TracesOfWar heeft jouw hulp nodig! Wij missen foto's van belangrijke bezienswaardigheden in Nederland, BelgiŽ, Frankrijk en Duitsland. Stuur uw foto's in naar input@tracesofwar.com en wordt gepubliceerd!

Nieuwste artikelen

Amerikaanse Onderzeeboot USS Tunny (SS-282)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 7 januari 2021

Amerikaanse Onderzeeboot USS Tunny (SS-282)

De onderzeeboot USS Tunny deed dienst tijdens de Tweede Wereldoorlog en tijdens de Vietnam oorlog. In deze periode deed het schip achtereenvolgens dienst als gewone onderzeeboot (SS), onderzeeboot voor geleide wapens (SSG) en onderzeeboot voor transport van troepen (APSS en LPSS). In juni 1969 werd het schip uit de vaart genomen en in 1970 als doelschip afgezonken.

Tanks door de jaren heen (1900-2021)
  • Artikel door Ruben Krutzen
  • Geplaatst op 30 december 2020

Tanks door de jaren heen (1900-2021)

Tanks zijn gepantserde rupsvoertuigen met een draaibare koepel, een kanon c.q. geschut, machinegeweren en rupsbanden. Zij behoren tot de klasse der pantservoertuigen en kunnen vijandelijke posities, vaak bestaande uit loopgraven met prikkeldraad, machinegeweerstellingen en bunkers aanvallen en uitschakelen. Althans, dat was een belangrijke taak van de tank die tijdens de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) ingezet werd. De eerste tanks verschenen tijdens de Eerste Wereldoorlog, bijvoorbeeld op het slagveld van Cambrai in 1917 waarbij tientallen Britse tanks ingezet werden.

Douglas  DT
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 28 december 2020

Douglas DT

De vanaf 1921 geproduceerde Douglas DT bommenwerper was het eerste product van de Douglas Aircraft Company waar een militair contract voor werd verkregen. De torpedobommenwerper werd in verschillende varianten geleverd aan de U.S. Navy, de SjŲforsvaret (Noorse Marine) en de Peruaanse marine. Tijdens de Duitse invasie van Noorwegen in april 1940 waren in Noorwegen nog steeds enkele toestellen in dienst.

Amerikaanse Onderzeeboot USS Gudgeon (SS-211)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 28 december 2020

Amerikaanse Onderzeeboot USS Gudgeon (SS-211)

De USS Gudgeon werd bekend als de eerste Amerikaanse onderzeeboot welke een vijandelijk oorlogsschip had getorpedeerd toen het op 27 januari 1942 de Japanse onderzeeboot I-73 (1935) tot zinken bracht. De Gudgeon volbracht 12 patrouilles waarbij 14 schepen tot zinken werden gebracht met een totale tonnage van 71.372 ton. Tijdens haar 12e patrouille werd het schip op 7 april 1944 voor het laatst gesignaleerd en staat sinds die dag als vermist te boek.

Amerikaanse Sleepboot USS Whippoorwill (AT-169)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 27 december 2020

Amerikaanse Sleepboot USS Whippoorwill (AT-169)

De mijnenveger USS Whippoorwill werd op 1 maart 1944 geclassificeerd als vlootsleepboot USS Whippoorwill. Het schip werd ingedeeld bij de US 7th Fleet en was op 31 maart 1944 geheel omgebouwd tot sleepboot. Het schip opereerde achtereenvolgens in AustraliŽ, Nieuw Guinea, Leyte en de Filippijnen. Begin 1946 werd het schip uit dienst genomen.

Amerikaanse Mijnenveger USS Whippoorwill (AM-35)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 27 december 2020

Amerikaanse Mijnenveger USS Whippoorwill (AM-35)

De USS Whippoorwill werd op 1 april 1919 in dienst gesteld als mijnenveger tot het op 1 mei 1944 werd geherclassificeerd als vlootsleepboot. Gedurende haar loopbaan was het schip gestationeerd geweest in Europa, bij de Pacific Fleet, de Asiatic Fleet en in AustraliŽ.

