Op ontdekkingsreis naar historische bezienswaardigheden? Download de TracesOfWar-app direct in Google Play of in de Apple App Store.

Nieuwste artikelen

Japanse Torpedobootjagers van de Asashio-klasse (1936) - 朝潮型駆逐艦
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 16 november 2022

Japanse Torpedobootjagers van de Asashio-klasse (1936) - 朝潮型駆逐艦

De Asashio-klasse was in feite een gemoderniseerde versie van de Shiratsuyu-klasse (1935). Bij het ontwerp had de Japanse marine lering getrokken uit fouten die in eerdere ontwerpen waren gemaakt. Daarnaast was, bij aanvang van het ontwerpen in 1934, al afgestapt van het handhaven van de Internationale vlootverdragen en legde Japan zich geen enkele restrictie meer op. Zodoende kon men weer voluit ontwerpen en ontstonden weer grotere "kruiser-type" torpedobootjagers. De Asashio-klasse was de eerste uit een nieuwe reeks torpedobootjagers. Er werden tien schepen gebouwd die allen tijdens de Tweede Wereldoorlog verloren gingen.

Japanse Koopvaardijschepen van de Taifuku Maru No.1-klasse (1916)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 4 november 2022

Japanse Koopvaardijschepen van de Taifuku Maru No.1-klasse (1916)

Eťn van de grootste klassen Japanse koopvaardijschepen, waren die van de Taifuku Maru No.1-klasse , of ook wel Daifuku Maru No.1-klasse koopvaardijschepen. Formeel was de naam van deze klasse de Daiichi Daifuku Maru-klasse, waarbij Dai-ichi zoveel betekend als eerste of No. 1. Deze door Kawasaki in Kobe gebouwde klasse bestond uit maar liefst 75 schepen gebouwd in de jaren 1916 tot 1921 en in wereldwijd tussen 1916 en 1954 in gebruik geweest. Van de 75 schepen is bekend dat er 60 tijdens hun loopbaan verloren gingen, waarvan een groot aantal door oorlogshandelingen. De klasse was gebaseerd op een Brits standaard ontwerp voor een vrachtschip tijdens de Eerste Wereldoorlog en zou model staan voor vele door Japan gebouwde schepen.

Japanse Transportschepen van de Toyooka Maru-klasse (1915)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 2 november 2022

Japanse Transportschepen van de Toyooka Maru-klasse (1915)

De zes transportschepen van de Toyooka Maru-klasse werden tussen 1915 en 1920 gebouwd voor de rederij Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK). Sommige werden tijdens de 2e Chinees-Japanse oorlog, allen werden tijdens de Tweede Wereldoorlog gevorderd door de Japanse Keizerlijke Marine en ingezet als transportschepen dan wel troepentransportschepen. Ze gingen allemaal tijdens de Tweede Wereldoorlog verloren.

Aichi D3A Val
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 30 oktober 2022

Aichi D3A Val

De Aichi D3A Val duikbommenwerper was de standaard duikbommenwerper van de Japanse Keizerlijke Marine bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in de Pacific. Het toestel werd vanaf eind 1939 geÔntroduceerd als opvolger van de Aichi D1A duikbommenwerper. De eerste operationele inzet vond in november 1939 in China plaats. In twee varianten werden bijna 1.500 toestellen geproduceerd die operationeel vanaf midden 1942 aan boord aan vliegdekschepen langzaam aan werden vervangen door de Yokosuka D4Y duikbommenwerper. De Aichi D3A zelf zou nog tot het eind van de oorlog als op land gestationeerde bommenwerper en als opleidingsvliegtuig worden ingezet.

Japanse Vliegdekschepen van de Shokaku-klasse (1939) - 翔鶴型
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 30 oktober 2022

Japanse Vliegdekschepen van de Shokaku-klasse (1939) - 翔鶴型

De Shokaku-klasse vliegdekschepen bestond uit twee schepen, de Shokaku en de Zuikaku, die tussen 1937 en 1941 werden gebouwd. Bij het in dienst nemen waren dit de meest geavanceerde en moderne vliegdekschepen ter wereld en hadden gemiddeld zo'n 70-85 vliegtuigen aan boord. De twee schepen namen, behalve aan de slag bij Midway, aan nagenoeg alle grote zeeslagen en operaties deel waaronder Pearl Harbor, de slag in de Koraalzee, de strijd rond Guadalcanal en de slag in de Filipijnse Zee. De Shokaku ging in juni 1944 verloren en de Zuikaku in oktober 1944.

