TracesOfWar heeft jouw hulp nodig! Wij missen foto's van belangrijke bezienswaardigheden in Nederland, BelgiŽ, Frankrijk en Duitsland. Stuur uw foto's in naar input@tracesofwar.com en wordt gepubliceerd!

Inleiding

    De ervaringen opgedaan met de Type IIa U-boot werden verwerkt in de vervolgserie, de Type IIb U-Boot. Dit type was iets groter dan de eerste reeks en telde 20 schepen. De belangrijkste aanvulling op de eerste reeks was een grotere brandstofvoorraad waardoor het bereik aanzienlijk werd vergroot.


    U 14 tijdens de Spaanse Burgeroorlog Bron: Wilco Vermeer collection

    Definitielijst

    U-boot
    Duitse benaming voor onderzeeboot. Duitse U(ntersee)-boten hebben tot in mei 1943 een belangrijke rol gespeeld in de oorlogvoering. Ook veel vracht- en passagiersboten werden door deze sluipmoordenaars van de zee getorpedeerd en tot zinken gebracht.

    Schepen in deze klasse

    U 7 (1935)
    11 maart 1935: kiellegging
    29 juni 1935: tewaterlating
    18 juli 1935: aflevering
    18 februari 1944: gezonken (ongeval)
    U 8 (1935)
    25 maart 1935: kiellegging
    16 juli 1935: tewaterlating
    5 augustus 1935: aflevering
    5 mei 1945: gezonken (afgezonken)
    U 9 (1935)
    8 april 1935: kiellegging
    30 juli 1935: tewaterlating
    6 september 1935: aflevering
    21 augustus 1944: uit de vaart genomen
    20 augustus 1944: gezonken (luchtaanval)
    1945: gelicht
    1945: TS-16 (Sovjet Marine)
    12 december 1946: gesloopt
    U 10 (1935)
    22 april 1935: kiellegging
    13 augustus 1935: tewaterlating
    9 september 1935: aflevering
    1 augustus 1944: uit de vaart genomen
    29 maart 1945: buitgemaakt (Sovjet Unie)
    U 11 (1935)
    6 mei 1935: kiellegging
    27 augustus 1935: tewaterlating
    21 september 1935: aflevering
    5 januari 1945: uit de vaart genomen
    3 mei 1945: afgezonken, later gesloopt
    U 12 (1935)
    20 mei 1935: kiellegging
    11 september 1935: tewaterlating
    30 september 1935: aflevering
    8 oktober 1939: gezonken (onbekende oorzaak)
    U 13 (1935) 20 juni 1935: kiellegging
    9 november 1935: tewaterlating
    30 november 1935: aflevering
    31 mei 1940: gezonken (dieptebommen)
    U 14 (1935) 6 juli 1935: kiellegging
    28 december 1935: tewaterlating
    18 januari 1936: aflevering
    5 mei 1945: afgezonken
    U 15 (1936) 24 september 1935: kiellegging
    15 februari 1936: tewaterlating
    7 maart 1936: aflevering
    30 januari 1940: gezonken (ongeval)
    U 16 (1936) 5 augustus 1935: kiellegging
    28 april 1936: tewaterlating
    16 mei 1936: aflevering
    25 oktober 1939: gezonken (dieptebommen)
    U 17 (1935) 1 juli 1935: kiellegging
    14 november 1935: tewaterlating
    3 december 1935: aflevering
    5 mei 1945: afgezonken
    U 18 (1935) 10 juli 1935: kiellegging
    7 december 1935: tewaterlating
    4 januari 1936: aflevering
    25 augustus 1944: afgezonken
    1944: geborgen Sovjet Unie
    26 mei 1947: gezonken (proefobject)
    U 19 (1935) 20 juli 1935: kiellegging
    21 december 1935: tewaterlating
    16 januari 1936: aflevering
    11 september 1944: afgezonken
    U 20 (1936) 1 augustus 1935: kiellegging
    14 januari 1936: tewaterlating
    1 februari 1936: aflevering
    10 september 1944: afgezonken
    U 21 (1936) 4 maart 1936: kiellegging
    31 juli 1936: tewaterlating
    3 augustus 1936: aflevering
    5 augustus 1944: uit dienst genomen
    februari 1945: resten gesloopt
    U 22 (1936) 4 maart 1936: kiellegging
    29 juli 1936: tewaterlating
    20 augustus 1936: aflevering
    27 maart 1940: vermist
    U 23 (1936) 11 april 1936: kiellegging
    28 augustus 1936: tewaterlating
    24 september 1936: aflevering
    10 september 1944: afgezonken
    U 24 (1936) 21 april 1936: kiellegging
    24 september 1936: tewaterlating
    10 oktober 1936: aflevering
    25 augustus 1944: afgezonken
    1945: gelicht Sovjet Unie
    26 mei 1947: gezonken (proefobject)
    U 120 (1940)
    31 maart 1938: kiellegging
    16 maart 1940: tewaterlating
    20 april 1940: aflevering
    5 mei 1945: afgezonken
    1950: gelicht en gesloopt
    U 121 (1940)
    16 april 1938: kiellegging
    20 april 1940: tewaterlating
    28 mei 1940: aflevering
    5 mei 1945: afgezonken
    1950: gelicht en gesloopt

