TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Nieuwste artikelen

Britse Slagschepen
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 22 september 2021

Britse Slagschepen

Bij de Royal Navy werd de term Battleship (Slagschip), voor het eerst gebruikt in 1892 toen de Royal Navy een nieuwe classificatie doorvoerde van de schepen in dienst bij de Royal Navy. Grofweg kan worden gesproken van Pre-Dreadnought slagschepen en Dreadnought, oftewel slagschepen van voor 1906 en slagschepen van na 1906. De Royal Navy beschouwde het slagschip als het belangrijkste marine wapen en bouwde haar organisatie bijna volledig hieromheen op.

Britse Slagschepen van de Revenge-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 22 september 2021

Britse Slagschepen van de Revenge-klasse

De Britse slagschepen van de Revenge-Klasse, werden gebouwd tijdens de Eerste Wereldoorlog. Van de acht oorspronkelijk geplande slagschepen, werden vijf schepen gebouwd. Eťn schip, HMS Resistance werd in augustus 1914 afbesteld. De laatste twee schepen werden herzien en afgebouwd als Renown-klasse Slagkruisers. In sommige bronnen worden deze slagschepen wel aangeduid als Royal Sovereign-klasse of† R-klasse slagschepen. Formele documenten van de Royal Navy onthullen echter de naam als Revenge-klasse.

Bristol Bombay
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 20 september 2021

Bristol Bombay

De Bristol Bombay was een transportvliegtuig dat tevens in staat was om als bommenwerper te worden ingezet. Hiertoe was het in 1933 ontworpen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog deden de toestellen dienst in het Midden-Oosten, de Balkan en Noord-Afrika.

Avro York
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 19 september 2021

Avro York

Direct afgeleid van de Avro Lancaster bommenwerper, werd in 1942 een transportvliegtuig, de Avro York ontworpen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog speelde het een bescheiden rol vanwege de voorrang in de productie voor bommenwerpers. Na de Tweede Wereldoorlog werd het toestel tot 1957 militair gebruikt. Ook bij de burgerluchtvaart werd dit toestel na de oorlog gebruikt.

Messerschmitt Bf 109
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 19 september 2021

Messerschmitt Bf 109

In 1934 waren de standaard jachtvliegtuigen van de Duitse Luftwaffe, de Heinkel He 51 en de Arado Ar 68, hard aan vervanging toe. De Bayerische Flugzeugwerke (Bf) maakte, rechtstreeks afgeleid van een ander succesontwerp van Messerschmitt, de Messerschmitt Bf 108 Taiphun, een toestel, aangedreven door een Britse Rolls Royce Kestrel motor met een vermogen van 695 pk. De eendekker, de Messerschmitt Bf 109, was in september 1935 al zover dat de eerste proefvluchten konden beginnen.

Avro Lancaster
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 19 september 2021

Avro Lancaster

De vier motorige Avro Lancaster werd waarschijnlijk wel de meest succesvolle zware bommenwerper van alle welke door Bomber Command van de RAF zijn gebruikt. Aanvankelijk ontworpen als de 2 motorige Avro Manchester, werd het verbeterde ontwerp voor de vier motorige Avro Lancaster een succes. De ongeveer 7300 gebouwde exemplaren vlogen maar liefst bij 59 squadrons en wierpen in de ruim 156.000 uitgevoerde vluchten meer dan 608.000 ton bommen af.

Messerschmitt Bf 108
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 19 september 2021

Messerschmitt Bf 108

De Bf 108 werd door de Bayerische Flugzeugwerke ontwikkeld onder de fabrieksaanduiding M.37. Het toestel was ontwikkeld als deelnemer aan de 4e Challange de Tourisme Internationale van 1934. De, later tot Bf 108 omgedoopte, geheel metalen laagdekker was geen succes tijdens de wedstrijd, maar maakte wel indruk vanwege de uitstekende vliegeigenschappen. Deze eigenschappen vielen ook het Reichsluftfahrtministerium (RLM) op die het toestel liet produceren met aanduiding 8-108, later Bf 108

Britse Koopvaardijschepen van het standaard Empire X- en Y-Type
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 18 september 2021

