TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

De in 1919 als Minesweeper No. 21 in dienst genomen USS Lark (AM-21) nam na de Eerste Wereldoorlog deel aan het North Sea Minesweeping Detachment. Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog opereerde het schip in de Filippijnen en werd later ingezet vanuit Australië. Het schip werd in 1944 verbouwd tot zeesleepboot. Nadat op 1 maart 1944 de voormalige mijnenveger USS Lark opnieuw in dienst was genomen als vlootsleepboot, werd het schip ingezet bij Australië, de Admiraal eilanden en de Solomon eilanden en de Filippijnen. Eind 1945 kwam het schip in de Verenigde Staten aan waar het begin 1946 uit dienst werd genomen.

Definitielijst

Eerste Wereldoorlog
Ook wel Grote Oorlog genoemd, conflict dat ontstond na een groei van het nationalisme, militarisme en neo-kolonialisme in Europa en waarbij twee allianties elkaar bestreden gedurende een vier jaar durende strijd, die zich na een turbulent begin, geheel afspeelde in de loopgraven. De strijdende partijen waren Groot-Brittannië, Frankrijk, Rusland aan de ene kant (de Triple Entente), op den duur versterkt door o.a. Italië en de Verenigde Staten, en Duitsland, Bulgarije, Oostenrijk-Hongarije en het Ottomaanse Rijk aan de andere kant (de Centrale Mogendheden of Centralen). De strijd werd gekenmerkt door enorme aantallen slachtoffers en de inzet van vele nieuwe wapens (vlammenwerpers, vliegtuigen, gifgas, tanks). De oorlog eindigde met de onvoorwaardelijke overgave van Duitsland en zijn bondgenoten in 1918.

Gegevens


USS Lark, Pago Pago Harbor, 1939 Bron: Wilco Vermeer collection
Gebouwd door:
Kiel gelegd:
Te waterlating:
In dienst:
Einde:
Baltimore Dry Dock & Shipbuilding Co.
Maryland

11 maart 1918[1]
6 augustus 1918
12 april 1919[2]
1 maart 1944
(Fleet Tug AT-168)
Bouwnummer : 95[3]





Indeling:
Datum in:
Datum uit:



12 april 1919

mijnenveger, Minesweeper No. 21, USS Lark,
US Navy

15 juli 1919
North Sea Minesweeping Detachment, Kirkwall, Schotland

1919
Atlantic Fleet Minesweeping Squadron

17 juli 1920

mijnenveger, USS Lark (AM-21),
US Navy

31 mei 1941
Mine Division 9, Asiatic Fleet

1 maart 1944

vlootsleepboot, USS Lark (AT-168), US Navy

15 mei 1944

vlootsleepboot (oud), USS Lark (ATO-168), US Navy

Geschiedenis USS Lark (AM-21)

De als bouwnummer 95 op 11 maart 1918[4] stapel gezette Lapwing-klasse mijnenveger Minesweeper No. 21, USS Lark, werd op 6 augustus 1918[5] te water gelaten. Het schip werd op 12 april 1919 in dienst genomen onder bevel van Lieutenant Henry A. Stanley

Op 3 juli 1919[6] vertrok het schip uit de haven van Boston, Massachusetts met bestemming Kirkwall, Schotland. Hier arriveerde het schip op 15 juli om dele uit te gaan maken van het North Sea Minesweeping Detachment. Deze eenheid was aangewezen om het grootste mijnenveld in de Noordzee, overgebleven uit de Eerste Wereldoorlog, te vegen. Het schip vertrok hier op 19 september 1919 en kwam op 19 november 1919[7] aan in New York. Op 17 juli 1920 ontving het schip de aanduiding USS Lark (AM-21)[8].


USS Lark in de jaren 1920 Bron: National Archives 80-G-1011782

Tot in 1931 verbleef het schip aan de Oostkust, deel uitmakend van het Atlantic Fleet Minesweeping Squadron[9] met als thuishaven Gloucester, Massachusetts. In die periode opereerde het schip langs de oostkust en de Caraïben. Op 2 februari 1931[10] vertrok de USS Lark naar de Pacific met als thuishaven Pearl Harbor, waar het op 25 april[11] aankwam.

