TracesOfWar heeft jouw hulp nodig! Wij missen foto's van belangrijke bezienswaardigheden in Nederland, BelgiŽ, Frankrijk en Duitsland. Stuur uw foto's in naar input@tracesofwar.com en wordt gepubliceerd!

Nieuwste artikelen

Amerikaanse Landing Ship Tank USS LST-313 (LST-313)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 26 november 2020

Amerikaanse Landing Ship Tank USS LST-313 (LST-313)

De op 13 januari 1943 in dienst gestelde USS LST-313, nam deel aan Operatie Husky, de invasie van SiciliŽ. Op 10 juli 1943 werd de USS LST-313 bij Licata, SiciliŽ, door duikbommenwerpers tot zinken gebracht.

Amerikaanse Landing Ship Tank USS LST-282 (LST-282)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 26 november 2020

Amerikaanse Landing Ship Tank USS LST-282 (LST-282)

De USS LST-282 werd op 12 november 1943 in dienst genomen. Het schip nam deel aan de invasie in NormandiŽ en de invasie in Zuid-Frankrijk. Bij deze laatste operatie werd het schip op 15 augustus 1944 bij Frejus tot zinken gebracht door een radiografisch bestuurde Henschel Hs 293 bom.

Amerikaanse Landing Ship Tank USS LST-158 (LST-158)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 26 november 2020

Amerikaanse Landing Ship Tank USS LST-158 (LST-158)

De USS LST-158 werd op 10 februari 1943 in dienst gesteld. Het schip werd naar de Middellandse Zee gezonden waar het deelnam aan de campagne in TunesiŽ en de invasie van SiciliŽ. Op 11 juli 1943 werd de USS LST-158 door jachtbommenwerpers tot zinken gebracht bij Licata op SiciliŽ.

Amerikaanse Landing Ship Tank van de LST-1-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 26 november 2020

Amerikaanse Landing Ship Tank van de LST-1-klasse

De eerste reeks in de Verenigde Staten gebouwde LST(2)-Type landingsvaartuigen, was de LST-1-klasse en waren de schepen LST-1 t/m LST-84, LST-117 t/m LST-141, LST-157 t/m LST-181, LST-197 t/m LST-231, LST-237 t/m LST-247, LST-261 t/m LST-295, LST-301 t/m LST-430, LST-446 t/m LST-490. Deze schepen vormden het basis ontwerp voor vele LST's die hierna volgden. Deze reeks LST's dienden tijdens de Tweede Wereldoorlog bij de US Navy, de Royal Navy en een aantal bij de Griekse Marine.

Britse escortevliegdekschepen van de Nairana-klasse
  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 25 november 2020

Britse escortevliegdekschepen van de Nairana-klasse

In 1942 wist de Royal Navy nog niet wanneer de Amerikaanse Bogue-klasse escortevliegdekschepen, die als de Attacker-klasse en de Ameer-klasse in Britse dienst zouden komen, in dienst gesteld konden worden. Omdat de behoefte aan dergelijke schepen bijzonder groot was, besloot de Britse admiraliteit drie koopvaardijschepen, waarvan de bouw nog maar net begonnen was, te vorderen en af te laten bouwen als hulpvliegdekschepen. De drie gekozen schepen waren op stapel gezet op drie verschillende werven. Dit waren Harland & Wolff te Belfast, Noord-Ierland, Swan Hunter Shipbuilding te Tyne and Wear, Engeland en John Brown & Company te Clydebank, Schotland.