Britse Koopvaardijschepen van het standaard Empire X- en Y-Type

Voortbordurend op de ervaringen opgedaan in de koopvaardij tijdens de Eerste Wereldoorlog, werd gedurende de Tweede Wereldoorlog een aantal standaard typen koopvaardijschepen door het Ministry of War Transport (MoWT) gehanteerd bij de bestelling van koopvaardijschepen. Eťn van die typen was het stoom aangedreven Y-type, waarvan zeven subtypen te onderscheiden waren. Samen met het X-type, een Y-type met diesel motor, vormde dit ťťn van de door Britse scheepswerven in opdracht van het Ministry of War Transport gebouwde standaard scheepstypen tijdens de Tweede Wereldoorlog

Britse Fregatten van de River-klasse (Fregat)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 16 september 2021

Britse Fregatten van de River-klasse (Fregat)

Tussen 1941 en 1944 werden 151 fregatten besteld voor konvooidiensten in de Noord-Atlantische Oceaan. De Britse Royal Navy bestelde deze schepen als eerste en noemde deze naar rivieren, waaraan de klasse de naam River-klasse te danken had. Aanvankelijk op stapel gezet als vergrote, 2 schroef korvetten, werd in de loop van 1941 besloten de schepen te classificeren als fregatten. Tijdens de Tweede Wereldoorlog dienden de schepen onder de vlaggen van de Royal Navy, Royal Canadian Navy, Royal Australian Navy, Royal New Zealand Navy, Free French Navy en Koninklijke Marine. Na de Tweede Wereldoorlog diende diverse schepen bij verschillende nationaliteiten over de gehele wereld.

Japanse Zware-kruisers van de Mogami-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 10 augustus 2021

Japanse Zware-kruisers van de Mogami-klasse

De Mogami-klasse kruisers werden door toepassing van 155 mm geschut, moderne lastechnieken en compacte bouw gepresenteerd als Lichte-kruiser volgens de gangbare normen van het Washington Naval Treaty. Bij het ontwerp was echter al rekening gehouden met een herbewapening met zwaarder geschut. Toen Japan zich terugtrok uit het verdrag, werd de klasse in 1939 herbewapend met 203 mm geschut waarmee het Zware-kruisers werden.

Nederlandse Onderzeeboten van de  K XIV-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 7 augustus 2021

Nederlandse Onderzeeboten van de K XIV-klasse

De schepen van de K XIV-klasse waren, net als de Hr. Ms. O 16, van een geheel nieuw ontwerp. Net als bij de O 16, werd bij deze klasse veel gebruik gemaakt van lastechnieken in plaats van de oude klinknagels. Vanwege deze nieuwe technieken kon een grote afname in het gewicht worden verkregen, die weer ten goede kwam aan de snelheid en het bereik. Daarnaast werd een nieuwe motor toegepast, een 8 cilinder in plaats van de vertrouwde 6 cilinder motoren.

Avro Anson
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 6 augustus 2021

Avro Anson

Buiten de Supermarine Spitfire en de Hawker Hurricane werd de Avro Anson het meest gebouwde Britse vliegtuig. Tussen 1934 en 1952 werden in totaal meer dan 11.000 Anson's geproduceerd. Het toestel werd oorspronkelijk ontworpen als maritiem patrouillevliegtuig, maar kreeg haar naam als standaard trainingsvliegtuig in vele landen, waaronder na de Tweede Wereldoorlog in Nederland.

Arado Ar 196
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 5 augustus 2021

Arado Ar 196

In 1936 startte het Duitse Ministerie voor Luchtvaart (Reichsluftfahrtministerium) een programma voor de vervanging van het verouderde maritieme toestel Heikel He 50 als katapultvliegtuig voor aan boord van de schepen van de Kriegsmarine. De eisen omschreven een verkenningsvliegtuig met ťťn of twee drijvers, twee bemanningsleden en een vermogen van tussen de 800 en 900 pk. Arado kwam hiervoor met het ontwerp van de Arado Ar 196. Het toestel zou de belangrijkste ťťn motorige verkenner van de Kriegsmarine worden

Amerikaanse Vliegtuigmoederschip USS Langley (AV-3)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 4 augustus 2021

Amerikaanse Vliegtuigmoederschip USS Langley (AV-3)

Het Amerikaanse vliegtuigmoederschip USS Langley (AV-3) was ontstaan door het ombouwen van het eerste Amerikaanse vliegdekschip, USS Langley (CV-1). Oorspronkelijk gebouwd als [i]fleet collier[/i] (kolenbevoorradingsschip) USS Jupiter (AC-3), werd de USS Langley (AV-3) op 27 februari 1942 als [i]Seaplane Tender[/i] dusdanig beschadigd dat het tot zinken werd gebracht door haar escorteschepen USS Whipple (DD-217) en USS Edsall (DD-219).

