TracesOfWar heeft jouw hulp nodig! Wij missen foto's van belangrijke bezienswaardigheden in Nederland, BelgiŽ, Frankrijk en Duitsland. Stuur uw foto's in naar input@tracesofwar.com en wordt gepubliceerd!

Artikelen

Amerikaanse Landing Craft Infantry (Large) USS LCI(L)-195
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 3 december 2020

Amerikaanse Landing Craft Infantry (Large) USS LCI(L)-195

De in februari 1943 in dienst genomen USS LCI(L)-195 nam tijdens de Tweede Wereldoorlog deel aan operaties in de Middellandse Zee. in 1945 werd het schip verbouwd tot Landing Craft Infantry (Gunboat) met de aanduiding USS LCI(G)-195. Het schip werd vervolgens ingezet in het Verre Oosten bij de bezettingsmacht van Japan en dienst in China. Het schip werd in juli 1946 uit dienst genomen en verkocht met onbekende toekomst

Amerikaanse Landing Craft Infantry (Large) USS LCI(L)-219
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 3 december 2020

Amerikaanse Landing Craft Infantry (Large) USS LCI(L)-219

De in 1942 opgeleverde USS LCI(L)-219 werd ingezet in het Middellandse Zeegebied en tijdens de invasie in NormandiŽ. Tijdens deze laatste operatie, ging op 11 juni 1944 de LCI(L)-219 bij een Duits bombardement verloren.

Amerikaanse Landing Craft Infantry (Large) USS LCI(L)-230
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 19 november 2020

Amerikaanse Landing Craft Infantry (Large) USS LCI(L)-230

De USS LCI(L)-230 werd op 6 januari 1943 in dienst genomen en ingezet in de Pacific. Het schip nam deel aan landingsoperaties bij Holandia, West Nieuw Guinea, Leyte, Luzon, de zuidelijke Filippijnen en Borneo voordat het op 10 juli 1945 werd geclassificeerd tot Landing Craft Infantry (Rocket), USS LCI(R)-230.

Amerikaanse Landing Craft Infantry (Large) van de LCI(L)-1-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 20 november 2020

Amerikaanse Landing Craft Infantry (Large) van de LCI(L)-1-klasse

De LCI(L)-1-klasse landingsschepen waren de eerste groep LCI(L), Landing Craft Infantry (Large) schepen die waren ontworpen op verzoek van de Royal Navy. De Britten zochten een landingsvaartuig dat in staat was om meer troepen te vervoeren dan een Landing Craft Assault (LCA). De LCI(L)-1-klasse bestond uit de LCI(L) 1 t/m LCI(L) 349 en kenmerkte zich door een rechthoekige brug en twee loopbruggen aan beide zijden van de boeg.

Amerikaanse Landing Craft Repair Ship USS Remus (ARL-40)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 5 december 2020

Amerikaanse Landing Craft Repair Ship USS Remus (ARL-40)

USS Remus (ARL-40) werd formeel in dienst genomen p 15 augustus 1944 en stond daarvoor bekend als USS LST-453. Deze Landing Craft Repair Ship, formeel Auxiliary Repair Light (ARL), opereerde in deze hoedanigheid al sinds 1943 en werd op 15 juli 1946 uit dienst genomen.

Amerikaanse Landing Craft Repair Ships van de Achelous-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 5 december 2020

Amerikaanse Landing Craft Repair Ships van de Achelous-klasse

Om kleinere landingsvaartuigen tijdens en na amfibische operaties te kunnen repareren, werden een aantal Landing Ship Tank van het LST(2)-Type omgebouwd tot Landing Craft Repair Ships, formeel Auxiliary Repair Light (ARL). Tussen 1943 en 1945 werden 39 dergelijke schepen gebouwd en gerangschikt binnen de Achelous-klasse. Een aantal van deze schepen gingen bij de Royal Navy in dienst als Landing Ship Emergency (LSE).

Amerikaanse Landing Ship Tank USS LST-158 (LST-158)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 26 november 2020

Amerikaanse Landing Ship Tank USS LST-158 (LST-158)

De USS LST-158 werd op 10 februari 1943 in dienst gesteld. Het schip werd naar de Middellandse Zee gezonden waar het deelnam aan de campagne in TunesiŽ en de invasie van SiciliŽ. Op 11 juli 1943 werd de USS LST-158 door jachtbommenwerpers tot zinken gebracht bij Licata op SiciliŽ.

Amerikaanse Landing Ship Tank USS LST-282 (LST-282)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 26 november 2020

Amerikaanse Landing Ship Tank USS LST-282 (LST-282)

De USS LST-282 werd op 12 november 1943 in dienst genomen. Het schip nam deel aan de invasie in NormandiŽ en de invasie in Zuid-Frankrijk. Bij deze laatste operatie werd het schip op 15 augustus 1944 bij Frejus tot zinken gebracht door een radiografisch bestuurde Henschel Hs 293 bom.

