TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De Japanse mijnenveger W 13 werd begin jaren 1930 gebouwd en was de naamgever van de W 13-klasse mijnenvegers. Tijdens de invasie van Tarakan, Nederlands-Borneo, werd de W 13 door Nederlands kustgeschut op 12 januari 1942 tot zinken gebracht.

    Definitielijst

    invasie
    Gewapende inval.

    Gegevens


    W 13 Bron: Public Domain (onbekend)
    Gebouwd door:
    Kiel gelegd:
    Te waterlating:
    Aflevering:
    Einde:
    Fujinagata Zosen,
    Osaka
    22 december 1931
    30 maart 1933
    31 augustus 1933
    12 januari 1942
    (gezonken)
    Bouwnummer : ?





    Indeling:
    Datum in:
    Datum uit:
    Gegevens:

    ?
    12 januari 1942
    W 13 - Dai-13-Go Sokaitei, 11e Mijnenveegdivisie

    31 januari 1942

    Reserveschip 4e klasse


    30 november 1945
    geschrapt van marinelijst

    Geschiedenis

    De kiel voor de Japanse mijnenveger W 13, Dai-13-Go Sokaitei (第十三号掃海艇) werd op 22 december 1931 gelegd aan de scheepswerf van Fujinagata, te Osaka. Op 30 maart 1933 werd het schip te water gelaten en op 31 augustus 1933 afgeleverd. Het schip was de eerste uit de W 13-klasse (1933) mijnenvegers, een klasse die was afgeleid van de W 5-klasse (1928) mijnenvegers, de Dai Go Go-gata Sokaitei (1928).[1]

    De W 13 werd volledig gebouwd volgens de oorspronkelijke specificaties. Ten gevolge van het Tomozuru incident werd in 1935 de stabiliteit verbeterd en romp versterkt. De bovenbouw werd gereduceerd en de ballast vergroot. Hierdoor werd de waterverplaatsing vergroot tot 691 ton netto en 800 ton bruto gewicht. De maximale snelheid nam hierdoor af tot 18 knopen (33,34 km/u).[2]


    Bron: Public Domain (onbekend)

    Vanaf 1937 tot eind 1939 nam het schip deel aan operaties in midden en noord China tijdens de 2e Chinees-Japanse oorlog. Op 10 juni 1941 volgde indeling bij de Japanse 2e Basis Eenheid innen de Japanse 3e Vloot. Eind november vertrok de W 13 uit Sasebo met als bestemming Takao. In december 1941 werd het schip ingezet bij de invasie van de Filippijnen waarbij het deelnam aan de inname van Bataan en eind december de aanvallen in de Golf van Lingayen. Vanaf 7 januari 1942 volgde inzet bij de invasie van Nederlands-Borneo met de gehele Japanse 11e Mijnenvegerdivisie en 30e Mijnenvegerdivisie. Tijdens de slag om Tarakan (1941) werd het schip op 12 januari 1942 door vuur van Nederlandse kustbatterijen op Tarakan ten zuidwesten van het eiland, geraakt en tot zinken gebracht.[3][4]

    Op papier werd de W 13 op 31 januari 1942 geclassificeerd als reserve schip vierde klasse en uiteindelijk op 30 november 1945 geschrapt van de marinelijst.

    Definitielijst

    invasie
    Gewapende inval.

    Technische gegevens

     Naam:  W 13 (1933)
     Callsign/Registratie:
     ? / ?
     Bouwer:
     Fujinagata Zosen, Osaka
     Bouwnummer:
     ?
     Type/Klasse:
     Mijnenveger / W 13-klasse (1933)
     Waterverplaatsing:
     525 ton (standaard 1933)
     590 ton (proefvaart 1933)
     691 ton (standaard 1935)
     800 ton (maximaal 1935)
     Lengte:
     74 meter
     Breedte:
     8,20 meter
     Diepgang:
     2,07 meter (1933)
     3,13 meter (1935)
     Aandrijving:
     2x 3 cilinder motoren
     2 schachten
     3.200 pk elk
     Snelheid:
     20 knopen (37,34 km/u) (1933)
     19 knopen (35,19 km/u) (1935)
     Bereik:
     4.800 km bij 12 knopen (22 km/u)
     Bewapening:
     2x1 120 mm L/45 geschut
     2x1 13.2 mm luchtafweergeschut
     18 dieptebommen
     2x Type 81 dieptebommenwerpers
     2  paravanen of 40x Mk.5 mijnen
     Bemanning
     98

    Bevelhebbers

    Dai-sa Osugu Kenma (Kapitein-ter-Zee)
    20 mei 1933
    Dai-sa Masaaki Suzuki (Kapitein-ter-Zee)
    1 januari 1934
    Dai-sa Shoichi Taguchi (Kapitein-ter-Zee)
    7 juli 1934
    Dai-sa Hidenabe Sakuma (Kapitein-ter-Zee)
    10 oktober 1935
    Dai-sa Tadamasa Tanaka (Kapitein-ter-Zee)
    6 juni 1937
    Sho-sa Masao Kamiyama (Luitenant-ter-Zee 1e Klasse)
    8 augustus 1938
    Dai-sa Zengo Yoshida (Kapitein-ter-Zee)
    11 november 1939
    Dai-sa Tadao Tomioka (Kapitein-ter-Zee)
    10 oktober 1940
    Sho-sa Kiyoshi Imamura (Luitenant-ter-Zee 1e Klasse) 10 september 1941
    Sho-sa Tadayoshi Miyake (Luitenant-ter-Zee 1e Klasse)
    ? - 12 januari 1942

    Noten

    1. Gogin, 2021, pag. 182
    2. Gogin, 2021, pag. 183
    3. Bertke, 2013
    4. Gogin, 2021, pag. 183

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    29-09-2023
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde boeken

    The Allied Defense of the Malay Barrier, 1941-1942
    World War II Sea War, Vol 5
    Fighting Ships of World War Two volume 3