TracesOfWar heeft jouw hulp nodig! Wij missen foto's van belangrijke bezienswaardigheden in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland. Stuur uw foto's in naar input@tracesofwar.com en wordt gepubliceerd!

Nieuwste artikelen

Nakajima E4N
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 26 april 2022

Nakajima E4N

de Nakajima E4N werd in 1930 gepresenteerd als een drijvervliegtuig met twee drijvers. Dit ontwerp werd afgekeurd en na een herziening ontstond de Nakajima E4N2, een drijvervliegtuig met één centrale drijver en twee kleine steundrijvers onder de vleugels. Deze versie werd vanaf 1931 geleverd en was lange tijd één van de standaard drijvervliegtuigen aan boord van grotere Japanse marineschepen. De E4N2 werd operationeel ingezet in China en de laatste toestellen werden in 1942 buiten gebruik gesteld.

Japanse Zware-kruisers van de Takao-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 25 april 2022

Japanse Zware-kruisers van de Takao-klasse

De in de beginjaren 1930 in dienst genomen schepen van de Takao-klasse waren gebouwd met inachtneming van het Washington Naval Treaty van 1922. Het hoofdgeschut kreeg echter een hogere elevatie waardoor het enigszins als luchtafweer dienst kon doen. De vier in deze klasse gebouwde schepen gingen op de Takao na verloren tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Japanse Vliegtuigmoederschepen van de Kamikawa Maru-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 22 april 2022

Japanse Vliegtuigmoederschepen van de Kamikawa Maru-klasse

Vanaf 1937 werden vier gelijkwaardige schepen door de Japanse Keizerlijke Marine en één door de Japanse Keizerlijke Landmacht gevorderd ten behoeve van transport en ombouw tot ondersteuningsschepen. De schepen werden bij de scheepswerf van Kawasaki in Kobe verbouwd tot vliegtuigmoederschepen. Eén schip zou in deze hoedanigheid blijven opereren tot het schip verloren ging. Drie schepen werden later verbouwd tot transportschip en één werd na vordering ingericht als Boku Kikansen (luchtafweerschip). Vijf schepen gingen verloren tijdens de Tweede Wereldoorlog, één schip overleefde de oorlog en werd weer in gebruik genomen als vrachtschip.

Mitsubishi F1M
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 22 april 2022

Mitsubishi F1M

De Mitsubishi F1M werd ontwikkeld als één van de mogelijke opvolgers voor het Nakajima E8N boordvliegtuig. Het werd een succesvol vliegtuig dat naast de oorspronkelijke functie als verkenner, vanwege de relatief hoge snelheid voor een drijvervliegtuig ook als jachtvliegtuig vanaf eilandbases in de Pacific werd ingezet.

Nakajima E8N
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 22 april 2022

Nakajima E8N

De Nakajima E8N werd in 1934 ontwikkeld als opvolger van de Nakajima E4N. Het drijvervliegtuig kenmerkte zich door een enkele centrale drijver onder de romp en twee kleinere stabilisatiedrijvers onder de vleugels. Bedoeld als boordvliegtuig voor schepen, werden 775 toestellen gebouwd in twee varianten. Bij het begin van de Tweede Wereldoorlog werden de meeste toestellen van dit type uit de frontlinie weggehaald.

Kawanishi E7K
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 22 april 2022

Kawanishi E7K

Het in 1935 in gebruik genomen verkenner-drijvervliegtuig Kawanishi E7K, werd in 2 varianten gebruikt door de Japanse marine als boordvliegtuig. Het bleef in gebruikt tot de aanvang van de Tweede Wereldoorlog in de Pacific, maar werd al snel daarna uit de frontdienst teruggetrokken

Aichi E13A
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 22 april 2022

Aichi E13A

De Aichi E13A was een Japans drijvervliegtuig bedoeld als maritieme verkenner voor operaties vanaf schepen en op eilanden gestationeerde verkenningseenheden. Het prototype vloog in 1939, maar de uitlevering aan operationele eenheden duurde nog tot 1941. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het type gebruikt door Japan en tenminste één toestel door Duitsland. Achtergebleven toestellen werden na de Tweede Wereldoorlog gebruikt door Frankrijk, Thailand en de Volksrepubliek China.

