De website is nu nog groter en beter geworden! Go2War2.nl is vanaf nu volledig samengevoegd met TracesOfWar.nl. Vanaf nu is de sectie Artikelen ook beschikbaar. Veel meer informatie in een groter jasje!

De Macchi Mc.200 serie

    Ontwikkeling
    Vliegtuigontwikkelaar Mario Castoldi was al een legende voordat de Tweede Wereldoorlog uitbrak. Zijn racevliegtuigen Mc.39, Mc.52 en Mc.67 scoorden in de jaren twintig van de vorige eeuw hoge ogen tijdens de diverse Schneider Cup-races. De toestellen zijn hiermee legendarisch geworden. In de jaren dertig bereikte de ontwerper een hoogtepunt in de luchtracerij met zijn Mc.72. Met de opgedane ervaringen waagde Castoldi zich in 1933 aan het ontwerp voor een jachtvliegtuig. Dit resulteerde uiteindelijk in het project Mc.200.

    Afbeeldingen

    Macchi Mc.200 Bron: Warbird Photo's.
    Macchi Mc.202 Bron: Warbird Photo's.
    Macchi Mc.205 V Bron: Warbird Photo's.
    Macchi Mc.205 N Bron: Warbird Photo's.

    Macchi Mc.200 Saetta

    Macchi Mc.200 Saetta
    De Macchi Mc.200 werd ontworpen in 1936. Castoldi wilde eigenlijk een toestel dat was uitgerust met een 1000 pk vloeistofgekoelde lijnmotor. Helaas was er in die tijd geen dergelijke motor in ItaliŽ voorhanden. Noodgedwongen moest hij zijn toevlucht nemen tot de Fiat A.74 R.C.38, een luchtgekoelde stermotor met een vermogen van slechts 870 pk. Hierdoor werd wel veel geweld aangedaan aan het aerodynamische ontwerp van de Mc.200. De Italiaanse luchtmacht had voor de modernisering van haar luchtmacht het programma R opgesteld. In het kader van dit programma, werden zes prototypen ontwikkeld, de Aeronautica Umbra AUT.18, de IMAM Ro.51, de Caproni-Reggiane Re.2000, de Fiat G.50, de Caproni-Vissola F/5 en de Macchi Mc.200.

    Het prototype vloog voor het eerst op 24 december 1937 met piloot Guiseppe Burei en bleek een zeer wendbaar en stevig jachtvliegtuig. De snelheid liet nog te wensen over, maar het toestel voldeed veel beter dan iedere concurrent. Vooral de wendbaarheid en de goede vliegeigenschappen imponeerden. Het toestel was oorspronkelijk voorzien van een intrekbaar staartwiel, maar dat werd later vastgezet.
    De Italiaanse luchtmacht (Regia Aeronautica) bestelde 99 serietoestellen die vanaf juli 1939 werden geleverd. In oktober 1939 kwamen de eerste toestellen in operationele dienst. Toen ItaliŽ in juni 1940 aan de strijd ging deelnemen, waren al 156 toestellen geleverd. Op dat moment vormde het toestel samen met de Fiat CR.42 de ruggengraat van de Italiaanse luchtmacht. Tot oktober 1942 werden totaal 1153 Saetta's (wat ďpijlĒ betekent) geleverd door de fabrieken van Macchi, Breda en SAI Ambrosini. Gedurende het productieproces werden diverse verbeteringen aangebracht. Ook in het veld zelf werden diverse varianten ontwikkeld. Uitgerust met bevestigingspunten onder de vleugels voor brandstoftanks of bommen ontstond zo de Mc.200CB. Speciaal voor het gebruik in Noord-Afrika, werd de Mc.200AS ontwikkeld. Een Mc.200bis ontstond, die was uitgerust met een 1180 pk zware Piaggio P.XIX motor. De meeste Mc.200 toestellen kregen een open of half-open cockpit. Toch werden de eerste 240 toestellen afgeleverd met een gesloten cockpit.

    Haar debuut tijdens het gevecht maakte de Mc.200 in 1940 bij de strijd om Malta. Overige toestellen werden ingezet in de campagnes in Griekenland, Noord-Afrika, JoegoslaviŽ, SiciliŽ en aan het oostfront. In september 1942 brachten Mc.200 jachtbommenwerpers de Britse torpedobootjager HMS Zulu tot zinken nabij Tobroek. De laatste exemplaren verlieten de Italiaanse luchtmacht pas in 1947. Na de Tweede Wereldoorlog werden ze nog gebruikt als trainers.

