TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De m.v. Daltonhall werd in 1941 gebouwd voor West Hartlepool Steam Navigation Company en vrijwel direct ingericht als CAM-schip (Catapult Aircraft Merchant). In 1958 werd het schip verkocht en deed dienst als m.v. Altis en in 1967 gesloopt.

    Gegevens


    m.v. Daltonhall op 5 mei 1942 te Halifax Bron: H.B. Jefferson Nova Scotia Archives 1992-304 / 43.1.4 85
    Gebouwd door:
    Kiel gelegd:
    Te waterlating:
    In dienst:
    Einde:
    William Doxford & Sons[1]

    28 december 1940
    juni 1941
    mei 1967
    (sloop)
    Bouwnummer : 672





    Data:

    Naam:

    Indeling:
    1941[2]

    m.v. Daltonhall - West Hartlepool Steam Navigation Company[3]

    1958[4]

    m.v. Altis[5] - Altis Shpg Ltd[6]

    1965[7]

    m.v. Altis - Salamis Maritime Co. Ltd.[8]

    Geschiedenis

    De m.v. Daltonhall werd op 28 december 1940 tewatergelaten en in juni 1941 in dienst gesteld bij West Hartlepool Steam Navigation Company.[9]

    Tijdens de Tweede Wereldoorlog deed het schip dienst als Catapult Aircraft Merchant (CAM) schip en voer in ieder geval in de konvooien ON 003, ON 020, ON 026, ON 044, ON 073, ON 089.


    m.v. Daltonhall in volle glorie als vrachtschip Bron: Public Domain (onbekend)

    In 1958 werd het schip verkocht naar Liberia en deed dienst als m.v. Altis[10]. In 1965 ging het schip over naar Cypriotische vlag, waarna het op 11 mei 1967 te Whampoa aangeboden voor sloop in China[11].

    Technische gegevens


    Naam:
    m.v. Daltonhall

    Klasse:
    CAM-schepen

    Type:
    Vrachtvaarder/CAM-schepen

    Registratie / Callsign
    168926[12] / ?

    Land:
    Groot-Brittannië

    Bouw:
    William Doxford & Sons Ltd., Pallion   

    Bouwnummer:
    672[13]

    Waterverplaatsing[14]:
    5.175 grt[15]
    4360 nrt
    10325 dwt   

    Afmetingen[16]:
    Lengte: 135 meter[17]
    Breedte: 17,22 meter
    Diepgang: 8,35 meter

    Aandrijving[18]:
    William Doxford & Sons Ltd.
    Oil 2SA 3cyl (600 x 2320mm), 1 schroef

    Noten

    1. m.v. Daltonhall / Hartlepool History Then & Now
    2. m.v. Daltonhall / Hartlepool History Then & Now
    3. m.v. Daltonhall / Hartlepool History Then & Now
    4. m.v. Daltonhall / Hartlepool History Then & Now
    5. m.v. Daltonhall / Hartlepool History Then & Now
    6. Daltonhall / Wear Built Ships
    7. Daltonhall / Wear Built Ships
    8. Daltonhall / Wear Built Ships
    9. Mitchell, 1990, pag. 58
    10. m.v. Daltonhall / Hartlepool History Then & Now
    11. Mitchell, 1990, pag. 58
    12. Daltonhall / Wear Built Ships
    13. Daltonhall / Wear Built Ships
    14. Daltonhall / Wear Built Ships
    15. Mitchell, 1990, pag. 58
    16. Daltonhall / Wear Built Ships
    17. Mitchell, 1990, pag. 58
    18. Daltonhall / Wear Built Ships

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    08-05-2021
    Laatst gewijzigd:
    12-10-2021
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde boeken

    The Empire Ships