Amerikaanse Onderzeeboten van de Gar-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 27 december 2020

Amerikaanse Onderzeeboten van de Gar-klasse

De Gar-klasse onderzeeboten bestond uit zes schepen. Bijna gelijk aan de Tambor-klasse, waar ze direct van waren afgeleid, werden de zes schepen in 1941 in dienst genomen. Van de zes schepen gingen vijf schepen tijdens de Tweede Wereldoorlog verloren. Alleen de USS Gar overleefde de oorlog.

Amerikaanse Sleepboot USS Lark (AT-168)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 23 december 2020

Amerikaanse Sleepboot USS Lark (AT-168)

Nadat op 1 maart 1944 de voormalige mijnenveger USS Lark opnieuw in dienst was genomen als vlootsleepboot, werd het schip ingezet bij AustraliŽ, de Admiraal eilanden en de Solomon eilanden en de Filippijnen. Eind 1945 kwam het schip in de Verenigde Staten aan waar het begin 1946 uit dienst werd genomen.

Amerikaanse Mijnenveger USS Bobolink (AM-20)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 23 december 2020

Amerikaanse Mijnenveger USS Bobolink (AM-20)

De in 1919 als Minesweeper No. 20 in dienst genomen mijnenveger USS Bobolink nam direct na de Eerste Wereldoorlog deel aan het North Sea Minesweeping Detachment. Het schip was in Pearl Harbor ten tijde van de Japanse aanval op 7 december 1941. Tussen mei en juli 1942 werd het schip omgebouwd tot zeesleepboot en in deed als dusdanig dienst bij de US Navy tot het schip in 1946 buiten dienst werd gesteld.

Amerikaanse Torpedobootjagers van de Clemson-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 23 december 2020

Amerikaanse Torpedobootjagers van de Clemson-klasse

De Clemson-klasse torpedobootjagers was een groep van 156 torpedobootjagers in dienst genomen tussen 1919 en 1922. Het ontwerp was gebaseerd op haar voorgangers van de Wickes-klasse. Binnen de Clemson-klasse werden de meeste schepen gebouwd van een aantal klassen die later bekend zouden staan als "flush-deckers", "four-stackers" of ook wel "four-pipers".

Amerikaanse Mijnenveger USS Lark (AM-21)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 23 december 2020

Amerikaanse Mijnenveger USS Lark (AM-21)

De in 1919 als Minesweeper No. 21 in dienst genomen USS Lark (AM-21) nam na de Eerste Wereldoorlog deel aan het North Sea Minesweeping Detachment. Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog opereerde het schip in de Filippijnen en werd later ingezet vanuit AustraliŽ. Het schip werd in 1944 omgevormd tot zeesleepboot.

Japanse Torpedobootjager Hatsushimo (Dai-62)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 21 december 2020

Japanse Torpedobootjager Hatsushimo (Dai-62)

De in 1934 in dienst genomen torpedobootjager Hatsushimo was het eerste schip van de tweede reeks schepen uit de Hatsuharu-klasse. Na inzet in China, Frans Indochina, Nederlands-IndiŽ, de Aleoeten en de zuidelijke Pacific, werd het schip op 30 juli 1945 te Maizuru aangevallen door Amerikaanse marinevliegtuigen. Bij het ontwijken van de aanvallen liep het schip op een mijn en zonk. Het was hiermee de laatste Japanse torpedobootjager die tijdens een gevechtsactie zonk.

Japanse Torpedobootjager Wakaba (Dai-61)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 20 december 2020

Japanse Torpedobootjager Wakaba (Dai-61)

De in 1934 in dienst genomen torpedobootjager Wakaba werd vanaf januari 1942 ingezet tijdens de invasie van Nederlands-IndiŽ en nam vervolgens deel aan verschillende strijdtonelen in de Pacific. Tijdens de Slag in de Golf van Leyte werd het schip op 24 oktober 1944 door Amerikaanse bommenwerpers tot zinken gebracht.

Japanse Torpedobootjager Nenohi (Dai-60)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 20 december 2020

Japanse Torpedobootjager Nenohi (Dai-60)

De in 1933 in dienst genomen Nenohi, maakte net als haar zusterschepen van de Hatsuharu-klasse deel uit van de Torpedobootjager Divisie 21. Het schip nam tijdens de Tweede Wereldoorlog deel aan de strijd bij Frans Indochina, Nederlands-IndiŽ en de Aleoeten. Op 4 juli 1942 werd het schip door een Amerikaanse onderzeeboot tot zinken gebracht.

