De website is nu nog groter en beter geworden! Go2War2.nl is vanaf nu volledig samengevoegd met TracesOfWar.nl. Vanaf nu is de sectie Artikelen ook beschikbaar. Veel meer informatie in een groter jasje!

Mogami klasse

    Door de gebruikte bewapening van 15 6-inch kanonnen, werd het schip aangemerkt als lichte kruiser. Op deze wijze trachtte Japan de wereld echter zand in de ogen te strooÔen. Met een waterverplaatsing van meer dan 13.000 ton voldeed de Mogami-klasse totaal niet aan de maximaal 10.000 ton die in internationale verdragen was vastgelegd.
    Als we daarbij in acht nemen dat de basis waarop de geschutstorens kwamen zodanig was ontworpen dat de schepen later ook 8-inch geschut kon dragen, hebben we het over een vooropgezet plan om internationale verdragen te omzeilen.

    De bouw begon in het begin van de jaren dertig. Als specificaties was besloten om schepen te bouwen, die de door internationale verdragen geschrapte, oorspronkelijke, Takao-klasse moest vervangen. Als basis diende een bewapening van 15 6-inch (15,5 cm) geschut in drieloops koepels en 12 torpedobuizen van 24 inch. De bepantsering moest inslagen van 6-inch geschut kunnen dragen en het schip moest later uitgerust kunnen worden met 8-inch geschut. Het mag duidelijk zijn dat hierdoor het tonnage de 10.000 ton wel moest worden overschreden.

    Het werden gigantische kruisers met een zware opbouw. De hoofdbewapening was verdeeld in drie torens voor en twee achter. De bewapening was zo zwaar, dat wanneer al het geschut tegelijk vuurde dit voor een grote zijwaartse beweging zorgde met veel waterverplaatsing.
    De secundaire bewapening bestond uit 5-inch kanonnen in dubbelloops koepels, vier dubbelloops 25 mm luchdoelkanonnen en twee dubbelloops 13 mm mitrailleurs. Niet bepaald een indrukwekkende luchtafweer.
    De schepen kregen twee katapults en twee hangars die ieder ťťn vliegtuig konden bevatten. Aan dek konden in totaal vier vliegtuigen worden opgeslagen.

    Een reeks van zware ongevallen met Japanse schepen, waarbij de oorzaak veelal lag in het feit dat Japanse schepen vaak topzwaar en daardoor instabiel waren, zorgde ook bij de Mogami-klasse voor een grote verbouwing tussen 1935 en 1937. De romp werd hierbij verstevigd, de opbouw werd aangepast evenals een deel van de bewapening. In 1939 werden de schepen nogmaals aangepast, waarbij tevens de hoofdbewapening werd vervangen door een zwaarder kaliber.

    Technische gegevens bij bouw:

    Klasse: Mogami
    Aantal in klasse: 4
    Land: Japan
    Type: Zware Kruiser
    Waterverpl.: standaard 9500 BRT
    volledig beladen 12980 BRT
    Afmetingen: Lengte over alles: 200 meter
    Breedte: 20,50 meter
    Diepgang: (volledig beladen) 4,40 meter
    Aandrijving: Vermogen: 152000 shp
    Max. Snelheid: 35 knopen
    4 schachten, geschakelde stoomturbines
    10 Kanpon boilers
    Bepantsering: pantsergordel 25-100 mm
    dek 35-60 mm
    barbettes 38 mm
    torens 25 mm
    Bewapening:

    15 - 6,1"/60 (155 mm) M1940 (5x3), later 10 - 8"/50 (203 mm) (5x2)
    8 - 5"/40 M1928/M1929 (4x2)
    8/12 - 25mm/60 AA
    8 - 13MM/76 AA

    12 - 24"(610 mm) torpedobuizen (3x4)
    3 vliegtuigen (Mogami later 11)

    Bemanning: 850 man

    Definitielijst

    kaliber
    De inwendige diameter van de loop van een stuk geschut, gemeten bij de monding. De lengte van de loop wordt vaak aangegeven in het aantal kalibers. Zo is bv de loop van het kanon 15/24 24 ◊15 cm lang.
    kruiser
    Snelvarend oorlogsschip van 8000-15000 ton, geschikt voor diverse taken als verkenning, verkenningsafweer en konvooibescherming.

