Omschrijving

    Inleiding
    De Teikoku Nihon Kaigun (TNK - Keizelijke Japanse Marine onderzeeboot) I-153 was een onderzeeboot uit de Kaidai†Type KDIIIa klasse†onderzeeboten. Aanvankelijk kenden de Japanse onderzeeboten een aanduiding zonder 1 ervoor en werd deze onderzeeboot in dienst genomen als I-53.

    Werf:
    Kiellegging:
    Tewaterlating:
    Indienststelling:
    Einde:
    Kure Kaigun
    Kosho
    1 april
    1924
    15 maart
    1926

    1948


    Voorgeschiedenis

    Op 1 april 1924 werd op de marinewerf in Kure, de kiel voor Onderzeeboot Nr. 64 gelegd. Op 1 november 1924 kreeg deze onderzeeboot haar aanduiding I-53 (Ia). Nadat het schip op 5 augustus 1925 te water werd gelaten, werd op 20 augustus Sho-sa (Luitenant ter Zee 1e Klasse) Takasu Sanjiro, benoemd tot Uitrustingsofficier. Hij zag er op toe dat het schip werd afgebouwd en op 30 maart 1927 onder zijn bevel in dienst werd genomen. I-53 (Ia). Het schip werd hierbij ingedeeld bij de Kure Kaigun Kosho (Kure Marine District). Vanaf 5 september 1927 maakte I-53 (Ia) deel uit van de 18 Sensuikantai (Japanse 18e Onderzeebootdivisie).

    De jaren hierna ontving de onderzeeboot verschillende bevelhebbers en werd op 15 november 1935 onder bevel gesteld van Sho-sa (Luitenant ter Zee 1e Klasse) Shimizu Taro. Onder zijn bevel kwam I-53 (Ia) op 27 februari 1936 bij oefeningen in de buurt van Honshu, in aanvaring met I-56 (I). Beide onderzeeboten raakten licht beschadigd. De jaren hierop volgend wisselde het schip wederom regelmatig van bevelhebber.

    Nadat op 15 november 1939 de 18 Sensuikantai (Japanse 18e Onderzeebootdivisie onder bevel van Dai-sa (Kapitein ter Zee) Moritsugu Kijima) werd ingedeeld bij het Japanse 4e Onderzeeboot Eskader onder bevel van Sho-so (Schout-bij-Nacht) nam op 31 januari 1941 Sho-sa (Luitenant ter Zee 1e Klasse) Nakamura Shozo het bevel over.

    Tweede Wereldoorlog
    Op 1 december 1941 vertrok de gehele divisie vanuit Samah op Hainan en nam het vanaf 7 december 1941 deel aan Operatie E, de invasie van Malakka. I-53 (Ia) nam hierbij een positie in ten Noorden van het eiland Anambas. Op 20 december 1941 liep het schip binnen in de Baai van Camranh, Indochina om na bevoorrading op 29 december te vertrekken voor nieuwe operaties. Door zwaar weer werd het schip echter beschadigd en moest het terugkeren voor reparaties naar Camranh. Op 6 januari 1942 kon I-53 (Ia) weer vertrekken en ging het op patrouille ten Noordwesten van Java. Tussen 24 januari 1942 en 7 februari 1942 lag I-53 (Ia) weer bij Camranh voor bevoorrading. Ten tijde van de invasie van Nederlands-IndiŽ, passeerde het schip op 20 februari 1942 de Straat van Lombok en voer het de Indische Oceaan op.

    Op 27 februari 1942 bracht de I-53 (Ia) bij Java de Nederlandse vrachtvaarder ms Moesie tot zinken. Dit schip voer op dat moment als Benzinetransportschip 2 in dienst van de Koninklijke Marine. Dezelfde dag werd mogelijk nog een onbekend schip tot zinken gebracht. Hierover is echter nog geen zekerheid.
    De volgende dag, 28 februari 1942 werd het Britse vrachtschip ss City of Manchester bij Java tot zinken gebracht. Op 8 maart 1942 legde het schip aan in de Staringbaai bij Celebes. Hier werd op 10 maart 1942 het Japanse 4e Onderzeeboot Eskader opgeheven en kwam de 18 Sensuikantai onder bevel van hetKure Kaigun Kosho. De schepen vertrokken uit de Staringbaai op 16 maart 1942 en kwamen op 25 maart in Kure aan. Vanaf dat moment werd I-53 (Ia) als opleidingsschip ingezet.

