TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De Breda Ba.28 was een opleidingsvliegtuig dat was ontwikkeld uit de Breda Ba.25. Het toestel werd gebruikt door de Italiaanse luchtmacht (50) en werd geëxporteerd naar Afghanistan, China, Noorwegen, Oostenrijk en Spanje. Ontwikkeld in de tweede helft van de jaren 1930, deden bij diverse landen nog verschillende van deze toestellen dienst bij aanvang en tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ook in Duitsland werden diverse toestellen gebruikt, waaronder door NSFK Gruppe 17.


    Spaanse Breda Ba.28 Bron: Public Domain (onbekend)

    Geschiedenis

    De Breda Ba.28 werd halverwege de jaren 1930 ontwikkeld uit de Breda Ba.25. Het toestel was uitgerust met de Piaggio Stelle P.VII Z[1] radiaal motor met een vermogen van 365pk. Ten opzichte van de Ba.25 kenmerkte de Ba.28 zich door een meer gestroomlijnde vorm en rolroeren op beide vleugels in plaats van alleen de onderste[2]. Het prototype werd in juni 1936 getoond op een vliegshow in Venetië. De Italiaanse luchtmacht bestelde hetzelfde jaar 50 toestellen[3].

    Voor de export werden toestellen verkocht aan Afghanistan (2), China (18)[4], Noorwegen (6), Oostenrijk (10)[5] en Spanje (6)[6][7]. Noorwegen gebruikte het toestel als watervliegtuig, uitgerust met drijvers in plaats van wielen.

    De 12 toestellen die geleverd waren aan Oostenrijk gingen na de Anschluss over naar Duitsland. Ten minste drie van de Noorse toestellen gingen na de Duitse bezetting eveneens naar Duitsland.


    Noorse F.206 Bron: Wilco Vermeer collection

    Definitielijst

    Anschluss
    Duitse term voor aansluiting waarmee de annexatie van Oostenrijk door Nazi-Duitsland in 1938 (12 maart) wordt bedoeld. Hiermee ging Oostenrijk deel uitmaken van het Groot-Duitse Rijk.

    Technische gegevens

     Type: Breda Ba.28
     Taak:
    Trainer / Watervliegtuig
     Bemanning:
    1-2
     Spanwijdte:
    10,00 meter
     Vleugeloppervlakte:
    30 m2
     Lengte:
    8,70 meter
     Hoogte:
    2,90 meter
     Gewicht:
    Leeggewicht: 790 kg
    Max. gewicht: 1.200 kg
     Motor:
    Piaggio Stella P.VII Z
    365 pk
     Snelheid:
    Max. snelheid: 240 km/u
    Kruissnelheid: 215 km/u
     Bereik:
    400 kilometer
     Plafond:
    7.500 meter
     Bewapening:
    geen (behalve verkenners Noorse luchtmacht)
     Productie:
    95 (?)

    Productie en Verkoop

    Op basis van foto's en diverse bronnen zijn de volgende toestellen geïdentificeerd:

    Fabrieksnummer:
    Registratienummer:
    Land/Eenheid:
    27042
    LN-EAB
    Noorwegen[8]
    27043
    LN-EAD / F.206
    Noorwegen, Duitsland[9]
    27045
    LN-EAG / F.210
    Noorwegen, Duitsland[10]
    27046
    LN-EAH / F.208
    Noorwegen, Duitsland[11]
    70.056
    I-ABFV
    Italië[12]
    70.057
    I-ABFW
    Italië[13]
    70.060
    515
    Oostenrijk, Duitsland / NSFK Gruppe 17[14]
    70.061
    511
    Oostenrijk, Duitsland / NSFK Gruppe 17[15]
    70.062
    512
    Oostenrijk, Duitsland / NSFK Gruppe 17[16]
    70.063
    513
    Oostenrijk, Duitsland / NSFK Gruppe 17[17]
    70.064
    I-ABFX
    Italië[18]
    70.065
    I-ABFY
    Italië[19]
    70.066
    516
    Oostenrijk, Duitsland[20]
    70.077
    517
    Oostenrijk, Duitsland / Zeugamt Erding[21]
    70.088
    LIT-18
    Italië[22]
    70.089
    518
    Oostenrijk, Duitsland / NSFK Gruppe 17[23]
    70.091
    519
    Oostenrijk, Duitsland / Zeugamt Erding[24]
    70.092
    520
    Oostenrijk, Duitsland / NSFK Gruppe 17[25]
    70.093
    521
    Oostenrijk, Duitsland / NSFK Gruppe 17[26]
    70.094
    522
    Oostenrijk, Duitsland / NSFK Gruppe 17[27]

    I-ABFD
    Italië

    I-ABFZ
    Italië
    2701
    I-ABFQ / 5.35
    Italië[28]

    LN-EAF / F.212
    Noorwegen[29]

    514
    Oostenrijk / Jagdstaffel 2 (verongelukt 22 oktober 1936)[30]

    NB3
    China[31]

    34-52
    Spanje Nationalistisch[32]

    D-IHWF
    Duitsland / NSFK Gruppe 17[33]

    D-INKD
    Duitsland / Reichschule für Motorflug Rangsdorf[34]

    D-INMD
    Duitsland[35]

    D-INMR
    Duitsland / NSFK Gruppe 17[36]

    D-IQJG
    Duitsland[37]

    D-IQJK
    Duitsland[38]

    D-ITQG
    Duitsland / Junkers Flugzeugwerke AG, NSFK[39]

    D-IVKK
    Duitsland / NSFK Gruppe 17[40]

    DK+EH
    Duitsland[41]

    Noten

    1. Breda Ba.25 / Wikipedia
    2. Breda Ba 28 / German Aviation 1919-1945
    3. Breda Ba.25 / Wikipedia
    4. Smith, 2012, pag. 124
    5. Steinböck, 1988, pag. 164
    6. Howson, 1990, pag. 61
    7. Breda Ba.25 / Wikipedia
    8. fotoherkenning
    9. German Aviation 1919-1945
    10. German Aviation 1919-1945
    11. German Aviation 1919-1945
    12. Civil Aircraft Registry
    13. Civil Aircraft Registry
    14. German Aviation 1919-1945
    15. German Aviation 1919-1945
    16. German Aviation 1919-1945
    17. German Aviation 1919-1945
    18. Civil Aircraft Registry
    19. Civil Aircraft Registry
    20. German Aviation 1919-1945
    21. German Aviation 1919-1945
    22. fotoherkenning
    23. German Aviation 1919-1945
    24. German Aviation 1919-1945
    25. German Aviation 1919-1945
    26. German Aviation 1919-1945
    27. German Aviation 1919-1945
    28. Civil Aircraft Registry
    29. Forsfarets Museer
    30. ASN Wikibase Occurrence # 139643
    31. fotoherkenning
    32. fotoherkenning
    33. German Aviation 1919-1945
    34. German Aviation 1919-1945
    35. German Aviation 1919-1945
    36. German Aviation 1919-1945
    37. German Aviation 1919-1945
    38. German Aviation 1919-1945
    39. German Aviation 1919-1945
    40. German Aviation 1919-1945
    41. German Aviation 1919-1945

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    26-10-2020
    Laatst gewijzigd:
    19-09-2021
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde boeken

    Imperial Designs: Italians in China, 1900-1947