TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Prijs voor 'Twitterbombardement' Rotterdam

In mei van dit jaar stond Museum Rotterdam via Twitter uitgebreid stil bij de Duitse inval in Nederland van 10 mei 1940 en het daaropvolgende bombardement van Rotterdam. Van 9 mei tot en met 14 mei 2012 werden van uur tot uur en soms van minuut tot berichten over de gebeurtenissen in het Rotterdam van 72 jaar geleden geplaatst alsof ze nu plaats vonden. Deze ludieke actie heeft nu de Museumprijs Zuid-Holland 2012 gewonnen.

Met zogenaamde tweets, korte berichten op de sociaalnetwerksite Twitter, deed het museum dagenlang verslag van de gebeurtenissen van 1940. De berichten waren onder meer gebaseerd op dagboeken, getuigenverhalen en strijdverslagen.

De Museumprijs Zuid-Holland wordt eens in de twee jaar uitgereikt in dit jaar was het thema Is uw museum goed verbonden (door sociale media)?. Het juryrapport loofde Museum Rotterdam onder meer voor het gebruik van Twitter als een op zichzelf staand museaal product in plaats van als promotiemedium. Aan de prijs is een bedrag van 4000 euro verbonden. Museum Rotterdam wil de prijs gebruiken voor de verdere ontwikkeling van innovatieve manieren om het verhaal van de stad te vertellen.

De overige genomineerden voor de Museumprijs Zuid-Holland waren ´De Poolonaise´, een project van het Museon in Den Haag en de Facebookstrategie van het Haags Historisch Museum.

Gebruikte bron(nen)

  • Overgenomen van: Historiek
  • Gepubliceerd op: 02-11-2012 16:01:43