Artikelen

  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 24 februari 2003

S.IV, Fokker

Voordat de S.IX haar intrede deed bij de LVA was de S.IV het standaard lestoestel. Dit verouderde vliegtuig had eigenlijk al vervangen moeten zijn, maar ten tijde van de Duitse inval waren er nog zeker 14 in dienst.

  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 24 februari 2003

S.IX, Fokker

Tot aan 1937 vloog de Marine Luchtvaartdienst (MLD) nog met verouderde Fokker S.III (S-3) lestoestellen. Deze waren toen zeer verouderd en vervanging was noodzakelijk. Men vond de vervanger in de Fokker S.IX. De eerste vlucht met dit type had op 1 november 1937 plaatsgevonden en naast de MLD bestelde ook de LVA deze toestellen. Het enige verschil tussen de twee versies was de motor. De MLD versie bezat een Menasco Buccaneer terwijl de LVA koos voor de Armstrong Siddeley "Genet Major". De LVA toestellen ontvingen de registratie 31 t/m 50. De 50 werd niet meer voor de Duitse inval geleverd en de 39 werd in een ongeval vernield. Hierdoor waren er ten tijde van de Duitse inval 18 van deze vliegtuigen in dienst. De 31 bevond zich op vliegveld Haamstede en werd bij het eerste Duitse luchtoffensief vernield. De overige toestellen stonde bij de vliegschool op vliegveld Souburg in Zeeland. Toen het duidelijk was dat Nederland moest capituleren, nam de volledige vliegschool, inclusief vliegtuigen de wijk naar Frankrijk. Onderweg gingen de 37, 38 en 46 verloren. De rest bereikte Caen. Hier liet men de vliegtuigen achter en vluchtte naar Engeland alwaar men de basis vormde voor de Nederlandse RAF-squadrons. De MLD kocht 15 toestellen en registreerde ze onder de nummers S-20 t/m S-34. Ze werden in 1938 geleverd. De toestellen van de MLD werden tijdens de meidagen van 1940 alle op vliegbasis De Kooy bij Den Helder door Duitse bombardementen of door eigen personeel vernield.

  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 24 februari 2003

Tiger Moth, De Havilland

. Nagenoeg iedere piloot die tijdens de Tweede Wereldoorlog in een land van het Gemenebest (Canada, Nieuw Zeeland, RhodesiŽ, AustraliŽ, Zuid-Afrika en Groot-BrittanniŽ zelf) heeft gevlogen, heeft voor het eerst leren vliegen op de De Havilland Tiger Moth. De fabriek was er namelijk in geslaagd om een eenvoudig, goedkoop te bouwen en relatief simpel te vliegen toestel te fabriceren. De Tiger Moth werd zo populair dat vele landen voor, tijdens en tot ver na de Tweede wereldoorlog hun piloten de basiselementen van het vliegen op dit vliegtuig bijbrachten. Doordat Britse piloten na de Tweede Wereldoorlog overtollige Tiger Moth's voor een kleine prijs konden aanschaffen voor privťdoeleinden, werd het toestel ook nog eens zeer populair als sportvliegtuig, gewasbesproeier en trainer. Dat het een populair en zeer degelijk toestel was blijkt wel uit het feit dat nu nog steeds veel Tiger Moth's zich over de gehele wereld in luchtwaardige staat bevinden.