TracesOfWar heeft jouw hulp nodig! Wij missen foto's van belangrijke bezienswaardigheden in Nederland, BelgiŽ, Frankrijk en Duitsland. Stuur uw foto's in naar input@tracesofwar.com en wordt gepubliceerd!

Artikelen

Britse Onderzeeboot HMS Oberon (N21)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 21 september 2020

Britse Onderzeeboot HMS Oberon (N21)

HMS Oberon werd tussen 1924 en 1926 gebouwd en zou als prototype fungeren voor de later gebouwde Oxley-klasse, Odin-klasse en Chileense Capitan O'Brien-klasse onderzeeboten. Hoewel in 1937 al naar de reservevloot overgeheveld, werd het schip in 1939 weer geactiveerd en gebruikt voor trainingsdoeleinden. Uiteindelijk werd het schip in 1944 uit de vaart genomen en in 1945 gesloopt.

Britse Onderzeeboot HMS Oxley (55P)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 21 september 2020

Britse Onderzeeboot HMS Oxley (55P)

HMS Oxley, oorspronkelijk gebouwd als HMAS Oxley voor de Australische marine was een onderzeeboot van de Oxley-klasse en werd op 10 september 1939 per abuis door de Britse onderzeeboot HMS Triton getorpedeerd. Bij de torpedering kwam, behalve twee mensen op de brug, de gehele bemanning om het leven.

Britse Onderzeeboot HMS Triton (N15)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 21 september 2020

Britse Onderzeeboot HMS Triton (N15)

HMS Triton (N15) was een onderzeeboot uit de Britse T-klasse. Het tussen 1936 en 1938 gebouwde schip diende tijdens haar loopbaan bij de Britse Home Fleet, bij de Noorse kust en in de Middellandse Zee. Naar alle waarschijnlijkheid is het schip op tussen 6 december en 18 december 1940 in de Adriatische Zee op een mijn gelopen en gezonken.

Britse Onderzeeboten van de Odin-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 21 september 2020

Britse Onderzeeboten van de Odin-klasse

De Britse Odin-klasse onderzeeboten, telde formeel negen schepen, verdeeld over twee groepen, de Odin Group (ook wel Odin-klasse)†en de Oxley Group (ook wel Oxley-klasse) Daarnaast hoorde bij deze 'klasse' ook een prototype, HMS Oberon (N21) en drie voor de Chileense marine gebouwde schepen in de Capitan O'Brien-klasse. Hier behandelen we de Odin Group oftewel Odin-klasse van zes gelijkwaardige Britse onderzeeboten.

Britse Onderzeeboten van de Oxley-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 21 september 2020

Britse Onderzeeboten van de Oxley-klasse

Na de bouw van HMS Oberon, bestelde de Australische Marine twee onderzeeboten gebaseerd op ditzelfde ontwerp. Dit werden de OA1 (HMAS Oxley) en OA2 (HMAS Otway). Hoewel formeel behorende tot de Odin-klasse, weken de twee schepen in details af van het ontwerp voor de Britse Odin-klasse, welke ook werd gebaseerd op HMS Oberon. In 1931 werden beide schepen overgeheveld naar de Royal Navy.

Britse Onderzeeboten van de T-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 21 september 2020

Britse Onderzeeboten van de T-klasse

De Britse T-klasse onderzeeboten was een klasse bestaande uit 55 onderzeeboten. De klasse werd ook wel aangeduid met Triton-klasse. Van deze klasse deden vier schepen dienst bij de Koninklijke Marine als Zwaardvisch-klasse. Drie schepen deden na de Tweede Wereldoorlog dienst bij de IsraŽlische marine. Gebaseerd op de bewapening, konden de schepen in drie groepen worden verdeeld. De eerste groep telde 10 torpedolanceerbuizen, de tweede en derde groep 11. De derde groep onderscheidde zich van de eerste en tweede groep voorst door middel van een aanvullend 20 mm luchtafweergeschut.

