Op ontdekkingsreis naar historische bezienswaardigheden? Download de TracesOfWar-app direct in Google Play of in de Apple App Store.

Nieuwste artikelen

Japanse Slagschepen van de Kongo-klasse (1912)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 6 oktober 2022

Japanse Slagschepen van de Kongo-klasse (1912)

De Kongo-klasse slagschepen werden tussen 1911 en 1915 gebouwd als slagkruisers naar een Brits ontwerp. De Kongo (1913) was het laatste Japanse marineschip in die tijd welke buiten Japan gebouwd werd en wel in Groot-BrittanniŽ. Eind jaren 1920 volgde een modernisering en werden de schepen geclassificeerd als slagschip. Alle schepen uit de klasse gingen verloren tijdens de Tweede Wereldoorlog. Alleen Haruna (1915) kon worden gelicht en werd in 1946 gesloopt.

Junkers Ju 290
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 20 september 2022

Junkers Ju 290

De Junkers Ju 290 was een viermotorig transportvliegtuig dat aanvankelijk als bommenwerper was ontwikkeld uit het Junkers Ju 90 verkeersvliegtuig. Toen de eerste toestellen uit de fabriek kwamen werden ze vrijwel gelijk ingezet als transportvliegtuig wegens het gebrek aan langeafstand transportvliegtuigen. Naast dit doel werd het type ook ingezet als maritieme verkenner. In 1944 werd nog een poging gedaan alsnog een bommenwerper te ontwikkelen. Dit project werd echter al spoedig stilgelegd. Naar schatting werden 45 toestellen gebouwd.

Japanse Slagschepen van de Ise-klasse (1916)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 1 september 2022

Japanse Slagschepen van de Ise-klasse (1916)

De Ise-klasse slagschepen bestond uit twee schepen, de Ise (1916) en de HyŁga (1917) die tijdens de Eerste Wereldoorlog werden gebouwd volgens het Dreadnought principe. De schepen werden in de jaren 1934 tot 1937 gemoderniseerd en speelden een bescheiden rol tijdens de 2e Chinees-Japanse oorlog. Aangezien de schepen te verouderd waren voor inzet in de strijd in de Pacific, werden ze in 1943 voorzien van een vergroot vliegdek met watervliegtuigen en katapulten. Halverwege 1945 werden beide schepen opgelegd als reserve en door Amerikaanse luchtaanvallen tot zinken gebracht. Na de oorlog werden de wrakken gesloopt.

Supermarine Spitfire ( Mk I tot en met Mk V)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 24 augustus 2022

Supermarine Spitfire ( Mk I tot en met Mk V)

De Supermarine Spitfire staat bekend als het meest legendarische vliegtuig van de Tweede Wereldoorlog. Haar naam is onlosmakelijk verbonden met de heroÔsche strijd van de Britse Royal Air Force tijdens de Slag om Engeland. Het valt te betwisten of deze rol wel is weggelegd voor de Spitfire. Echter, dat het toestel wereldberoemd is geworden mag als een feit worden beschouwd. Hoewel de Spitfire tot ťťn van de beste vliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog kan worden gerekend, wordt de rol tijdens die slag om Engeland veelal zwaar overdreven. In de beginfase had de RAF namelijk slechts de beschikking over een handvol Spitfires. De meeste squadrons waren nog uitgerust met de oudere Hawker Hurricane en Boulton-Paul Defiant jagers. Desalniettemin is de Spitfire vaak de belichaming van de kracht, vastberadenheid en moed waarmee de RAF piloten de grote druk van de Duitse aanvallen wisten te weerstaan. Varianten van de Spitfire werden tot ver na de Tweede Wereldoorlog geproduceerd en gebruikt. Voor operaties vanaf vliegdekschepen werd een aparte variant, de Supermarine Seafire, ontwikkeld.