Amerikaanse Torpedobootjagers van de Clemson-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 24 juli 2021

Amerikaanse Torpedobootjagers van de Clemson-klasse

De Clemson-klasse torpedobootjagers was een groep van 156 torpedobootjagers in dienst genomen tussen 1919 en 1922. Het ontwerp was gebaseerd op haar voorgangers van de Wickes-klasse. Binnen de Clemson-klasse werden de meeste schepen gebouwd van een aantal klassen die later bekend zouden staan als "flush-deckers", "four-stackers" of ook wel "four-pipers".

Amerikaanse Patrouilleboten van de Patrol Yacht-groep (PY)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 23 juli 2021

Amerikaanse Patrouilleboten van de Patrol Yacht-groep (PY)

Zowel tijdens de Eerste Wereldoorlog, het Interbellum daartussen als tijdens de Tweede Wereldoorlog werden een aantal jachten overgenomen van particuliere eigenaren en verbouwd tot patrouillevaartuig. Aanvankelijk geclassificeerd als Section Patrol (SP), werden de schepen via de classificatie Identification (ID) uiteindelijk gerangschikt onder de classificatie Patrol Yacht (PY). In dit artikel worden alle PY geclassificeerde schepen benoemd, de focus ligt echter op die schepen welke nog in enigerlei vorm dienst deden tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Amerikaanse Patrouilleboten van de Treasury-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 18 juli 2021

Amerikaanse Patrouilleboten van de Treasury-klasse

De Amerikaanse patrouilleschepen van de Treasury-klasse waren een groep van zeven cutters voor de United States Coast Guard, gebouwd tussen 1936 en 1937. De naamgevers van de klasse waren voormalige Secretaries of the Treasury. De schepen bleken zeer veelzijdig en werden tijdens diverse conflicten voor veel doeleinden ingezet. Ze werden pas vanaf de jaren 1970 vervangen door de iets grotere Hamilton-klasse patrouilleschepen.

Amerikaanse Onderzeebootjagers van de PC-461-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 16 juli 2021

Amerikaanse Onderzeebootjagers van de PC-461-klasse

Gebaseerd op de ervaringen met de onderzeebootoorlog tijdens de Eerste Wereldoorlog en de dreiging van de Tweede Wereldoorlog, begon de U.S. Navy zich vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog voor de bereiden op deze dreiging. Aanvankelijk werden een aantal particuliere jachten aangekocht en verbouwd tot onderzeebootjager, maar al spoedig begon met met het ontwerpen van speciaal voor dit doel bedoelde schepen. Eťn van de klassen voor dit doel ontworpen was de 173' metende PC-461-klasse.

Amerikaanse Onderzeeboten van de Gato-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 15 juli 2021

Amerikaanse Onderzeeboten van de Gato-klasse

De Gato-klasse onderzeeboten zouden de eerste massaal geproduceerde onderzeeboot klasse voor de U.S. Navy worden. Voortbordurend op de voorgangers zou dit het standaard type worden dat nog zou worden voortgezet in twee vervolgklassen. Van de 77 geproduceerde schepen in de Gato-klasse, gingen 20 schepen tijdens de Tweede Wereldoorlog verloren en werden er uiteindelijk zes voor het nageslacht bewaard

Amerikaanse Onderzeeboten van de Gar-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 6 juli 2021

Amerikaanse Onderzeeboten van de Gar-klasse

De Gar-klasse onderzeeboten bestond uit zes schepen. Bijna gelijk aan de Tambor-klasse, waar ze direct van waren afgeleid, werden de zes schepen in 1941 in dienst genomen. Van de zes schepen gingen vijf schepen tijdens de Tweede Wereldoorlog verloren. Alleen de USS Gar overleefde de oorlog.