Mitsubishi A6M Zero
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 30 oktober 2022

Mitsubishi A6M Zero

Begin 1937, was de Mitsubishi A5M pas kort in dienst als de standaard jager voor de Japanse marine. Duidelijke werd al snel dat men hiermee een technische voorsprong had op landen in de omgeving, inclusief de Verenigde Staten. Japan wilde, op basis van de ervaringen uit de 2e Chinees-Japanse oorlog, deze voorsprong vergroten. Men besloot zo snel mogelijk een nog modernere jager te ontwikkelen voor de vliegkampschepen en de aan land gestationeerde marine squadrons. Dit werd uiteindelijk de Mitsubishi A6M Zero.

Japanse Torpedobootjagers van de Shiratsuyu-klasse (1935) - 白露型駆逐艦
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 27 oktober 2022

Japanse Torpedobootjagers van de Shiratsuyu-klasse (1935) - 白露型駆逐艦

De Shiratsuyu-klasse torpedobootjagers waren een klasse van tien schepen die aanvankelijk nog waren ontworpen volgens de tot dan gangbare constructieprogramma's. Aangezien de schepen werden gebouwd na de Hatsuharu-klasse (1932) waren de wijzigingen om de stabiliteit te verbeteren al bij de bouw meegenomen. Deze schepen waren vooral ontworpen om grote aanvalsvloten de begeleiden en de vijand met torpedo's te bestoken. Alle schepen uit deze klasse gingen tijdens de Tweede Wereldoorlog verloren.

Amerikaanse Koopvaardijschepen van de United States Maritime Commission
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 26 oktober 2022

Amerikaanse Koopvaardijschepen van de United States Maritime Commission

De Amerikaanse United States Maritime Commission (MARCOM) was verantwoordelijk voor de standaard constructie van koopvaardijschepen die in tijd van crisis ingezet konden worden ten behoeve van militaire transporten. Vanaf haar oprichting in 1936 tot haar opheffing in 1950, werden vijf standaard typen vrachtschepen, twee typen noodvrachtschepen, drie typen tankers, drie typen speciale transportvaartuigen voor de US Navy, zes typen gespecialiseerde transportschepen en een type sleepboten ontwikkeld. De meest bekend geworden ontwerpen van de MARCOM waren de Liberty-schepen en de Victory-schepen. Vanaf 1950 werd het werk van de MARCOM voortgezet door de United States Maritime Administration (MARAD) die het werk tot 1980 voortzette, waarna de taken werden ondergebracht bij het Department of Transportation.

Japanse Landingsvaartuigen van de Toku-Daihatsu-klasse - 特大発動艇
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 26 oktober 2022

Japanse Landingsvaartuigen van de Toku-Daihatsu-klasse - 特大発動艇

Om de grotere Type 97 Chi-Ha tanks te kunnen vervoeren werden de Toku-Daihatsu-klasse Japanse landingsvaartuigen ontwikkeld. Met de vaartuigen konden 100 manschappen, een middelzware tank of twee lichte tanks worden vervoerd

Japanse Landingsvaartuigen
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 26 oktober 2022

Japanse Landingsvaartuigen

Japan was bij het begin van de Tweede Wereldoorlog in het bezit van een aantal vaartuigen voor het uitvoeren van amfibische operaties. Het waren voornamelijk ondersteuningsvaartuigen. In tegenstelling tot de meeste andere oorlogvoerende landen had Japan geen speciale amfibische eenheden. Gaandeweg de Tweede Wereldoorlog werden nieuwe en betere landingsvaartuigen ontwikkeld. Het overzicht geeft een compleet beeld van de Japanse landingsvaartuigen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Voor wat betreft het naoorlogse overzicht ontbreken nog enkele typen kleinere vaartuigen.

Noorse Pantserschepen van de Eidsvold-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 25 oktober 2022

Noorse Pantserschepen van de Eidsvold-klasse

De pantserschepen van de Eidsvold-klasse, de Norge en de Eidsvold werden in 1899 in Engeland gebouwd en door de Noorse marine ingezet als kustverdediging schepen. Zowel tijdens de Eerste als Tweede Wereldoorlog waren de twee schepen de grootste in dienst van de Noorse marine. Voorafgaand aan de Tweede Wereldoorlog werd het luchtafweer van de schepen nog uitgebreid. Op 9 april 1940 werden beide schepen, door acties van de Duitse Kriegsmarine, tot zinken gebracht.