    Op 6 mei 1942 raakte I-53 (Ia) beschadigd na een aanvaring met de Onderzeeboottender Chogei in de Iyo Nada Zee. Tijdens reparaties werd op 20 mei 1942 het schip omgenummerd naar I-153.

    Het bevel over I-153 ging op 24 mei 1942 over naar Sho-sa (Luitenant ter Zee 1e Klasse) Izutsu Monshiro. De gehele 18 Sensuikantai kwam op 7 augustus 1942 te Truk onder bevel van het Japanse 4e Onderzeeboot Eskader en op 15 december 1942 werd het bevel over het schip overgenomen door Sho-sa (Luitenant ter Zee 1e Klasse) Shimizu Tsuruzo.

    Vanaf 5 januari 1943 nam I-153 deel aan experimenten met camouflage patronen, de zogenaamde Gaigen Toshoku Jikken, bij de Japanse Marine Onderzeebootschool. De jaren daarna wisselde I-153 twee maal van bevel tot het op 10 januari 1944 te Kure onder bevel van Chu-sa (Kapitein-Luitenant ter Zee) Hori Takeo bij de onderzeebootschool werd aangemeerd. Op 31 januari 1944 werd I-153 zonder bemanning als reserve schip opgelegd. Hori Takeo kreeg hierbij, naast het bevel over de bemanningsloze I-153, het bevel over I-157. Het schip werd op 30 juli 1945 beschadigd bij een Amerikaanse luchtaanval door vliegtuigen van Task-Force 38. Op 20 november 1945, werd de ondertussen tot Dai-sa (Kapitein-ter-Zee) gepromoveerde Hori Takeo ontheven van het bevel en werd I-153 uitgeschreven uit het Japanse Marine register. In mei 1946 werd de I-153 in de Zee van Iyo Nada tot zinken gebracht.

     

    Definitielijst

    divisie
    Bestond meestal uit tussen de een en vier Regimenten en maakte meestal deel uit van een Korps. In theorie bestond een Divisie uit 10.000 - 20.000 man.
    invasie
    Gewapende inval.

    Afbeeldingen

    Tewaterlating I-53 Bron: Wilco Vermeer collection.
    I-153 in volle vaart Bron: Wilco Vermeer collection.
    I-153 opgelegd in Kure Bron: Wilco Vermeer collection.

    Data

    Technische gegevens

    Naam:
    I-53/I-153
    Klasse:
    Kaidai, Type KDIIIa
    Type:
    Onderzeeboot
    Land:
    Japan
    Waterverplaatsing:
    standaard 1635 BRT
    volledig beladen 2300 BRT
    Afmetingen:
    Lengte over alles: 94,50 meter
    Breedte: 8,00 meter
    Diepgang: (volledig beladen) 4,83 meter
    Aandrijving:
    Vermogen: Diesels: 6800 shp, Electro: 1800 shp
    Max. Snelheid: 20 knopen boven en 8 knopen onder water
    2 dieselmotoren
    Bewapening:
    6 x 533 mm Boegbuizen
    2 x 533 mm Hekbuizen
    1 x 12,7 cm/50 cal kanon
    16 torpedo's
    Bemanning:
    63