Amerikaanse Sleepboot USS Bobolink (AT-131)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 16 december 2020

Amerikaanse Sleepboot USS Bobolink (AT-131)

De Lapwing-klasse mijnenveger USS Bobolink werd op 2 juli 1942 na een verbouwing tot zeesleepboot in dienst genomen als USS Bobolink (AT-131). Op 22 februari 1946 werd het schip als USS Bobolink (ATO-131) uit dienst genomen en op 5 oktober 1946 verkocht.

Duitse Spoorweggeschut 80 cm Kanone (Eisenbahn) Gustav-Geršt
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 14 december 2020

Duitse Spoorweggeschut 80 cm Kanone (Eisenbahn) Gustav-Geršt

Speciaal om bressen te kunnen slaan in de formidabel geachte Franse Maginot-linie, ontwikkelden de Duitsers een gigantisch stuk spoorweggeschut met een kaliber van maar liefst 80 cm. Toen Hitler de aanval inzette was het wapen echter nog niet klaar. Het werd nog gebouwd bij Krupp in Essen. Eind 1940 konden de proefnemingen beginnen en begin 1941 werd het operationeel verklaard. Op dat moment had men echter geen enkel doel dat de inzet van een dergelijk duur wapen rechtvaardigde.

Duitse Spoorweggeschut 38 cm Kanone (Eisenbahn) Siegfried
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 13 december 2020

Duitse Spoorweggeschut 38 cm Kanone (Eisenbahn) Siegfried

Met de productie van de 38 cm Kanone (Eisenbahn) Siegfried, greep men weer terug op het gebruik van marine geschut zoals dat bij het "Sofort-Programm" was gedaan. Op basis van het 38 cm SK C/34 geschut dat bekend was van de Bismarck-klasse slagschepen en de geplande renovatie van de Scharnhorst-klasse. Het was tevens het grootste kaliber Duitse spoorweggeschut (WH) dat nog in ťťn geheel over bestaand spoor kon worden getransporteerd

Duitse Spoorweggeschut 28 cm Kanone 5 (Eisenbahn) Leopold
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 12 december 2020

Duitse Spoorweggeschut 28 cm Kanone 5 (Eisenbahn) Leopold

Het tweede ontwerp Duitse Spoorweggeschut (WH) uit het lange termijn programma dat volgde op het "Sofort-Programm", de 28 cm Kanone 5 (E) "Leopold", bleek een groter succes dan de 21 cm Kanone 12 (E). Het was een totaal nieuw ontwerp van Krupp, dat in 1934 begon met de productie. De eerste exemplaren rolden in 1936 uit de fabriek en bleef in productie tot in 1945.

Duitse Spoorweggeschut 21 cm Kanone 12 (Eisenbahn)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 12 december 2020

Duitse Spoorweggeschut 21 cm Kanone 12 (Eisenbahn)

Als vervolg op het korte termijn "Sofort-Programm", werd bi de Duitse Heer ook aan een lange termijn programma voor de ontwikkeling van nieuw Duitse Spoorweggeschut (WH) gewerkt. Het eerste ontwerp in deze reeks van een lang dragend, 21 cm geschut, de 21 cm Kanone (Eisenbahn).

Duitse Spoorweggeschut 28 cm Kanone (Eisenbahn)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 12 december 2020

Duitse Spoorweggeschut 28 cm Kanone (Eisenbahn)

Als opvolging van de 24 cm Kanone (E) Theodor en Theodor Bruno werd als laatste reeks in het "Sofort-Programm" de zogenaamde Vierer-Bruno-Familie ontwikkeld. Dit was een reeks 28 cm Kanone (E) welke in vier groepen zijn te verdelen, de "Kurze Bruno", de "Lange Bruno", de "Schwere Bruno" en de "Neue Bruno".

