TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Mynarski, Andrew Charles "Andy"

Geboortedatum:
14 oktober 1916 (Winnipeg/Manitoba, Canada)
Overlijdensdatum:
13 juni 1944 (Cambrai, Frankrijk)
Begraven op:
Oorlogsgraven van het Gemenebest Meharicourt
Vak: Brit.. Graf: 20.
Dienstnummer:
J.87544
Nationaliteit:
Canadese (1931-heden, Constitutionele Monarchie)

Biografie

Andrew Charles Mynarski ging in 1940 in het leger en ging al snel over naar de luchtmacht waar hij werd opgeleid tot air gunner in een bommenwerper. In 1942 vertrok zijn squadron naar Engeland.

Op 13 juni 1944 vloog hij als mid-upper gunner in een Lancaster bommenwerper van het 419e squadron van de Canadian Royal Airforce een missie boven Frankrijk. Tijdens deze vlucht werd de Lancaster aangevallen door een Ju 88 nachtjager en vloog in brand. De bemanning kreeg het bevel het vliegtuig te verlaten maar Mynarski ontdekte dat de staartschutter Pat Brophy klem zat in zijn koepel . Hij baande zich een weg door het brandende vliegtuig om hem te redden. Dat lukte niet en na een aantal vergeefse pogingen verliet Mynarski het vliegtuig terwijl zijn vliegpak en parachute in brand stonden. Hij raakte hard en nog brandend, maar levend de grond. Enkele dagen later overleed hij als gevolg van hevige brandwonden in een ziekenhuis.

Andrew Minarski ontving voor zijn dappere optreden postuur het Victoria Cross.

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Pilot Officer
Eenheid:
No. 419 (Moose) Squadron, Royal Canadian Air Force
Toegekend op:
11 oktober 1946
Aanbeveling:
Pilot Officer Mynarski was rugschutter van een Lancaster die in de nacht van 12 juni 1944 op weg was gestuurd om een doel aan te vallen bij Cambrai in Frankrijk. Het toestel werd van onderen en van achteren door een vijandelijke jager aangevallen en stortte uiteindelijk brandend neer. Als direct gevolg van de aanval vielen beide bakboordmotoren uit. Er brak brand uit tussen de rug- en de staartkoepel en ook in de bakboodvleugel. De vlammen werden al gauw hevig en de gezagvoerder gaf de bemannig bevel te springen.
P/O Mynarski klom uit zijn koepel en ging naar het ontsnappingsluik. Toen zag hij dat de staartschutter nog in zijn koepel zat en er blijkbaar niet uit kon komen. De koepel zat in feite vast omdat het hydraulische systeem was uitgevallen toen de bakboordmotoren uitvielen en de handbediening was door de schutter kapot gemaakt in zijn pogingen uit de koepel te ontsnappen.
Zonder te aarzelen baande P/O Mynarski zich een weg door de vlammen in een poging de staartkoepel te bereiken en de schutter te bevrijden. Terwijl hij dat deed vatten zijn parachute en zijn kleding tot aan zijn middel toe vlam. Al zijn pogingen beweging in de koepel te krijgen en de schutter te bevrijden waren vruchteloos.
Uiteindelijk maakte de staartschutter hem duidelijk dat hij niets meer voor hem kon doen en dat hij moest proberen zijn eigen leven te redden. P/O Mynarski ging aarzelend door de vlammen naar het ontsnappingsluik terug. Daar, als een laatste gebaar naar de opgesloten schutter keerde hij zich naar hem om, sprong in zijn brandende kleren in de houding en salueerde voordat hij uit het vliegtuig sprong. P/O Mynarski’s afdaling werd door Fransen op de grond gezien. Zowel zijn kleding als zijn parachute stonden in brand. Hij werd uiteindelijk door de Fransen gevonden maar hij was zo ernstig verbrand dat hij aan zijn verwondingen overleed.
De staartschutter had een wonderbaarlijke ontsnapping toen het vliegtuig neerstortte. Hij verklaarde later dat wanneer P/O Mynarski niet had geprobeerd het leven van zijn kameraad te redden dan zou hij het vliegtuig veilig kunnen hebben verlaten en ongetwijfeld aan de dood zijn ontsnapt.
P/O Mynarski moet er zich volledig bewust van zijn geweest dat hij vrijwel zeker zijn leven zou verliezen wanneer hij probeerde te staartschutter te bevrijden. Ondanks dat kwam hij hem met opmerkelijke moed en volledige minachting voor eigen veiligheid te hulp. Volkomen bereid het risico te nemen kwam P/O Mynarski om het leven door een zeer opvallende heldendaad die moed van het hoogste niveau vereiste.
Victoria Cross (VC)

Bronnen