Nederlandse Vrachtschepen van de Tomori-klasse / Bureau Veritas, Klasse I. I. 3/3 P. 1.1.
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 24 oktober 2022

Nederlandse Vrachtschepen van de Tomori-klasse / Bureau Veritas, Klasse I. I. 3/3 P. 1.1.

In 1930 werden aan de Werf Gusto te Schiedam en de werf van C. van der Giessen & Zonen in Krimpen aan den IJssel, totaal negen schepen van eenzelfde ontwerp gebouwd voor de Koninklijke Paketvaart Maatschappij uit Amsterdam. De negen motorschepen genaamd Tomori, Tohiti, Tobelo, Tomohon, Toba, Toboali, Togian, Tosari en Toradja werden eind 1929 en begin jaren 1930 te water gelaten. Alle schepen dezen nog steeds dienst toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak. Een aantal schepen ging verloren of werd door de Japanners buit gemaakt.

Dornier Do 24
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 24 oktober 2022

Dornier Do 24

Vanwege haar uitgebreide en waterrijke koloniŽn, had de Nederlandse overheid al in een vroeg stadium het grote nut ingezien van vliegboten als hulpmiddel voor haar maritieme verkenningen. Als ťťn van de eersten bestelde de Koninklijke Marine de Dornier Do J Wal vliegboten. In 1934 werd het echter tijd om uit te gaan zien naar een opvolger. In eerste instantie had men hiervoor de Dornier Do 18 op het oog, deze werd echter te licht bevonden voor haar taak. Op verzoek van de Nederlandse overheid ontwierp Dornier een geheel nieuwe vliegboot, de Dornier Do 24. De Dornier Do 24 zou uitgroeien tot een zeer goede en betrouwbare vliegboot die tijdens de oorlog zou vliegen voor Nederland, Duitsland, AustraliŽ, Spanje, Zweden en Frankrijk. Na de oorlog zouden de Franse en Spaanse marine lange tijd het toestel blijven gebruiken.

Noorse Torpedobootjagers van de Draug-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 18 oktober 2022

Noorse Torpedobootjagers van de Draug-klasse

Toen Noorwegen in 1905 weer een zelfstandige staat werd, was de KS Valkyrjen (1896) de enige torpedobootjager in dienst. Besloten werd om bij de marine scheepswerf in Horten drie nieuwe torpedobootjagers te laten bouwen. De schepen werden afgeleid van de Britse River-klasse (1903) torpedobootjagers. Ze werden echter groter en zwaarder bewapend. Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog waren alle drie de schepen nog in dienst. Van de drie schepen ging er ťťn in april 1940 verloren bij oorlogshandelingen, ťťn ontsnapte naar Groot-BrittanniŽ en werd in 1944 gesloopt en de laatste viel in Duitse handen, kwam in 1945 weer in Noorse dienst en werd in 1949 gesloopt.

Amerikaanse Koopvaardijschepen van het Type C2
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 11 oktober 2022

Amerikaanse Koopvaardijschepen van het Type C2

De standaard Type C2 vrachtschepen, werden in de jaren 1937-1938 ontworpen voor de United States Maritime Commission (MARCOM). Het was het tweede standaard type vrachtschepen dat werd geconstrueerd. Van het standaard Type C2 werden 20 schepen gebouwd. Naast het standaard Type C2, werden nog een aantal typen afgeleid van dit standaard ontwerp, waarvan totaal 308 schepen werden geproduceerd. De meeste schepen werden ondergebracht bij civiele reders en werden tijdens de Tweede Wereldoorlog 'gevorderd' om ten behoeve van oorlogstransporten te varen. Een aantal schepen van dit type kwam in dienst van de U.S. Navy.

Amerikaanse Onderzeeboten van de Balao-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 7 oktober 2022

Amerikaanse Onderzeeboten van de Balao-klasse

De Balao-klasse onderzeeboten was een klasse van 120 onderzeeboten die vanaf 1943 in dienst kwamen. Het ontwerp was een voortzetting van de Gato-klasse, met verbeterde constructie, waardoor de duikdiepte toenam tot 120 meter standaard. Naast de 120 gebouwde schepen werden 125 schepen gepland maar afbesteld. Diverse schepen werden na de Tweede Wereldoorlog verbouwd tot transport onderzeeboten en sommige werden geleverd aan diverse andere marines in de wereld. Veertien Balao-klasse schepen gingen verloren waarvan negen tijdens de Tweede Wereldoorlog in Amerikaanse dienst. Twee schepen, de USS Hawkbill (SS-366) en de USS Icefish (SS-367), gingen na de Tweede Wereldoorlog naar de Nederlandse Koninklijke Marine als Hr. Ms. Zeeleeuw (S803) en Hr. Ms. Walrus (S802).