Short Singapore
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 12 augustus 2022

Short Singapore

Hoewel ook binnen de wereld van de grote vliegboten, aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog, de enkeldekkers (Short Sunderland, Consolidated Catalina, Dornier Do 24) in de meerderheid waren, waren nog vele dubbeldekkers in dienst van de diverse luchtmachten. Eťn van de grotere onder de dubbeldek vliegboten was de Short Singapore van de RAF. Vliegtuigen die bij de RAF nog tot in 1941 en in de Nieuw-Zeelandse luchtmacht tot 1943 dienst deden.

Fairey Seal
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 12 augustus 2022

Fairey Seal

In 1930 werd de Lichte-bommenwerper Fairey Gordon bij de Royal Air Force en Fleet Air Arm gepresenteerd. Speciaal voor de FAA van de Royal Navy werd in 1933 een drijverversie van de Fairey Gordon ontwikkeld, de Fairey Seal. Hoewel sterk verouderd bij het uitbreken van de Tweede wereldoorlog, waren nog diverse Fairey Seal toestellen in gebruik als verbindings- en trainingsvliegtuig.

Fokker S.IX (S-9)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 12 augustus 2022

Fokker S.IX (S-9)

In de jaren 1930 werden de verouderde opleidingsvliegtuigen van zowel de Marine Luchtvaartdienst als de Luchtvaartafdeling vervangen door nieuwe Fokker S.IX toestellen. Ten tijde van de Duitse inval waren 15 toestellen geleerd aan de MLD en 20 aan de LVA. De vliegtuigen gingen tijdens de strijd in mei 1940 verloren of weken uit naar Frankrijk. De laatste nog bruikbare toestellen werden uiteindelijk in Frankrijk achtergelaten.

Somua S35 Middelzware-Cavallerietank
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 11 augustus 2022

Somua S35 Middelzware-Cavallerietank

De Somua S35 was een in de tweede helft van de jaren 1930 ontwikkelde en gebouwde cavallerietank van het Franse leger. Ten tijde van de Duitse inval in het westen in mei en juni 1940 bleek de tank een geduchte tegenstander voor Duitse tanks. Slechts door ander tactisch gebruik waren de Duitse tanks succesvoller. Een poging een opvolger te produceren voor Vichy Frankrijk, de Somua S40, kwam niet van de grond. Een aanzienlijk aantal Somua S35 tanks vielen in handen van de Duitsers en werden bij de As-mogendheden ingezet, zelfs aan het Oostfront.

Curtiss P-40 Warhawk
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 9 augustus 2022

Curtiss P-40 Warhawk

De Curtiss P-40 Warhawk was een Amerikaans jachtvliegtuig, dat voor het eerst vloog in 1938. Het was een rechtstreekse doorontwikkeling van de Curtiss P-36 Hawk. Het zou een succestoestel worden dat bij vele Geallieerde luchtmachten dienst zou doen tot na de Tweede Wereldoorlog. Toen in november 1944 de productie werd beŽindigd waren 13.738 exemplaren van diverse varianten gebouwd. Het toestel stond bekend als Warhawk bij de Amerikanen. Bij de overige Geallieerden stonden de vroege typen bekend als Tomahawk en de latere varianten als Kittyhawk. Vooral als jachtvliegtuig voor lagere hoogten, escortejager en jachtbommenwerper was het toestel succesvol. Het toestel nam deel aan nagenoeg alle strijdtonelen tijdens de Tweede Wereldoorlog

Noorse Torpedobootjagers van de Sleipner-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 7 augustus 2022

Noorse Torpedobootjagers van de Sleipner-klasse

De Sleipner-klasse torpedobootjagers van de Noorse Marine, waren een klasse van zes moderne, relatief kleine torpedobootjagers, gebouwd of in aanbouw vlak voor en bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Van de klasse ging ťťn schip verloren tijdens de strijd in Noorwegen in april 1940, ťťn schip diende tijdens de gehele oorlog bij de Noorse Marine en vier schepen dienden tijdens de Tweede Wereldoorlog bij de Kriegsmarine. Vijf van de schepen dienden na de Tweede Wereldoorlog weer bij de Noorse Marine, waar ze uiteindelijk als fregatten uit de dienst werden genomen.