    Bevelhebbers

    Sho-sa (Luitenant ter Zee 1e Klasse) Takasu Sanjiro
    20 augustus 1926
    Sho-sa (Luitenant ter Zee 1e Klasse) Sato Tsutomu
    1 december 1927
    Sho-sa (Luitenant ter Zee 1e Klasse) Hirano Rokuzo
    10 december 1928
    Sho-sa (Luitenant ter Zee 1e Klasse) Ishizaki Noboru
    1 december 1931
    Sho-sa (Luitenant ter Zee 1e Klasse) Kato Yoshiro
    15 november 1932
    Sho-sa (Luitenant ter Zee 1e Klasse) Minamizato Katsuji
    15 november 1934
    Sho-sa (Luitenant ter Zee 1e Klasse) Nanri Katsuji
    15 december 1934
    Sho-sa (Luitenant ter Zee 1e Klasse) Shimizu Taro
    15 november 1935
    Sho-sa (Luitenant ter Zee 1e Klasse) Mizohata Sadaichi
    1 december 1936
    Sho-sa (Luitenant ter Zee 1e Klasse) Narahare Shogo
    1 november 1937
    Sho-sa (Luitenant ter Zee 1e Klasse) Sano Takao
    1 december 1937
    Sho-sa (Luitenant ter Zee 1e Klasse) Uno Otoji
    19 maart 1938
    Sho-sa (Luitenant ter Zee 1e Klasse) Ankyu Eitaro
    30 juli 1938
    Sho-sa (Luitenant ter Zee 1e Klasse) Irie Tatsushi 20 november 1939
    Sho-sa (Luitenant ter Zee 1e Klasse) Nakamura Shozo
    31 januari 1941
    Sho-sa (Luitenant ter Zee 1e Klasse) Izutsu Monshiro
    24 mei 1942
    Sho-sa (Luitenant ter Zee 1e Klasse) Shimizu Tsuruzo
    15 december 1942
    Tahi-i (Luitenant ter Zee 2e Klasse) Wada Mutsuo
    25 mei 1943
    Sho-sa (Luitenant ter Zee 1e Klasse) Imoto Masayuki 25 juni 1943
    Chu-sa (Kapitein-Luitenant ter Zee) Hori Takeo
    10 januari 1944

    Tot zinken gebracht schepen

    ms Moesie
    27 februari 194 nabij Java
    (8'S / 114"E)
    onbekend
    27 februari 1942
    onbekend en onzeker
    ss City of Manchester
    28 februari 1942
    55 km ten Westen van Djokjakarta
    (8.16'S / 108.59E)

    Indeling hogere formaties

    30 maart 1927:
    Kure Kaigun Kosho (Kure Marine District)
    1 mei 1927:
    17 Sensuikantai, Japanse Onderzeebooteskader 2
    5 september 1927:
    18 Sensuikantai, Japanse Onderzeebooteskader 2
    1 december 1930:
    18 Sensuikantai, Kure Kaigun Kosho
    1 december 1931:
    18 Sensuikantai, Japanse Onderzeebooteskader 2
    15 november 1933:
    18 Sensuikantai, Kure Kaigun Kosho
    11 december 1933:
    18 Sensuikantai, Kure Keibi Sentai (Kure Marine Garde Eskader)
    1 februari 1934:
    18 Sensuikantai, Japanse Onderzeebooteskader 2
    15 november 1935:
    18 Sensuikantai, Japanse Onderzeebooteskader 1
    15 november 1939:
    18 Sensuikantai, Japanse Onderzeebooteskader 4
    10 maart 1942:
    18 Sensuikantai, Kure Kaigun Kosho
    1 december 1943:
    18 Sensuikantai, Japanse Kure Onderzeebooteskader
    31 januari 1944:
    Japanse 4e Reserve, Kure

    Definitielijst

    kanon
    ook bekend als Kanone (Du) en Gun (En). Wordt vaak gebruikt om allerlei geschut aan te duiden. Eigenlijk slaat de term op vlakbaan geschut. Wordt gekenmerkt door een langere loop en grotere dracht.
    torpedo
    Oorlogswapen, met van een explosieve lading voorzien sigaarvormig lichaam met een voortstuwings- en besturingsmechanisme, bestemd om na lancering via het water zijn weg te zoeken naar vijandelijke schepen en deze door een onderwaterexplosie uit te schakelen.

    Afbeeldingen

    ms Moesie Bron: Wilco Vermeer collection.
    ss City of Manchester Bron: Wilco Vermeer collection.

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    23-02-2015
    Laatst gewijzigd:
    10-01-2016
    Feedback?
    Stuur het in!

    Bronnen