Amerikaanse Landing Ship Tank van het LST(2)-Type
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 22 november 2020

Amerikaanse Landing Ship Tank van het LST(2)-Type

In november 1941 overlegde een delegatie van het Britse Admiralty in de Verenigde Staten met het United States Navy's Bureau of Ships over de productie in de Verenigde Staten van gelijkwaardige landingsschepen als de Boxer-klasse. Besloten werd dat de Amerikanen een variant zouden ontwerpen dat gebouwd zou worden op Amerikaanse scheepswerven voor de US Navy en de Royal Navy. Deze schepen werden uiteindelijk aangeduid als Landing Ship, Tank (2) ook wel LST(2). Bij de Britten vaak aangeduid als LST Mk.2

Britse Landing Ship Tank van de Boxer-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 21 november 2020

Britse Landing Ship Tank van de Boxer-klasse

Na de drie schepen in de Maracaibo-klasse, werden drie schepen speciaal gebouwd als Landing Ship Tank binnen het LST(1)-Type. Het primaire doel was om door een specifiek ontwerp te maken, een hogere snelheid te bereiken. De ontwikkeling en de bouw van deze schepen duurde zo lang dat toen ze gereed waren in de Verenigde Staten al een nieuwe reeks LST(2)-Type landingsschepen gereed waren gekomen. Het is dan ook bij deze drie schepen in de Boxer-klasse gebleven.

Britse Landing Ship Tank van de Maracaibo-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 20 november 2020

Britse Landing Ship Tank van de Maracaibo-klasse

De Britse Royal Navy nam drie Lake Maracaibo olietankers over en liet deze verbouwen tot Landing Ship Tank. Deze Maracaibo-klasse waren de eerste drie tank landingsschepen van de Britse Marine en werden, samen met drie schepen uit de Boxer-klasse, aangeduid als LST(1)-Type of LST Mk.1-Type.

Britse Landing Ship Tank van het LST(1)-Type
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 20 november 2020

Britse Landing Ship Tank van het LST(1)-Type

Nadat bij de evacuatie in Duinkerken de British Expeditionary Forces (BEF) gedwongen was nagenoeg al haar voertuigen achter te laten omdat men geen middelen had deze snel genoeg te kunnen afvoeren, ontstond in Groot-BrittanniŽ de discussie om schepen te ontwikkelen voor dit doel. Het doel was schepen te ontwikkelen die groot genoeg waren om voertuigen zoals tanks te vervoeren over de oceanen van continent naar continent. De eerste poging hiertoe leidden tot de zogenaamde LST(1)-Type, ook wel aangeduid als LST Mk.1-Type. Dit werden uiteindelijk zes schepen in twee te onderscheiden subklassen.

Britse Landing Craft Infantry (Large) HMS LCI(L)-98
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 20 november 2020

Britse Landing Craft Infantry (Large) HMS LCI(L)-98

De HMS LCI(L)-98 werd direct na de bouw volgens Lend-Lease Act eind 1942 overgedragen aan de Royal Navy. Begin 1944 werd het schip omgebouwd tot Landing Craft Headquarters HMS LCH-98. In 1945 werd het schip terug gegeven aan de US Navy. In 1948 werd het schip verkocht.

Amerikaanse Landing Craft Infantry (Large) van de LCI(L)-1-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 20 november 2020

Amerikaanse Landing Craft Infantry (Large) van de LCI(L)-1-klasse

De LCI(L)-1-klasse landingsschepen waren de eerste groep LCI(L), Landing Craft Infantry (Large) schepen die waren ontworpen op verzoek van de Royal Navy. De Britten zochten een landingsvaartuig dat in staat was om meer troepen te vervoeren dan een Landing Craft Assault (LCA). De LCI(L)-1-klasse bestond uit de LCI(L) 1 t/m LCI(L) 349 en kenmerkte zich door een rechthoekige brug en twee loopbruggen aan beide zijden van de boeg.

Amerikaanse Landing Craft Infantry (Large) USS LCI(L)-230
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 19 november 2020

Amerikaanse Landing Craft Infantry (Large) USS LCI(L)-230

De USS LCI(L)-230 werd op 6 januari 1943 in dienst genomen en ingezet in de Pacific. Het schip nam deel aan landingsoperaties bij Holandia, West Nieuw Guinea, Leyte, Luzon, de zuidelijke Filippijnen en Borneo voordat het op 10 juli 1945 werd geclassificeerd tot Landing Craft Infantry (Rocket), USS LCI(R)-230.

