TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Bartley, Antony Charles

Geboortedatum:
28 maart 1919 (Dacca, India)
Overlijdensdatum:
5 januari 2001 (Cork, Ierland)
Nationaliteit:
Britse (1801-heden, Koninkrijk)

Biografie

Dienstnummer 41816.

Anthony Bartley werd op 28 maart 1919 in Dacca, India geboren. Zijn vader, Sir Charles Bartley, was een Ierse jurist die rechter was in het Hooggerechtshof van Calcutta. Hij werd met zijn broer en zus naar de kleuterschool in Engeland gestuurd toen hij 5 jaar was. Totdat hij 14 was, zat hij op een privé-school en bij een enkel bezoek van zijn vader, herkende hij hem nauwelijks. Hij volgde verder onderwijs aan de Stowe School, leerde te vliegen en slaagde daarvoor in 1938. Na een korte reis naar Frankfurt, werd hij vrijwilliger bij de RAF op een korttijdelijk dienstverband en kwam in november bij No. 92 Squadron op Tangmere met de tot gevechtsvliegtuig aangepaste tweemotorige Bristol Blenheim.
Nadat de Blenheims in maart 1940 waren vervangen door Spitfires, vocht Bartley boven Duinkerken gedurende de Slag om Frankrijk. In een laatste poging om het Franse moreel op te vijzelen, vloog Churchill naar Parijs, Bartley was onderdeel van zijn escorte. Op de terugreis, omdat hij geen vijandelijk contact verwachtte, ontlaadde Bartley het mitrailleurmagazijn en stopte er zorgvuldig twee flessen congnac in. Helaas toen hij landde, opende een overijverig lid van het grondpersoneel de magazijnen en spatte de flessen cognac stuk op het asfalt. Toen hij Bartleys reactie zag, liep Churchill op hem af en haalde twee identieke flessen cognac uit zijn zakken. Hij zei slechts: "Goed bedacht jongeman. Het is de laatste kans die jij of ik zal krijgen." Bartley vloog ook over de evacuatie van het Britse Expeditieleger.
In maart 1941 werd hij bij No. 74 Squadron geplaatst als Flight Commander op Manston aan de kust van Kent. Maar hij werd als snel Flight Instructor bij No. 53 en 56 OTU.
In de zomer van 1941, werd Bartley geplaatst bij Vickers-Supermarine als testpiloot bij de productie en had een aanzienlijk aandeel in de ontwikkeling van de Spitfire. Een van de minpunten die Bartley aanwees was het zicht naar achteren in gevecht. Maar om dit te veranderen was een aanzienlijke verandering in de vorm van de romp noodzakelijk wat niet mogelijk was vanwege de druk die werd gelegd op de productie in 1941. In deze periode verzorgde hij het stuntvliegen voor de film " The First of the Few (1942) die over het leven van de ontwerper van de Spitfire ging, R.J. Mitchell, gespeeld door Leslie Howard.
Met Nieuwjaar van 1942, keerde Brtley terug naar actieve dienst bij No. 65 Squadron en nam in mei het commando over. In augustus 1942 kreeg Bartley het bevel van No. 111 Squadron en leidde het naar Noord-Afrika gedurende Operatie Torch in november. Hij schoot verschillende vijandelijke vliegtuigen neer in Tunesië, waaronder ten minste drie Me 109's.
In januari 1943, liftte Bartley naar huis in een vier-motorige Liberator die onderweg twee motoren verloor en een noodlanding maakte in Wales. Bartley bleef ongedeerd. In februari van dat jaar werd hij geplaatst op het Hoofdkwartier van No. 83 Group in de nieuw te formeren Tactical Air Force.
Nadat hij squadrons had getraind in grondaanvallen en legerondersteuning voor de komende invasie in Normandië, studeerde Bartley bij US Command en General Staff College in Fort Leavenworth, Kansas en gaf les aan de School of Air Tactics in Orlando, Florida.
Dit bleek bruikbaar toen hij, bij zijn terugkeer, liaison-officier bij de 70e Fighter Wing van de Us 9th Air Force en ging vandaar uit, in oktober 1944, naar Transport Command om halteplaatsen in Europa in te richten. Toen de oorlog in 1945 eindigde, meldde Bartley zich vrijwillig aan voor dienst tegen Japan.
Toen de oorlog in de Pacific voorbij was, regelde Bartley een lift in een Dakota die een onderhoudsbeurt nodig had. Bartley eindigde de oorlog met 12 bevestigde overwinningen.
Hij verliet de RAF in 1946 en ging weer voor Vickers-Armstrong werken als testpiloot en verkoopmanager.
In 1945 trouwde hij de actrice Deborah Kerr. In 1947 vertrok hij naar Hollywood waar zijn vrouw in een film schitterde naast zijn oude vriend Clark Gable in " The Huckster" terwijl hij voor filmproducent studeerde bij MGM. Hij begon met het schrijven en produceren van films voor Fireside Theater en Douglas Fairbanks Presents. Later ging hij bij CBS werken en produceerde de tv-serie "Assignment Foreign Legion" die erg populair was in Engeland.
Nadat zijn huwelijk met Kerr in 1958 was ontbonden, ging Bartley werken bij Associated-Rediffusion en verhuisde in 1964 naar Canada. Twee jaar later verhuisde hij naar Barbados waar hij benoemd werd als directeur van de Caribbean Broadcasting Corporation. In 1971 verhuisde hij naar Cork waar hij 30 gelukkige jaren had met zijn tweede vrouw Vicky.
Zijn autobiografie "Smoke Trails in the Sky" werd in 1984 uitgegeven.

21 oktober 1939: Pilot Officer (P)
23 januari 1940 Pilot Officer
21 oktober 1940: Flying Officer
? : Flight Lieutenant
1 juli 1945: Squadron Leader (T)

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Pilot Officer
Toegekend op:
25 oktober 1940
Voordracht:
"Pilot Officer Bartley heeft ten minste acht vijandelijke vliegtuigen neergeschoten. Hij heeft altijd de grootste kalmte getoond en heeft zichzelf bewezen als een slim en vastberaden gevechtsvlieger."
Distinguished Flying Cross (DFC)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Squadron Leader
Eenheid:
No. 111 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
16 februari 1943
Distinguished Flying Cross (DFC)
Voordracht:
"In de operaties in Noord-Afrika, nam Squadron Leader Bartley deel aan talrijke vluchten waarin hij 2 vijandelijke vliegtuigen neerschoot en zijn totaal aantal overwinningen op 13 bracht. Zijn grote vaardigheid, moed en vastberadenheid zijn een inspiratie voor allen geweest."

Toegekend als gesp voor op het lint van de eerste DFC.

Bronnen

Foto

Thema's