Japanse Slagschepen van de Kongo-klasse (1912) - 金剛型巡洋戦艦
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 6 oktober 2022

Japanse Slagschepen van de Kongo-klasse (1912) - 金剛型巡洋戦艦

De Kongo-klasse slagschepen werden tussen 1911 en 1915 gebouwd als slagkruisers naar een Brits ontwerp. De Kongo (1913) was het laatste Japanse marineschip in die tijd welke buiten Japan gebouwd werd en wel in Groot-BrittanniŽ. Eind jaren 1920 volgde een modernisering en werden de schepen geclassificeerd als slagschip. Alle schepen uit de klasse gingen verloren tijdens de Tweede Wereldoorlog. Alleen Haruna (1915) kon worden gelicht en werd in 1946 gesloopt.

Junkers Ju 290
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 20 september 2022

Junkers Ju 290

De Junkers Ju 290 was een viermotorig transportvliegtuig dat aanvankelijk als bommenwerper was ontwikkeld uit het Junkers Ju 90 verkeersvliegtuig. Toen de eerste toestellen uit de fabriek kwamen werden ze vrijwel gelijk ingezet als transportvliegtuig wegens het gebrek aan langeafstand transportvliegtuigen. Naast dit doel werd het type ook ingezet als maritieme verkenner. In 1944 werd nog een poging gedaan alsnog een bommenwerper te ontwikkelen. Dit project werd echter al spoedig stilgelegd. Naar schatting werden 45 toestellen gebouwd.

Japanse Slagschepen van de Ise-klasse (1916) - 伊勢型戦艦
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 1 september 2022

Japanse Slagschepen van de Ise-klasse (1916) - 伊勢型戦艦

De Ise-klasse slagschepen bestond uit twee schepen, de Ise (1916) en de HyŁga (1917) die tijdens de Eerste Wereldoorlog werden gebouwd volgens het Dreadnought principe. De schepen werden in de jaren 1934 tot 1937 gemoderniseerd en speelden een bescheiden rol tijdens de 2e Chinees-Japanse oorlog. Aangezien de schepen te verouderd waren voor inzet in de strijd in de Pacific, werden ze in 1943 voorzien van een vergroot vliegdek met watervliegtuigen en katapulten. Halverwege 1945 werden beide schepen opgelegd als reserve en door Amerikaanse luchtaanvallen tot zinken gebracht. Na de oorlog werden de wrakken gesloopt.

Supermarine Spitfire ( Mk I tot en met Mk V)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 24 augustus 2022

Supermarine Spitfire ( Mk I tot en met Mk V)

De Supermarine Spitfire staat bekend als het meest legendarische vliegtuig van de Tweede Wereldoorlog. Haar naam is onlosmakelijk verbonden met de heroÔsche strijd van de Britse Royal Air Force tijdens de Slag om Engeland. Het valt te betwisten of deze rol wel is weggelegd voor de Spitfire. Echter, dat het toestel wereldberoemd is geworden mag als een feit worden beschouwd. Hoewel de Spitfire tot ťťn van de beste vliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog kan worden gerekend, wordt de rol tijdens die slag om Engeland veelal zwaar overdreven. In de beginfase had de RAF namelijk slechts de beschikking over een handvol Spitfires. De meeste squadrons waren nog uitgerust met de oudere Hawker Hurricane en Boulton-Paul Defiant jagers. Desalniettemin is de Spitfire vaak de belichaming van de kracht, vastberadenheid en moed waarmee de RAF piloten de grote druk van de Duitse aanvallen wisten te weerstaan. Varianten van de Spitfire werden tot ver na de Tweede Wereldoorlog geproduceerd en gebruikt. Voor operaties vanaf vliegdekschepen werd een aparte variant, de Supermarine Seafire, ontwikkeld.

Short Singapore
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 12 augustus 2022

Short Singapore

Hoewel ook binnen de wereld van de grote vliegboten, aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog, de enkeldekkers (Short Sunderland, Consolidated Catalina, Dornier Do 24) in de meerderheid waren, waren nog vele dubbeldekkers in dienst van de diverse luchtmachten. Eťn van de grotere onder de dubbeldek vliegboten was de Short Singapore van de RAF. Vliegtuigen die bij de RAF nog tot in 1941 en in de Nieuw-Zeelandse luchtmacht tot 1943 dienst deden.