Amerikaanse Landing Ship Tank USS LST-311 (LST-311)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 5 december 2020

Amerikaanse Landing Ship Tank USS LST-311 (LST-311)

De in januari 1943 in dienst genomen USS LST-311 werd tijdens de Tweede Wereldoorlog ingezet in het Middellandse Zee gebied en bij de invasie in NormandiŽ. In november 1944 werd het schip overgedragen aan de Royal Navy als HMS LST-311 en kwam in april 1946 terug naar de Verenigde Staten. In 1946 werd het schip verkocht.

Amerikaanse Landing Ship Tank USS LST-313 (LST-313)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 26 november 2020

Amerikaanse Landing Ship Tank USS LST-313 (LST-313)

De op 13 januari 1943 in dienst gestelde USS LST-313, nam deel aan Operatie Husky, de invasie van SiciliŽ. Op 10 juli 1943 werd de USS LST-313 bij Licata, SiciliŽ, door duikbommenwerpers tot zinken gebracht.

Amerikaanse Landing Ship Tank USS LST-348 (LST-348)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 5 december 2020

Amerikaanse Landing Ship Tank USS LST-348 (LST-348)

USS LST-348 werd in februari 1943 in dienst genomen. Na haar in dienststelling werd het schip naar de Middellandse Zee gezonden. In de Middellandse Zee nam LST-348 deel aan de invasie van SiciliŽ en de landingen bij Salerno en Anzio. Op 20 februari 1944 werd de USS LST-348 getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot U 410

Amerikaanse Landing Ship Tank USS LST-396 (LST-396)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 5 december 2020

Amerikaanse Landing Ship Tank USS LST-396 (LST-396)

De USS LST-396 kwam in december 1942 in dienst bij de US Navy en werd in de Pacific ingezet. Op 18 augustus 1943, raakte het schip tijdens het lossen van brandstof en munitie in brand en explodeerde.

Amerikaanse Landing Ship Tank USS LST-448 (LST-448)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 5 december 2020

Amerikaanse Landing Ship Tank USS LST-448 (LST-448)

USS LST-448 werd in december 1942 in dienst genomen en ingezet in de Pacific. Op 1 oktober 1943 werd het schip onderweg naar Vella Lavella aangevallen door Japanse duikbommenwerpers en zonk op 5 oktober.

Amerikaanse Landing Ship Tank van de LST-1-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 26 november 2020

Amerikaanse Landing Ship Tank van de LST-1-klasse

De eerste reeks in de Verenigde Staten gebouwde LST(2)-Type landingsvaartuigen, was de LST-1-klasse en waren de schepen LST-1 t/m LST-84, LST-117 t/m LST-141, LST-157 t/m LST-181, LST-197 t/m LST-231, LST-237 t/m LST-247, LST-261 t/m LST-295, LST-301 t/m LST-430, LST-446 t/m LST-490. Deze schepen vormden het basis ontwerp voor vele LST's die hierna volgden. Deze reeks LST's dienden tijdens de Tweede Wereldoorlog bij de US Navy, de Royal Navy en een aantal bij de Griekse Marine.

Amerikaanse Landing Ship Tank van het LST(2)-Type
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 22 november 2020

Amerikaanse Landing Ship Tank van het LST(2)-Type

In november 1941 overlegde een delegatie van het Britse Admiralty in de Verenigde Staten met het United States Navy's Bureau of Ships over de productie in de Verenigde Staten van gelijkwaardige landingsschepen als de Boxer-klasse. Besloten werd dat de Amerikanen een variant zouden ontwerpen dat gebouwd zou worden op Amerikaanse scheepswerven voor de US Navy en de Royal Navy. Deze schepen werden uiteindelijk aangeduid als Landing Ship, Tank (2) ook wel LST(2). Bij de Britten vaak aangeduid als LST Mk.2

Britse Landing Craft Infantry (Large) HMS LCI(L)-98
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 20 november 2020

Britse Landing Craft Infantry (Large) HMS LCI(L)-98

De HMS LCI(L)-98 werd direct na de bouw volgens Lend-Lease Act eind 1942 overgedragen aan de Royal Navy. Begin 1944 werd het schip omgebouwd tot Landing Craft Headquarters HMS LCH-98. In 1945 werd het schip terug gegeven aan de US Navy. In 1948 werd het schip verkocht.

