TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Recensie: De kering van het tij

Op Go2War2.nl is een recensie geschreven van “De kering van het tij” over hoe de Tweede Wereldoorlog werd gewonnen door de geallieerden in de periode van januari 1943 tot juni 1944.

Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak behaalden de Asmogendheden grote, verbluffende successen. Duitsland wist Frankrijk te verslaan en de Britse strijdkrachten van het vasteland van Europa te verjagen. Japan bracht de Verenigde Staten een enorme klap toe tijdens de aanval op Pearl Harbor. Toch wisten de tegenstanders van de Asmogenheden zich te herstellen, terug te vechten en de eindoverwinning te behalen. Maar hoe kan deze kentering verklaard worden? Lag dit aan de codebrekers? Aan de T-34 tank van de Sovjet Unie? Aan de Spitfires van de R.A.F.? Paul Kennedy probeert in zijn nieuwste boek hiervoor een diepgaandere verklaring te vinden.

Kennedy (geboren in het jaar dat de Tweede Wereldoorlog ten einde kwam) is een Britse historicus die woont en doceert in de Verenigde Staten. Hij geeft colleges aan de universiteit van Yale. Zijn specialiteit is strategie, waarover hij jaarlijks ook speciale colleges geeft. Daarnaast heeft hij sinds 1972 een flink aantal boeken gepubliceerd. Zijn bekendste uitgave is zonder meer “The rise and fall of the great powers”, verschenen in 1988.

Als specialist op het gebied van strategie probeert Kennedy duidelijk te maken hoe het mogelijk was dat de geallieerden het tij wisten te keren in de Tweede Wereldoorlog. In tegenstelling tot wat sommige films en boeken lijken te suggereren, wil hij duidelijk maken dat niet één land, persoon, campagne of wapen de oorlog kon beslissen. Voor een kentering in een dusdanig groot en complex conflict als de Tweede Wereldoorlog moet volgens Kennedy een multicausale verklaring gezocht worden.

De auteur bestrijdt in zijn boek dus dat er een allesbeslissende veldslag heeft plaatsgevonden. Ook het argument dat de geallieerden simpelweg meer manschappen en materieel in de strijd konden werpen dan de Asmogendheden vindt hij te eenvoudig. Kennedy's kernwoorden zijn dan ook organisatie en strategie.

Lees verder op Go2War2.nl

Gebruikte bron(nen)

• Bron: Go2War2.nl