TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Nieuwste artikelen

Amerikaanse Landingsschepen van het Landing Craft Infantry, Large (LCI(L)) type
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 18 juni 2021

Amerikaanse Landingsschepen van het Landing Craft Infantry, Large (LCI(L)) type

De Amerikaanse Landing Craft Infantry (Large) waren een reeks klassen amfibische aanvalsschepen, groter dan de kleine Landing Craft Assault (LCA) of de Landing Craft, Vehicle, Personnel (LCVP), maar kleiner dan de Landing Ship Infantry(LSI). De schepen werden ontwikkeld en gebouwd in de Verenigde Staten op verzoek van de Britse Royal Navy. Doordat de schepen goed voldeden werden ze door diverse landen tijdens en na de Tweede Wereldoorlog gebruikt.

Amerikaanse Landingsschepen van het Auxiliary Repair Light (ARL) type
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 18 juni 2021

Amerikaanse Landingsschepen van het Auxiliary Repair Light (ARL) type

Om kleinere landingsvaartuigen tijdens en na amfibische operaties te kunnen repareren, werden een aantal Landing Ship Tank van het LST(2)-Type omgebouwd tot Landing Craft Repair Ships, formeel Auxiliary Repair Light (ARL). Tussen 1943 en 1945 werden 39 dergelijke schepen gebouwd en gerangschikt binnen de Achelous-klasse. Een aantal van deze schepen gingen bij de Royal Navy in dienst als Landing Ship Emergency (LSE).

Amerikaanse Kanonneerboten van het Patrol Gunboat (PG) type
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 17 juni 2021

Amerikaanse Kanonneerboten van het Patrol Gunboat (PG) type

Van oudsher was een kanonneerboot een schip dat als platform diende voor het gebruikt van geschut ter ondersteuning van operaties aan land. De Patrol Gunboats (PG-) zoals deze door de U.S. Navy werden ingezet, combineerden de taak als artillerieplatform met dat van een patrouilleschip. Het waren relatief kleine schepen die vooral werden ingezet om de aanwezigheid van de U.S. Navy in afgelegen gebieden te onderstrepen. Al tijdens de Tweede Wereldoorlog werden de modernere schepen van dit type al geclassificeerd als patrouillefregat.

Amerikaanse Escortejagers van het Destroyer Escort (DE) type
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 17 juni 2021

Amerikaanse Escortejagers van het Destroyer Escort (DE) type

De Destroyer Escort (DE) oftewel Escortejager, was een typische Amerikaanse aanduiding voor een escorteschip met een snelheid van rond de 20 knopen, bedoeld voor het escorteren van koopvaardijschepen in konvooidiensten. Bij andere marines werd dit type schip aanvankelijk aangeduid als Fregat, soms als Sloop. Qua type zijn de schepen vergelijkbaar met de Japanse Kaibokan kustverdedigingsschepen, de Kriegsmarine F-klasse Escorteschepen en de Roemeense Amiral Murgescu-klasse. Na de Tweede Wereldoorlog bleef de U.S. Navy de aanduiding Destroyer Escort (DE) nog gebruiken tot 1975 en gebruikten andere marines dezelfde term voor gelijkwaardige schepen tot over het algemeen werd overgestapt op de term Fregat.

Japanse Torpedobootjagers
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 11 mei 2021

Japanse Torpedobootjagers

Gelijkwaardig aan ontwikkelingen bij andere marines, ontwikkelde ook de Japanse marine aan het einde van de 19e eeuw Torpedobootjagers, toen nog aangeduid als TBD's. Torpedobootjagers werden ontwikkeld als antwoord op de bedreiging voor grotere schepen door kleine torpedoboten. Hier vind u een overzicht van Japanse klassen en individuele torpedobootjagers door de geschiedenis heen. De links brengen u naar die schepen en klassen welke tijdens de Tweede Wereldoorlog in gebruik waren.

Britse Torpedobootjagers van de Tribal-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 11 mei 2021

Britse Torpedobootjagers van de Tribal-klasse

In 1934 ontdekte de Britse Admiralty dat de Royal Navy met torpedobootjagers op internationale ontwikkelingen achter begon te geraken. Met het ontwerp van de Tribal-klasse werd deze achterstand ingelopen. Van de 27 gebouwde schepen opereerden er 22 tijdens de Tweede Wereldoorlog operationeel ingezet. Ondanks diverse problemen in ontwerp en aandrijving, waren het veelzijdige schepen.