Britse Landing Ship Infantry HMS Prince Charles
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 26 mei 2020

Britse Landing Ship Infantry HMS Prince Charles

De Belgische veerboot Prince Charles, voor de veerdienst Oostende-Dover diende tijdens de Tweede Wereldoorlog bij de Royal Navy als Landing Ship Infantry (LSI) HMS Prince Charles.

Britse Landing Ship Infantry HMS Prince Leopold
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 12 mei 2020

Britse Landing Ship Infantry HMS Prince Leopold

De veerboot van de lijndienst Oostende Dover, diende tijdens de tweede Wereldoorlog als Landing Ship Infantry Small (LSI (S)) met de naam HMS Prince Leopold.
Het schip werd op 29 juli 1944 tot zinken gebracht door U 621.
De Prince Leopold was het tweede schip van vier Belgische Ontwerp Plan No E schepen gebouwd door de scheepswerf Cockerill in Antwerpen.

Britse Landing Ship Infantry HMS Prinses Astrid
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 11 mei 2020

Britse Landing Ship Infantry HMS Prinses Astrid

De veerboot Prinses Astrid, bestemd voor de veerdienst Oostende-Dover, diende tijdens de Tweede Wereldoorlog als Landing Ship Infantry Small (LSI (S)) bij de Royal Navy, onder de naam HMS Prinses Astrid. Na de Tweede Wereldoorlog kwam het schip weer in dienst op de lijn Oostende-Dover, tot het in 1949 op een oude zeemijn liep en zonk. De Prinses Astrid was het eerste schip van vier Belgische Ontwerp Plan No E schepen gebouwd door de scheepswerf Cockerill in Antwerpen.

Britse Landing Ship Infantry HMS Prinses Josťphine Charlotte
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 9 december 2020

Britse Landing Ship Infantry HMS Prinses Josťphine Charlotte

De Belgische veerboot Prinses Josťphine Charlotte, voor de veerdienst Oostende-Dover diende tijdens de Tweede Wereldoorlog bij de Royal Navy als Landing Ship Infantry (LSI) HMS Prinses Josťphine Charlotte. Na de Tweede Wereldoorlog keerde het schip terug naar de reder voor de veerdienst op Engeland tot het in 1950 werd gesloopt.

Britse Landing Ship Tank van de Boxer-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 21 november 2020

Britse Landing Ship Tank van de Boxer-klasse

Na de drie schepen in de Maracaibo-klasse, werden drie schepen speciaal gebouwd als Landing Ship Tank binnen het LST(1)-Type. Het primaire doel was om door een specifiek ontwerp te maken, een hogere snelheid te bereiken. De ontwikkeling en de bouw van deze schepen duurde zo lang dat toen ze gereed waren in de Verenigde Staten al een nieuwe reeks LST(2)-Type landingsschepen gereed waren gekomen. Het is dan ook bij deze drie schepen in de Boxer-klasse gebleven.

Britse Landing Ship Tank van de Maracaibo-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 20 november 2020

Britse Landing Ship Tank van de Maracaibo-klasse

De Britse Royal Navy nam drie Lake Maracaibo olietankers over en liet deze verbouwen tot Landing Ship Tank. Deze Maracaibo-klasse waren de eerste drie tank landingsschepen van de Britse Marine en werden, samen met drie schepen uit de Boxer-klasse, aangeduid als LST(1)-Type of LST Mk.1-Type.

Britse Landing Ship Tank van het LST(1)-Type
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 20 november 2020

Britse Landing Ship Tank van het LST(1)-Type

Nadat bij de evacuatie in Duinkerken de British Expeditionary Forces (BEF) gedwongen was nagenoeg al haar voertuigen achter te laten omdat men geen middelen had deze snel genoeg te kunnen afvoeren, ontstond in Groot-BrittanniŽ de discussie om schepen te ontwikkelen voor dit doel. Het doel was schepen te ontwikkelen die groot genoeg waren om voertuigen zoals tanks te vervoeren over de oceanen van continent naar continent. De eerste poging hiertoe leidden tot de zogenaamde LST(1)-Type, ook wel aangeduid als LST Mk.1-Type. Dit werden uiteindelijk zes schepen in twee te onderscheiden subklassen.

