TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De Britse Royal Navy nam drie Lake Maracaibo olietankers over en liet deze verbouwen tot Landing Ship Tank. Deze Maracaibo-klasse waren de eerste drie tank landingsschepen van de Britse Marine en werden, samen met drie schepen uit de Boxer-klasse, aangeduid als LST(1)-Type of LST Mk.1-Type.

    Schepen in deze klasse


    HMS Bachaquero (F110) Bron: Imperial War Museum
    Naam:
    Gegevens:
    HMS Misoa (F117)
    30 oktober 1936: kiellegging
    22 juni 1937: tewatergelaten als olietanker
    december 1940: aangeschaft Royal Navy
    11 augustus 1941: in dienst gesteld
    maart 1945: uit dienst genomen
    HMS Tasajera (F125)
    6 augustus 1937: kiellegging
    3 maart 1938: tewaterlating als olietanker
    december 1941: in dienst gesteld
    1945: uit dienst genomen
    HMS Bachaquero (F110)
    27 oktober 1936: kiellegging
    7 mei 1937: tewatergelaten als olietanker
    juni 1937: afgebouwd
    augustus 1941: in dienst gesteld
    augustus 1945: uit dienste genomen

    Geschiedenis

    Tijdens de Britse terugtrekking uit Duinkerken, moest men nagenoeg alle voertuigen achter laten. Het ontbrak de Royal Navy aan middelen om snel voertuigen op schepen te kunnen laden. De Admiralty besloot dat men schepen nodig had om tanks en grotere groepen voertuigen snel over de oceanen naar diverse continenten kon varen en deze bij amfibische operaties te kunnen lossen en laden.[1]


    De Misoa nog als olietanker Bron: Public Domain (onbekend)

    Als eerste optie werden drie Lake Maracaibo olietankers aangeschaft die werden verbouwd tot landingsschepen. Deze tussen de 4.000 en 4.800 ton metende tankers waren speciaal uitgekozen vanwege hun geringe diepgang. De in 1937 bij Furness Shipbuilding Company uit Haverton Hill-on-Tees gebouwde tankers waren speciaal ontworpen voor dienst op het relatief ondiepe Maracaibo meer in Venezuela. Bij de verbouwing kregen de schepen boegdeuren en een helling.[2]

    De drie schepen die in deze klasse werden aangeschaft en verbouwd werden de HMS Misoa (F117), HMS Tasajera (F125) en de HMS Bachaquero (F110). Vanwege het gebruik van olietankers voor dit doel, kregen de drie landingsschepen een heel onderscheidend uiterlijk met een brug ver naar voren op het schip[3]. De schepen bewezen hun nut bij de invasie in Algerije in 1942. Het ontwerp van de olietankers limiteerde echter de snelheid die nodig was voor het voldoende aanvaren van een landingsstrand[4] en al snel werd besloten dat een nieuw ontwerp nodig was. In dit kader ontstond de Boxer-klasse binnen de LST Mk.1-Type.


    HMS Bachaquero Bron: Imperial War Museum

    Definitielijst

    invasie
    Gewapende inval.

    Technische gegevens

     Klasse: Maracaibo-klasse
     Aantal in klasse:
    3
     Land:
    Groot-Brittannië
     Type:
    Landing Ship Tanks
    LST(1)-Type ook wel LST Mk.1-Type
     Waterverplaatsing:
    4.193 t
     Lengte:
    115,60 meter
     Breedte:
    19,60 meter
     Diepgang:
    beladen: 4,60 meter (achter), 1,20 meter (voor)
     Aandrijving:
    1 stoommachine
    2 schachten
    3.000 shp
     Snelheid:
    12 knopen (22,2 km/h)
     Bereik:
    ? km (bij ? knopen)
     Hellinglengte:
    30 meter
     Bewapening:
    1x (vanaf 1944 dubbelloops) QF 40 mm geschut
    6x Oerlikon 20 mm geschut
    3x Lewis machinegeweer
    Rookmortie
     Bemanning:
    98
     Lading:
    18x 30-ton tanks of 22x 25-ton tanks of 33 zware vrachtwagens
    217 manschappen

    Noten

    1. Tucker, 2020, pag. 472
    2. Lenton, 1968, pag. 577
    3. Sunday Ship History: Tank Landing Ships (I) / Eaglespeak
    4. Rottmann, 2012

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    23-09-2021
    Laatst gewijzigd:
    12-10-2022
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde boeken

    Landing Ship, Tank (LST) 1942–2002
    Weapons and Warfare: From Ancient and Medieval Times to the 21st Century