TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De Gar-klasse onderzeeboten bestond uit zes schepen. Bijna gelijk aan de Tambor-klasse, waar ze direct van waren afgeleid, werden de zes schepen in 1941 in dienst genomen. Van de zes schepen gingen vijf schepen tijdens de Tweede Wereldoorlog verloren. Alleen de USS Gar overleefde de oorlog.


    USS Grampus, proefvaart 26 maart 1941 Bron: US National Archives 19-N-23818

    Schepen in de klasse

    USS Gar (SS-206)
    27 december 1939: kiellegging[1]
    27 november 1940: tewaterlating[2]
    14 april 1941: in dienststelling[3]
    11 december1945: uit dienst genomen[4]
    USS Grampus (SS-207)
    14 februari 1940: kiellegging[5]
    23 december 1940: tewaterlating[6]
    23 mei 1941: in dienststelling[7]
    5 maart 1943: vermist[8]
    USS Grayback (SS-208)
    3 april 1940: kiellegging[9]
    31 januari 1941: tewaterlating[10]
    30 juni 1941: in dienststelling[11]
    27 februari 1944: gezonken[12]
    USS Grayling (SS-209)
    15 december 1939: kiellegging[13]
    29 november 1940: tewaterlating[14]
    1 maart 1941: in dienststelling[15]
    9 - 12 september 1943: vermist[16]
    USS Grenadier (SS-210)
    2 april 1940: kiellegging[17]
    29 november 1940: tewaterlating[18]
    1 mei 1941: in dienststelling[19]
    22 april 1943: gezonken[20]
    USS Gudgeon (SS-211)
    22 november 1939: kiellegging[21]
    25 januari 1941: tewaterlating[22]
    21 april 1941: in dienststelling[23]
    7 april -7 juni 1944: vermist[24]

    Geschiedenis

    Qua ontwerp was de Gar-klasse een slechts op kleine onderdelen aangepaste versie van de Tambor-klasse onderzeeboten. De eerste zes schepen werden in het fiscale jaar 1939 besteld en vaak aangeduid als Tambor-klasse of ook wel T-klasse. De namen van deze schepen begonnen allemaal met een "T". Vervolgens werd besloten nog eens zes schepen van een licht aangepast ontwerp te bestellen in het fiscale jaar 1940[25].

    Na de Eerste Wereldoorlog worstelde de Amerikaanse marine met het ontwerpen van onderzeeboten. Er werden verschillende typen uitgeprobeerd waaronder grote vloot onderzeeboten en kleinere 'kruiser' type onderzeeboten. Tussen 1935 en 1939 zagen voor het eerst onderzeeboten het licht die meer succesvol waren maar toch klein uitgevallen waren. Voor operaties waarbij langer op zee kon worden gepatrouilleerd zocht men grotere onderzeeboten.

    Eind 1937 werd een voorstel gelanceerd voor een verbeterde en vooral grotere vloot onderzeeboot. Gedacht werd aan een onderzeeboot van 1.500 ton met moderne dieselmotoren en tien torpedolanceerbuizen en een 127 mm dekgeschut. Een moderne waterzuiveringsinstallatie en airconditioning werden eveneens voorgenomen. De standaard doctrine bij de U.S. Navy opteerde echter voor kust verdedigende onderzeeboten met slechts een 76 mm geschut. Uiteindelijk werd een compromis gevonden voor het fiscale besteljaar van 1939[26].


    achteraanzicht USS Grayling, 12 november 1941 Bron: US National Archives 19LCM bs25892

    De onderzeeboten werden een verbeterde versie van de al bestaande Sargo-klasse. In de boeg kreeg de nieuwe onderzeeboot zes torpedolanceerbuizen. In de hek van het schip werden de vier lanceerbuizen van de Sargo-klasse behouden waarmee de gewenste tien torpedolanceerbuizen een feit werden. De sonar installatie en de torpedo lanceer computer werden in de commandotoren ondergebracht. Een betere stroomlijning zorgde voor een hogere snelheid. Op het dek werd een 76mm/50 kaliber geschut geplaatst. Het dek werd echter wel dusdanig ontworpen dat eventueel later een 127mm/51 kaliber geschut kon worden geplaatst. De duikdiepte werd door de motoropstelling op 76 meter gesteld wat een gevaarlijke diepte bleek omdat de schepen hierdoor gevoeliger werden voor dieptebommen.

    De zes Gar-klasse schepen die in het fiscale jaar 1940[27] werden besteld, waren nagenoeg gelijk aan de Tambor-klasse op enkele kleine wijzigingen na. Meestal worden deze schepen door historici onder de Tambor-klasse geschaard[28]. De Gar-klasse kreeg een aangepaste motor opstelling, waarmee gelijk een grotere diepte kon worden bereikt. De duikdiepte werd nu 91 meter[29], veel veiliger tegen dieptebommen.