    Afbeeldingen

    Tekening van de Mogami, standaard voor deze klasse

    Mogami

    Mogami

    Kure marinewerf

    27-10-1931

    13-03-1934

    28-07-1935

    25-10-1944

    Als naamgever van de klasse, werd de Mogami het eerst gebouwd en kwam op 28 juli 1935 in dienst. De Mogami werd met de Mikuma ingedeeld bij het 7e Kruiser Eskader van de 4e Vloot.
    In 1934 werd besloten veel Japanse schepen te verbouwen om zo de stabiliteit te vergroten. Ook de Mogami moest worden aangepast. De opbouw werd gereduceerd, de plaats van de brug verlaagd en de hangars kwamen te vervallen. Wat betreft de bewapening werden de torpedobuizen verder naar achter verplaatst. Toen de verbouwing nagenoeg klaar was, werd wederom besloten tot een nieuwe verbouwing, waarbij ditmaal ook de romp zelf moest worden aangepast.
    Januari 1938 was het schip weer klaar om in 1939 echter alweer te worden gemoderniseerd. Hierbij werd vooral de bewapening aangepast. De drieloops 6-inch koepels werden vervangen door dubbelloops 8-inch koepels. De katapults werden vervangen door modellen met een zwaardere capaciteit en het schip kreeg modernere torpedolanceerbuizen.
    Na de desastreus verlopen slag bij Midway, waar de Japanse vliegdekvloot voor een groot deel tot zinken werd gebracht, trachtte admiraal Yamamoto op 5 juni om Midway door een marinebombardement alsnog op de knieŽn te krijgen. De Mikuma en de Mogami waren hierbij betrokken. Een melding van de aanwezigheid van een Amerikaanse onderzeeboot dwong het smaldeel tot plotselinge koerswijzigingen. Hierbij kwamen de Mogami en Mikuma met elkaar in aanvaring en raakten beide zwaar beschadigd. De beide schepen werden op 5 en 6 juni aangevallen door vliegtuigen van de USS Enterprise en de USS Hornet.
    De Mogami werd zo zwaar beschadigd, dat zij bijna zonk.
    Het schip is hierna bijna volledig herbouwd tot vliegtuigmoederschip/kruiser tussen september 1942 en april 1943. De achterste hoofdbewapening werd hierbij verwijderd en het schip kreeg op haar achterdek een groot vliegdek, waar maar liefst 11 drijvervliegtuigen van het type Aichi E16A 1 "Paul" een plaats zouden krijgen. Het luchtdoelgeschut werd vervangen door tien drieloops 25 mm kanonnen en er werd luchtradar geplaatst. In 1944 kreeg het schip eerst nogmaals acht enkelloops 25 mm kanonnen en later in het jaar wederom, waardoor de Mogami uiteindelijk een luchtafweer had van 14 drieloops en 18 enkelloops 25 mm kanonnen. Of de kruiser ook daadwerkelijk met de genoemde toestellen is uitgerust is niet bekend. Mogelijk zijn tijdelijk oudere typen op het schip gestationeerd geweest.
    De Mogami is in haar carriŤre bij de volgende slagen betrokken geweest:

    1 maart 1942 Slag in de Straat van Sunda
    31 maart 1942 Aanvallen in de Indische Oceaan
    4 juni 1942 Slag om Midway
    19-20 juni 1944 Slag in de Filippijnse zee

    Tijdens de Slag in de Straat van Surigao op 25 oktober 1944, werd de Mogami aangevallen door een aantal Amerikaanse schepen. Beschadigd kwam het schip tijdens het manouvreren in aanvaring met de Nachi. Uiteindelijk werd de Mogami met een torpedo tot zinken gebracht.

    Afbeeldingen

    Tekening Mogami na ombouw tot "vliegdek" kruiser 1943
    Het "vliegdek" van de Mogami
    De Mogami nog voor de verbouwing

    Mikuma

    Mikuma

    Kure marinewerf

    24-12-1931

    31-05-1934

    29-08-1935

    06-06-1942

    De Mikuma werd in augustus 1935 als tweede schip in de klasse afgeleverd. Het zou de kortste carriŤre krijgen. De meeste verbouwingen aan de Mikuma waren gelijk aan die van de Mogami. Alleen was de Mikuma samen met de Suzuya eerder klaar en wel in oktober 1937. Ook de Mikuma werd samen met de Mogami ingedeeld bij het 7e Kruiser Eskader. Samen waren ze ook verantwoordelijk voor het tot zinken brengen van de kruisers USS Houston en HMS Perth rond de invasie van Nederlands-IndiŽ.

    1 maart 1942 Slag in de Straat van Sunda
    31 maart 1942 Aanvallen in de Indische Oceaan
    4 juni 1942 Slag om Midway

    Na de desastreus verlopen slag bij Midway, waar de Japanse vliegdekvloot voor een groot deel tot zinken werd gebracht, trachtte admiraal Yamamoto op 5 juni om Midway door een marinebombardement alsnog op de knieŽn te krijgen. De Mikuma en de Mogami waren hierbij betrokken. Een melding van de aanwezigheid van een Amerikaanse onderzeeboot dwong het smaldeel tot plotselinge koerswijzigingen. Hierbij kwamen de Mogami en de Mikuma met elkaar in aanvaring en raakten beide zwaar beschadigd. De beide schepen werden op 5 en 6 juni aangevallen door vliegtuigen van de USS Enterprise en de USS Hornet. Beide werden verder beschadigd, waarbij de Mikuma volledig werd vernield. Enkele uren later zonk het schip.