Mitsubishi A6M Zero
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 22 april 2022

Mitsubishi A6M Zero

Begin 1937, was de Mitsubishi A5M pas kort in dienst als de standaard jager voor de Japanse marine. Duidelijke werd al snel dat men hiermee een technische voorsprong had op landen in de omgeving, inclusief de Verenigde Staten. Japan wilde, op basis van de ervaringen uit de 2e Chinees-Japanse oorlog, deze voorsprong vergroten. Men besloot zo snel mogelijk een nog modernere jager te ontwikkelen voor de vliegkampschepen en de aan land gestationeerde marine squadrons. Dit werd uiteindelijk de Mitsubishi A6M Zero.

Japanse Onderzeeboten van het Type KDIIIa
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 21 april 2022

Japanse Onderzeeboten van het Type KDIIIa

De KDIIIa type onderzeeboten (Japans: Kaidai-san-gata-e) waren schepen met een dubbele romp. Ze waren rechtstreeks afgeleid van de KD1 en KD2. Het waren onderzeeboten voor operaties over lange afstand, ook wel vloot-onderzeeboten genoemd, ontworpen om te opereren in samenwerking met oppervlakte eenheden. De schepen waren snel en wendbaar bij operaties boven het wateroppervlakte, maar hun onderwater eigenschappen waren matig.

Japanse Onderzeeboten van het Type KD5
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 21 april 2022

Japanse Onderzeeboten van het Type KD5

De Kaigun Type KD5 schepen was een reeks van drie onderzeeboten voor de Japanse Marine welke rond 1929, 1930 in dienst werden genomen. De I-67 ging in 1940 verloren. De I-65 en I-66 werden in 1942 omgenummerd tot respectievelijk I-165 en I-166. Ook deze twee schepen gingen verloren tijdens de Tweede Wereldoorlog

Duitse Onderzeeboten van het Type III
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 18 april 2022

Duitse Onderzeeboten van het Type III

De Type III U-boot was een op de Type I U-boot gebaseerd ontwerp, maar dan groter en met een grotere capaciteit aan torpedo's of mijnen. In 1934 werd het ontwerp nog verbeterd, onder de noemer Type VII, welke echter voor een andere Type VII U-boot ontwerp werd gebruikt. Het doel was de Type III te gebruiken voor het transport van twee type LS Schnellboote. Het Type III werd nooit gebouwd.

Japanse Lichte-kruisers van de Sendai-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 18 april 2022

Japanse Lichte-kruisers van de Sendai-klasse

De Sendai-klasse werd op stapel gezet volgens het Programma voor Middelzware Kruisers uit 1921/1922. In totaal zouden acht schepen worden gebouwd. De Kako was de laatste in deze klasse die nog op stapel werd gezet voorafgaand aan het Verdrag van Washington in 1922. Vanwege dit verdrag werd de Kako al op de helling gesloopt en werden de Ayase, Minase, Otonase en een schip nog zonder naam niet meer gebouwd.

Infantry Tank Mk IV, Churchill tank
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 16 april 2022

Infantry Tank Mk IV, Churchill tank

De Churchill tank, formeel Infantry Tank Mk IV of ook wel A22, was één van de standaard Britse infanterie tanks tijdens de Tweede Wereldoorlog. Aanvankelijk ontworpen voor een te verwachten loopgravenoorlog, was de Churchill tank in staat om zich over zwaar begaanbaar terrein te begeven. Doordat het voertuig gehaast in productie werd genomen hadden de eerste uitvoeringen nogal wat tekortkomingen. Pas variant VII, tegen het eind van de oorlog in dienst gekomen, voldeed aan de verwachtingen. De tank werd volop gebruikt door Commonwealth legers in Noord-Afrika, Italië en Noordwest Europa. 344 tanks werden geleverd aan de Sovjet-Unie. De tank werd tevens gebruikt als basis voor diverse speciale uitvoeringen.

