TracesOfWar heeft jouw hulp nodig! Wij missen foto's van belangrijke bezienswaardigheden in Nederland, BelgiŽ, Frankrijk en Duitsland. Stuur uw foto's in naar input@tracesofwar.com en wordt gepubliceerd!

Nieuwste artikelen

  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 23 september 2020

Britse Merchant Aircraft Carrier m.v. Alexia (MP)

De olietanker m.v. Alexia werd in 1935 bij Bremer Vulkan gebouwd en geleverd aan de Anglo-Saxon Petroleum Company van Royal Dutch / Shell. In 1943 werd het omgebouwd tot Merchant Aircraft Carrier (MAC-schip). Na de Tweede Wereldoorlog werd het schip weer omgebouwd tot olietanker voor haar eigenaar en in 1951 kreeg het schip de naam m.v. Ianthina. In 1954 werd het te Blyth voor sloop aangeboden.

  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 23 september 2020

Britse Merchant Aircraft Carrier m.v. Adula (MQ)

De m.v. Adula was ťťn van de negen Shell olietankers die tot Merchant Aircraft Carrier (MAC-schip) werd omgebouwd in de zogenaamde Rapana-klasse. Het schip was in 1937 als olietanker bij Blythswood in Glasgow gebouwd. Eind 1943 werd het schip omgebouwd tot MAC-schip en in februari 1944 als zodanig in gebruik genomen. Na de Tweede Wereldoorlog werd het vliegdek verwijderd en deed het weer als olietanker m.v. Adula dienst tot het in 1953 werd gesloopt.

  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 23 september 2020

Britse Merchant Aircraft Carrier m.v. Acavus (MA)

De m.v. Acavus was een tot Merchant Aircraft Carrier omgebouwde olietanker van de Anglo-Saxon Petroleum Company (Shell). Het schip kwam als olietanker in 1935 in dienst. In 1943 werd het schip omgebouwd tot Merchant Aircraft Carrier en kwam in oktober 1943 als zodanig in dienst. Na de Tweede Wereldoorlog werd het schip weer ontdaan van haar vliegdek en voer het vanaf 1952 als m.v. Iacra. In 1963 werd het schip in ItaliŽ gesloopt.

  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 23 september 2020

Brits-Nederlandse Merchant Aircraft Carriers van de Rapana-klasse

Zeven olietankers van de Anglo-Saxon Petroleum Company (Britse rederij van Shell) en twee olietankers van de Petroleum Mij. La Corona werden tijden de Tweede Wereldoorlog omgebouwd tot Merchant Aircraft Carrier (MAC-schepen). Allen waren in dienst van de Royal Dutch / Shell. De schepen bleven gewoon olietanker, maar kregen op hun dek een vliegdek gemonteerd. Hierop werden een aantal Fairey Swordfish vliegtuigen gestationeerd die luchtsteun aan konvooien diende te geven.

  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 23 september 2020

Japanse Vliegtuigmoederschip Kagu Maru (1937)

De Kagu Maru was oorspronkelijk in 1936 als vrachtschip gebouwd voor de Kokusai Kisen KK. Het schip heeft in 1937 dienst gedaan als vliegboottender bij de Japanse marine en is in 1939 weer teruggegeven aan de oorspronkelijke eigenaar. Vanaf 1941 heeft de Kagu Maru dienst gedaan als transportschip bij de Japanse marine, totdat het op 4 november 1944 tot zinken werd gebracht in de buurt van Luzon door de Amerikaanse onderzeeboten USS Bream (SS-243) en USS Ray (SS-271).

  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 23 september 2020

Japanse Troepentransportschip Kashii Maru (1936)

De Kashii Maru werd in 1935 op stapel gezet als vrachtschip en in 1936 als zodanig in dienst genomen. In 1941 werd het schip door het Japanse leger gevorderd om als troepentransportschip te dienen. Vanaf eind 1942 tot eind 1944 deed het schip weer als particuliere vrachtvaarder dienst om in november 1944 wederom door het Japanse leger gevorderd te worden als troepentransportschip. Op 10 november 1944 werd de Kashii Maru door Ameirkaanse bommenwerpers in de Baai van Ormoc tot zinken gebracht.

  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 23 september 2020

Japanse Hulpschepen van de Kashii Maru-klasse

Drie schepen van de Kinugasa Maru-klasse koopvaardijschepen, werden vanaf 1935 omgebouwd tot tenders voor watervliegtuigen. Gezamenlijk vormden ze de Kashii Maru-klasse.

  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 22 september 2020

Britse Slagschip HMS Prince of Wales (53)

HMS Prince of Wales was het tweede nieuwe slagschip uit de King George V-klasse en werd in maart 1941 in dienst genomen. Samen met HMS Hood (51) was het schip betrokken bij het treffen met de Bismarck en Prinz Eugen. Na reparaties ten gevolge van de schade bij dit treffen opgelopen trok het schip met HMS Repulse (34) naar het Verre Oosten. Hier werd het schip op 10 december 1941 door Japanse bommenwerpers tot zinken gebracht.