Met het stijgen van de spanningen in de Pacific, werd de USS Lark overgeplaatst naar de Filippijnen en gestationeerd in Cavite. Op 31 mei 1941[12] werd het toegevoegd aan de Mine Division 9, Asiatic Fleet[13]. De Lark werd op 10 december 1941 gebombardeerd door Japanse vliegtuigen toen het vluchtelingen was aan het ophalen in Nederlands-Indië en op 22 december kwam het schip aan in Soerabaja op Java. Vanuit die locatie werd het schip ingezet voor mijnenveeg en anti-onderzeeboot patrouilles. Nadat het schip in februari 1942 was overgeplaatst naar Tjilatjap, was het op 28 februari 1942[14] op patrouille samen met zusterschip USS Whippoorwill (AM-35), toen de schepen de locatie bereikten waas de s.s. City of Manchester was gezonken. Dit schip was vlak daarvoor getorpedeerd door de Japanse onderzeeboot I-53 (I). De beide schepen namen overlevenden van de City of Manchester aan boord[15].


USS Lark, Australië, 1943 Bron: Wilco Vermeer collection

Op 1 maart 1942[16] werd de USS Lark naar Australië gezonden en werd, de twee jaren die volgden, ingezet als patrouilleschip langs de Australische kust tussen Exmouth Gulf en Fremantle.

Definitielijst

Eerste Wereldoorlog
Ook wel Grote Oorlog genoemd, conflict dat ontstond na een groei van het nationalisme, militarisme en neo-kolonialisme in Europa en waarbij twee allianties elkaar bestreden gedurende een vier jaar durende strijd, die zich na een turbulent begin, geheel afspeelde in de loopgraven. De strijdende partijen waren Groot-Brittannië, Frankrijk, Rusland aan de ene kant (de Triple Entente), op den duur versterkt door o.a. Italië en de Verenigde Staten, en Duitsland, Bulgarije, Oostenrijk-Hongarije en het Ottomaanse Rijk aan de andere kant (de Centrale Mogendheden of Centralen). De strijd werd gekenmerkt door enorme aantallen slachtoffers en de inzet van vele nieuwe wapens (vlammenwerpers, vliegtuigen, gifgas, tanks). De oorlog eindigde met de onvoorwaardelijke overgave van Duitsland en zijn bondgenoten in 1918.

Technische gegevens USS Lark (AM-21)


 Naam: Minesweeper No. 21, USS Lark (AM-21)

 Callsign/Registratie:
GTSN, NIJK / No. 21, AM-21

 Bouwer:
Baltimore Dry Dock & Shipbuilding Co., Maryland

 Bouwnummer:
95

 Type/Klasse:
Mijnenveger / Lapwing-klasse

 Waterverplaatsing:
950 BRT (Standard)
1.010 BRT (Maximum)

 Lengte:
57,25 meter

 Breedte:
10,82 meter

 Diepgang:
3,15 meter

 Aandrijving
2 Babcock and Wilcox boilers
1 Baltimore Shipbuilding and Dry Dock Co. stoommachine
1.400shp
1 schacht

 Snelheid:
14 knopen (25,9 km/u)

 Bereik:
? km (bij ? knopen)

 Bewapening:
2x1, 12,7 cm machinegeweren

 Bemanning
72

Commanding Officers USS Lark (AM-21)

Henry Aloysius Stanley
Lieutenant (Luitenant ter zee der 2de klasse oudste categorie)
12 april 1919
?
Robert Rohange
Lieutenant (Luitenant ter zee der 2de klasse oudste categorie)
1920
?
Neils Drustrup
Lieutenant (Luitenant ter zee der 2de klasse oudste categorie)
1920
27 november 1923
John McCloy
Lieutenant (Luitenant ter zee der 2de klasse oudste categorie)
27 november 1923
14 oktober 1927
Rony Snyder
Lieutenant (Luitenant ter zee der 2de klasse oudste categorie)
14 oktober 1927
2 oktober 1930
John Wendell Jamison
Lieutenant (Luitenant ter zee der 2de klasse oudste categorie)
2 oktober 1930
27 mei 1933
Nealy Adolphus Chapin
Lieutenant (Luitenant ter zee der 2de klasse oudste categorie)
27 mei 1933
2 januari 1935
Hugh David Black, Jr.
Lieutenant (Luitenant ter zee der 2de klasse oudste categorie)
2 januari 1935
15 januari 1938
John Orla Jenkins
Lieutenant (Luitenant ter zee der 2de klasse oudste categorie)
15 januari 1938
30 november 1939
Henry Wilson Mabus
Chief Gunner (Bootsman)
30 november 1939
25 januari 1940
John Orla Jenkins
Lieutenant (Luitenant ter zee der 2de klasse oudste categorie)
25 januari 1940
31 maart 1941
Hugh Pollard Thompson
Lieutenant Commander (Luitenant ter zee der 1ste klasse)
31 maart 1941
23 maart 1942
Eugene Carter Rider
Lieutenant Commander (Luitenant ter zee der 1ste klasse)
23 maart 1942
30 april 1943
John F. Rowe[17]
Lieutenant Commander (Luitenant ter zee der 1ste klasse)
30 april 1943
1 maart 1944