Duitse Spoorweggeschut 24 cm Kanone (Eisenbahn)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 11 december 2020

Duitse Spoorweggeschut 24 cm Kanone (Eisenbahn)

Na de kleinere kalibers van de 15 cm Kanone (E), de 17 cm Kanone (E) en de 20,3 cm Kanone (E), werden een reeks stukken Spoorweggeschut (WH) gefabriceerd op basis van een kaliber van 24 cm (23,8). Afhankelijk van het gebruikte geschut werden de 24 cm Kanone (E) "Theodor" (24 cm SK L/40 C/94) en 24 cm Kanone (E) "Theodor Bruno" (24 cm K L/35 C/88) op spoorwegwagons met twee vier-assige draaistellen.

Duitse Spoorweggeschut 20,3 cm Kanone (Eisenbahn)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 11 december 2020

Duitse Spoorweggeschut 20,3 cm Kanone (Eisenbahn)

Het derde type Duitse Spoorweggeschut (WH) binnen het "Sofort-Programm" zou uitgerust worden met een 21 cm geschut. De wagons waren echter eerder klaar dan dat it nieuwe geschut in gebruik kon worden genomen. Er werd gekozen voor de 20,3 cm Schnelladekanone C/34 van de Kriegsmarine

Duitse Spoorweggeschut 17 cm Kanone (Eisenbahn)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 10 december 2020

Duitse Spoorweggeschut 17 cm Kanone (Eisenbahn)

Gelijktijdig met de ontwikkeling van de 15 cm Kanone (E), werd de 17 cm Kanone (Eisenbahn) ontwikkeld. Hiertoe werden zes stuks 17 cm Schnelladekanone L/40 geplaatst op dezelfde type zes-assige onderstellen van spoorwegwagons als die bij de 15 cm variant waren gebruikt.

Duitse Spoorweggeschut 15 cm Kanone (Eisenbahn)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 10 december 2020

Duitse Spoorweggeschut 15 cm Kanone (Eisenbahn)

Het lichtste Duitse spoorweggeschut dat in aanloop naar de Tweede Wereldoorlog werd geproduceerd was het 15 cm Kanone (Eisenbahn). Hiertoe werden vier stuks 15-cm Schnelladekanone L/40 (Wehrmacht) en vier stuks 15-cm Schnelladekanone L/45 (Kriegsmarine) op zes-assige spoorwegwagons gemonteerd.

Canadese Torpedobootjagers van de River-klasse (Torpedobootjager)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 10 december 2020

Canadese Torpedobootjagers van de River-klasse (Torpedobootjager)

Tussen 1931 en 1945 classificeerde de Royal Canadian Navy een reeks torpedobootjagers onder de River-klasse (Torpedobootjager), vanwege hun naamgeving. De veertien torpedobootjagers, 12 overgenomen van de Royal Navy en twee gebouwd voor de Royal Canadian Navy) waren A-klasse (2), C-klasse (5), D-klasse (2), E-klasse (1), F-klasse (2), G-klasse (1), H-klasse (1) en de twee zelfgebouwde schepen afgeleid van de Britse A-klasse.

Sikorsky R-4
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 10 december 2020

Sikorsky R-4

De Sikorsky R-4 was de eerste helikopter ter wereld welke op grote schaal werd geproduceerd. De vanaf begin 1943 geproduceerde helikopter werd operationeel ingezet in de Tweede Wereldoorlog als reddingshelikopter voor de US Coast Guard en het oorlogsgebied China-Birma-India als reddings- en verbindingshelikopter. De Sikorsky deed dienst bij de US Air Force, US Navy, US Coast Guard, Royal Air Force en Royal Navy. Bij de US Navy en US Coast Guard werd de helikopter aangeduid als Sikorsky HNS-1 en bij de Britten als Sikorsky Hoverfly.

Canadese Torpedobootjager HMCS ChaudiŤre (H99)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 10 december 2020

Canadese Torpedobootjager HMCS ChaudiŤre (H99)

De Canadese torpedobootjager HMCS ChaudiŤre werd halverwege de jaren 1930 gebouwd als de H-klasse torpedobootjager HMS Hero (H99). Het schip werd in 1943 overgedragen aan de Royal Canadian Navy, die het als HMCS ChaudiŤre (H99) in dienst nam. Bij de Canadese marine diende het schip rond Groot-BrittanniŽ en in de Noord-Atlantische Oceaan. In 1945 werd het schip uit de vaart genomen en in 1950 gesloopt.