  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 21 september 2020

Britse Onderzeeboten van de Oxley-klasse

Na de bouw van HMS Oberon, bestelde de Australische Marine twee onderzeeboten gebaseerd op ditzelfde ontwerp. Dit werden de OA1 (HMAS Oxley) en OA2 (HMAS Otway). Hoewel formeel behorende tot de Odin-klasse, weken de twee schepen in details af van het ontwerp voor de Britse Odin-klasse, welke ook werd gebaseerd op HMS Oberon. In 1931 werden beide schepen overgeheveld naar de Royal Navy.

  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 21 september 2020

Britse Onderzeeboot HMS Oberon (N21)

HMS Oberon werd tussen 1924 en 1926 gebouwd en zou als prototype fungeren voor de later gebouwde Oxley-klasse, Odin-klasse en Chileense Capitan O'Brien-klasse onderzeeboten. Hoewel in 1937 al naar de reservevloot overgeheveld, werd het schip in 1939 werd geactiveerd en gebruikt voor trainingsdoeleinden. Uiteindelijk werd het schip in 1944 uit de vaart genomen en in 1945 gesloopt.

  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 21 september 2020

Britse Onderzeeboot HMS Oxley (55P)

HMS Oxley, oorspronkelijk gebouwd als HMAS Oxley voor de Australische marine was een onderzeeboot van de Oxley-klasse en werd op 10 september 1939 per abuis door de Britse onderzeeboot HMS Triton getorpedeerd. Bij de torpedering kwam, behalve twee mensen op de brug, de gehele bemanning om het leven.

  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 21 september 2020

Britse Onderzeeboot HMS Triton (N15)

HMS Triton (N15) was een onderzeeboot uit de Britse T-klasse. Het tussen 1936 en 1938 gebouwde schip diende tijdens haar loopbaan bij de Britse Home Fleet, bij de Noorse kust en in de Middellandse Zee. Naar alle waarschijnlijkheid is het schip op tussen 6 december en 18 december 1940 in de Adriatische Zee op een mijn gelopen en gezonken.

  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 21 september 2020

Britse Onderzeeboten van de T-klasse

De Britse T-klasse onderzeeboten was een klasse bestaande uit 55 onderzeeboten. De klasse werd ook wel aangeduid met Triton-klasse. Van deze klasse deden vier schepen dienst bij de Koninklijke Marine als Zwaardvisch-klasse. Drie schepen deden na de Tweede Wereldoorlog dienst bij de IsraŽlische marine. Gebaseerd op de bewapening, konden de schepen in drie groepen worden verdeeld. De eerste groep telde 10 torpedolanceerbuizen, de tweede en derde groep 11. De derde groep onderscheidde zich van de eerste en tweede groep voorst door middel van een aanvullend 20 mm luchtafweergeschut.

  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 21 september 2020

Britse Onderzeeboten van de Odin-klasse

De Britse Odin-klasse onderzeeboten, telde formeel negen schepen, verdeeld over twee groepen, de Odin Group (ook wel Odin-klasse)†en de Oxley Group (ook wel Oxley-klasse) Daarnaast hoorde bij deze 'klasse' ook een prototype, HMS Oberon (N21) en drie voor de Chileense marine gebouwde schepen in de Capitan O'Brien-klasse. Hier behandelen we de Odin Group oftewel Odin-klasse van zes gelijkwaardige Britse onderzeeboten.

  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 21 september 2020

Britse Slagschepen van de King George V-klasse

Gedwongen door de Internationale ontwikkelingen, besloot de Admiralty in 1936 tot de bouw van nieuwe slagschepen om achterstand op andere naties te voorkomen. Dit werd de King George V-klasse, bestaande uit vijf moderne slagschepen. De schepen kregen een zware bepantsering, die in theorie een bom van 1000 kg kon weerstaan.

  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 19 september 2020

Britse Catapult Aircraft Merchant Ships

Na het succesvol ombouwen van een vijftal marineschepen tot Fighter Catapult Ships, werd besloten dit aantal uit te breiden door eenzelfde soort ombouw toe te passen op 35 koopvaardijschepen. Deze Catapult Aircraft Merchant ships (CAM schepen) werden uitgerust met een katapult en een Hawker Sea Hurricane jager, maar bleven koopvaardijschip. Dit in tegenstelling tot de Fighter Catapult Ships welke marineschepen waren

  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 18 september 2020

Amerikaanse Kanonneerboot USS Tacloban (PG-22)

De USS Tulsa werd op 18 december 1944 hernoemd tot USS Tacloban (PG-22). Het schip opereerde aan het eind van de Tweede Wereldoorlog rond Mindenao en bij Leyte. Na een korte aanwezigheid bij Okinawa werd het schip via Pearl Harbor naar San Francisco teruggetrokken, waar het in maart 1946 uit de vaart werd genomen. Het schip werd in 1948 gesloopt.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 18 september 2020