Marinens Flyvebaatfabrikk M.F.11
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 28 juli 2022

Marinens Flyvebaatfabrikk M.F.11

De Noorse maritieme verkenner Marinens Flyvebaatfabrikk M.F.11, soms ook aangeduid als HŲver M.F.11 kwam vanaf 1932 in dienst bij de Noorse Marine. Ten tijde van de Duitse invasie in april 1940 was het toestel nog volop in gebruik. Een aantal toestellen van dit type ontkwam naar Groot-BrittanniŽ en, de meeste, naar Finland. De toestellen werden in Finland geÔnterneerd en in gebruik genomen door de Finnen zelf. De in Noorwegen achtergebleven toestellen werden in gebruik genomen door de Luftwaffe.

Noorse Patrouilleboot d.s. Andenaes (1896 - 1939)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 27 juli 2022

Noorse Patrouilleboot d.s. Andenaes (1896 - 1939)

De Andenaes was in 1896 als inspectievaartuig voor vuurtorens gebouwd. Hoewel vlak voor de oorlog buiten dienst gesteld, werd het bij aanvang van de Tweede Wereldoorlog door de Noorse Marine ingezet als patrouilleboot. Bekend is dat het schip op 9 april 1940 door de Duitsers in beslag is genomen en werd in 1945 teruggevonden, verdere gegevens zijn onbekend

Noorse Patrouilleboot d.s. Beta (1900 - 1939)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 27 juli 2022

Noorse Patrouilleboot d.s. Beta (1900 - 1939)

De in 1900 als d.s. BastŲ II gebouwde en in 1935 tot d.s. Beta (1900) omgedoopte veerboot werd in 1940 gevorderd door de Noorse marine om als patrouilleboot te fungeren. Het schip lag in reparatie ton de Duitsers op 9 april 1940 Noorwegen binnen vielen. In 1940 werd het door de bezetter teruggegeven aan de oorspronkelijke eigenaar die het schip in 1951 verkocht. Het schip deed nog dienst als vrachtvaarder tot in 1956.

Noorse Patrouilleboot d.s. Alversund (1926 - 1939)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 27 juli 2022

Noorse Patrouilleboot d.s. Alversund (1926 - 1939)

De veerboot d.s. Alversund werd in 1939 door de SjŲforsvaret (Noorse Marine) gehuurd en als patrouilleschip ingezet vanuit Klokkarvik, Sotra. Het schip werd op 25 april 1940 door haar bemanning tot zinken gebracht. De Duitsers lichtten het schip en namen het op 25 juli 1940 in dienst als Biene II (NB 16) bij de Hafenschutzflottille Bergen. In mei 1945 kwam het schip terug bij haar eigenaren en werd het weer als veerboot ingezet.

Noorse Pantserschepen van de Tordenskjold-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 25 juli 2022

Noorse Pantserschepen van de Tordenskjold-klasse

De Tordenskjold-klasse waren pantserschepen, ontworpen voor de kustverdediging van de Noorse fjorden. De twee schepen uit de klasse werden rond 1897 in Groot-BrittanniŽ gebouwd. In de jaren 1930 werden beide schepen uit actieve dienst gefaseerd en in gebruik gehouden als depotschip. Nadat in april 1940 Noorwegen door Duitsland werd bezet, werden beide schepen door de Kriegsmarine omgebouwd tot Flakschiff. Na de Tweede Wereldoorlog keerden beide schepen terug naar de Noorse Marine waar ze beide nog korte tijd als verblijfsschip/depotschip gebruikt voor ze werden gesloopt.

Noorse Patrouilleboot KS Heimdal (1892)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 25 juli 2022

Noorse Patrouilleboot KS Heimdal (1892)

De Heimdal werd in 1892 in dienst genomen als multifunctioneel schip. Vanaf haar indienststelling deed het schip dienst als Koninklijk jacht, bevelschip en patrouillevaartuig. Na de Duitse inval in Noorwegen, week het uit naar Groot-BrittanniŽ, waar het schip dienst deed als hoofdkwartier en†depotschip. Na de Tweede Wereldoorlog diende de Heimdal aanvankelijk als accommodatie schip voor de Noorse Marine, maar eindigde haar loopbaan als vrachtvaarder.