    Afbeeldingen

    De Mikuma
    Het brandende wrak van de Mikuma, juni 1942 (foto Naval History Centre)

    Suzuya

    Suzuya

    Yokosuka

    11-12-1933

    20-11-1934

    31-10-1937

    25-10-1944

    Het derde schip van de klasse, de Suzuya, was gelijk met de vierde klaar op 31 oktober 1937. Beide schepen konden derhalve gelijk worden afgebouwd volgens de nieuwe standaard en maakten de eerste verbouwing eigenlijk niet mee. In 1939 kreeg het haar definitieve bewapening. Ingedeeld met haar zusterschepen bij het 7e Kruiser Eskader nam het schip deel aan alle grote slagen, zonder werkelijk op te vallen of ernstig te worden beschadigd. De Suzuya zou uiteindelijk in 1944 een luchtafweerbewapening bezitten van acht drieloops, vier dubbelloops en 18 enkelloops 25 mm kanonnen.

    31 maart 1942 Aanvallen in de Indische Oceaan
    4 juni 1942 Slag om Midway
    24 augustus 1942 Slag bij de Salomon Eilanden
    26 oktober 1942 Slag bij Santa Cruz
    14 november 1942 Slag bij Guadalcanal
    19-20 juni 1944 Slag in de Filippijnse zee
    24 oktober 1944 Slag bij Leyte
    25 oktober 1944 Slag bij Samar

    Op 25 oktober werd de Suzuya beschadigd door een aanval van bommenwerpers van de Amerikaanse vliegdekvloot, terwijl ze zelf die vloot aanviel. In de buurt van Samar was het schip zodanig beschadigd dat het ten dode was opgeschreven. Uiteindelijk is het door vuur van de eigen vloot gezonken.

    Afbeeldingen

    De Suzuya voor de oorlog

    Kumano

    Kumano

    Kawasaki-Kobe

    05-04-1934

    15-10-1936

    31-10-1937

    25-11-1944

    De Kumano werd op 31 oktober 1937 overgedragen aan de Japanse marine. Ook de Kumano kon gelijk worden afgebouwd in haar definitieve vorm, om eveneens in 1939 haar zwaardere hoofdbewapening te krijgen. In 1944 zou het luchtafweergeschut uiteindelijk bestaan uit acht drieloops, vier dubbelloops en 24 enkelloops 25 mm kanonnen.
    De Kumano is misschien wel het meest aangevallen schip van de Japanse marine. Tijdens al die aanvallen wist het iedere keer weer op het laatste nippertje aan haar einde te ontsnappen.
    Gedurende haar carriŤre was de Kumano bij de volgende gevechten betrokken:

    31 maart 1942 Aanvallen in de Indische Oceaan
    4 juni 1942 Slag om Midway
    24 augustus 1942 Slag bij de Salomon Eilanden
    26 oktober 1942 Slag bij Santa Cruz
    19-20 juni 1944 Slag in de Filippijnse zee
    24 oktober 1944 Slag bij Leyte
    25 oktober 1944 Slag bij Samar

    Tijdens haar laatste slag (Slag bij Samar) wist de Kumano door te varen, ondanks dat haar boeg er nagenoeg af was door een torpedo-inslag. Het schip overleefde daarna bom- en torpedoaanvallen van vliegtuigen, ondanks dat het meerdere malen werd geraakt. Het schip wist zo na de slag Manilla te bereiken en werd provisorisch gerepareerd. Om volledig te herstellen, moest het ship echter naar thuiswateren. Onderweg werd het konvooi weer aangevallen. Uiteindelijk zonk de Kumano, na acht torpedo- en zes bominslagen.De Kumano werd op 25 november 1944 tot zinken gebracht door de USS Ticonderoga.

    Afbeeldingen

    Van voor naar achte: Mogami, Mikuma en Kumano (foto Naval History Centre)

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    28-03-2014
    Feedback?
    Stuur het in!

    Bronnen

    - Belote J., Titans of the Seas, Harper & Row
    - Boyne W. J., Clash of Titans, Simon & Schuster
    - Costello J., The Pacific War, Rawson Wade, New York, 1981
    - Dull P. S., A Battle History of the Imperial Japanese Navy (1941-1945), Naval Institute Press, 1978
    - Evans D, The Imperial Japanese Navy in World War II, Annapolis:Naval Institute Press
    - Garzke W. H. Jr. en Dulin R. O. Jr., Battleships: Axis and Neutral Battleships in World War II, Annapolis: Naval Institute Press, 1985
    - Humble R., The Japanese High Seas Fleet, Ballantine, New York, 1973
    - Jentschura H., D. Jung en P. Mickel, Warships of the Imperial Japanese Navy, 1869-1945, Naval Institute Press, Annapolis, 1992
    - Lacroix E. en L. Welles II, Japanese Cruisers of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis, 1997
    - Hackett B. en S.Kingsepp, Junyokan! Website op www.combinedfleet.com