    Technische gegevens:

    Model: Macchi Mc.200 Saetta
    Taak: Jachtvliegtuig
    Bemanning: 1
    Afmetingen: Spanwijdte: 10,58 m
    Lengte: 8,19 m
    Hoogte: 3,51 m
    Vleugeloppervlakte: 16,81 m2
    Prestaties: Max. snelheid: 512 km/u (op 5000 m)
    Kuissnelheid: 455 km/u
    Bereik: 870 km
    Plafond: 8900 m
      Gewicht: Leeggewicht: 2019 kg
    Max. Gewicht: 2590 kg
    Motor: Een Fiat A.74 R.C.38 motor met een vermogen van 870 pk
      Bewapening:

    twee 12,7 mm machinegeweren, later aangevuld met twee 7,7 mm machinegeweren in de vleugel (Mc.200CB een maximale bomlading van 320 kg )

      Aantal: 1153

    Definitielijst

    torpedobootjager
    (Engels=destroyer) Zeer lichtgebouwd, snel en wendbaar oorlogsschip, bestemd om door verrassingsaanvallen grote vijandelijke schepen met de torpedo tot zinken te brengen.

    Afbeeldingen

    Prototype van de Mc.200 Bron: Warbird Photo's.
    Mc.200 in de Libische woestijn Bron: Warbird Photo's.
    De bomophanging van een Mc.200 Bron: Warbird Photo's.
    Mc.200 in vlucht Bron: Warbird Photo's.
    Mc.200 in dienst van de "Geallieerde" Italianen Bron: Warbird Photo's.

    Macchi Mc.202 Folgore

    Macchi Mc.201
    Uitgerust met twee 12,7 mm machinegeweren ontstond de Mc.201 die verder identiek was aan de Mc.200, maar werd aangedreven door een Fiat A.76 motor met een vermogen van 1000pk. In augustus 1940 maakte dit toestel haar eerste vlucht.

    Macchi Mc.202 Folgore
    In 1939 had Castoldi al contacten aangeknoopt met Daimler-Benz voor een vloeistofgekoelde lijnmotor, de 12 cilinder DB 601A. De motoren zouden in licentie in ItaliŽ zelf gebouwd worden. Met 1175 pk waren deze motoren duidelijk beter dan de oude Fiat. In zes maanden tijd, na de eerste levering van de DB 601A motoren, bouwde Castoldi de Mc.200 om zodat deze de nieuwe motor kon dragen.
    Op 10 augustus 1940 steeg toestel MM436 op voor haar eerste proefvlucht. Al snel wist men met de Mc.202 Folgore (ďBliksemschichtĒ) een snelheid van 597 km/u te behalen. De proefvluchten verliepen zo voorspoedig dat het toestel al snel in groten getale in productie werd genomen. Aanvankelijk kreeg het toestel twee 12,7mm Breda SFATAT mitrailleurs in de romp, maar deze werden later nog aangevuld met twee 7,7mm mitrailleurs in de vleugels. Sommige toestellen konden ook een 20 mm Mauser MG-151 kanon onder de vleugel meenemen.
    De eerste 400 motoren werden nog in Duitsland gebouwd, maar al snel bracht Alfa Romeo haar licentieversie van de DB 601A-1 als RA.1000R.C.41-1 Monsone op de markt. De eerste eenheden die met het nieuwe toestel werden uitgerust waren de 6 en 17 Gruppi del 1 Stormo in mei 1941. Na een invliegperiode werden de toestellen in oktober operationeel in Zuid-ItaliŽ, vanwaar ze werden ingezet boven Malta.
    Beide eenheden werden vanaf 25 november 1941 verplaatst naar LibiŽ in Noord Afrika. In december 1941 werden ook de 9 en 10 Gruppi del 4 Stormo uitgerust met de Mc.202. Beide eenheden werden in mei 1942 ook in LibiŽ gestationeerd. Zowel in Noord Afrika als boven Malta moesten de Folgore's zich meten met de Britse Hawker Hurricane en Supermarine Spitfire. Tegen beide vliegtuigen wist het goed van zich af te bijten. Tijdens de slag om El Alamein waren nog eens drie eenheden met het toestel uitgerust, de 4 Stormo, de 23 Gruppo del 3 Stormo en de 150 Gruppo. Hier bewees het toestel zich ook uitstekend als grondaanvalsvliegtuig.

