TracesOfWar heeft jouw hulp nodig! Wij missen foto's van belangrijke bezienswaardigheden in Nederland, BelgiŽ, Frankrijk en Duitsland. Stuur uw foto's in naar input@tracesofwar.com en wordt gepubliceerd!

Artikelen

Britse Landing Ship Infantry HMS Prince Charles
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 26 mei 2020

Britse Landing Ship Infantry HMS Prince Charles

De Belgische veerboot Prince Charles, voor de veerdienst Oostende-Dover diende tijdens de Tweede Wereldoorlog bij de Royal Navy als Landing Ship Infantry (LSI) HMS Prince Charles.

Britse Landing Ship Infantry HMS Prince Leopold
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 12 mei 2020

Britse Landing Ship Infantry HMS Prince Leopold

De veerboot van de lijndienst Oostende Dover, diende tijdens de tweede Wereldoorlog als Landing Ship Infantry Small (LSI (S)) met de naam HMS Prince Leopold.
Het schip werd op 29 juli 1944 tot zinken gebracht door U 621.
De Prince Leopold was het tweede schip van vier Belgische Ontwerp Plan No E schepen gebouwd door de scheepswerf Cockerill in Antwerpen.

Britse Landing Ship Infantry HMS Prinses Astrid
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 11 mei 2020

Britse Landing Ship Infantry HMS Prinses Astrid

De veerboot Prinses Astrid, bestemd voor de veerdienst Oostende-Dover, diende tijdens de Tweede Wereldoorlog als Landing Ship Infantry Small (LSI (S)) bij de Royal Navy, onder de naam HMS Prinses Astrid. Na de Tweede Wereldoorlog kwam het schip weer in dienst op de lijn Oostende-Dover, tot het in 1949 op een oude zeemijn liep en zonk. De Prinses Astrid was het eerste schip van vier Belgische Ontwerp Plan No E schepen gebouwd door de scheepswerf Cockerill in Antwerpen.

HMS Queen Emma en HMS Princess Beatrix
  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 1 november 2013

HMS Queen Emma en HMS Princess Beatrix

De namen HMS Queen Emma en HMS Princess Beatrix doen terecht vermoeden dat de schepen, ondanks dat zij in dienst van de Royal Navy waren, een sterke band met Nederland hadden. De beide zusterschepen waren dan ook in Nederland gebouwd als Koningin Emma en Prinses Beatrix. De Stoomvaart Maatschappij Zeeland (SMZ) had de passagiersschepen in december 1937 besteld ter vervanging van de stoompassagiersschepen Oranje Nassau en Mecklenburg, die tijdens de Tweede Wereldoorlog dienst zouden doen als logementsschepen Hr. Ms. Oranje Nassau en Hr. Ms. Mecklenburg. De beide schepen waren bestemd voor de lijn Vlissingen-Harwich. Omdat het de bedoeling was dat beide veerboten, ook wel kanaalboten genoemd, de oversteek elke dag zouden maken, moesten ze over een behoorlijke snelheid beschikken. Daarom werden de Koningin Emma en Prinses Beatrix, door bouwwerf Koninklijke Mij. De Schelde te Vlissingen, uitgerust met Zwitserse Sulzer dieselmotoren, die een vermogen konden genereren van 12.500 pk. Toen de zusterschepen in het voorjaar van 1939 proefvaarten uitvoerden behaalden zij snelheden van ruim 24 knopen, anderhalve knoop meer dan in het contract stond. Op dat moment waren de zusterschepen zelfs de snelste motorschepen ter wereld totdat het Nederlandse motorschip Oranje (Ms. Oranje) een maand later een snelheid van 26 knopen behaalde.

Japanse Landingsschip Shinshu Maru (1934)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 9 maart 2003

Japanse Landingsschip Shinshu Maru (1934)

Het Japanse landingsschip Shinshu Maru was het eerste schip ter wereld dat speciaal was ontworpen en gebouwd als transportschip voor landingsboten, een landingsschip. In aanleg was het schip volledig zelfvoorzienend met geschut, landingsboten en ondersteunende watervliegtuigen. De optie voor watervliegtuigen werd echter voor de in dienst name van het schip verwijderd.

Japanse Landingsvaartuigen
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 12 februari 2003

Japanse Landingsvaartuigen

Japan was bij het begin van de Tweede Wereldoorlog in het bezit van een aantal vaartuigen voor het uitvoeren van amfibische operaties. Het waren voornamelijk ondersteuningsvaartuigen. In tegenstelling tot de meeste andere oorlogvoerende landen had Japan geen speciale amfibische eenheden.

Japanse Landingsvaartuigen van de Daihatsu-klasse (14m)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 27 september 2020

Japanse Landingsvaartuigen van de Daihatsu-klasse (14m)

De 14 meter lange Daihatsu-klasse landingsvaartuigen werden door het Japanse leger gebruikt tussen 1937 en 1945. De schepen waren uitgerust met een laadklep en konden manschappen of lichte voertuigen vervoeren.

Japanse Landingsvaartuigen van de Shohatsu-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 27 september 2020

Japanse Landingsvaartuigen van de Shohatsu-klasse

De Shohatsu-klasse landingsvaartuigen waren speciaal ontwikkeld voor het aan land zetten van infanteristen, speciale landingseenheden enz. Ten tijde van de ontwikkeling in 1924, was Japan het eerste land ter wereld dat speciaal voor dit doel een vaartuig ontwikkelde.

Japanse Landingsvaartuigen van de Toku-Daihatsu-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 27 september 2020

Japanse Landingsvaartuigen van de Toku-Daihatsu-klasse

Om de grotere Type 97 tanks te kunnen vervoeren werd de Toku-Daihatsu-klasse Japanse landingsvaartuigen ontwikkeld. De vaartuigen konden 100 manschappen, een middelzware tank of twee lichte tanks worden getransporteerd

LCT Landing Craft Tank
  • Artikel door Frank van der Drift
  • Geplaatst op 6 februari 2003

LCT Landing Craft Tank

De LCT (Landing Craft Tank) bleek een onmisbaar landingsvaartuig voor vrijwel elke geallieerde landing in de Tweede Wereldoorlog. Dit landingsvaartuig was in staat om niet alleen mensen of goederen op een verdedigd strand af te zetten, maar ook middelzware en zelfs zware voertuigen en tanks direct tot op het strand te lossen.

LST Landing Ship Tank
  • Artikel door Frank van der Drift
  • Geplaatst op 6 februari 2003

LST Landing Ship Tank

Een van de vele landingsschepen die de geallieerden gebruikten in hun strijd was de LST. Een in alle opzichten bijzonder schip, waarvan al zeer snel werd ingezien dat dit schip een van de winstfactoren van de oorlog kon zijn. In zeer grote aantallen ingezet bij vrijwel alle landingsoperaties van de geallieerden in zowel Europa als de Pacific. De LST, ook wel door zijn bemanningen liefkozend 'Long Slow Target' genoemd bleek veel schade te kunnen incasseren en zo veelzijdig te zijn, dat het voor de meest vreemde functies is gebruikt tot zelfs de oorlog in Vietnam toe.