Amerikaanse Motortorpedoboten van de Elco 77-foot PT boat-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 5 juli 2021

Amerikaanse Motortorpedoboten van de Elco 77-foot PT boat-klasse

De Amerikaanse ontwerper Henry R. Stuphen, werkzaam voor de Electric Launch Company (Elco), ging in februari 1939 met zijn assistenten Irwin Chase, Bill Fleming en Glenville Tremaine op bezoek in Groot-BrittanniŽ om voor de US Navy onderzoek te doen naar de ontwerpen van de Britse Motor Torpedo Boat (MTB). Bij de British Power Boat Company kochten zij een 21 meter lang ontwerp, de PV70, die later getest zou worden als USS PT-9. Deze PT-9 vormde het prototype voor de door Elco te ontwerpen en te bouwen PT-boten in de Elco 70' klasse of Elco 70-foot-klasse. Elco bouwde later een 23 meter (77' of 77 Foot) lange versie, waarmee de Elco 77' klasse werd geboren. Totaal zouden 49 van deze schepen gebouwd worden, waarvan er 10 bij de Britse Royal Navy dienst zouden doen. Eťn schip zou dienst doen bij de Duitse Kriegsmarine.

Amerikaanse Lichte-kruisers van de Atlanta-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 24 juni 2021

Amerikaanse Lichte-kruisers van de Atlanta-klasse

De Atlanta-klasse Lichte-kruisers bestond uit acht schepen. Hoewel de klasse aanvankelijk was ontworpen als [i]Scout Cruiser[/i] en flottielje leider, bleken de schepen vooral succesvol als luchtafweer kruisers. Vanwege de verdere optimalisatie voor dit laatste doel, worden de vier laatste schepen uit deze klasse ook wel aangeduid als Oakland-klasse.

Amerikaanse Landing Craft Repair van de Achelous-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 18 juni 2021

Amerikaanse Landing Craft Repair van de Achelous-klasse

Om kleinere landingsvaartuigen tijdens en na amfibische operaties te kunnen repareren, werden een aantal Landing Ship Tank van het LST(2)-Type omgebouwd tot Landing Craft Repair Ships, formeel Auxiliary Repair Light (ARL). Tussen 1943 en 1945 werden 39 dergelijke schepen gebouwd en gerangschikt binnen de Achelous-klasse. Een aantal van deze schepen gingen bij de Royal Navy in dienst als Landing Ship Emergency (LSE).

Amerikaanse Escortejagers van de John C. Butler-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 17 juni 2021

Amerikaanse Escortejagers van de John C. Butler-klasse

De John C. Butler-klasse was een reeks Destroyer Escort schepen uit de Tweede Wereldoorlog. Van de 293 geplande schepen werden in 1944 206 schepen afbesteld zonder dat aan de bouw begonnen was. Vier schepen werden niet afgebouwd.

Britse Torpedobootjagers van de Tribal-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 11 mei 2021

Britse Torpedobootjagers van de Tribal-klasse

In 1934 ontdekte de Britse Admiralty dat de Royal Navy met torpedobootjagers op internationale ontwikkelingen achter begon te geraken. Met het ontwerp van de Tribal-klasse werd deze achterstand ingelopen. Van de 27 gebouwde schepen opereerden er 22 tijdens de Tweede Wereldoorlog operationeel ingezet. Ondanks diverse problemen in ontwerp en aandrijving, waren het veelzijdige schepen.

Japanse Torpedobootjagers van de Fubuki-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 11 mei 2021

Japanse Torpedobootjagers van de Fubuki-klasse

Het ontwerp van de Japanse Fubuki-klasse torpedobootjagers was zeer revolutionair en zette een nieuwe trend in het denken over dit soort schepen. Voor het eerst werd een bewapening toegepast van dubelloops 5 inch koepels op torpedobootjagers, waarbij de koepel waterdicht was en niet meer met de hand hoefde te worden gedraaid. Tot die tijd kenden de torpedobootjagers over de gehele wereld open geschutsopstellingen of koepels die aan de achterzijde open waren gelaten. Daarnaast werd voor het eerst een automatisch herlaadbare torpedolanceerinstallatie gebruikt.

Amerikaanse Sleepboten van de Bobolink-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 7 mei 2021

Amerikaanse Sleepboten van de Bobolink-klasse

In 1942 werden een aantal oude Lapwing-klasse mijnenvegers geherclassificeerd als Vlootsleepboot (Ocean-going Tug of Auxiliary Tug - AT). De schepen werden in 1944 nogmaals geherclassificeerd als Vlootsleepboot Oud (AT(O)).