Britse submarines voor de Nederlandse marine
  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 14 mei 2011

Britse submarines voor de Nederlandse marine

Op 24 september 1941 benaderde de Nederlandse marineleiding de British Admiralty met het verzoek om drie nieuwe Britse T-class submarines over te kunnen nemen. De Koninklijke Marine had Hr. Ms. O 8 en Hr. Ms. O 12 verloren doordat die op 14 mei 1940 in Duitse handen vielen. Verder wilde de marine de verouderde Hr. Ms. K VII en de drie boten van de K VIII-klasse afstoten en om de vrijgekomen bemanningen toch hun oorlogstaken te kunnen laten uitvoeren waren nieuwe onderzeeboten nodig. De Royal Navy kon op dat moment de T-klasse onderzeeboten niet missen maar bood de Koninklijke Marine wel twee kleinere, maar ook moderne, U-klasse onderzeeboten aan.

Duitse Onderzeeboot U 621
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 13 mei 2020

Duitse Onderzeeboot U 621

Geschiedenis en beschrijving van de Duitse onderzeeboot U 621 die van 7 mei 1942 tot 18 augustus 1944 diende bij de Duitse Kriegsmarine

Duitse Onderzeeboten van het Type Biber
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 6 maart 2015

Duitse Onderzeeboten van het Type Biber

De Biber was een eenpersoons onderzeeboot van de Duitse Kriegsmarine, in staat tot het meenemen van twee externe torpedo's. Aanvankelijk zouden deze onderzeeboten worden aangeduid als Type XXVIIc, maar deze typering werd officieel nooit toegewezen.

Hr. Ms. O 8
  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 28 januari 2011

Hr. Ms. O 8

Op 1 juni 1904 werd op de werf van de Koninklijke Maatschappij De Schelde te Vlissingen, onder licentie van de Electric Boat Co., New York, de eerste Nederlandse onderzeeboot op stapel gezet. Het ontwerp, Holland 7P, was van John P. Holland van de Holland Torpedoboat Co. te New York in de Verenigde Staten. Twee jaar later was de onderzeeboot gereed en werd Luctor et Emergo gedoopt. De directie van de werf in Vlissingen hoopte dat de Koninklijke Marine interesse zou hebben in de boot en daardoor over zou gaan op het laten bouwen van nog meer onderzeeboten, uiteraard bij De Schelde.

Japanse Onderzeeboot I-53 (1925), I-153
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 23 februari 2015

Japanse Onderzeeboot I-53 (1925), I-153

De Teikoku Nihon Kaigun (TNK - Keizelijke Japanse Marine onderzeeboot) I-153 was een onderzeeboot uit de Kaidai†Type KDIIIa klasse†onderzeeboten. Aanvankelijk kenden de Japanse onderzeeboten een aanduiding zonder 1 ervoor en werd deze onderzeeboot in dienst genomen als I-53. Het schip overleefde de Tweede Wereldoorlog.

Japanse Onderzeeboot I-65, I-165
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 29 september 2020

Japanse Onderzeeboot I-65, I-165

De I-65 werd in 1932 in dienst genomen. De onderzeeboot nam deel aan de invasie van MaleisiŽ en Siam. De I-65 was het schip dat de Britse Force Z ontdekte. In 1942 werd het schip omgenummerd naar I-165 en nam deel aan de Slag bij Midway. De rest van de oorlog opereerde het schip in de Zuidelijke Pacific tot het op 15 december 1944 uit operationele dienst werd teruggetrokken. Op 1 april 1945 kwam het schip weer in dienst als moederschip voor Kaiten zelfmoord onderzeeboten. Op 27 juni 1945 werd de I-165 door Amerikaanse bommenwerpers aangevallen. Er is na deze aanval niets meer van het schip vernomen.

Japanse Onderzeeboot I-66, I-166
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 29 september 2020

Japanse Onderzeeboot I-66, I-166

De I-66 werd in 1932 in dienst genomen en wordt verantwoordelijk gehouden voor het tot zinken brengen van de Nederlandse onderzeeboot K XVI in december 1941. In 1942 werd het schip omgenummerd tot I-166. Op 17 juli 1944 werd de I-166 zelf ook door een onderzeeboot tot zinken gebracht, de Britse HMS Telemachus.