Geschiedenis USS Lark (AT-168 / ATO-168)


USS Lark, 1944 Bron: Public Domain (onbekend)

Na een verbouwing, werd de USS Lark op 1 maart 1944 opnieuw in dienst gesteld als vlootsleepboot USS Lark (AT-168)[18]. Op 15 mei 1944 werden alle oude schepen die omgevormd waren tot sleepboot geherclassificeerd. USS Lark werd USS Lark (ATO-168)[19]. De bemanning werd verhoogd naar 75. Tussen 20 mei 1944 en 6 juli 1944 volgde in Brisbane een volledige verbouwing tot volwaardige sleepboot. Na voltooiing werd het schip gestationeerd op de Admiraal eilanden.

Op 13 oktober 1944 vertrok het schip naar San Pedro in de Filippijnen. Op 25 oktober 1944 in de golf van Leyte aangekomen, bleef het schip hier gestationeerd tot 9 november 1944[20]. Vervolgens werd het schip te Hollandia gestationeerd tot het op 16 oktober 1945 naar Pearl Harbor vertrok waar het op 9 november 1945 aankwam. Hierna ging het de USS Lark naar San Francisco waar het op 7 februari 1946 uit dienst werd genomen. Op 15 januari 1947 werd het schip overgedragen aan de Maritime Commission. Het is onbekend wat er daarna mee is gebeurd[21].


USS Lark, Hollandia, 1944 Bron: US Navy photo

Konvooidiensten

Tijdens haar stationering te Hollandia nam de USS Lark in ieder geval deel aan de volgende konvooien:

Konvooi:
Route:
Data:
GL 3
Hollandia - Leyte
10 januari 1945 - 21 januari 1945
GL 6
Hollandia - Leyte
25 januari 1945 - 5 februari 1945

Technische gegevens USS Lark (AT-168 / ATO-168)


 Naam: USS Lark (AT-168, USS Lark (ATO-169)

 Callsign/Registratie:
NIJK, NFUA / AT-168, ATO-168

 Bouwer:
Baltimore Dry Dock & Shipbuilding Co., Maryland

 Bouwnummer:
95

 Type/Klasse:
Vlootsleepboot / Bobolink-klasse

 Waterverplaatsing:
950 BRT (Standard)
1.010 BRT (Maximum)

 Lengte:
57,25 meter

 Breedte:
10,82 meter

 Diepgang:
3,15 meter

 Aandrijving
2 Babcock and Wilcox boilers
1 Baltimore Shipbuilding and Dry Dock Co. stoommachine
1.400shp
1 schacht

 Snelheid:
14 knopen (25,9 km/u)

 Bereik:
? km (bij ? knopen)

 Bewapening:
2x1, 12,7 cm machinegeweren

 Bemanning
75

Commanding Officers USS Lark (AT-168 / ATO-168)

Rowe
Lieutenant Commander (Luitenant ter zee der 1ste klasse)
1 maart 1944
6 juni 1944
Paul Lindlay
Lieutenant Commander (Luitenant ter zee der 1ste klasse)
6 juni 1944
18 juni 1945
Herbert Fendle Hugo
Lieutenant (Luitenant ter zee der 2de klasse oudste categorie)
18 juni 1945
7 februari 1946

Noten

  1. Johnson, 1969, pag. 61
  2. Johnson, 1969, pag. 61
  3. Baltimore Dry Dock & Shipbuilding Company, Baltimore MD / Shipbuilding History
  4. Johnson, 1969, pag. 61
  5. Johnson, 1969, pag. 61
  6. Johnson, 1969, pag. 61
  7. Johnson, 1969, pag. 61
  8. Lark (AM-21) / NavSource Online
  9. Lark (AM-21) / NavSource Online
  10. Johnson, 1969, pag. 61
  11. Johnson, 1969, pag. 61
  12. Johnson, 1969, pag. 61
  13. Lark (AM-21) / NavSource Online
  14. Johnson, 1969, pag. 61
  15. Johnson, 1969, pag. 61
  16. Johnson, 1969, pag. 61
  17. Winslow, 1985, pag. 209
  18. Johnson, 1969, pag. 61
  19. Johnson, 1969, pag. 61
  20. Johnson, 1969, pag. 61
  21. Johnson, 1969, pag. 61