Duitse Onderzeeboten van het Type IId
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 5 april 2022

Duitse Onderzeeboten van het Type IId

De Type IId U-boot was een groep van zestien onderzeeboten van het basistype Type II U-boot welke tussen 1937 en 1940 werden gebouwd door Deutsche Werke AG in Kiel. Deze schepen waren de grootste van dit type en hadden aanvullende ballasttanks waar ook brandstof in kon worden opgeslagen. Hiermee werd hun bereik nagenoeg verdubbeld ten opzichte van hun voorgangers.

Handley Page HP.54 Harrow
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 2 april 2022

Handley Page HP.54 Harrow

De Handley Page Harrow was in 1936 besteld als tijdelijke zware bommenwerper tot nieuwe modellen beschikbaar waren. Al toen de toestellen in 1937 in dienst gesteld werden was bekend dat ze spoedig zouden worden vervangen in hun rol als bommenwerper. Vanaf 1939 werden de toestellen dan ook uitsluitend ingezet als transportvliegtuigen, een rol die ze tot aan het einde van de oorlog zouden spelen.

Fokker C.IX (C-9)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 30 maart 2022

Fokker C.IX (C-9)

De Fokker C.IX werd ontwikkeld uit de Fokker C.V met als doel het verkrijgen van een nieuwe strategische verkenner die als dagbommenwerper kon worden ingezet. De Nederlandse Luchtvaartafdeling nam slechts vijf toestellen in dienst en één toestel werd geleverd aan Zwitserland. Ten tijde van de Duitse inval in mei 1940 waren de Nederlandse toestellen verdeeld over diverse eenheden in dienst als doelsleper. Allen op één na gingen verloren tijdens de meidagen van 1940.

Fokker T.IV (T-4)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 29 maart 2022

Fokker T.IV (T-4)

De Fokker T.IV was ene verkenner/bommenwerper op drijvers, ontwikkeld voor gebruik door de Marine Luchtvaartdienst in Nederlands-Indië. Drieëndertig van deze toestellen deden dienst in Nederlands-Indië vanaf de levering tussen 1928 en 1930. Uiteindelijk werden er twee uitvoeringen geproduceerd (T.IV en T.IVa) waarbij de T.IVa uiteindelijk de T.IV verving. Ten tijde van de Japanse aanval in december 1941 waren nog tien toestellen in dienst. Deze werden uiteindelijk door de eigen bemanning vernield om in handen vallen van de Japanners te voorkomen.

Fokker D.XIII (D-13)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 29 maart 2022

Fokker D.XIII (D-13)

Het Fokker D.XIII jachtvliegtuig werd begin jaren 1920 ontwikkeld en speelde geen rol operationele rol tijdens de Tweede Wereldoorlog. Toch speelde dit toestel een belangrijke rol in de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog. De Duitse industrieel Hugo Stinnes schafte 50 toestellen aan die werden gebruikt bij de Duitse vliegschool te Lipetsk in Rusland. Hier werden, met toestemming van de Sovjet-Unie, de eerste piloten voor de latere Luftwaffe opgeleid tussen 1925 en 1933.

Fokker S.III (S-3)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 29 maart 2022

Fokker S.III (S-3)

De Fokker C.III was een lesvliegtuig dat werd gebruikt door Nederland (18), Denemarken (2) en één exemplaar in de Verenigde Staten als Atlantic S-III (Atlantic Aircraft Corporation). Ten tijde van de Duitse inval in Nederland waren nog negen toestellen in dienst bij de Luchtvaartafdeling.

Fokker S.II (S-2)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 29 maart 2022

Fokker S.II (S-2)

De Fokker S.II was een lesvliegtuig uit 1922, waarvan vijftien geproduceerd werden en bij de Luchtvaardienst operationeel waren tot begin jaren 1930. Hoewel deze toestellen dus al voor de Tweede Wereldoorlog waren afgevoerd, werd één toestel in mei 1940 op vliegveld de Vlijt op Texel buitgemaakt door de Duitsers. Dit was toestel L-94 welke in 1930 was omgebouwd tot Nederlands eerste ambulancevliegtuig.

