in Kristiansund. Het schip bleef vervolgens als visserijschip opereren tot het in 1973 werd verkocht om te worden gesloopt.

Definitielijst

Asdic
Engelse afkorting voor: Allied Submarine Detection Investigation Committee. Door de Britten gebruikt systeem om Duitse onderzeeŽrs op te sporen. ASDIC zond een elektronisch signaal en ving de echo van deze signalen op en zette deze om in geluid, de bekende 'ping'. ASDIC had maar een bereik van 1,5 zeemijl en er was een ervaren luisteraar nodig om een U-boot te onderscheiden van een school vissen.
kanon
ook bekend als Kanone (Du) en Gun (En). Wordt vaak gebruikt om allerlei geschut aan te duiden. Eigenlijk slaat de term op vlakbaan geschut. Wordt gekenmerkt door een langere loop en grotere dracht.
Operatie WeserŁbung
Codenaam voor de Duitse inval in Denemarken en Noorwegen. Deze operatie, die begon op 9 april 1940, was bedoeld om Engelse acties in ScandinaviŽ te voorkomen.

Technische gegevens


 Naam: d.s. Honningsvag

 Callsign/Registratie:
4-277

 Bouwer:
Dechimag Werk Seebeck, WesermŁnde

 Bouwnummer:
645

 Type/Klasse:
Patrouilleschip

 Waterverplaatsing:
487 BRT

 Lengte:
54,01 meter

 Breedte:
8,38 meter

 Diepgang:
4,97 meter

 Aandrijving:
stoommacine
1.000 ihp (750 kW)

 Snelheid:
11 knopen (20 km/u)

 Bereik:
9.300 km bij 10 knopen

 Bewapening:
1x 47 mm geschut
2x 12.7 mm Colt Browning AA machinegeweren
Na verbouwing in Groot BrittanniŽ
1x QF 4 inch Mk XII geschut
1x 2 ponder "pom-pom" geschut
4x 12.7 mm Colt Browning AA machinegeweren
50x 450 lb dieptebommen met 2 werpers

Noten

  1. HNoMS Honningsvag / Wikipedia
  2. HNoMS Honningsvag / Wikipedia
  3. HNoMS Honningsvag / Wikipedia
  4. HNoMS Honningsvag / Wikipedia

Definitielijst

lb
Landing Barge (zonder motor en hellingbaan)

Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
26-09-2020
Feedback?
Stuur het in!