Amerikaanse Sleepboten van de Bobolink-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 7 mei 2021

Amerikaanse Sleepboten van de Bobolink-klasse

In 1942 werden een aantal oude Lapwing-klasse mijnenvegers geherclassificeerd als Vlootsleepboot (Ocean-going Tug of Auxiliary Tug - AT). De schepen werden in 1944 nogmaals geherclassificeerd als Vlootsleepboot Oud (AT(O))[note]Inglis, 1945, pag 241[/note].

Amerikaanse Mijnenvegers van de Lapwing-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 7 mei 2021

Amerikaanse Mijnenvegers van de Lapwing-klasse

De Lapwing-klasse was de eerste klasse mijnenvegers van de US Navy welke geschikt was voor operaties op oceanen en in relatief grote getale werd geproduceerd. Van de 54 schepen in deze klasse, werden zeven schepen nog tijdens de Eerste Wereldoorlog in dienst genomen en vijf schepen niet geproduceerd. Nadat de schepen als mijnenveger uit dienst werden genomen, deden diverse nog dienst in andere hoedanigheid zoals sleepboot, tender voor watervliegtuigen of onderzeeboot of reddingsschip. Enkele schepen deden nog dienst tot eind jaren 1940, begin jaren 1950.

Canadese Torpedobootjagers van de River-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 15 april 2021

Canadese Torpedobootjagers van de River-klasse

Tussen 1931 en 1945 classificeerde de Royal Canadian Navy een reeks torpedobootjagers onder de River-klasse (Torpedobootjager), vanwege hun naamgeving. De veertien torpedobootjagers, 12 overgenomen van de Royal Navy en twee gebouwd voor de Royal Canadian Navy) waren A-klasse (2), C-klasse (5), D-klasse (2), E-klasse (1), F-klasse (2), G-klasse (1), H-klasse (1) en de twee zelfgebouwde schepen afgeleid van de Britse A-klasse.

Duitse Tankers van de Dithmarschen-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 15 april 2021

Duitse Tankers van de Dithmarschen-klasse

Voor de bevoorrading van buitengaats varende schepen van de Kriegsmarine, maakte Duitsland gebruik van diverse bevoorradingsschepen, zogenaamde "TroŖschiffe". Vanaf de jaren 1930 werden bemanningen van koopvaardijschepen voor dit doel opgeleid. Hoewel formeel gebouwd als koopvaardijschepen, werd de Dithmarschen-klasse speciaal gebouwd met als doelstelling de bevoorrading van schepen van de Kriegsmarine.

Britse Catapult Aircraft Merchant Ships
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 13 april 2021

Britse Catapult Aircraft Merchant Ships

Na het succesvol ombouwen van een vijftal marineschepen tot Fighter Catapult Ships, werd besloten dit aantal uit te breiden door eenzelfde soort ombouw toe te passen op 35 koopvaardijschepen. Deze Catapult Aircraft Merchant ships (CAM schepen) werden uitgerust met een katapult en een Hawker Sea Hurricane jager, maar bleven koopvaardijschip. Dit in tegenstelling tot de Fighter Catapult Ships welke marineschepen waren

Amerikaanse Lichte-kruisers van de Omaha-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 5 april 2021

Amerikaanse Lichte-kruisers van de Omaha-klasse

De lichte-kruisers van de Omaha-klasse werden gebouwd direct na de Eerste Wereldoorlog om de US Navy qua modernisering up to date te houden ten opzichte van de Britse Royal Navy. Tien schepen werden in deze klasse in dienst genomen tussen 1922 en 1926. Alle tien de schepen uit deze klasse namen deel aan de Tweede Wereldoorlog, overleefden deze en werden direct na de Tweede Wereldoorlog uit dienst genomen en gesloopt.

