Op ontdekkingsreis naar historische bezienswaardigheden? Download de TracesOfWar-app direct in Google Play of in de Apple App Store.

Artikelen

Aichi E13A
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 22 april 2022

Aichi E13A

De Aichi E13A was een Japans drijvervliegtuig bedoeld als maritieme verkenner voor operaties vanaf schepen en op eilanden gestationeerde verkenningseenheden. Het prototype vloog in 1939, maar de uitlevering aan operationele eenheden duurde nog tot 1941. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het type gebruikt door Japan en tenminste ťťn toestel door Duitsland. Achtergebleven toestellen werden na de Tweede Wereldoorlog gebruikt door Frankrijk, Thailand en de Volksrepubliek China.

Aichi E16A
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 13 maart 2003

Aichi E16A

De Aichi E16A was een maritieme verkenner op drijvers die in 1941 werd ontwikkeld bij de firma Aichi. De productie begon pas in januari 1944 en werd tot het einde van de Tweede Wereldoorlog voortgezet. Het vliegtuig was ontworpen als opvolger van de Aichi E13A en kon ook als duikbommenwerper worden ingezet.

Arado Ar 196
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 5 augustus 2021

Arado Ar 196

In 1936 startte het Duitse Ministerie voor Luchtvaart (Reichsluftfahrtministerium) een programma voor de vervanging van het verouderde maritieme toestel Heikel He 50 als katapultvliegtuig voor aan boord van de schepen van de Kriegsmarine. De eisen omschreven een verkenningsvliegtuig met ťťn of twee drijvers, twee bemanningsleden en een vermogen van tussen de 800 en 900 pk. Arado kwam hiervoor met het ontwerp van de Arado Ar 196. Het toestel zou de belangrijkste ťťn motorige verkenner van de Kriegsmarine worden

Fokker C.VIIIw (C-8w)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 5 januari 2022

Fokker C.VIIIw (C-8w)

Na het mislukken van het ontwerp van de Fokker C.VIII voor de Luchtvaartafdeling, wijzigde Fokker het ontwerp tot een C.VIIIw drijvervliegtuig. De Marine Luchtvaartdienst (MLD) gebruikte dit toestel tot aan de Tweede Wereldoorlog. Vijf toestellen ontkwamen in mei 1940 naar Engeland en werden daar spoedig gesloopt.

Fokker C.VIIw (C-7w)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 21 maart 2022

Fokker C.VIIw (C-7w)

De Fokker C.VIIw was een drijvervliegtuig dat in 1928 was aangeschaft door de Marine Luchtvaartdienst (MLD). De toestellen deden dienst in Nederland en Nederlands-IndiŽ. Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog waren nog diverse toestellen in dienst in Nederland en in Nederlands-IndiŽ. Enkele in Nederland gestationeerde toestellen wisten na de meidagen nog naar Engeland uit te wijken.

Fokker C.XIVw (C-14w)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 21 maart 2022

Fokker C.XIVw (C-14w)

De laatste verkenner door Fokker geproduceerd voorafgaand aan de Tweede Wereldoorlog was het voor de Marine Luchtvaartdienst geproduceerde drijvervliegtuig De Fokker C.XIVw. De MLD schafte 24 toestellen aan die werden gebruikt als verkenner en opleidingsvliegtuig. Twaalf toestellen wisten in mei 1940 te ontkomen naar Engeland, waarvan er elf werden doorgezonden naar Nederlands-IndiŽ. Alle exemplaren gingen hier bij oorlogshandelingen verloren.

Fokker C.XIw (C-11w)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 21 maart 2022

Fokker C.XIw (C-11w)

De Fokker C.XIw werd speciaal ontworpen om dienst te doen als boordvliegtuig van grotere Nederlandse marineschepen. De 14 MLD toestellen deden dienst vanaf vliegpark De Mok in Nederland, Nederlandse kruisers en te Morokrembangan in Nederlands-IndiŽ. Alle toestellen gingen verloren tijdens de Tweede Wereldoorlog

Fokker T.IV (T-4)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 29 maart 2022

Fokker T.IV (T-4)

De Fokker T.IV was ene verkenner/bommenwerper op drijvers, ontwikkeld voor gebruik door de Marine Luchtvaartdienst in Nederlands-IndiŽ. DrieŽndertig van deze toestellen deden dienst in Nederlands-IndiŽ vanaf de levering tussen 1928 en 1930. Uiteindelijk werden er twee uitvoeringen geproduceerd (T.IV en T.IVa) waarbij de T.IVa uiteindelijk de T.IV verving. Ten tijde van de Japanse aanval in december 1941 waren nog tien toestellen in dienst. Deze werden uiteindelijk door de eigen bemanning vernield om in handen vallen van de Japanners te voorkomen.