Japanse Onderzeeboten van het Type KD5
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 20 april 2003

Japanse Onderzeeboten van het Type KD5

De Kaigun Type KD5 schepen was een reeks van drie onderzeeboten voor de Japanse Marine welke rond 1929, 1930 in dienst werden genomen. De I-67 ging in 1940 verloren. De I-65 en I-66 werden in 1942 omgenummerd tot respectievelijk I-165 en I-166. Ook deze twee schepen gingen verloren tijdens de Tweede Wereldoorlog

Japanse Onderzeeboten van het Type KDIIIa
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 22 februari 2015

Japanse Onderzeeboten van het Type KDIIIa

De KDIIIa type onderzeeboten (Japans: Kaidai-san-gata-e)†waren schepen met een dubbele romp. Ze waren rechtstreeks afgeleid van de KD1 en KD2. Het waren onderzeeboten voor operaties over lange afstand, ook wel vloot-onderzeeboten genoemd, ontworpen om te opereren in samenwerking met oppervlakte eenheden. De schepen†waren snel en wendbaar bij operaties boven het wateroppervlakte, maar hun onderwater eigenschappen waren matig.

Nederlandse Onderzeeboot Hr. Ms. K XIV
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 30 september 2020

Nederlandse Onderzeeboot Hr. Ms. K XIV

De Hr. Ms. K XIV was de naamgever van de K XIV-klasse en werd in juli 1933 in dienst genomen. Het schip werd ingedeeld in de Onderzeeboot Divisie III. Na het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in de Pacific werd het schip ondergebracht bij Onderzeeboot Divisie V. Eind 1942 tot eind 1943 lag het schip voor reparaties en modernisering in achtereenvolgens de Verenigde Staten en Groot-BrittanniŽ. Hierna opereerde het schip vanuit AustraliŽ. De K XIV overleefde de Tweede Wereldoorlog en werd op 23 april 1946 uit dienst genomen.

Nederlandse Onderzeeboot Hr. Ms. K XV
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 30 september 2020

Nederlandse Onderzeeboot Hr. Ms. K XV

De K XV werd in 1933 in dienst genomen en werd bij haar zusterschepen in Onderzeeboot Divisie III ingedeeld. Na het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werd het schip ingedeeld bij Onderzeeboot Divisie V. Vanaf november 1942 tot en met oktober 1943 volgde een periode van reparaties, herinrichting en training. Hierna opereerde het schip vanuit Fremantle om. De K XV overleefde de Tweede Wereldoorlog en werd op 23 april 1946 uit dienst genomen.

Nederlandse Onderzeeboot Hr. Ms. K XVI
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 30 september 2020

Nederlandse Onderzeeboot Hr. Ms. K XVI

Op 26 maart 1935 kwam de K VI samen met de K VII in Nederlands-IndiŽ aan en werd ingedeeld bij de Onderzeeboot divisie III. Op 25 december 1941 werd de K VI tot zinken gebracht.

Nederlandse Onderzeeboot Hr. MS. K XVII
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 30 september 2020

Nederlandse Onderzeeboot Hr. MS. K XVII

De K XVII kwam in 1933 in dienst en werd in Nederlands-IndiŽ ingedeeld bij de Onderzeeboot Divisie I. Het schip ging op 21 december 1941 verloren in een Japans mijnenveld.

Nederlandse Onderzeeboot Hr. Ms. K XVIII
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 30 september 2020

Nederlandse Onderzeeboot Hr. Ms. K XVIII

De K XVIII voerde voor haar overtocht van Nederland naar Nederlands-IndiŽ een wereldreis uit waarbij rond de wereld zwaartekrachtmetingen werden uitgevoerd. In maart 1942 werd het door de eigen bemanning tot zinken gebracht in Soerabaja. De Japanse Marine lichtte het schip en nam het als waarschuwingsplatform in dienst. In deze hoedanigheid werd het schip op 16 juni 1945 tot zinken gebracht.

Nederlandse Onderzeeboot Hr. Ms. O 16
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 28 maart 2014

Nederlandse Onderzeeboot Hr. Ms. O 16

Met het ontwerp van de Hr. Ms. O 16 begon voor de afdeling Scheepsbouw van het Nederlandse Ministerie van Marine een nieuw tijdperk. Hoewel het schip bedoeld was als verdere ontwikkeling van de schepen van het type K XVIII, werd het toch een heel nieuw ontwerp. Het schip werd in 1936 in dienst genomen. Op 15 december 1941 liep het schip op een mijn en zonk.