Anson, Avro
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 16 november 2020

Anson, Avro

Buiten de Supermarine Spitfire en de Hawker Hurricane werd de Avro Anson het meest gebouwde Britse vliegtuig. Tussen 1934 en 1952 werden in totaal meer dan 11.000 Anson's geproduceerd. Het toestel werd oorspronkelijk ontworpen als maritiem patrouillevliegtuig, maar kreeg haar naam als standaard trainingsvliegtuig in vele landen, waaronder na de Tweede Wereldoorlog in Nederland. De Avro 652A, zoals de fabrieksaanduiding luidde, werd onder andere gebruikt door luchtmachten en marines van Groot BrittanniŽ, Nederland, Canada, Verenigde Staten, AustraliŽ, Zuid Afrika, Egypte, Finland, Turkije, Nieuw Zeeland en Ierland. Tijdens de Tweede Wereldoorlog hebben de beide Nederlandse Squadrons 320 en 321 enige tijd met dit type gevlogen. Bij de RAF ging de laatste Anson pas in 1968 met pensioen.

Britse Monitor HMS Roberts (F40)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 4 november 2020

Britse Monitor HMS Roberts (F40)

HMS Roberts was de naamgever van de Roberts-klasse monitoren, de laatste twee monitoren gebouwd voor de Royal Navy. Het schip werd vanaf april 1940 gebouwd en werd op 27 oktober 1941 in dienst genomen. In juli 1945 werd het schip naar de Pacific gezonden om deel te nemen aan daar voorgenomen operaties. Door het vroegtijdig eindigen van de oorlog werd het schip teruggezonden naar Engeland. Na enige tijd als accommodatie schip te hebben gediend werd de HMS Roberts in augustus 1965 gesloopt

Britse Monitoren van de Roberts-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 4 november 2020

Britse Monitoren van de Roberts-klasse

Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog werden twee monitoren op stapel gezet in de Roberts-klasse, HMS Roberts en HMS Abercrombie. Beide schepen kwamen in actie tijdens de Tweede Wereldoorlog. Na de Tweede Wereldoorlog werden de schepen nog gebruikt als trainingsschip voor geschutsbemanning en als accommodatie schepen tot ze in de jaren 1950-1960 werden gesloopt.

Britse Monitor HMS Erebus (I02)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 4 november 2020

Britse Monitor HMS Erebus (I02)

De Monitor HMS Erebus was de naamgever van een klasse van twee monitoren uit de Eerste Wereldoorlog. Het schip diende tijdens zowel de Eerste als de Tweede Wereldoorlog in haar rol als artillerie platform ter ondersteuning van aan wal opererende troepen. Opererend in Europa nam HMS Erebus onder andere deel aan Operatie Overlord en Operatie Infatuate.

Britse Monitoren van de Erebus-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 29 oktober 2020

Britse Monitoren van de Erebus-klasse

De Erebus-klasse monitoren waren artillerieschepen speciaal gebouwd om vanuit zee artilleriesteun te geven aan troepen aan land. De twee schepen in de klasse waren gebouwd aan het begin van de Eerste Wereldoorlog en waren uitgerust met als hoofdgeschut een geschutskoepel met twee stuks 381mm/42 Mk 1 marine geschut. De klasse deed dienst tijdens de Eerste en de Tweede Wereldoorlog.

Ba.28, Breda
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 26 oktober 2020

Ba.28, Breda

De Breda Ba.28 was een opleidingsvliegtuig dat was ontwikkeld uit de Breda Ba.25. Het toestel werd gebruikt door de Italiaanse luchtmacht (50) en werd geŽxporteerd naar Afghanistan (2), China (18), Noorwegen (6), Oostenrijk (12) en Spanje (6). Ontwikkeld in de tweede helft van de jaren 1930, deden bij diverse landen nog verschillende van deze toestellen dienst bij aanvang en tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ook in Duitsland werden diverse toestellen gebruikt, waaronder door NSFK Gruppe 17.

