TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De in 1941 gebouwde m.v. Empire Day, werd direct afgeleverd als één van de zogenaamde CAM-schepen. De bij het schip aan boord gestationeerde Hawker Hurricane werd nooit gelanceerd en in 1942 verwijderd. Op 7 augustus 1944 werd de m.v. Empire Day door een torpedo van U 198 tot zinken gebracht.

    Definitielijst

    torpedo
    Oorlogswapen, met van een explosieve lading voorzien sigaarvormig lichaam met een voortstuwings- en besturingsmechanisme, bestemd om na lancering via het water zijn weg te zoeken naar vijandelijke schepen en deze door een onderwaterexplosie uit te schakelen.

    Gegevens


    De enig bekende foto van de m.v. Empire Day Bron: Public Domain (onbekend)
    Gebouwd door:
    Kiel gelegd:
    Te waterlating:
    In dienst:
    Einde:
    William Doxford & Sons Ltd,
    Durham
    ?
    27 maart 1941
    juli 1941

    7 augustus 1944
    (getorpedeerd)
    Bouwnummer : 673





    Indeling:
    Datum in:
    Datum uit:



    juli 1941
    ?
    Stephens Sutton Ltd

    ?
    7 augustus 1944
    Lyle Shipping Co Ltd.


    20 december 1944
    geschrapt uit marineregister

    Geschiedenis

    De, in 1941 bij William Doxford & Sons als bouwnummer 673 gebouwde, m.v. Empire Day werd op 27 maart 1941 te water gelaten en in juli datzelfde jaar in dienst gesteld bij Stephens Sutton Ltd.[1]

    Als Empire schip was het gebouwd in opdracht van het Ministry of War Transport (MoWT). Later in haar loopbaan zou het schip van rederij overgaan naar Lyle Shipping Co Ltd. De officiële thuishaven was Sunderland. Tijdens de bouw werd de Empire Day ingericht als CAM-schip en uitgerust met een katapult installatie op het voorschip[2]. Daarnaast kreeg het een aanvullende bewapening van 101,6 mm, 76 mm en 20 mm.

    Op 21 juli 1941 voer het schip uit voor haar eerste konvooitocht met konvooi EC 50. Vanaf dat moment tot oktober 1942 voer het schip voornamelijk konvooidienst tussen de Verenigde Staten en Engeland waarbij veelal de havens Halifax en Liverpool begin- en eindpunt waren. Vanaf oktober 1942 werd de route verlegd naar konvooidienst tussen Engeland en Noord-Afrika dan wel Gibraltar en nu en dan de Verenigde Staten. Vanaf januari 1944 werd het operatiegebied verlegd naar de Indische Oceaan waarbij Indiase en Afrikaanse havens werden aangedaan. De meeste tochten werden uitgevoerd als konvooischip, maar met regelmaat werden ook zelfstandige tochten uitgevoerd. Voor zover bekend heeft de m.v. Empire Day alleen tussen eind januari en eind juli 1942 een Hawker Hurricane meegevoerd.

    In de volgende konvooien werd meegevaren:

    Konvooi:
    Route:
    Data:
    EC 50
    Southend - Clyde
    25 juli 1941 - 30 juli 1941
    ON 6
    Liverpool - Halifax
    13 augustus 1941 - 26 augustus 1941
    HX 148
    Halifax - Liverpool
    4 september 1941 - 17 september 1941
    ON 21
    Liverpool - Halifax
    28 september 1941 - 16 oktober 1941
    HX 156
    Halifax - Liverpool
    22 oktober 1941 - 5 november 1941
    ON 36
    Liverpool - Halifax
    13 november 1944 - 28 november 1944
    HX 164
    Halifax - Liverpool
    8 december 1941 - 23 december 1941
    ON 59
    Liverpool - Halifax
    23 januari 1942 - 7 februari 1942
    SC 70
    Halifax - Liverpool
    15 februari 1942 - 7 maart 1942
    ON 77
    Liverpool - Halifax
    17 maart 1942 - 29 maart 1942
    HX 184
    Halifax - Liverpool
    8 april 1942 - 20 april 1942
    ON 97
    Liverpool - Halifax
    22 mei 1942 - 5 juni 1942
    HX 194
    Halifax - Belfast Lough
    14 juni 1942 - 25 juni 1942
    BB 191
    Belfast Lough - Avonmouth
    25 juni 1942 - 27 juni 1942
    ON 111
    Belfast Lough - Halifax
    10 juli 1942 - 24 juli 1942
    BX 34
    Cape Cod - Halifax
    19 augustus 1942 - 22 augustus 1942
    HX 204
    Halifax - Liverpool
    23 augustus 1942 - 4 september 1942
    KMS 1G
    Clyde - Algiers
    22 oktober 1942 - 8 november 1942
    MKS 2
    Gibraltar - Liverpool
    24 november 1942 - 3 december 1942
    KMS 7G
    Clyde - Gibraltar
    7 januari 1943 - 18 januari 1943
    TE 14
    Gibraltar - Algiers
    26 januari 1943 - 29 januari 1943
    ET 11
    Algiers - Gibraltar
    11 februari 1943 - 13 februari 1943
    MKS 8
    Gibraltar - Newport
    22 februari 1943 - 1 maart 1943
    ON 173
    Milford Haven - Halifax
    13 maart 1943 - 29 maart 1943
    HX 234
    Halifax - Milford Haven
    14 april 1943 - 5 juni 1943
    WP 351
    Milford Haven - Falmouth
    7 juni 1943 - 8 juni 1943
    TE 23
    Gibraltar - Algiers
    24 juni 1943 - 26 juni 1943
    ET 22
    Algiers - Gibraltar
    11 juli 1943 - 13 juli 1943
    GUS 10
    Gibraltar - Hampton Roads
    22 juli 1943 - 9 augustus 1943
    UGS 17
    Hampton Roads - Algiers
    2 september 1943 - 25 september 1943
    GUS 21
    Algiers - New Yoerk
    16 november 1943 - 5 december 1943
    UGS 29
    New York - Port Said
    2 januari 1944 - 31 januari 1944
    AB 30
    Aden - Bombay
    7 februari 1944 - 15 februari 1944
    BM 88
    Bombay - Colombo
    4 maart 1944 - 9 maart 1944
    JC 42
    Colombo - Calcutta
    25 maart 1944 - 1 april 1944
    CJ 24
    Calcutta - Colombo
    15 april 1944 - 22 april 1944
    DKA 18
    Durban - Kilindini Harbour
    25 mei 1944 - 3 juni 1944
    KD 5
    Kilindini Harbour - Lourenço Marques
    15 juni 1944 - 23 juni 1944
    DK 21A
    Lourenço Marques - Beira
    31 juli 1944 - 2 augustus 1944

    Op 21 mei 1944 vertrok de Empire Day uit Lourenço Marques, Mozambique naar Durban, Zuid Afrika, waar het schip op 22 mei aankwam. Op 25 mei vertrok het uit Durban in konvooi DKA 18 en arriveerde op 3 juni in Kilindini Harbour, Kenia. Op 15 juni vervolgde het schip de tocht met konvooi KD 5, wat bij Lourenço Marques op 23 juni werd verlaten. Vanuit Lourenço Marques vertrok de m.v. Empire Day, geladen met kolen voor Adem en Port Said, op 31 juli in konvooi DK 21A. Voor Beira, Mozambique werd het konvooi op 2 augustus ontbonden en vervolgde het schip alleen de tocht verder. Op 7 augustus 1944 werd de Empire Day door de U 198 (Oblt.zu See Burkhard Heusinger von Waldegg) getorpedeerd. Het schip bevond zich op dat moment op 370 km ten Oosten van Dar es Salaam, Tanganyika.[3] Alle opvarenden wisten het schip te verlaten en de Chief Officer Robert Courteney Selfe werd door de U 198 krijgsgevangen gemaakt. De overige opvarenden wisten op 11 augustus Zanzibar te bereiken. Pas toen werd bekend dat de Empire Day was getorpedeerd omdat men geen SOS had kunnen verzenden.

    Technische gegevens


     Naam: m.v. Empire Day

     Callsign/Registratie:
    BCMG / 168914

     Bouwer:
    William Doxford & Sons Ltd, Durham

     Bouwnummer:
    673

     Type/Klasse:
    Vrachtschip / Empire CAM-schepen

     Waterverplaatsing:
    7.242 BRT
    5.021 NRT
    10.255 DWT

     Lengte:
    135,02 meter[4]

     Breedte:
    17,22 meter[5]

     Diepgang:
    8,35 meter

     Aandrijving:
    1x Doxford 2SCSA 3 cylinder Dieselmotor
    512 nhp
    1 schacht

     Snelheid:
    ? knopen (? km/h)

     Bereik:
    ? km (bij ? knopen)

     Bewapening:
    1 Hawker Sea Hurricane
    1x 101,6 mm geschut
    1x 76 mm geschut
    2x 20mm geschut

     Bemanning
    34
    8 geschutsbemanning

    Noten

    1. Mitchell, 1990, pag. 52
    2. Mitchell, 1990, pag. 167
    3. Mitchell, 1990, pag. 52
    4. Mitchell, 1990, pag. 52
    5. Mitchell, 1990, pag. 52

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    11-08-2021
    Laatst gewijzigd:
    12-10-2021
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde boeken