Nederlandse Onderzeeboten van de  K XIV-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 20 april 2003

Nederlandse Onderzeeboten van de K XIV-klasse

De schepen van de K XIV-klasse waren, net als de Hr. Ms. O 16, van een geheel nieuw ontwerp. Ook bij deze klasse werd veel gebruik gemaakt van lastechnieken in plaats van de oude klinknagels. Vanwege deze nieuwe technieken kon een grote afname in het gewicht worden verkregen, die weer ten goede kwam aan de snelheid en het bereik. Daarnaast werd een nieuwe motor toegepast, een 8 cilinder in plaats van de vertrouwde 6 cilinder motoren.

Onderzeeboten van de K V-klasse
  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 2 februari 2011

Onderzeeboten van de K V-klasse

Net als het ministerie van Marine liet het Nederlandse ministerie van KoloniŽn de eerste onderzeeboot bouwen bij de Koninklijke Maatschappij De Schelde in Vlissingen. De K I (K=KoloniŽn) werd vanaf 16 september 1911 gebouwd naar het Britse ontwerp Hay-Whitehead van de Whitehead & Company te Hull, Oost-Engeland. In deze periode werden ook de vier onderzeeboten van de O 2-klasse, die bestemd waren voor de Nederlandse kustwateren en eveneens een ontwerp waren van de Whitehead Company, gebouwd bij De Schelde. Hr. Ms. K I werd op 15 juli 1914 in dienst gesteld en na de opwerkperiode in Nederlandse wateren werd de onderzeeboot door de zeesleper Witte Zee naar Nederlands Oost-IndiŽ gesleept. De tocht achter de sleepboot duurde van 12 september tot 6 november 1916.

Onderzeeboten van de K VIII-klasse
  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 14 februari 2011

Onderzeeboten van de K VIII-klasse

De drie onderzeeboten van de K VIII-klasse waren de opvolgers van de K V-klasse die voor het Ministerie van KoloniŽn gebouwd werden. De klasse werd vanaf 1917 gebouwd op de werf van de Koninklijke Maatschappij De Schelde in Vlissingen volgens een ontwerp van de Amerikaanse Electric Boat Company. De bouw liep vanaf het begin grote vertragingen op. Dit was vooral een gevolg van de stagnerende aanvoer van grondstoffen als gevolg van de Eerste Wereldoorlog.

Onderzeeboten van de K XI-klasse
  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 26 februari 2011

Onderzeeboten van de K XI-klasse

De drie onderzeeboten van de K XI-klasse waren de eerste K-boten (K=KoloniŽn) die begin jaren `20 geheel door ir. Van der Struyff en zijn medewerkers werden ontworpen voor het toenmalige Ministerie van KoloniŽn. Hr. Ms. K XI, Hr. Ms. K XII en Hr. Ms. K XIII, werden gebouwd op de werf van Maatschappij Fijenoord te Rotterdam. De onderzeeŽrs van de O 9-klasse werden tegelijkertijd besteld en gebouwd en waren in feite een kleinere uitvoering van de K XI-klasse. Net als de O 9-klasse werden de drie opvolgers van de K VIII-klasse voorzien van de vreemde combinatie van 53,3 en 45cm torpedolanceerbuizen wat zou leiden tot praktische en logistieke problemen.

Onderzeeboten van de O 12-klasse
  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 31 januari 2011

Onderzeeboten van de O 12-klasse

De vier onderzeeboten van de O 12-klasse waren een doorontwikkeling van die van de O 9-klasse. Ook deze boten waren ontworpen onder leiding van de Nederlandse ingenieur J.J. van der Struyff . Bij het ontwerpen van de O 12-klasse werd voor het eerst gebruik gemaakt van sleeptankproeven bij het Nederlands Scheepsbouwkundig Proefstation in Wageningen om de vorm van de romp te optimaliseren. Andere verbeteringen waren de toepassing van elektrisch lassen en de versterkingen van de dubbele drukvaste huid en de waterdichte luiken zodat de maximale duikdiepte opgevoerd kon worden tot 80 meter. Ondanks deze verbeteringen ging het ontwerp nog steeds uit van gebruik van de onderzeeboten in kustwateren en ondiepe zeeŽn.