    In september 1942 werden 12 Mc.202 toestellen toegewezen aan de 21 Gruppo die naar het oostfront werd gezonden als onderdeel van de aan Duitse zijde strijdende Corpo di Spedizione Italiano. De toestellen werden ingezet bij het offensief van de 8.Armee.

    Toen ItaliŽ op 8 september 1943 politiek in crisis raakte, waren er bij de Regia Aeronautica nog maar 43 Folgore's luchtwaardig. Na de scheiding van ItaliŽ in een Duitsgezinde staat (Republica Sociale Italiana) en een aan geallieerde zijde strijdende staat (Cobelligerante), vlogen de overgebleven Mc.202 toestellen aan beide zijden.

    Tot augustus 1943 werden meer dan 1100 toestellen geproduceerd in de Series I tot en met XI. Deze series verschilden slechts in detail van elkaar, zoals het gebruik van zandfilters (Mc.202AS) en verschillende ophangmethoden voor bommen (Mc.202CB). Vanaf Serie VII, werden de beide standaard 12,7 mm machinegeweren in de romp, vervangen door twee 7,7 mm machinegeweren in de vleugels.

    Technische gegevens:

    Model: Macchi Mc.202 Folgore
    Taak: Jachtvliegtuig
    Bemanning: 1
    Afmetingen: Spanwijdte: 10,58 m
    Lengte: 8,58 m
    Hoogte: 3,03 m
    Vleugeloppervlakte: 16,8 m2
    Prestaties: Max. snelheid: 600 km/u (op 5500 m)
    Bereik: 765 km
    Plafond: 11500 m
      Gewicht: Leeggewicht: 2515 kg
    Max. Gewicht: 3069 kg
    Motor:

    Een Alfa Romeo RA.1000 R.C.41-I Monsone (Daimler-Benz DB 601A) met een vermogen van 1175 pk

      Bewapening:

    twee 12,7 mm MG Breda-SAFAT machinegeweren, later aangevuld met twee 7,7 mm MG Breda-SAFAT machinegeweren in de vleugel en een bommenlading van 320 kg.

      Aantal: meer dan 1100

    Definitielijst

    Armee
    Bestond uit meestal tussen de drie en zes Korps en andere ondergeschikte of onafhankelijke eenheden. Een Armee was ondergeschikt aan een Heeresgruppe of Armeegruppe en had in theorie 60.000 - 100.000 man.
    El Alamein
    Stad in Noord-Afrika. De Slag bij El Alamein van oktober tot november 1942, vormde een keerpunt in de oorlog. De Duits/Italiaanse opmars in Noord-Afrika werd definitief gestopt door geallieerden.
    kanon
    ook bekend als Kanone (Du) en Gun (En). Wordt vaak gebruikt om allerlei geschut aan te duiden. Eigenlijk slaat de term op vlakbaan geschut. Wordt gekenmerkt door een langere loop en grotere dracht.
    offensief
    Aanval in kleinere of grote schaal.

    Afbeeldingen

    Mc.202 in de woestijn Bron: Warbird Photo's.
    Mc.202 aan het Oostfront Bron: Warbird Photo's.
    Mc.202 bij de "Geallieerde" Italianen Bron: Warbird Photo's.
    Mc.202 in Amerikaanse kleuren Bron: Warbird Photo's.

    Macchi Mc.205 Veltro

    Macchi Mc.202bis
    Naast het licentierecht van de DB 601A motor had men ook het licentierecht verkregen voor de nieuwere DB 605A-1 motoren. Hiervoor wilde Castoldi op basis van de Mc.202 een nieuw type ontwikkelen. Om de motoren toch alvast te kunnen gebruiken en uit te testen, werd eerst een variant van de Mc.202 ontwikkeld, de Mc.202bis.