HMS Queen Emma en HMS Princess Beatrix
  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 1 november 2013

HMS Queen Emma en HMS Princess Beatrix

De namen HMS Queen Emma en HMS Princess Beatrix doen terecht vermoeden dat de schepen, ondanks dat zij in dienst van de Royal Navy waren, een sterke band met Nederland hadden. De beide zusterschepen waren dan ook in Nederland gebouwd als Koningin Emma en Prinses Beatrix. De Stoomvaart Maatschappij Zeeland (SMZ) had de passagiersschepen in december 1937 besteld ter vervanging van de stoompassagiersschepen Oranje Nassau en Mecklenburg, die tijdens de Tweede Wereldoorlog dienst zouden doen als logementsschepen Hr. Ms. Oranje Nassau en Hr. Ms. Mecklenburg. De beide schepen waren bestemd voor de lijn Vlissingen-Harwich. Omdat het de bedoeling was dat beide veerboten, ook wel kanaalboten genoemd, de oversteek elke dag zouden maken, moesten ze over een behoorlijke snelheid beschikken. Daarom werden de Koningin Emma en Prinses Beatrix, door bouwwerf Koninklijke Mij. De Schelde te Vlissingen, uitgerust met Zwitserse Sulzer dieselmotoren, die een vermogen konden genereren van 12.500 pk. Toen de zusterschepen in het voorjaar van 1939 proefvaarten uitvoerden behaalden zij snelheden van ruim 24 knopen, anderhalve knoop meer dan in het contract stond. Op dat moment waren de zusterschepen zelfs de snelste motorschepen ter wereld totdat het Nederlandse motorschip Oranje (Ms. Oranje) een maand later een snelheid van 26 knopen behaalde.

Japanse Landingsschip Shinshu Maru (1934)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 9 maart 2003

Japanse Landingsschip Shinshu Maru (1934)

Het Japanse landingsschip Shinshu Maru was het eerste schip ter wereld dat speciaal was ontworpen en gebouwd als transportschip voor landingsboten, een landingsschip. In aanleg was het schip volledig zelfvoorzienend met geschut, landingsboten en ondersteunende watervliegtuigen. De optie voor watervliegtuigen werd echter voor de in dienst name van het schip verwijderd.

Japanse Landingsvaartuigen
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 12 februari 2003

Japanse Landingsvaartuigen

Japan was bij het begin van de Tweede Wereldoorlog in het bezit van een aantal vaartuigen voor het uitvoeren van amfibische operaties. Het waren voornamelijk ondersteuningsvaartuigen. In tegenstelling tot de meeste andere oorlogvoerende landen had Japan geen speciale amfibische eenheden.

Japanse Landingsvaartuigen van de Daihatsu-klasse (14m)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 27 september 2020

Japanse Landingsvaartuigen van de Daihatsu-klasse (14m)

De 14 meter lange Daihatsu-klasse landingsvaartuigen werden door het Japanse leger gebruikt tussen 1937 en 1945. De schepen waren uitgerust met een laadklep en konden manschappen of lichte voertuigen vervoeren.

Japanse Landingsvaartuigen van de Shohatsu-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 27 september 2020

Japanse Landingsvaartuigen van de Shohatsu-klasse

De Shohatsu-klasse landingsvaartuigen waren speciaal ontwikkeld voor het aan land zetten van infanteristen, speciale landingseenheden enz. Ten tijde van de ontwikkeling in 1924, was Japan het eerste land ter wereld dat speciaal voor dit doel een vaartuig ontwikkelde.

Japanse Landingsvaartuigen van de Toku-Daihatsu-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 27 september 2020

Japanse Landingsvaartuigen van de Toku-Daihatsu-klasse

Om de grotere Type 97 Chi-Ha tanks te kunnen vervoeren werden de Toku-Daihatsu-klasse Japanse landingsvaartuigen ontwikkeld. Met de vaartuigen konden 100 manschappen, een middelzware tank of twee lichte tanks worden getransporteerd

LCT Landing Craft Tank
  • Artikel door Frank van der Drift
  • Geplaatst op 6 februari 2003

LCT Landing Craft Tank

De LCT (Landing Craft Tank) bleek een onmisbaar landingsvaartuig voor vrijwel elke geallieerde landing in de Tweede Wereldoorlog. Dit landingsvaartuig was in staat om niet alleen mensen of goederen op een verdedigd strand af te zetten, maar ook middelzware en zelfs zware voertuigen en tanks direct tot op het strand te lossen.

LST Landing Ship Tank
  • Artikel door Frank van der Drift
  • Geplaatst op 6 februari 2003

LST Landing Ship Tank

Een van de vele landingsschepen die de geallieerden gebruikten in hun strijd was de LST. Een in alle opzichten bijzonder schip, waarvan al zeer snel werd ingezien dat dit schip een van de winstfactoren van de oorlog kon zijn. In zeer grote aantallen ingezet bij vrijwel alle landingsoperaties van de geallieerden in zowel Europa als de Pacific. De LST, ook wel door zijn bemanningen liefkozend 'Long Slow Target' genoemd bleek veel schade te kunnen incasseren en zo veelzijdig te zijn, dat het voor de meest vreemde functies is gebruikt tot zelfs de oorlog in Vietnam toe.