Onderzeeboten van de O 19-klasse
  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 31 maart 2011

Onderzeeboten van de O 19-klasse

De beide Nederlandse onderzeeboten van de O 19-klasse, die vanaf 15 juni 1936 gebouwd werden op de werf van Wilton-Fijenoord te Schiedam, weken in vele opzichten af van hun voorgangers. De boten stonden eerst gepland als K XIX en K XX (K = KoloniŽn) maar tijdens de bouw werd besloten ze op de begroting van het Departement van Oorlog te plaatsen waardoor de benamingen veranderden in O 19 en O 20. Daarmee waren de schepen de eerste Nederlandse onderzeeboten die niet specifiek gebouwd werden voor Nederlandse of koloniale wateren, maar bestemd zouden worden voor algemene dienst. Het ontwerp van de O 19-klasse onderzeeboten was afkomstig van de Nederlandse ingenieur G. van Rooy en was gedeeltelijk gebaseerd op dat van de Poolse onderzeeboten van de Orzel-klasse, die tegelijkertijd in Nederland gebouwd werden.

Onderzeeboten van de O 21-klasse
  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 16 april 2011

Onderzeeboten van de O 21-klasse

De zeven onderzeeboten van de O 21-klasse waren een doorontwikkeling van het succesvolle ontwerp van de O 19-klasse, maar zonder de mijnenbuizen. De eerste vier boten van deze klasse werden besteld in 1937 en de laatste drie in 1938. Eigenlijk zouden de nieuwe onderzeeboten de namen K XXI tot en met K XXVII krijgen (K=KoloniŽn) en voorbestemd worden om patrouillediensten te verrichten in Nederlands Oost-IndiŽ. Tijdens de bouw werd echter besloten om de bouwkosten van de zeven nieuwe boten te plaatsen op de begroting van het Departement van Oorlog en ze in te zetten voor algemene dienst. Daarom werden de namen veranderd in O 21 tot en met O 27. Het ontwerp van de O 21-klasse onderzeeboten was afkomstig van de Nederlandsche Vereenigde Scheepsbouw Bureaux (Nevesbu) dat eveneens verantwoordelijk was geweest voor het ontwerp van de Poolse onderzeeboten van de Orzel-klasse die vanaf 1936 in Nederland gebouwd werden.

Onderzeeboten van de O 9-klasse
  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 30 januari 2011

Onderzeeboten van de O 9-klasse

Hr. Ms. O 8 en Hr. Ms. M 1 vormden de overgangstypes tussen onderzeeboten die in Nederland gebouwd werden naar buitenlands ontwerp en onderzeeboten die zowel in Nederland ontworpen als gebouwd werden. De kennis die de Nederlandse Onderzeedienst opdeed op de beide onderzeeboten van buitenlandse makelij was essentieel voor de ontwikkeling van Nederlandse ontwerpen. Hr. Ms. O 7 was dan ook de laatste Nederlandse O-boot die in Nederland gebouwd werd volgens een ontwerp uit het buitenland. De opvolgers van de O 1 tot en met de O 8 en M 1 werden in Nederland ontworpen door ir. J.J. van der Struyff en bestonden uit Hr. Ms. O 9, Hr. Ms. O 10 en Hr. Ms. O 11.

Poolse onderzeeboten van de Orzel-klasse
  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 8 maart 2011

Poolse onderzeeboten van de Orzel-klasse

Op 29 januari 1936 werd een contract ondertekend door de Marynarka Wojenna Rzeczypospolitej Polskiej (Marine van de Republiek Polen) en de Nederlandse scheepswerven Koninklijke Maatschappij De Schelde te Vlissingen en de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) te Rotterdam voor de bouw van twee nieuwe onderzeeboten. De Poolse marine had aangeklopt bij de Nederlandse werven omdat deze een uitstekende reputatie opgebouwd hadden met de bouw van verschillende klassen Nederlandse onderzeeboten. De nieuwe onderzeeŽrs werden ontworpen door de Nederlandsche Verenigde Scheepsbouw Bureaux te Den Haag in samenwerking met een team experts van de Poolse marine.