Duitse Onderzeeboten van het Type IIc
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 26 maart 2022

Duitse Onderzeeboten van het Type IIc

Na de ervaringen met de Type IIa U-boot en Type IIb U-boot, werd besloten de faciliteiten aan boord te verbeteren. Hierdoor werd het type verlengd en ontving het een grotere brandstofcapaciteit. Tussen 1937 en 1940 werden acht schepen van dit type geproduceerd.

Fokker C.XIVw (C-14w)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 21 maart 2022

Fokker C.XIVw (C-14w)

De laatste verkenner door Fokker geproduceerd voorafgaand aan de Tweede Wereldoorlog was het voor de Marine Luchtvaartdienst geproduceerde drijvervliegtuig De Fokker C.XIVw. De MLD schafte 24 toestellen aan die werden gebruikt als verkenner en opleidingsvliegtuig. Twaalf toestellen wisten in mei 1940 te ontkomen naar Engeland, waarvan er elf werden doorgezonden naar Nederlands-Indië. Alle exemplaren gingen hier bij oorlogshandelingen verloren.

Fokker C.XIw (C-11w)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 21 maart 2022

Fokker C.XIw (C-11w)

De Fokker C.XIw werd speciaal ontworpen om dienst te doen als boordvliegtuig van grotere Nederlandse marineschepen. De 14 MLD toestellen deden dienst vanaf vliegpark De Mok in Nederland, Nederlandse kruisers en te Morokrembangan in Nederlands-Indië. Alle toestellen gingen verloren tijdens de Tweede Wereldoorlog

Fokker C.VIIw (C-7w)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 21 maart 2022

Fokker C.VIIw (C-7w)

De Fokker C.VIIw was een drijvervliegtuig dat in 1928 was aangeschaft door de Marine Luchtvaartdienst (MLD). De toestellen deden dienst in Nederland en Nederlands-Indië. Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog waren nog diverse toestellen in dienst in Nederland en in Nederlands-Indië. Enkele in Nederland gestationeerde toestellen wisten na de meidagen nog naar Engeland uit te wijken.

Fieseler Fi 156
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 20 maart 2022

Fieseler Fi 156

De Fieseler Fi 156 Storch (Ooievaar) is wel het bekendst geworden verkenning en verbindingsvliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog. De Storch kan met recht 's werelds eerste STOL (short take off and landing) vliegtuig genoemd worden. Het toestel kon opstijgen binnen 65 meter en landen binnen 20 meter en was daardoor ideaal voor het gebruik als verkenner, verbindingsvliegtuig en ambulance, rond of nabij het slagveld. Het vliegtuig is dan ook nagenoeg op elk slagveld ingezet.

Japanse Torpedobootjagers van de Hatsuharu-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 11 maart 2022

Japanse Torpedobootjagers van de Hatsuharu-klasse

De Hatsuharu-klasse torpedobootjagers werden ontworpen volgens de regels zoals deze afgesproken waren bij het London Naval Treaty in 1930. Hierdoor waren ze qua omvang en waterverplaatsing kleiner dan andere torpedobootjagers. De schepen waren kleiner dan de Fubuki-klasse. Door onvolkomenheden in het ontwerp, werden de schepen twee keer geheel gemoderniseerd. Alle schepen uit deze klasse gingen tijdens de Tweede Wereldoorlog verloren.

Japanse Torpedobootjagers van de Akatsuki-klasse (II)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 11 maart 2022

Japanse Torpedobootjagers van de Akatsuki-klasse (II)

De vier schepen van de Japanse Akatsuki klasse werden volgens het bouwprogramma 1927 gebouwd als afgeleide van de Fubuki-klasse. In 1935, 1942/1943 en 1944 werden de schepen verbouwd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog opereerden alle vier de schepen bij de Japanse 6e Torpedobootjager-Divisie. Drie schepen gingen verloren tijdens gevechtshandelingen.