Fokker T.VIIIw (T-8w)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 17 april 2020

Fokker T.VIIIw (T-8w)

De Fokker T.VIII W werd het eerste toestel van de in 1938 opgerichte torpedodienst van de MLD. Het toestel was in 1937 ontworpen en markeerde tegelijk voor Fokker de overgang naar een nieuwe constructie. Waar eerdere Fokkers nog opgebouwd werden uit een geheel metalen framewerk dat aan de voorzijde met aluminiumplaat was bewerkt en de achterzijde overtrokken met linnen, werd voor het eerst de voorzijde van de romp geheel uit aluminium vervaardigd. Het middenstuk van de romp en de vleugels waren van hout en de achterzijde nog steeds met linnen overtrokken. De geheel aluminium voorzijde markeerde echter de overstap naar Fokkers die geheel uit aluminium werden opgebouwd.

Heinkel He 59
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 25 februari 2003

Heinkel He 59

De Heinkel He 59 werd in 1930 door Ernst Heinkel ontwikkeld voor de toenmalige Reichsmarine. Aangezien Duitsland volgens internationale verdragen geen militaire vliegtuigen mocht ontwikkelen, werd het toestel ontwikkeld als civiel vliegtuig. Aanvankelijk werden een landvariant en variant op drijvers ontworpen, maar alleen het drijvervliegtuig werd geproduceerd. Het vliegtuig zag dienst als torpedobommenwerper, mijnenlegger, verkenningsvliegtuig, transportvliegtuig, reddingsvliegtuig en opleidingsvliegtuig. Het deed dienst bij de Luftwaffe, bij het Condor Legion gedurende de Spaanse Burgeroorlog, bij de Spaanse nationalistische luchtmacht en bij de Finse luchtmacht. De meeste toestellen werden na 1944 niet meer gebruikt.

Kawanishi E7K
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 22 april 2022

Kawanishi E7K

Het in 1935 in gebruik genomen verkenner-drijvervliegtuig Kawanishi E7K, werd in 2 varianten gebruikt door de Japanse marine als boordvliegtuig. Het bleef in gebruikt tot de aanvang van de Tweede Wereldoorlog in de Pacific, maar werd al snel daarna uit de frontdienst teruggetrokken

Marinens Flyvebaatfabrikk M.F.11
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 28 juli 2022

Marinens Flyvebaatfabrikk M.F.11

De Noorse maritieme verkenner Marinens Flyvebaatfabrikk M.F.11, soms ook aangeduid als HŲver M.F.11 kwam vanaf 1932 in dienst bij de Noorse Marine. Ten tijde van de Duitse invasie in april 1940 was het toestel nog volop in gebruik. Een aantal toestellen van dit type ontkwam naar Groot-BrittanniŽ en, de meeste, naar Finland. De toestellen werden in Finland geÔnterneerd en in gebruik genomen door de Finnen zelf. De in Noorwegen achtergebleven toestellen werden in gebruik genomen door de Luftwaffe.

Mitsubishi F1M
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 22 april 2022

Mitsubishi F1M

De Mitsubishi F1M werd ontwikkeld als ťťn van de mogelijke opvolgers voor het Nakajima E8N boordvliegtuig. Het werd een succesvol vliegtuig dat naast de oorspronkelijke functie als verkenner, vanwege de relatief hoge snelheid voor een drijvervliegtuig ook als jachtvliegtuig vanaf eilandbases in de Pacific werd ingezet.

Nakajima E4N
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 26 april 2022

Nakajima E4N

de Nakajima E4N werd in 1930 gepresenteerd als een drijvervliegtuig met twee drijvers. Dit ontwerp werd afgekeurd en na een herziening ontstond de Nakajima E4N2, een drijvervliegtuig met ťťn centrale drijver en twee kleine steundrijvers onder de vleugels. Deze versie werd vanaf 1931 geleverd en was lange tijd ťťn van de standaard drijvervliegtuigen aan boord van grotere Japanse marineschepen. De E4N2 werd operationeel ingezet in China en de laatste toestellen werden in 1942 buiten gebruik gesteld.

Nakajima E8N
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 22 april 2022

Nakajima E8N

De Nakajima E8N werd in 1934 ontwikkeld als opvolger van de Nakajima E4N. Het drijvervliegtuig kenmerkte zich door een enkele centrale drijver onder de romp en twee kleinere stabilisatiedrijvers onder de vleugels. Bedoeld als boordvliegtuig voor schepen, werden 775 toestellen gebouwd in twee varianten. Bij het begin van de Tweede Wereldoorlog werden de meeste toestellen van dit type uit de frontlinie weggehaald.