TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Artikelen

Breda Ba.28
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 26 oktober 2020

Breda Ba.28

De Breda Ba.28 was een opleidingsvliegtuig dat was ontwikkeld uit de Breda Ba.25. Het toestel werd gebruikt door de Italiaanse luchtmacht (50) en werd geëxporteerd naar Afghanistan, China, Noorwegen, Oostenrijk en Spanje. Ontwikkeld in de tweede helft van de jaren 1930, deden bij diverse landen nog verschillende van deze toestellen dienst bij aanvang en tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ook in Duitsland werden diverse toestellen gebruikt, waaronder door NSFK Gruppe 17.

de Havilland DH.82 Tiger Moth
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 24 februari 2003

de Havilland DH.82 Tiger Moth

. Nagenoeg iedere piloot die tijdens de Tweede Wereldoorlog in een land van het Gemenebest (Canada, Nieuw Zeeland, Rhodesië, Australië, Zuid-Afrika en Groot-Brittannië zelf) heeft gevlogen, heeft voor het eerst leren vliegen op de De Havilland Tiger Moth. De fabriek was er namelijk in geslaagd om een eenvoudig, goedkoop te bouwen en relatief simpel te vliegen toestel te fabriceren. De Tiger Moth werd zo populair dat vele landen voor, tijdens en tot ver na de Tweede wereldoorlog hun piloten de basiselementen van het vliegen op dit vliegtuig bijbrachten. Doordat Britse piloten na de Tweede Wereldoorlog overtollige Tiger Moth's voor een kleine prijs konden aanschaffen voor privédoeleinden, werd het toestel ook nog eens zeer populair als sportvliegtuig, gewasbesproeier en trainer. Dat het een populair en zeer degelijk toestel was blijkt wel uit het feit dat nu nog steeds veel Tiger Moth's zich over de gehele wereld in luchtwaardige staat bevinden.

Fokker S.II (S-2)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 29 maart 2022

Fokker S.II (S-2)

De Fokker S.II was een lesvliegtuig uit 1922, waarvan vijftien geproduceerd werden en bij de Luchtvaardienst operationeel waren tot begin jaren 1930. Hoewel deze toestellen dus al voor de Tweede Wereldoorlog waren afgevoerd, werd één toestel in mei 1940 op vliegveld de Vlijt op Texel buitgemaakt door de Duitsers. Dit was toestel L-94 welke in 1930 was omgebouwd tot Nederlands eerste ambulancevliegtuig.

Fokker S.III (S-3)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 29 maart 2022

Fokker S.III (S-3)

De Fokker C.III was een lesvliegtuig dat werd gebruikt door Nederland (18), Denemarken (2) en één exemplaar in de Verenigde Staten als Atlantic S-III (Atlantic Aircraft Corporation). Ten tijde van de Duitse inval in Nederland waren nog negen toestellen in dienst bij de Luchtvaartafdeling.

Fokker S.IV (S-4)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 24 februari 2003

Fokker S.IV (S-4)

De Fokker S.IV was vanaf de introductie in 1924 tot aan mei 1940 één van de standaard lesvliegtuigen bij de Luchtvaartafdeling. Ondanks de introductie van de Fokker S.IX in 1937 was de S.IV nog volop in gebruik toen Duitsland in mei 1940 Nederland binnen viel. Elf vliegwaardige toestellen wisten uit Nederland te ontkomen met hun bemanning naar Frankrijk.

Fokker S.IX (S-9)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 12 augustus 2022

Fokker S.IX (S-9)

In de jaren 1930 werden de verouderde opleidingsvliegtuigen van zowel de Marine Luchtvaartdienst als de Luchtvaartafdeling vervangen door nieuwe Fokker S.IX toestellen. Ten tijde van de Duitse inval waren 15 toestellen geleerd aan de MLD en 20 aan de LVA. De vliegtuigen gingen tijdens de strijd in mei 1940 verloren of weken uit naar Frankrijk. De laatste nog bruikbare toestellen werden uiteindelijk in Frankrijk achtergelaten.