Brits-Nederlandse Merchant Aircraft Carriers (MAC-Schepen)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 18 maart 2021

Brits-Nederlandse Merchant Aircraft Carriers (MAC-Schepen)

In 1942 werd besloten een aantal graan- en olieschepen uit te rusten met een vliegdek. Deze hulp-vliegdekschepen bleven koopvaardijschip, maar hadden een vliegdek met drie of vier Fairey Swordfish vliegtuigen. De graanschepen kregen tevens een kleine hangar met deklift. De olieschepen niet. Deze Merchant Aircraft Carriers (MAC-schepen) kunnen ruwweg in drie groepen worden verdeeld.

Japanse Vliegtuigmoederschepen van de Kashii Maru-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 17 maart 2021

Japanse Vliegtuigmoederschepen van de Kashii Maru-klasse

Drie schepen van de Kinugasa-klasse koopvaardijschepen, zouden vanaf 1935 worden omgebouwd tot tenders voor watervliegtuigen. Gezamenlijk vormden ze de Kashii Maru-klasse. Uiteindelijk werden er twee vliegtuigtender en ťťn werd als troepentransportschip gebruikt.

Duitse Onderzeeboten van het Type VIIc
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 28 februari 2021

Duitse Onderzeeboten van het Type VIIc

Tijdens de bouw van de Type VIIb schepen, werd een nieuw sonarapparaat, het S-Geršt (Such Geršt) ontwikkeld. De Type VIIb U-boten hadden echter onvoldoende ruimte om dit sonarapparaat geÔnstalleerd te krijgen. De interne ruimte werd daarom bij een nieuw ontwerp vergroot en zo ontstond het meest succesvolle U-boot type uit de Tweede Wereldoorlog, de Type VIIc. Van dit type werden 568 schepen geleverd.

Britse Fighter Catapult Ships
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 18 februari 2021

Britse Fighter Catapult Ships

Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog leden Atlantische konvooien veel verliezen door het gebrek aan luchtsteun. Er werden vier koopvaardijschepen gevorderd en er werd ťťn marineschip aangewezen om te worden verbouwd tot Fighter Catapult Ship. Allen kregen voor hun taak een katapult en jachtvliegtuigen aan boord. In tegenstelling tot de CAM-Schepen , welke koopvaardijschepen bleven, waren de Fighter Catapult Ships volwaardige marineschepen.

Amerikaanse Landing Ship Tank van het LST(2)-Type
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 4 februari 2021

Amerikaanse Landing Ship Tank van het LST(2)-Type

In november 1941 overlegde een delegatie van het Britse Admiralty in de Verenigde Staten met het United States Navy's Bureau of Ships over de productie in de Verenigde Staten van gelijkwaardige landingsschepen als de Boxer-klasse. Besloten werd dat de Amerikanen een variant zouden ontwerpen dat gebouwd zou worden op Amerikaanse scheepswerven voor de US Navy en de Royal Navy. Deze schepen werden uiteindelijk aangeduid als Landing Ship, Tank (2) ook wel LST(2). Bij de Britten vaak aangeduid als LST Mk.2

Britse Slagschepen van de King George V-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 1 februari 2021

Britse Slagschepen van de King George V-klasse

Gedwongen door de Internationale ontwikkelingen, besloot de Admiralty in 1936 tot de bouw van nieuwe slagschepen om achterstand op andere naties te voorkomen. Dit werd de King George V-klasse, bestaande uit vijf moderne slagschepen. Bij het ontwerp van deze schepen werd al rekening gehouden met het feit dat door de stijgende Internationale spanningen de bestaande verdragen niet zouden worden verlengd.

Tanks door de jaren heen (1900-2021)
  • Artikel door Ruben Krutzen
  • Geplaatst op 30 december 2020

Tanks door de jaren heen (1900-2021)

Tanks zijn gepantserde rupsvoertuigen met een draaibare koepel, een kanon c.q. geschut, machinegeweren en rupsbanden. Zij behoren tot de klasse der pantservoertuigen en kunnen vijandelijke posities, vaak bestaande uit loopgraven met prikkeldraad, machinegeweerstellingen en bunkers aanvallen en uitschakelen. Althans, dat was een belangrijke taak van de tank die tijdens de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) ingezet werd. De eerste tanks verschenen tijdens de Eerste Wereldoorlog, bijvoorbeeld op het slagveld van Cambrai in 1917 waarbij tientallen Britse tanks ingezet werden.