    Geschiedenis

    Op 20 juli 1934 werden zes schepen besteld bij de Germaniawerft te Kiel (U 7 t/m U 12). Deze order werd op 2 februari 1935 met 12 schepen verdeeld over de Deutsche Werke (U 13 t/m U 16) en de Germaniawerft (U 17 t/m U 24), beiden te Kiel. De laatste twee schepen, de U 120 en U 121 werden op 28 september 1937 besteld bij de Flanders Werke te LŁbeck.

    De Type IIb schepen waren technisch gelijk aan de Type IIa U-boot maar kregen drie aanvullende compartimenten midscheeps, waarbij aanvullende brandstoftanks onder de controlekamer waren toegevoegd. De schepen werden hierdoor bijna 2 meter langer, maar kregen vooral een veel groter bereik dan hun voorgangers. Ook de duiksnelheid werd hiermee vergroot. Me een lengte van bijna 43 meter en waterverplaatsing van 279 ton boven en 328 ton onder water konden de schepen een snelheid van 13 knopen (24,08 km/u) boven water en 7 knopen (13 km/u) onder water genereren. Bij een kruissnelheid van 8 knopen (15 km/u) boven water konden ze een afstand van 5.700 km bereiken.


    De U 9, U 14 en U 8 naast elkaar Bron: Public Domain (onbekend)

    De schepen werden, net als hun voorgangers, voornamelijk gebruikt voor opleidingsdoeleinden, hoewel ze wel verscheidene operationele missies uitvoerden. Een aanzienlijk deel van de Type IIb schepen werden gebruikt bij de eerste onderzeebootflottielje, de Unterseeboots-Flottille "Weddingen". Ze werden ingezet ten tijde van de Duitse inval in Polen en operatie Weser (WeserŁbung). Zes schepen werden ingezet in de Zwarte Zee, waarbij de deels werden ontmanteld en over de weg daarheen werden getransporteerd. Van de 20 schepen in deze groep gingen zes schepen tijdens de Tweede Wereldoorlog verloren door ongevallen of oorlogshandelingen. De overigen werden tegen het einde van de oorlog gesloopt of door de eigen bemanning tot zinken gebracht om te voorkomen dat ze in vijandelijke handen vielen.[1][2]

    Definitielijst

    U-boot
    Duitse benaming voor onderzeeboot. Duitse U(ntersee)-boten hebben tot in mei 1943 een belangrijke rol gespeeld in de oorlogvoering. Ook veel vracht- en passagiersboten werden door deze sluipmoordenaars van de zee getorpedeerd en tot zinken gebracht.

    Technische gegevens

     Klasse: Type IIb U-boot
     Aantal in klasse:
    20
     Land:
    Duitsland
     Type:
    OnderzeeŽr
     Waterverplaatsing:
    279 t (275 lt) boven water
    328 t (323 lt) onder water
    414 t (407 lt) totaal
     Lengte:
    42,79 meter
     Breedte:
    4,08 meter
     Diepgang:
    3,90 meter
     Aandrijving:
    2x MWM Diesel motoren 700 Pk (690 shp; 510 kW)
    2x SSW Electromotoren 402 Pk (397 shp; 296 kW)
    2 schachten
     Snelheid:
    13 knopen (24,08 km/u) boven water
    7 knopen (13 km/u) onder water
     Bereik:
    5.700 km bij 8 knopen (15 km/u) boven water
    65 - 80 km bij 4 knopen (7,4 km/u) onder water
     Bewapening
     (bij ontwerp):
    3x 533 mm torpedolanceerbuizen (boeg)
    5 torpedo's of 1 torpedo en 9 TMB mijnen
    1x 20 mm C/30 luchtafweergeschut
     Bemanning:
    25

    Noten

    1. Paterson, 2001, pag. 4
    2. Williamson, 2012, pag. 10

    Definitielijst

    torpedo
    Oorlogswapen, met van een explosieve lading voorzien sigaarvormig lichaam met een voortstuwings- en besturingsmechanisme, bestemd om na lancering via het water zijn weg te zoeken naar vijandelijke schepen en deze door een onderwaterexplosie uit te schakelen.
    U-boot
    Duitse benaming voor onderzeeboot. Duitse U(ntersee)-boten hebben tot in mei 1943 een belangrijke rol gespeeld in de oorlogvoering. Ook veel vracht- en passagiersboten werden door deze sluipmoordenaars van de zee getorpedeerd en tot zinken gebracht.