De website is nu nog groter en beter geworden! Go2War2.nl is vanaf nu volledig samengevoegd met TracesOfWar.nl. Vanaf nu is de sectie Artikelen ook beschikbaar. Veel meer informatie in een groter jasje!

Ontwikkeling

    Ontwikkeling.

    De Britse Admiraliteit was eind jaren dertig naarstig op zoek naar een moderne jager voor haar vliegdekschepen.

    De tweepersoons langeafstandjager was gebaseerd op een eerder ontwerp van Fairey Aviation Ltd. Het Britse Luchtvaartministerie had in 1934 specificaties uitgegeven voor een snelle tweepersoons duikbommenwerper. Fairey en Hawker kregen de opdracht. Het ontwerp P.4/34 van Fairey, een lichte duikbommenwerper voor de RAF, was gebaseerd op het ontwerp voor de Fairey Battle. Beide waren ontworpen door Fairey-ontwerper Marcel Lobelle. Het toestel was natuurlijk wel lichter, sneller en geavanceerder dan de alweer verouderde Battle. Door de ontwikkelingen op luchtvaartgebied en de in oorlogvoering was er geen interesse meer voor de beide ontwerpen van Fairey en Hawker. Men keek naar andere toepassingsmogelijkheden, De Hawker Henley werd een doelsleper. Voor het Fairey-ontwerp werd snel ingesprongen op de wensen van de Admiraliteit voor een snelle langeafstandjager voor aan boord van vliegdekschepen.

    Interessant is wel om aan te geven dat het oorspronkelijke ontwerp voor de P.4/34 wel de interesse had gewekt van Denemarken. De Denen vonden het een uitermate geschikte duikbommenwerper en kochten de licentierechten op in 1939. Bij de Duitse inval in april 1940 was men nog volop bezig met het opzetten van de produktielijn, zonder dat er een toestel was geproduceerd.

    Het prototype voor de P.4/34 vloog in april 1937 en het tweede prototype volgde in maart 1938. Dit tweede toestel werd geheel gereviseerd om als prototype te dienen voor de jager volgens specificaties 0.8/38. Het had een kleinere spanwijdte gekregen, het staartstuk was iets hoger komen te liggen en het toestel was natuurlijk geschikt gemaakt voor het opereren vanaf vliegdekschepen. Alhoewel de Fulmar ongeveer dezelfde specificaties als de Spitfire en Hurricane voor wat betreft gewicht en vuurkracht kende, moet in acht worden genomen dat bij het ontwerp niet werd uitgegaan van snelheid en wendbaarheid, maar vooral van betrouwbaarheid, uithoudingsvermogen en slagkracht.

    Afbeeldingen

    Fulmar Mk I

    Fairey Fulmar Mk I.
    Het gereviseerde toestel vloog voor het eerst op 4 januari 1940 en werd gelijk beschouwd als het eerste productietoestel. Er is dus geen voorserie geproduceerd. Het prototype, de N1855, ging in mei 1940 voor tests naar Boscombe Down. Nog in diezelfde maand werd het tweede toestel, de N1856, afgeleverd bij No 778 Squadron te Lee-on-Solent. De eerste operationele eenheid werd echter No 806 Squadron, dat zich in augustus 1940 aan boord van de HMS Illustrious voegde met 12 Fulmars.

    In totaal zijn 250 exemplaren van de Fulmar Mk I geproduceerd. Om de Fulmar wat meer slagkracht me te geven werd vanaf het 251e toestel gebruik gmaakt van een andere motor. Dit type werd aangeduid als de Fairey Fulmar Mk II.

    Technische gegevens:

    Model: Fairey Fulmar Mk I
    Taak: Jager
    Bemanning: 2
    Afmetingen: Spanwijdte:14,14 m
    Vleugeloppervlak: 31,77 m2
    Lengte: 12,27 m
    Hoogte: 3,25 m
    Gewicht: Leeggewicht: 3182 kg
    Max. Gewicht: 4627 kg
    Prestaties: Max. snelheid: 440 km/u
    Kruissnelheid: 378 km/u
    Plafond: 8300 m
    Bereik: 1255 km
    Motor: Rolls Royce Merlin VIII motor met een vermogen van 1080 pk
    Bewapening: acht 7,7 mm Browning machinegeweren in de vleugels en ťťn 7,7mm Vickers K machinegeweer in het achterdeel van de cockpit en twee bommen van 113 kg elk of twee anti-onderzeebootbommen van 45 kg elk.
    Productie: 250

    Afbeeldingen

    Fulmar Mk II

    Fairey Fulmar Mk II.
    Vanaf het 251e exemplaar werd het toestel uitgerust met de Rolls Royce Merlin 30 motor met een vermogen van 1300 pk. Vanaf januari zijn totaal 350 Mk II's gebouwd. Ze waren alle geschikt gemaakt voor het gebruik in de tropen. De laatste liep in februari 1943 uit de fabriek. Het toestel werd echter te langzaam voor de taak als jager. In 1943 werd de rol dan ook overgenomen door de Supermarine Seafire en later ook door de nieuwe Fairey Firefly. Het toestel bleek daarna een uitstekende taak te kunnen vervullen voor de omscholing van piloten naar de nieuwe Fairey Barracuda bommenwerpers.

    In 1941 werd een aantal proeven ondernomen om de Fulmar uit te rusten als nachtjager. Uiteindelijk kwam hier een versie uit naar voren, de Fairey Fulmar Mk II (NF) met de AI.Mk IV radar, waar vanaf juni 1942 bemanningen werden getraind. Tussen februari 1944 en maart 1945 hebben deze toestellen veel nuttig werk verzet bij de bescherming van de konvooien naar de Sovjet-Unie. Er zijn ca. 100 toestellen verbouwd tot nachtjager.

    Ondanks dat het toestel voor de Royal Navy bestemd werd, heeft de RAF toch met een beperkt aantal toestellen gevlogen, voornamelijk bij No 273 Squadron te China Bay.

    De Fulmar heeft dienst gedaan in nagenoeg elk gebied tijdens de Tweede Wereldoorlog. Zowel bij de verdediging van Malta als de verdediging van Ceylon hebben ze zich onderscheiden.In totaal heeft de Fulmar bij 20 squadrons diens gedaan op acht Fleet Carriers en vijf Escort Carriers. De kwaliteit van het toestel spreekt met name uit het feit dat de Fulmars verantwoordelijk zijn voor een derde van het totaal aantal door de Fleet Air Arm neergeschoten vijandelijke toestellen. De meeste hiervan zijn neergehaald tijden operatie Pedestal in de Middellandse Zee door toestellen aan boord van de vliegdekschepen HMS Eagle, HMS Formidable en HMS Illustrious.

    Definitielijst

    radar
    Engelse afkorting met als betekenis: Radio Detection And Ranging. Systeem voor het met elektromagnetische golven vaststellen van de aanwezigheid, afstand, snelheid en richting van voorwerpen als schepen, vliegtuigen, enz.
    Sovjet-Unie
    Sovjet Rusland, andere naam voor de USSR.

    Afbeeldingen

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    07-02-2003
    Laatst gewijzigd:
    18-03-2017
    Feedback?
    Stuur het in!

    Bronnen

    - Gunston B. ea., Jane's Fighting Aircraft of World War II, Random House Group Ltd, 2001
    - Wilson S., Aircraft of WWII, Airospace Publications Pty Ltd, Australia, 1998
    - Wings, Midway to Hiroshima, CD-Rom, Discovery/Maris multimedia, 1995