Douglas  DT
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 28 december 2020

Douglas DT

De vanaf 1921 geproduceerde Douglas DT bommenwerper was het eerste product van de Douglas Aircraft Company waar een militair contract voor werd verkregen. De torpedobommenwerper werd in verschillende varianten geleverd aan de U.S. Navy, de SjŲforsvaret (Noorse Marine) en de Peruaanse marine. Tijdens de Duitse invasie van Noorwegen in april 1940 waren in Noorwegen nog steeds enkele toestellen in dienst.

Sikorsky R-4
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 10 december 2020

Sikorsky R-4

De Sikorsky R-4 was de eerste helikopter ter wereld welke op grote schaal werd geproduceerd. De vanaf begin 1943 geproduceerde helikopter werd operationeel ingezet in de Tweede Wereldoorlog als reddingshelikopter voor de US Coast Guard en het oorlogsgebied China-Birma-India als reddings- en verbindingshelikopter. De Sikorsky deed dienst bij de US Air Force, US Navy, US Coast Guard, Royal Air Force en Royal Navy. Bij de US Navy en US Coast Guard werd de helikopter aangeduid als Sikorsky HNS-1 en bij de Britten als Sikorsky Hoverfly.

Amerikaanse escortevliegdekschepen van de Commencement Bay-klasse
  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 7 december 2020

Amerikaanse escortevliegdekschepen van de Commencement Bay-klasse

In 1943 was de US Navy nog steeds op zoek naar de beste koopvaardijromp die als basis kon dienen voor een snel en goedkoop te bouwen escortevliegdekschip. De schepen die het snelst gebouwd konden worden waren die van de Casablanca-klasse, maar omdat deze gebaseerd waren op Maritime Commissionís C3-type rompen hadden ze toch hun beperkingen. Vooral de compartimentering en daarmee het vermogen om schade te incasseren na bom- of torpedotreffers zonder te zinken, liet te wensen over. Het door de vijand tot zinken brengen van vijf schepen van deze klasse bevestigde later dit argument. Ook het feit dat deze schepen slechts een olievoorraad voor eigen gebruik konden inslaan, sprak in hun nadeel. De conclusie van de Amerikaanse marine was dat de vier schepen van de Sangamon-klasse tot nu toe de beste escortevliegdekschepen waren. Deze op Maritime Commissionís T3-type gebaseerde schepen beschikten over veel compartimenten en konden een schier onuitputtelijke voorraad olie bunkeren. Hierdoor waren ze vrijwel onzinkbaar door enkele treffers en konden ze hun eigen escorte van torpedobootjagers op zee van olie voorzien.

Britse escortevliegdekschepen van de Nairana-klasse
  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 25 november 2020

Britse escortevliegdekschepen van de Nairana-klasse

In 1942 wist de Royal Navy nog niet wanneer de Amerikaanse Bogue-klasse escortevliegdekschepen, die als de Attacker-klasse en de Ameer-klasse in Britse dienst zouden komen, in dienst gesteld konden worden. Omdat de behoefte aan dergelijke schepen bijzonder groot was, besloot de Britse admiraliteit drie koopvaardijschepen, waarvan de bouw nog maar net begonnen was, te vorderen en af te laten bouwen als hulpvliegdekschepen. De drie gekozen schepen waren op stapel gezet op drie verschillende werven. Dit waren Harland & Wolff te Belfast, Noord-Ierland, Swan Hunter Shipbuilding te Tyne and Wear, Engeland en John Brown & Company te Clydebank, Schotland.

Avro Anson
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 16 november 2020

Avro Anson

Buiten de Supermarine Spitfire en de Hawker Hurricane werd de Avro Anson het meest gebouwde Britse vliegtuig. Tussen 1934 en 1952 werden in totaal meer dan 11.000 Anson's geproduceerd. Het toestel werd oorspronkelijk ontworpen als maritiem patrouillevliegtuig, maar kreeg haar naam als standaard trainingsvliegtuig in vele landen, waaronder na de Tweede Wereldoorlog in Nederland.