TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Artikelen

Amerikaanse Landing Craft Infantry (Large) van de LCI(L)-1-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 3 februari 2021

Amerikaanse Landing Craft Infantry (Large) van de LCI(L)-1-klasse

De LCI(L)-1-klasse landingsschepen waren de eerste groep LCI(L), Landing Craft Infantry (Large) schepen die waren ontworpen op verzoek van de Royal Navy. De Britten zochten een landingsvaartuig dat in staat was om meer troepen te vervoeren dan een Landing Craft Assault (LCA). De LCI(L)-1-klasse bestond uit de LCI(L) 1 t/m LCI(L) 349 en kenmerkte zich door een rechthoekige brug en twee loopbruggen aan beide zijden van de boeg.

Amerikaanse Landing Craft Repair Ships van de Achelous-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 3 februari 2021

Amerikaanse Landing Craft Repair Ships van de Achelous-klasse

Om kleinere landingsvaartuigen tijdens en na amfibische operaties te kunnen repareren, werden een aantal Landing Ship Tank van het LST(2)-Type omgebouwd tot Landing Craft Repair Ships, formeel Auxiliary Repair Light (ARL). Tussen 1943 en 1945 werden 39 dergelijke schepen gebouwd en gerangschikt binnen de Achelous-klasse. Een aantal van deze schepen gingen bij de Royal Navy in dienst als Landing Ship Emergency (LSE).

Amerikaanse Landing Ship Tank van het LST(2)-Type
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 4 februari 2021

Amerikaanse Landing Ship Tank van het LST(2)-Type

In november 1941 overlegde een delegatie van het Britse Admiralty in de Verenigde Staten met het United States Navy's Bureau of Ships over de productie in de Verenigde Staten van gelijkwaardige landingsschepen als de Boxer-klasse. Besloten werd dat de Amerikanen een variant zouden ontwerpen dat gebouwd zou worden op Amerikaanse scheepswerven voor de US Navy en de Royal Navy. Deze schepen werden uiteindelijk aangeduid als Landing Ship, Tank (2) ook wel LST(2). Bij de Britten vaak aangeduid als LST Mk.2

HMS Queen Emma en HMS Princess Beatrix
  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 1 november 2013

HMS Queen Emma en HMS Princess Beatrix

De namen HMS Queen Emma en HMS Princess Beatrix doen terecht vermoeden dat de schepen, ondanks dat zij in dienst van de Royal Navy waren, een sterke band met Nederland hadden. De beide zusterschepen waren dan ook in Nederland gebouwd als Koningin Emma en Prinses Beatrix. De Stoomvaart Maatschappij Zeeland (SMZ) had de passagiersschepen in december 1937 besteld ter vervanging van de stoompassagiersschepen Oranje Nassau en Mecklenburg, die tijdens de Tweede Wereldoorlog dienst zouden doen als logementsschepen Hr. Ms. Oranje Nassau en Hr. Ms. Mecklenburg. De beide schepen waren bestemd voor de lijn Vlissingen-Harwich. Omdat het de bedoeling was dat beide veerboten, ook wel kanaalboten genoemd, de oversteek elke dag zouden maken, moesten ze over een behoorlijke snelheid beschikken. Daarom werden de Koningin Emma en Prinses Beatrix, door bouwwerf Koninklijke Mij. De Schelde te Vlissingen, uitgerust met Zwitserse Sulzer dieselmotoren, die een vermogen konden genereren van 12.500 pk. Toen de zusterschepen in het voorjaar van 1939 proefvaarten uitvoerden behaalden zij snelheden van ruim 24 knopen, anderhalve knoop meer dan in het contract stond. Op dat moment waren de zusterschepen zelfs de snelste motorschepen ter wereld totdat het Nederlandse motorschip Oranje (Ms. Oranje) een maand later een snelheid van 26 knopen behaalde.

LCT Landing Craft Tank
  • Artikel door Frank van der Drift
  • Geplaatst op 6 februari 2003

LCT Landing Craft Tank

De LCT (Landing Craft Tank) bleek een onmisbaar landingsvaartuig voor vrijwel elke geallieerde landing in de Tweede Wereldoorlog. Dit landingsvaartuig was in staat om niet alleen mensen of goederen op een verdedigd strand af te zetten, maar ook middelzware en zelfs zware voertuigen en tanks direct tot op het strand te lossen.

LST Landing Ship Tank
  • Artikel door Frank van der Drift
  • Geplaatst op 6 februari 2003

LST Landing Ship Tank

Een van de vele landingsschepen die de geallieerden gebruikten in hun strijd was de LST. Een in alle opzichten bijzonder schip, waarvan al zeer snel werd ingezien dat dit schip een van de winstfactoren van de oorlog kon zijn. In zeer grote aantallen ingezet bij vrijwel alle landingsoperaties van de geallieerden in zowel Europa als de Pacific. De LST, ook wel door zijn bemanningen liefkozend 'Long Slow Target' genoemd bleek veel schade te kunnen incasseren en zo veelzijdig te zijn, dat het voor de meest vreemde functies is gebruikt tot zelfs de oorlog in Vietnam toe.