TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Hebben we eindelijk koepel 4 gevonden?

In 2007 gingen we al eens op onderzoek uit naar de koepels rond de zeven uitvalswegen in Bastogne. Het onderzoek bleek ingewikkelder dan gedacht, met veel hulp van buitenaf wisten we in 2009 tien koepels te identificeren. Vele waren verplaatst en verhuist in de jaren. Eén koepel bleeft voor ons spoorloos. Koepel 4, de tweelingbroer van koepel 3, die aan de N834 richting Bertogne had gestaan, vlak bij de Bastogne Barracks.

We spoelen de klok door naar januari 2017. We waren toevallig voor een rondleiding in het Bastogne War Museum in Bastogne. De rondleiding werd gegeven door één van de curators van het museum. Aangekomen bij de Sherman-tank Absentee vertelde hij dat deze was samengesteld. De romp van de Sherman kwam van een Belgisch oefenterrein af; de koepel kwam van één van de wegen van Bastogne af. Bij doorvragen dacht hij dat de koepel naast de N4 had gestaan. Vermoedelijk de koepel die wij nummer 2 mee gaven, deze staat echter nu in Champs. Helemaal zeker van de precieze locatie was de curator helaas niet.



Na een aantal foto's gemaakt te hebben van de tank en de koepel bleek na thuiskomst dat deze wel erg leek op het model van koepel 3 én van de oude foto's die we hadden van koepel 4. Koepel 4 was ook de enige koepel die in al die jaren nooit was opgedoken. Zou het dan toch? Al snel ging er een berichtje naar een collega uit: “Ik denk dat ik koepel 4 gevonden heb...”. Hoe we hier na 10 jaar nog mee bezig waren bleek wel uit de directe reactie: “Dat is die tweede missende bij de Barracks toch?”.

Maart 2017, nogmaals een bezoek aan Bastogne. Op elke koepel staan namelijk serienummers. Bij de M34A1 koepels die we hier onderzoeken staan ze aan de bovenkant. Er zijn twee nummers terug te vinden. Het model en het serienummer. Het model is voor dit soort koepels (zoals koepel 3, 7 en 9 maar vermoedelijk ook 4) allemaal hetzelfde, namelijk 78461E. Per koepel staat er een apart serienummer op, voor koepel 3 was dat bijvoorbeeld 6510.

Nu is het fotograferen van de bovenkant van een Sherman koepel als deze op de grond staat redelijk eenvoudig. Je kunt er makkelijk even op klimmen en bekijken. De koepel in het museum stond echter op de Sherman-tank op een hoogte van ruim 2,70 meter. Klimmen is in het museum uiteraard geen optie. We kwamen echter voorbereid. Met een monopod, een camera, afstandbediening en de benodigde lenzen moest het gaan lukken. Zo stonden we met onze camera-op-een-stokje te vissen naar de nummers op de koepel. Al snel hadden we 'beet', model 78461E met serienummer 6873.



Maar is dit koepel 4? Alle aanwijzingen wijzen de goede richting op. We hebben alleen geen oude foto van koepel 4 op zijn oorspronkelijke locatie aan de N834 waar het serienummer op te zien is. Mocht u die wel hebben? Laat het ons dan weten! Dan kunnen we dit boek na al die jaren eindelijk sluiten!

Gebruikte bron(nen)