Britse escortevliegdekschepen van de Ameer-klasse

De Britse escortevliegdekschepen van de Ameer-klasse waren niet alleen de opvolgers van de vaartuigen van de Attacker-klasse, maar in feite ook zusterschepen. De schepen van beide klassen waren de Britse versies van de Amerikaanse Bogue-klasse hulpvliegdekschepen, die in het kader van de Lend & Lease Act aan de Royal Navy geleverd werden. De Bogue-klasse escortevliegdekschepen werden in twee groepen gebouwd waarvan de tweede groep vrijwel geheel bestemd was voor de Britse marine. Eigenlijk zouden de Britten een aantal van de Casablanca-klasse escortevliegdekschepen overnemen, maar hun specificatie eisen stonden haaks op de Amerikaanse ambitie om dergelijke schepen snel en volgens een strakke en efficiŽnte serieproductie te fabriceren. Hun schepen moesten voldoen aan absolute standaardspecificaties. De Bogue-klasse schepen hadden weliswaar een wat ouder ontwerp, wat gebaseerd was op C3-type koopvaardijschepen, maar dat had zich al bewezen, ook in Britse dienst.

  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 18 september 2020

Amerikaanse Kanonneerboot USS Tulsa (PG-22)

De USS Tulsa (PG 22) was een kanonneerboot welke dienst deed tussen 1923 en 1946. Het schip opereerde in het CaraÔbische gebied, in China en het Verre Oosten. Na de Japanse verovering van de Filippijnen en Nederlands-IndiŽ werd het schip in AustraliŽ een oefenschip voor onderzeeboten. Later in 1942 werd het schip aangewezen als PT-Boat Tender. Op 18 december 1944 werd het schip herdoopt met de naam USS Tacloban.

  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 17 september 2020

Amerikaanse Kanonneerboot USS Asheville (PG-21)

USS Asheville werd in dienst genomen als ťťn van de twee kanonneerboten van de Asheville-klasse. Het schip werd achtereenvolgens ingezet in Centraal Amerika, de Middellandse Zee en de Indische Oceaan. Tussen 1929 en 1931 ingezet in Nicaragua en tijdens de Tweede Chinees-Japanse oorlog opereerde het schip bij Yangtze Patrol, de Amerikaanse aanwezigheid in China. In de zomer van 1941 werd het schip naar de Filipijnen gezonden waar het zich bevond ten tijde van de Japanse invasie. Op 3 maart 1942, op weg van Nederlands-IndiŽ naar AustraliŽ werd het schip tot zinken gebracht door Japanse schepen.

  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 17 september 2020

Amerikaanse Kanonneerboten van de Asheville-klasse

De Asheville-klasse Kanonneerboten werden tussen 1917 en 1919 gebouwd en door de US Navy ingezet tijdens diverse kleinere conflicten in Centraal Amerika, de Pacific en AziŽ. De kleine schepen waren gebaseerd op de USS Sacramento (PG-19). Beide schepen namen deel aan de South China Patrol. Bij het uitbreken van de oorlog met Japan in december 1941, werden de schepen ingezet als konvooi escorte. De USS Asheville ging tijdens de strijd verloren, USS Tulsa werd in 1944 nog hernoemd tot USS Tacloban.

  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 15 september 2020

Britse Fighter Catapult Ship HMS Springbank (F50)

HMS Springbank werd in 1926 gebouwd als koopvaardijschip en in november 1940 door de Admiralty gevorderd en in dienst genomen als Luchtafweerschip. Eind 1940 werd HMS Springbank omgebouwd tot Fighter Catapult Ship, uitgerust met Fairey Fulmar jagers. Op 27 september 1941 werd het schip met twee torpedo's door U 201 tot zinken gebracht

  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 15 september 2020

Britse Fighter Catapult Ship HMS Pegasus (1934)

In 1934 werd het vliegtuigmoederschip voor watervliegtuigen, HMS Ark Royal (1914) omgedoopt tot vliegtuigmoederschip HMS Pegasus (1934). Dit werd gedaan om de naam Ark Royal vrij te maken voor een nieuw vliegdekschip. In 1940 werd besloten dat het schip zou worden omgebouwd tot prototype van een nieuw type schip, het Fighter Catapult Ship. Hierbij behield het schip haar naam maar werd wel opnieuw ingericht. Hiermee ontstond in feite een schip met een andere taak, Fighter Catapult Ship ter verdediging van konvooien met behulp van een jachtvliegtuig.

  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 12 september 2020

Britse Fighter Catapult Ship HMS Patia (1922)

De s.s. Patia werd eind 1940 door de Admiralty overgenomen om te dienen als Ocean Boarding Vessel, maar al spoedig na de overname omgebouwd tot Fighter Catapult Ship. Begin 1941 kwam de HMS Patia in dienst bij de Royal Navy. Op 27 april 1941 werd de HMS Patia voor de kust van Northumberland, bij Coquet Island, door Duitse Heinkel He111 bommenwerpers tot zinken gebracht.