    Definitielijst

    Eerste Wereldoorlog
    Ook wel Grote Oorlog genoemd, conflict dat ontstond na een groei van het nationalisme, militarisme en neo-kolonialisme in Europa en waarbij twee allianties elkaar bestreden gedurende een vier jaar durende strijd, die zich na een turbulent begin, geheel afspeelde in de loopgraven. De strijdende partijen waren Groot-Brittannië, Frankrijk, Rusland aan de ene kant (de Triple Entente), op den duur versterkt door o.a. Italië en de Verenigde Staten, en Duitsland, Bulgarije, Oostenrijk-Hongarije en het Ottomaanse Rijk aan de andere kant (de Centrale Mogendheden of Centralen). De strijd werd gekenmerkt door enorme aantallen slachtoffers en de inzet van vele nieuwe wapens (vlammenwerpers, vliegtuigen, gifgas, tanks). De oorlog eindigde met de onvoorwaardelijke overgave van Duitsland en zijn bondgenoten in 1918.
    kaliber
    De inwendige diameter van de loop van een stuk geschut, gemeten bij de monding. De lengte van de loop wordt vaak aangegeven in het aantal kalibers. Zo is bv de loop van het kanon 15/24 24 ×15 cm lang.
    kruiser
    Snelvarend oorlogsschip van 8000-15000 ton, geschikt voor diverse taken als verkenning, verkenningsafweer en konvooibescherming.
    torpedo
    Oorlogswapen, met van een explosieve lading voorzien sigaarvormig lichaam met een voortstuwings- en besturingsmechanisme, bestemd om na lancering via het water zijn weg te zoeken naar vijandelijke schepen en deze door een onderwaterexplosie uit te schakelen.

    Technische gegevens


     Klasse: Gar-klasse

     Aantal in klasse:
    6

     Land:
    Verenigde Staten

     Type:
    Onderzeeboot

     Waterverplaatsing:
    1.475 lt (1.499 t) standaard boven water[30]
    2.370 lt (2.410 t) onderwater[31]

     Lengte:
    93,62 meter[32]

     Breedte:
    8,31 meter[33]

     Diepgang:
    4,46 meter (boven water)[34]

     Aandrijving:
    4 Fairbank Morse of General Motors dieselmotoren[35]
    2x 126-cell Sargo batterijen
    4 General Electric electromotoren[36]
    2 schachten[37]
    6.400 hp (4.800 kW) boven water[38]
    2.740 hp (2.040 kW) onder water[39]

     Snelheid:
    20,4 knopen (38 km/h) boven water[40]
    8,75 knopen (16 km/h) onder water[41]

     Bereik:
    20.000 km (bij 10 knopen)[42]

     Bewapening:
    10x 533 mm torpedolanceerbuizen (6 voor, 4 achter)[43]
    24 yorpedo's
    1x 76 mm)/50 kaliber dek geschut[44]
    2x 12,7 mm machinegeweren[45]
    2x 7,62 mm machinegeweren[46]

     Bemanning:
    60[47]

    Noten

    1. Friedman, 1995, pag. 285-304
    2. Friedman, 1995, pag. 285-304
    3. Friedman, 1995, pag. 285-304
    4. Friedman, 1995, pag. 285-304
    5. Friedman, 1995, pag. 285-304
    6. Friedman, 1995, pag. 285-304
    7. Friedman, 1995, pag. 285-304
    8. Friedman, 1995, pag. 285-304
    9. Friedman, 1995, pag. 285-304
    10. Friedman, 1995, pag. 285-304
    11. Friedman, 1995, pag. 285-304
    12. Friedman, 1995, pag. 285-304
    13. Friedman, 1995, pag. 285-304
    14. Friedman, 1995, pag. 285-304
    15. Friedman, 1995, pag. 285-304
    16. Friedman, 1995, pag. 285-304
    17. Friedman, 1995, pag. 285-304
    18. Friedman, 1995, pag. 285-304
    19. Friedman, 1995, pag. 285-304
    20. Friedman, 1995, pag. 285-304
    21. Friedman, 1995, pag. 285-304
    22. Friedman, 1995, pag. 285-304
    23. Friedman, 1995, pag. 285-304
    24. Friedman, 1995, pag. 285-304
    25. Hone, 2013
    26. Friedman, 1995, pag. 99-100
    27. Friedman, 1995, pag. 285-304
    28. Silverstone, 1965, 190-193
    29. Friedman, 1995, pag. 204-205
    30. Friedman, 1995, pag. 305-311
    31. Friedman, 1995, pag. 305-311
    32. Friedman, 1995, pag. 305-311
    33. Friedman, 1995, pag. 305-311
    34. Friedman, 1995, pag. 305-311
    35. Bauer, 1991, pag. 270
    36. Bauer, 1991, pag. 270
    37. Bauer, 1991, pag. 270
    38. Friedman, 1995, pag. 305-311
    39. Friedman, 1995, pag. 305-311
    40. Friedman, 1995, pag. 305-311
    41. Friedman, 1995, pag. 305-311
    42. Friedman, 1995, pag. 305-311
    43. Friedman, 1995, pag. 305-311
    44. Friedman, 1995, pag. 305-311
    45. Friedman, 1995, pag. 305-311
    46. Friedman, 1995, pag. 305-311
    47. Friedman, 1995, pag. 305-311

    Definitielijst

    kaliber
    De inwendige diameter van de loop van een stuk geschut, gemeten bij de monding. De lengte van de loop wordt vaak aangegeven in het aantal kalibers. Zo is bv de loop van het kanon 15/24 24 ×15 cm lang.

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    06-07-2021
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde boeken

    Register of Ships of the U.S. Navy, 1775-1990: Major Combatants
    Battle Line
    U.S. Submarines Through 1945