De website is nu nog groter en beter geworden! Go2War2.nl is vanaf nu volledig samengevoegd met TracesOfWar.nl. Vanaf nu is de sectie Artikelen ook beschikbaar. Veel meer informatie in een groter jasje!

Shinshu Maru I

    De Shinshu Maru was een uniek schip, waarover zeer weinig bekend is. Het schip, gereedgekomen in 1935, werd het eerste schip ter wereld dat speciaal was ingericht voor het vervoer van landingsvaartuigen en troepen naar een landingsgebied.

    Oorspronkelijk zou het schip volledig zelfondersteunend zijn en was derhalve ingericht voor het vervoeren van landingsvaartuigen en vliegtuigen. Voor het lanceren van de vliegtuigen was het schip uitgerust met twee katapults. De vliegtuigen zouden de landingen moeten ondersteunen vanuit de lucht en dan landen op het eerst bevrijde vliegveld. Direct na het gereedkomen van het schip zijn de katapults verwijderd. De reden hiervan is niet bekend, maar waarschijnlijk werd hierdoor meer ruimte vrijgemaakt voor landingsschepen. Men ging er vanuit dat de landingen toch wel zouden worden ondersteund door vliegtuigen vanaf vliegdekschepen of drijvervliegtuigtenders.

    De Shinshu Maru kon totaal 2200 man troepen meevoeren, die met behulp van de aan boord aanwezige vaartuigen aan wal konden worden gezet. Hiervoor had men de beschikking over 29 Daihatsu en 25 Shohatsu landingsvaartuigen, die konden worden ondersteund door vier AB-Tei ondersteuningsvaartuigen. De landingsvaartuigen konden via een luik aan de achterzijde van het schip snel te water worden gelaten, of met kranen aan de zijkant.

    De Shinshu Maru, die ook wel vaak wordt aangeduid als Ryujo Maru, is tot het tot zinken werd gebracht tijdens de Slag in de Straat Soenda, ingezet bij vele landingsoperaties in China, Malakka en Java. Tijdens diverse operaties fungeerde het schip naast bevoorradings- en transportschip ook vaak als hoofdkwartier.

    Na de Slag in de Straat Soenda is het schip door de Japanners gelicht en naar Japan overgebracht. Het is echter daarna nooit meer ingezet voor haar oorspronkelijke rol. Na de Tweede Wereldoorlog is het schip volledig verbouwd en ingezet als vrachtvaarder, waarbij het ťťn van de eerste schepen werd van de Japanse handelsvloot in opbouw. Verwarrend voor vele onderzoekers van de Japanse marine is dat er nog een ander schip werd aangeduid met de naam Shinshu Maru. Dit schip was vele malen groter en vervoerde grotere hoeveelheden troepen en lading. Het is ook daarom dat de hier besproken Shinshu Maru als tweede naam Ryujo Maru droeg, wat echter weer verwarring stichtte met het vliegdekschip de Ryujo.

    Technische gegevens bij bouw:

    Naam: Shinshu Maru
    Land: Japan
    Type: Tender voor landingsvaartuigen
    Waterverpl.: standaard 7100 BRT
    Afmetingen: Lengte over alles: 156 meter
    Breedte: 19 meter
    Aandrijving: Vermogen: 8000 shp
    Max. Snelheid: 19 knopen
    Bewapening:

    4 - 75 mm Type 88 Luchtafweerkanonnen
    4 - 20 mm Luchtafweergeschut

    Lading: 4 AB-Tei, 29 Daihatsu, 25 Shohatsu en 2200 man troepen
    Bemanning: 220 man

    Afbeeldingen

    Het uitladen via het achterschip

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    09-03-2003
    Laatst gewijzigd:
    13-12-2009
    Feedback?
    Stuur het in!

    Bronnen

    - Dull P.S., A Battle History of the Imperial Japanese Navy (1941-1945) Naval Institute Press, 1978
    - Evans D., The Imperial Japanese Navy in World War II, Naval Institute Press, Annapolis
    - Humble R., The Japanese High Seas Fleet, Ballantine, Newe York, 1973
    - Prados J., Combined Fleet Decoded, Random House, New York, 1995