De website is nu nog groter en beter geworden! Go2War2.nl is vanaf nu volledig samengevoegd met TracesOfWar.nl. Vanaf nu is de sectie Artikelen ook beschikbaar. Veel meer informatie in een groter jasje!

KNM Sleipner (H48), Noorse torpedobootjager

    Inleiding
    De Noorse torpedobootjager Sleipner was de enige uit de Sleipner-klasse torpedobootjagers die na de strijd in Noorwegen rond WeserŁbung-Nord, wist te ontsnappen naar Groot-BrittanniŽ. In dienst van de Royal Navy met als kenteken 'H48' nam het de gehele oorlog onder Noorse vlag deel aan de strijd. Na de oorlog keerde het schip terug naar Noorwegen en werd in de jaren 1950 omgebouwd tot fregat.

    Werf:
    Kiellegging:
    Tewaterlating:
    Indienststelling:
    Einde:
    Carljohansvaern vaerft,
    Horten
    Bouwnr. 120
    3 oktober
    1934
    7 mei
    1936
    1936
    10 maart
    1944
    KNM Sleipner (F300(?))
    als Sleipner
    als Sleipner
    1948
    1959

    Geschiedenis
    De torpedobootjager Sleipner was de eerste van een reeks van zes moderne, relatief kleine torpedobootjagers voor de Noorse Marine. Na haar indienststelling in 1936 formeerde het na verloop van tijd met haar zusterschepen de Noorse 2. Jagerdivisjon.

    Technische gegevens

    Naam:
    KNM Sleipner
    Klasse:
    Sleipner-klasse
    Type:
    Torpedobootjagers
    Land:
    Noorwegen
    Waterverplaatsing:
    Standaard: 735 BRT
    Afmetingen:
    Lengte: 74,30 meter
    Breedte: 7,80 meter
    Diepgang: 4,15 meter
    Aandrijving:
    De Laval oil fuelled stoomturbines
    Vermogen: 12.500 pk
    Prestaties:
    Snelheid: 32 knopen
    Bewapening:
    2 x 10 cm geschut
    1 x 40 mm Bofors L/60 luchtafweer geschut
    2 x 12.7 mm Colt luchtafweer
    2 x 53,3 cm torpedolanceerbuizen
    4 x dieptebommenwerpers
    Vanaf 1942:
    2 x 10,16 cm geschut
    1 x 40 mm Bofors L/60 luchtafweer geschut
    2 x 20 mm Oerlikon luchtafweer geschut
    1 x 12,7 mm Colt luchtafweer
    2 ◊ 53.3 cm torpedolanceerbuizen
    4 x dieptebommenwerpers
    Bemanning:
    83

    Tweede Wereldoorlog
    Al voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in Noorwegen, raakte de Sleipner betrokken bij diverse incidenten in het kader van de bewaking van de Noorse neutraliteit.
    Op 30 oktober 1939 probeerde de Duitse bemanning van het door de Duitsers gekaapte Amerikaanse schip ss City of Flint in TromsŲ de haven binnen te lopen. Het was de Sleipner die het schip tegenhield.

    Op 8 april 1940 werd om 05.10 uur door de kustwacht van Hustadvika gerapporteerd dat waarschijnlijk Britse torpedobootjagers mijnen aan het leggen waren in Noorse territoriale wateren. Dit was Force WB die ten bate van Operatie Wilfred het leggen van een mijnenveld simuleerde. Om 07.20 uur bereikte de Sleipner de twee Britse torpedobootjagers en overhandigde een formeel protest. HMS Hyperion (H97) zond hierop twee officieren naar de Sleipner die aan Kaptein Ernst Ullring een kaart met coŲrdinaten van het 'mijnenveld' overhandigden samen met een memorandum van de Britse overheid met uitleg over de operatie. De Sleipner nam hierop de 'bewaking' van het mijnenveld op zich en de twee Britse torpedobootjagers verdwenen.

    Na het voorval werd KNM Sleipner naar de monding van de Romsdalfjord gezonden om deze, samen met KNM Trygg en KNM Sild te bewaken tegen een mogelijke Duitse aanval. Al snel ontving men de volgende dag het bericht dat de Duitse aanval op Noorwegen ook daadwerkelijk in gang was gezet. Op 11 april kreeg Kaptein Ernst Ullring, naast het bevel over zijn schip, ook het bevel over het tijdelijk ingestelde Romsdalsfjord Marine District (Romsdalsfjord SjŲforsvarsdistrikt) waarin opgenomen werden de KNM Sleipner, KNM Trygg, KNM Sild, KNM Skrei en de Romsdalsfjord Luchtgroep. Op 12 april 1940 moest de torpedobootjager voor het eerst in actie komen in deze hoedanigheid. Op die dag nam de eenheid met Sleipner de Duitse vrachtvaarder Ruhrort en de trawler ThŁringen in beslag en haar bemanning krijgsgevangen.

    Op 24 april 1940 ondersteunde de torpedobootjager de Geallieerde landingen rond Molde en Andalsnes. Op 25 april werd het schip door Duitse bombardementen geraakt en trok het naar de Shetland-eilanden voor reparaties. De reparaties werden uiteindelijk in Rosyth, Groot-BrittanniŽ uitgevoerd en het schip was op 17 juni 1940 weer gereed.

    Na afloop van de strijd in Noorwegen, werd de Sleipner ingezet voor konvooidiensten langs de Britse Oostkust met kenteken 'H48' op de romp. Vanaf 1 juli 1941deinde het schip†als onderdeel van Rosyth Command.†Begin 1942 kreeg de KNM Sleipner nieuw 10,16 cm geschut Op 10 maart 1944 werd het schip uit de vaart genomen en opgelegd.

    Na de Tweede Wereldoorlog
    In mei 1945 werd de torpedobootjager naar Noorwegen gebracht en aanvankelijk ook daar opgelegd als reserve. In 1948 werd het schip verbouwd tot fregat en weer in dienst genomen. In 1959 werd het schip definitief uit de vaart genomen en gesloopt.

    Commanding Officer:


    Kaptein Ernst Ullring
    (tot 28 juni 1940)

    Kaptein Thore Horve
    (28 juni 1940 - december 1941)

    Kaptein Rolf Hag
    (december 1941 - 22 juli 1942)

    LŲytnant Kleppe
    (22 juli 1942 - 10 maart 1944)

    Definitielijst

    neutraliteit
    Onpartijdigheid, onzijdigheid, tussen de partijen instaand, geen partij kiezen.
    torpedobootjager
    (Engels=destroyer) Zeer lichtgebouwd, snel en wendbaar oorlogsschip, bestemd om door verrassingsaanvallen grote vijandelijke schepen met de torpedo tot zinken te brengen.

    Afbeeldingen

    Sleipner, gecamoufleerd in een Noors fjord (april 1940) Bron: Wilco Vermeer collection.
    Sleipner als escortejager Bron: Wilco Vermeer collection.

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    23-03-2015
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde boeken

    The Battle for Norway