TracesOfWar heeft jouw hulp nodig! Wij missen foto's van belangrijke bezienswaardigheden in Nederland, BelgiŽ, Frankrijk en Duitsland. Stuur uw foto's in naar input@tracesofwar.com en wordt gepubliceerd!

Inleiding

    HMS Oxley, oorspronkelijk gebouwd als HMAS Oxley voor de Australische marine was een onderzeeboot van de O-klasse en naamgever van de subgroep binnen die klasse, ook wel Oxley-klasse. Het schip werd op 10 september 1939 per abuis door de Britse onderzeeboot HMS Triton (N15) getorpedeerd. Bij de torpedering kwam, behalve twee mensen op de brug, de gehele bemanning om het leven.

    Gegevens


    HMS Oxley in de jaren 1930 Bron: Imperial War Museum FL 3245
    Gebouwd door:
    Kiel gelegd:
    Te waterlating:
    In dienst:
    Einde:
    Vickers Armstrong
    Barrow-in-Furness
    24 augustus 1925
    29 juni 1926
    1 april 1927
    10 september 1939
    Bouwnummer : ?





    Indeling:
    van:
    tot:



    maart 1925

    Onderzeeboot OA 2

    1 april 1927
    9 april 1931
    HMAS Oxley, Royal Australian Navu

    10 april 1931
    10 september 1939
    HMS Oxley (55P), Royal Navy

    Geschiedenis

    HMS Oxley werd op 19 mei 1925 besteld als de onderzeeboot OA 1. Het schip was bedoeld voor de Australische Marine en was een enigszins aangepaste variant van de Britse O-klasse (I). Samen met haar zusterschip HMAS Otway, werd het dan ook wel aangeduid als Oxley-klasse.†Naast de Oxley-klasse behoorden eveneens de Britse Odin-klasse tot deze O-klasse onderzeeboten. De bouw begon op 24 augustus 1925 aan de werf van Vickers-Armstrong in Barrow-in-Furness, Groot-BrittanniŽ. Op 1 april 1927 werd het als HMAS Oxley in dienst genomen onder bevel van Commander Hugh R. Marrack. Het was vernoemd naar John Oxley, de Australische ontdekkingsreiziger.

    Na indienststelling werd het schip opgenomen bij de 5th Submarine Flotilla van de Royal Navy. Op 8 februari 1928 vertrok HMAS Oxley samen met haar zusterschip HMAS Otway, voor een reis via de Middellandse Zee en het Suezkanaal naar AustraliŽ. Aangekomen bij Malta, bleken er zowel bij HMAS Otway als bij HMAS Oxley haarscheuren in de motoren te bevinden. Beide schepen werden te Malta gerepareerd en vervolgden hun weg om op 14 februari 1929 in Sydney aan te komen. Door de internationale crisis, was AustraliŽ gedwongen beide schepen op reserve te plaatsen. Pas begin 1931 werd HMAS Oxley aan duikproeven onderworpen en vervolgens werd het schip, samen met HMAS Otway,†uit bezuinigingsoverwegingen op 10 april 1931†overgedragen aan de Britse Royal Navy. Op 29 april 1931 vertrokken beide schepen vanuit Sydney naar Malta. HMS Oxley werd vervolgens naar Portsmouth overgebracht, waar het schip wederom aan de 5th Submarine Flotilla werd toegevoegd. Tijdens de uitbraak van de Tweede Wereldoorlog in september 1939, diende HMS Oxley bij de 2nd Submarine Flotilla voor patrouilles langs de Noorse kust.[1]


    HMS Oxley in volle vaart Bron: Wilco Vermeer collection

    Op 10 september 1939 bevond HMS Oxley zich per ongeluk binnen het operatiegebied van HMS Triton (N15). Aan boord van HMS Triton lukte het niet de gesignaleerde onderzeeboot te identificeren. Evenmin werd door HMS Oxley op signalen vanaf HMS Triton gereageerd. Aan boord van HMS Triton kon men niet anders dan concluderen dat men met een vijandelijke onderzeeboot te maken had. Het voorval leidde tragischer wijze tot de torpedering van HMS Oxley. Het schip zonk voor de Noorse kust op 58.30N/05.30E. Na het voorval pikte HMS Triton twee overlevenden op, Lieutenant Commander Harold Godfrey Bowerman en Able Seaman Guckes. Hiermee was HMS Oxley het eerste verlies voor de Royal Navy tijdens de Tweede Wereldoorlog.[2]

    Technische gegevens

     Naam: HMAS Oxley (bij bouw)
    HMS Oxley
     Callsign/Registratie:
    OA 1 / 55P
     Bouwer:
    Vickers Armstrong, Barrow-in-Furness
     Bouwnummer:
    ?
     Type/Klasse:
    Onderzeeboot / O-klasse (I) (Oxley-groep/Oxley-klasse)
     Waterverplaatsing:
    Bovenwater: 1.350 BRT
    Onderwater: 1.870 BRT
     Lengte:
    83,80 meter
     Breedte:
    9,02 meter
     Diepgang:
    4,04 meter
     Aandrijving:
    2 x 6 cilinder Admiralty dieselmotoren, 4.600 pk
    2 elektromotoren, 350 pk
    131 ton brandstof
     Snelheid:
    15,5 knopen bovenwater
    9 knopen onderwater
     Maximale duikdiepte:
    91 meter
     Bereik:
    15.000 km (bij 10 knopen)
     Bewapening:
    6 x 53,34 cm Boegbuizen
    2 x 53,34 cm Hekbuizen
    midscheeps buiten de drukhuid voorwaarts vurend
    1 x 102 mm kanon
    2 x 0.303 inch machinegeweren
     Bemanning:
    53/54

    Definitielijst

    kanon
    ook bekend als Kanone (Du) en Gun (En). Wordt vaak gebruikt om allerlei geschut aan te duiden. Eigenlijk slaat de term op vlakbaan geschut. Wordt gekenmerkt door een langere loop en grotere dracht.

    Commanding Officers

    Commander Hugh Richard Marrack (Kapitein-luitenant ter zee)
    1 april 1927
    Lieutenant Frank Edmond Getting (Luitenant-ter-Zee 2e Klasse)
    5 september 1928
    Lieutenant Commander William Richmond Fell (Luitenant-ter-Zee 1e Klasse)
    15 januari 1932 - 17 april 1934
    Lieutenant Commander David Caldicott Ingram (Luitenant-ter-Zee 1e Klasse)
    2 mei 1936
    Lieutenant Commander Robert Cecil Somers Garwood (Luitenant-ter-Zee 1e Klasse)
    1937 - 30 september 1938
    Lieutenant Robert Leslie Chave (Luitenant-ter-Zee 2e Klasse)
    3 januari 1939 - april 1939
    Lieutenant Commander Harold Godfrey Bowerman (Luitenant-ter-Zee 1e Klasse)
    2 augustus 1939 - 10 september 1939

    Noten

    1. Cairns, 2011, pag. 37
    2. Branfill-Cook, 2014, pag. 187

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    02-10-2021
    Laatst gewijzigd:
    26-10-2021
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde boeken

    Encyclopedia of British Submarines 1901-1955
    Secret Fleets
    Torpedo