In 1936 ontwierp Fokker voor de Luchtvaartafdeling van het Nederlandse leger een tweemotorige jachtbommenwerper. Het ontwerp voldeed echter niet geheel aan de wensen.
Het vertrouwen in de kwaliteiten van Fokkerproducten was echter zo groot dat men van een vernieuwd ontwerp, zonder een prototype te laten bouwen, 16 exemplaren bestelde en in dienst nam als lichte bommenwerper.
Het was een typisch Fokkerontwerp. Houten vleugel, romp met frame van metalen buis. De voorzijde van de romp bekleed met metaalplaat en de achterzijde overtrokken met linnen. Alhoewel het eerste ontwerp als jachtbommenwerper bedoeld was voor drie bemanningsleden werd dit uiteindelijk door de toegevoegde bewapening uitgebreid naar vijf.
De eerste exemplaren werden in 1938 geleverd en in dienst gesteld bij de BomVa (Bom Vliegtuigenafdeling) van de Luchtvaartafdeling.
Bij de Duitse inval op 10 mei 1940 kon de BomVa 9 T.V's inzetten. Door hun lage snelheid en magere bewapening waren ze geen partij voor de snelle Duitse jagers. Toch wist men met deze toestellen nog aardig partij te geven. Omdat ze uitgerust waren met een naar voren schietend boordkanon in de neus werden ze ingezet als luchtkruiser en wisten zo in de lucht en op de grond vooral een aantal Duitse Junkers 52/3m transportvliegtuigen te vernietigen. Deze daden die samen met de Nederlandse G.1's zijn uitgevoerd hebben er zeker toe bijgedragen dat de transportvloot van de Luftwaffe na de meidagen niet meer in staat is geweest om grote luchtlandingsacties uit te voeren. Zeker 30 van de Junkers werden zo uitgeschakeld. Hitler verloor hierna namelijk het vertrouwen in een dergelijke inzet van zijn luchtlandingsdivisies.
Na de meidagen was nog een enkel toestel, weliswaar ernstig beschadigd, in ons land aanwezig. Deze zijn alle afgevoerd naar Duitsland en daar waarschijnlijk na de gebruikelijke testperiode vernield. Naar verluid is, net als van alle andere buitgemaakte vliegtuigtypen, één exemplaar of delen ervan in Berlijn tentoongesteld in een museum. Deze is waarschijnlijk na geallieerde bombardementen verloren gegaan.
Technische gegevens:
Model: | Fokker T.V (T-5) |
Taak: | Bommenwerper |
Bemanning: | 5 |
Afmetingen: | Spanwijdte: 21,00 m Vleugeloppervlak: 66,20 m2 Lengte: 16,00 m Hoogte: 5,00 m |
Gewicht: | Leeggewicht: 4650 kg |
Prestaties: | Max. snelheid: 417 km/u Kruissnelheid: 350 km/u Plafond: 7700 m Bereik: 1550 km |
Motor: | twee Bristol Pegasus XXVI motoren met een vermogen van 925 pk elk |
Bewapening: | 20 mm Solothurn kanon in de neus, vijf 7,9 mm mitrailleurs op de rug, in de staart, onder in de romp en opzij, 1000kg bommen |
Productie: | 16 |