Noorse Patrouilleboot d.s. Alpha (1904 - 1939)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 25 juli 2022

Noorse Patrouilleboot d.s. Alpha (1904 - 1939)

De veerboot d.s. Alpha werd in 1939 door de†SjŲforsvaret (Noorse Marine) gehuurd en als patrouilleschip ingezet in de Oslofjord. Het was de Alpha die op 8 april 1940 de aankomst van de Duitse kruiser BlŁcher meldde aan het Fort Oscarsborg, waarna geschut van het fort de BlŁcher tot zinken bracht.

Noorse Onderzeeboten van de A 2-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 24 juli 2022

Noorse Onderzeeboten van de A 2-klasse

De Onderzeeboten van de Noorse A 2-klasse waren onderzeeboten tussen 1913 en 1914 gebouwd aan de Krupp Germaniawerft te Kiel, naar Duits ontwerp. De klasse bestond aanvankelijk uit vier onderzeeboten, waarvan de laatste, KS A 5, door de Reichsmarine bij aanvang van de Eerste Wereldoorlog in beslag werd genomen en in gebruik werd genomen als SM UA. De overige, wel aan Noorwegen geleverde schepen deden dienst tot aan de Tweede Wereldoorlog en gingen allen in april 1940 verloren.

Noorse Mijnenlegger KS Olav Tryggvason
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 23 juli 2022

Noorse Mijnenlegger KS Olav Tryggvason

De in de jaren 1930 gebouwde Noorse mijnenlegger Olav Tryggvason was bij aanvang van de Tweede Wereldoorlog nog een zeer moderne mijnenlegger. Na de Duitse inval in Noorwegen werd het schip ingelijfd bij de Duitse Kriegsmarine waar het tot in 1941 onder de naam Albatros (1940) voer en daarna als Brummer (1940). Het schip zonk op 3 mei 1945 in de haven van Kiel na beschadigd te zijn bij een bomaanval.

Noorse Mijnenleggers van de Glommen-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 19 juli 2022

Noorse Mijnenleggers van de Glommen-klasse

De Noorse Glommen-klasse bestond uit twee mijnenleggers, de Laugen en de Glommen. Beide schepen dienden ten tijde van de Duitse inval tijdens Operatie Weser (WeserŁbung) bij de Noorse 1. Mineleggerdivisjon. Na de Duitse inval werden beide schepen ingelijfd bij de Kriegsmarine en als Hafenschutzboote ingezet. De Glommen ging hierbij verloren maar de Laugen overleefde de Tweede Wereldoorlog.

Nakajima B5N
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 16 juli 2022

Nakajima B5N

Bij aanvang van de Tweede Wereldoorlog was de Nakajima B5N de belangrijkste Japanse torpedobommenwerper. De productie van dit toestel zou doorgaan tot in 1943. De Nakajima B5N zou tot in 1944 gebruikt worden en langzaam worden vervangen door de Nakajima B6N. Tot die tijd had het toestel een belangrijke rol gespeeld bij de meeste operaties van de Japanse Keizerlijke Marine zoals de aanval op Pearl Harbor.

Nakajima Ki-43
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 16 juli 2022

Nakajima Ki-43

Wat de Mitsubishi A6M Zero was voor de Japanse marine, was de Nakajima Ki-43 , codenaam Oscar, voor de Japanse Legerluchtmacht. Toen de oorlog in december 1941 in alle hevigheid losbarstte, deden de eerste Oscars nog maar net hun intrede. Op het eerste oog leek het toestel wel wat op de Zero. Het is ook hierdoor dat in de beginperiode in veel ooggetuigenverslagen melding wordt gemaakt van Zero's, terwijl er nagenoeg geen marine eskaders in de buurt waren. Het zal in die verslagen dan ook bijna zeker wel om Oscars gegaan zijn. Met het uiterlijk hield echter alle vergelijking op. Zo vonden de meeste piloten het toestel maar langzaam en weinig wendbaar en in 1941 gaven velen er dan ook nog de voorkeur aan te blijven vliegen met de oudere Nakajima Ki-27. De kwaliteit verbeterde echter naarmate de productie vorderde en de Hayabusa zoals de Japanners het toestel noemden werd zeer populair.