Fairey Seal
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 12 augustus 2022

Fairey Seal

In 1930 werd de Lichte-bommenwerper Fairey Gordon bij de Royal Air Force en Fleet Air Arm gepresenteerd. Speciaal voor de FAA van de Royal Navy werd in 1933 een drijverversie van de Fairey Gordon ontwikkeld, de Fairey Seal. Hoewel sterk verouderd bij het uitbreken van de Tweede wereldoorlog, waren nog diverse Fairey Seal toestellen in gebruik als verbindings- en trainingsvliegtuig.

Fokker S.IX (S-9)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 12 augustus 2022

Fokker S.IX (S-9)

In de jaren 1930 werden de verouderde opleidingsvliegtuigen van zowel de Marine Luchtvaartdienst als de Luchtvaartafdeling vervangen door nieuwe Fokker S.IX toestellen. Ten tijde van de Duitse inval waren 15 toestellen geleerd aan de MLD en 20 aan de LVA. De vliegtuigen gingen tijdens de strijd in mei 1940 verloren of weken uit naar Frankrijk. De laatste nog bruikbare toestellen werden uiteindelijk in Frankrijk achtergelaten.

Somua S35 Middelzware-Cavallerietank
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 11 augustus 2022

Somua S35 Middelzware-Cavallerietank

De Somua S35 was een in de tweede helft van de jaren 1930 ontwikkelde en gebouwde cavallerietank van het Franse leger. Ten tijde van de Duitse inval in het westen in mei en juni 1940 bleek de tank een geduchte tegenstander voor Duitse tanks. Slechts door ander tactisch gebruik waren de Duitse tanks succesvoller. Een poging een opvolger te produceren voor Vichy Frankrijk, de Somua S40, kwam niet van de grond. Een aanzienlijk aantal Somua S35 tanks vielen in handen van de Duitsers en werden bij de As-mogendheden ingezet, zelfs aan het Oostfront.

Curtiss P-40 Warhawk
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 9 augustus 2022

Curtiss P-40 Warhawk

De Curtiss P-40 Warhawk was een Amerikaans jachtvliegtuig, dat voor het eerst vloog in 1938. Het was een rechtstreekse doorontwikkeling van de Curtiss P-36 Hawk. Het zou een succestoestel worden dat bij vele Geallieerde luchtmachten dienst zou doen tot na de Tweede Wereldoorlog. Toen in november 1944 de productie werd beŽindigd waren 13.738 exemplaren van diverse varianten gebouwd. Het toestel stond bekend als Warhawk bij de Amerikanen. Bij de overige Geallieerden stonden de vroege typen bekend als Tomahawk en de latere varianten als Kittyhawk. Vooral als jachtvliegtuig voor lagere hoogten, escortejager en jachtbommenwerper was het toestel succesvol. Het toestel nam deel aan nagenoeg alle strijdtonelen tijdens de Tweede Wereldoorlog

Noorse Torpedobootjagers van de Sleipner-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 7 augustus 2022

Noorse Torpedobootjagers van de Sleipner-klasse

De Sleipner-klasse torpedobootjagers van de Noorse Marine, waren een klasse van zes moderne, relatief kleine torpedobootjagers, gebouwd of in aanbouw vlak voor en bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Van de klasse ging ťťn schip verloren tijdens de strijd in Noorwegen in april 1940, ťťn schip diende tijdens de gehele oorlog bij de Noorse Marine en vier schepen dienden tijdens de Tweede Wereldoorlog bij de Kriegsmarine. Vijf van de schepen dienden na de Tweede Wereldoorlog weer bij de Noorse Marine, waar ze uiteindelijk als fregatten uit de dienst werden genomen.

Marinens Flyvebaatfabrikk M.F.11
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 28 juli 2022

Marinens Flyvebaatfabrikk M.F.11

De Noorse maritieme verkenner Marinens Flyvebaatfabrikk M.F.11, soms ook aangeduid als HŲver M.F.11 kwam vanaf 1932 in dienst bij de Noorse Marine. Ten tijde van de Duitse invasie in april 1940 was het toestel nog volop in gebruik. Een aantal toestellen van dit type ontkwam naar Groot-BrittanniŽ en, de meeste, naar Finland. De toestellen werden in Finland geÔnterneerd en in gebruik genomen door de Finnen zelf. De in Noorwegen achtergebleven toestellen werden in gebruik genomen door de Luftwaffe.