    Macchi Mc.205V Veltro
    Snel na het uitkomen van de licentie DB 605A-1, de Fiat R.A.1050 R.C.58, werd de Veltro (ďWindhondĒ) geÔntroduceerd. Op 16 december 1941 werden al 100 toestellen besteld. Om snel te kunnen leveren, werden twee groepen uit de Mc.202 Serie IX uitgerust met DB 605A motoren, waarvan het eerste toestel op 19 april 1942 het luchtruim koos. Hiermee was de Mc.205V Veltro ontstaan. Vanaf Serie III werd het toestel bewapend met twee 20 mm MG 151/20 kanonnen. Hoewel hiervan het eerste toestel al in september 1942 uit de fabriek rolde, duurde het nog tot januari 1943 voordat de eerste toestellen werden geleverd aan de 1 Stormo Caccia Terrestre. Hierdoor kon de eerste operationele vlucht pas in april 1943 plaatsvinden. Ook de Veltro werd uiteindelijk zowel aan Duitse zijde (ook bij de Luftwaffe) als aan geallieerde zijde door de Italianen ingezet.

    Technische gegevens:

    Model: Macchi Mc.205V Veltro
    Taak: Jachtvliegtuig
    Bemanning: 1
    Afmetingen: Spanwijdte: 10,58 m
    Lengte: 8,85 m
    Hoogte: 3,05 m
    Vleugeloppervlak: 16,8 m2
    Prestaties: Max. snelheid: 642 km/u (op 7200 m)
    Kruissnelheid: 500 km/u
    Bereik: 1040 km
    Plafond: 11350 m
      Gewicht: Leeggewicht: 2581 kg
    Max. Gewicht: 3408 kg
    Motor:

    Een Fiat RA.1050 R.C.58 Tifone (Daimler-Benz DB 605A-1) met een vermogen van 1475 pk

      Bewapening:

    twee 12,7 mm machinegeweren en twee 7,7 mm machinegeweren in de vleugel of twee 20 mm kanonnen onder de vleugel en een maximale bommenlast van 320 kg

      Aantal: 289

    Macchi Mc.205N Orione
    Het op basis van de DB 605A motor te ontwikkelen toestel zou in aanzicht niet veel verschillen van de Mc.202. Echter, kreeg het een grotere spanwijdte. De 20 mm kanonnen werden aan de zijkant van de romp bevestigd. Het prototype, de Mc.205N-1 kreeg haar luchtdoop op 1 november 1942. Dit prototype werd gevolgd door een tweede, de C.205N-2, waarbij nog twee extra 20 mm kanonnen in de vleugels waren ondergebracht. In die tussentijd was echter ook de Fiat G.55 ontwikkeld en werd de Orione niet in productie genomen.

    Technische gegevens:

    Model: Macchi Mc.205N Orione
    Taak: Jachtvliegtuig
    Bemanning: 1
    Afmetingen: Spanwijdte: 11,25 m
    Lengte: 9,33 m
    Hoogte: 3,25 m
    Vleugeloppervlak: 19 m2
      Prestaties: Maximum Snelheid: 628 km/u (op 7000 m)
    Plafond: 11.250 m
      Gewicht: Leeggewicht: 2695 kg
    Maximum gewicht: 3621 kg
    Motor:

    Een Fiat RA.1050 R.C.58 Tifone met een vermogen van 1495 pk

      Bewapening:

    drie 20 mm kanonnen en twee 12,7 mm machinegeweren

      Aantal: 2

    Definitielijst

    Luftwaffe
    Duitse luchtmacht.

    Afbeeldingen

    Mc.205V rechtstreeks uit de fabriek Bron: Warbird Photo's.
    Mc.205V bij de Nationalistische Italiaanse Republiek Bron: Warbird Photo's.
    Mc.205V bij de "Geallieerde" Italianen Bron: Warbird Photo's.
    Mc.205N Bron: Warbird Photo's.

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    15-08-2005
    Laatst gewijzigd:
    13-04-2010
    Feedback?
    Stuur het in!

    Bronnen

    - Klaauw B. van der, Jachtvliegtuigen Wereldoorlog II, deel 2, Uitgeverij de Alk, Alkmaar
    - Redemann H., K. Schwarz, Italiens beste Jšger, Klassieker der Luftfahrt, 2/05, Bonn, 2005
    - Wilson S., Aircraft of WW II, Aerospace Publications Ltd, Australia, 1998
    - The Italian Navy in World War Two
    - Warbirds Resource Group