Nakajima Ki-27
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 16 juli 2022

Nakajima Ki-27

Tot in 1940 was de Nakajima Ki-27 het voornaamste jachtvliegtuig in gebruik bij de Keizerlijke Japanse Legerluchtmacht. Tot de productie in 1942 werd beŽindigd, werden 3.368 toestellen gebouwd in drie standaard versies. Vanaf eind 1941 werd het toestel in de frontlinie vervangen door de Nakajima Ki-43. Als opleidingsvliegtuig en voor kamikazedoeleinden werd het nog tot aan het einde van de oorlog ingezet.

Mitsubishi Ki-57
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 8 juli 2022

Mitsubishi Ki-57

Toen in 1938 de Zware-bommenwerper Mitsubishi Ki-21 in dienst kwam, zag de Japanse civiele firma Dai Nippon KŲkŁ Kabushiki Kaisha (Keizerlijke Japanse Luchtvaartmaatschappij) mogelijkheden tot inzet van het type als transport- of passagiersvliegtuig. Als Mitsubishi Ki-57 werd een transportvliegtuig ontwikkeld dat zowel voor civiele als voor militaire doeleinden kon worden ingezet. Als Leger Type 100 Transport, ook wel Mitsubishi Ki-57 kwam het in dienst van de Japanse Legerluchtmacht en als Mitsubishi L4M1 bij de Keizerlijke marine. De civiele aanduiding van het type werd Mitsubishi MC-20. Er werden twee versies geproduceerd en de uiteindelijke productie werd in januari 1945 afgesloten met 507 toestellen totaal.

Mitsubishi Ki-46
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 5 juli 2022

Mitsubishi Ki-46

De "Dinah" zoals de geallieerden hem noemden of de "Shitei" zoals de Japanners de Mitsubishi Ki-46 noemden staat bekend als ťťn van de beste verkenners van de Tweede Wereldoorlog en ťťn der elegantste vliegtuigen ooit ontworpen. Het toestel werd speciaal ontworpen als lange-afstandsverkenner voor grote hoogte. De specificaties werden in 1937 alleen gegund aan Mitsubishi en golden voor een lange-afstandsverkenner voor een strategische, operationele en tactische rol. Naast een rol als verkenner, werden tevens varianten ontwikkeld voor de rol als onderscheppingsjager en grondondersteuningsjager.

Mitsubishi Ki-51
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 5 juli 2022

Mitsubishi Ki-51

Toen in 1937 de Mitsubishi Ki-30 bommenwerper in dienst kwam, zag kapitein Yuzo Fujita mogelijkheden in het ontwerp voor een grondaanvalsjager/ondersteuningstoestel. Het zou een klein, snel zwaar bewapend en goed gepantserd vliegtuig moeten worden. Zijn voorstel werd door de Japanse legerleiding over genomen en in december 1937 gingen de specificaties ervoor naar Mitsubishi.

Mitsubishi Ki-30
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 5 juli 2022

Mitsubishi Ki-30

De Mitsubishi Ki-30 was een Lichte-bommenwerper van de Japanse legerluchtmacht ontwikkeld in het midden van de jaren 1930. Tot aan de invasies in het Verre Oosten, Nederlands-IndiŽ en de Filippijnen voldeed het toestel goed, mede door de goede ondersteuning van Japanse jachtvliegtuigen. Na die tijd werd het toestel langzaam maar zeker teruggetrokken uit de frontlinies en ingezet voor opleidingen. Een aantal exemplaren werd nog gebruikt voor kamikaze aanvallen.