Japanse Zware-kruiser Mogami (1935)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 21 oktober 2020

Japanse Zware-kruiser Mogami (1935)

De Mogami was de naamgever van de Mogami-klasse kruisers. Het schip werd in 1934 en 1938 aanzienlijk verbouwd. Tijdens de Slag om Midway raakte het schip dusdanig zwaar beschadigd dat besloten werd de Mogami te verbouwen tot vliegdekmoederschip/kruiser, waarbij de capaciteit aan vliegtuigen werd vergroot van drie naar elf. Tijdens de Slag in de Straat van Surigao, werd de Mogami op 25 oktober 1944 tot zinken gebracht.

Japanse Zware-kruiser Kumano (1937)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 20 oktober 2020

Japanse Zware-kruiser Kumano (1937)

De Kumano was ťťn van de latere schepen uit de Mogami-klasse en kon hierdoor gelijk in haar definitieve vorm worden afgebouwd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het schip in vele zeeslagen ingezet en kreeg het zwaar te verduren. Uiteindelijk werd de Kumano op 25 november 1944 door vliegtuigen van de USS Ticonderoga (CV-14) tot zinken gebracht.

Duitse Zware-kruiser Deutschland (1933)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 19 oktober 2020

Duitse Zware-kruiser Deutschland (1933)

Het Panzerschiff Deutschland was de naamgever van een klasse Panzerschiffe, ook wel vestzakslagschepen genoemd, die Duitsland in de jaren 1930 bouwde in overeenstemming met internationale verdragen. De Deutschland diende aanvankelijk als vlaggenschip voor de Reichsmarine en later de Kriegsmarine tot het schip om politiek-emotionele redenen eind 1939 op bevel van Adolf Hitler werd omgedoopt tot LŁtzow (1940)

Duitse Zware-kruiser LŁtzow (1940)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 19 oktober 2020

Duitse Zware-kruiser LŁtzow (1940)

De Zware-kruiser, ook wel Panzerschiff of Vestzakslagschip, Deutschland (1933), werd om puur politiek-emotionele redenen eind 1939, op bevel van Adolf Hitler zelf, hernoemd tot LŁtzow. De LŁtzow raakte tijdens de strijd in Noorwegen zwaar beschadigd. Na reparaties kon het schip in juni 1941 opnieuw uitvaren, maar werd wederom beschadigd. In 1943 en 1944 opereerde de LŁtzow als opleidingsschip en werd vanaf 1944 weer operationeel ingezet. Op 4 mei 1945 werd het schip opgeblazen door de eigen bemanning. Geborgen door de Sovjets, werd het schip op 22 juli 1947 tot zinken gebracht.

Duitse Zware-kruiser Admiral Scheer (1934)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 19 oktober 2020

Duitse Zware-kruiser Admiral Scheer (1934)

De Admiral Scheer nam net als haar zusterschepen deel aan de Internationale Blokkade tijdens de Spaanse Burgeroorlog. Bij het begin van de Tweede Wereldoorlog raakte het schip beschadigd en wist na reparaties eind 1940 uit te breken naar de Atlantische Oceaan. Na een succesvolle strooptocht keerde het schip in april 1941 terug en opereerde in Noordelijke wateren. Tussen eind 1942 en eind 1944 werd het schip gebruikt voor opleidingen. Begin 1945 zou het schip weer operationeel worden, maar werd op 9 april 1945 dusdanig beschadigd ibj een luchtaanval dat het schip werd afgeschreven

Duitse Zware-kruiser Admiral Graf Spee (1933)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 18 oktober 2020

Duitse Zware-kruiser Admiral Graf Spee (1933)

De Admiral Graf Spee werd wereldberoemd door de Slag bij Rio de la Plata, waarbij het schip, ingesloten door Britse schepen, op 17 december 1939 door de eigen bemanning bij Montevideo tot zinken werd gebracht. Het schip was in 1936 in dienst gekomen en in 1938 tot vlaggenschip van de Kriegsmarine benoemd. Het schip nam deel aan de Internationale Blokkade tijdens Spaanse Burgeroorlog en was op 21 augustus 1939 uit Wilhelmshaven vertrokken. Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog was het schip buitengaats en kon gelijk in actie komen. De Royal Navy ging op jacht met de genoemde ontknoping in Montevideo als uitslag.