TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De Kriegsmarine ontwierp een klasse die zou moeten bestaan uit vier, als vliegdekschip ontworpen schepen, de Graf-Zeppelin-klasse. Daarnaast zou een kruiser, de Seydlitz, bij de afbouw worden uitgevoerd als vliegdekschip. Van de vier geplande vliegdekschepen, de Flugzeugträger A, Flugzeugträger B, Flugzeugträger C en Flugzeugträger D, werd alleen de eerste tewatergelaten en wel als Graf Zeppelin (1938). Van het tweede schip werd alleen de kiel gelegd, terwijl de laatste twee schepen werden afbesteld. De Graf Zeppelin werd nooit afgebouwd en de romp werd uiteindelijk door de Duitsers in Stettin tot zinken gebracht. De Sovjets zouden het schip later lichten en als doelschip gebruiken.


    De tewaterlating van de Graf Zeppelin Bron: Bundesarchiv, RM 25 Bild-27

    Definitielijst

    kruiser
    Snelvarend oorlogsschip van 8000-15000 ton, geschikt voor diverse taken als verkenning, verkenningsafweer en konvooibescherming.

    Schepen in deze klasse

    Flugzeugträger A (1938)
    Graf Zeppelin (1938)
    28 december 1936: kiellegging
    8 december 1938: tewaterlating
    2 februari 1943: afbouw gestopt
    25 april 1945: afgezonken
    1947: gezonken als doelschip
    Flugzeugträger B (1938)
    1938: kiellegging
    19 september 1939: bouw gestopt
    28 februari 1940: sloop op helling
    Flugzeugträger C (1938)

    1937: gepland
    1938: geschrapt
    Flugzeugträger D (1938)
    1937: gepland
    1938: geschrapt

    Geschiedenis

    Na 1933 nam de Reichsmarine de eerste voorzichtige stappen om een vliegdekschip te bouwen. Het ontbreken van een vliegdekschip was een duidelijke tekortkoming. De restricties opgelegd door het Verdrag van Versailles betekenden dat een ontwerp van de grond af aan moest worden opgezet. De basis werd gelegd door ingenieur Wilhelm Hadeler, een lid van de Kriegsmarine-Constructie-Afdeling. Zijn taak werd bemoeilijkt door de snelle technische ontwikkelingen in de militaire luchtvaart in de jaren 30 en de hoogoplopende discussies omtrent de ontwerpen van vliegdekschepen in het algemeen. Het ontbreken van ervaren piloten veroorzaakte ook de nodige problemen.

    In 1933-1934 presenteerde Hadeler zijn eerste ontwerpen van een schip met een waterverplaatsing van 22.000 ton (35% van het Britse vliegdekschip-tonnage), een snelheid van 35 knopen en ruimte voor 50 vliegtuigen, conform het Anglo-Duitse vlootverdrag van juni 1935. De ontwerpen werden aan de Deutsche Werke AG in Kiel gegeven, die een speciaal ontwerpbureau in het leven riep. Specificaties van de gevechtscapaciteiten werden opgesteld in samenwerking met de Kriegsmarine-Constructie-Afdeling.

    In 1937 presenteerde Generaladmiral Erich Raeder, de opperbevelhebber van de Kriegsmarine, Plan Z. In dit ambitieuze scheepsbouwprogramma beschreef Raeder dat hij vier vliegdekschepen in dienst wilde hebben tegen 1945. In 1939 herzag hij dit plan en besloot hij dat er twee vliegdekschepen gebouwd moesten worden.


    Graf Zeppelin na de tewaterlating Bron: U.S. Navy National Museum of Naval Aviation photo No. 1996.488.037.060

    De algemene mening was dat de vliegdekschepen in staat moesten zijn zichzelf te beschermen tegen oppervlakteschepen en daarom bepantserd moest worden op dezelfde manier als een zware kruiser. Deze opvatting was de Kriegsmarine ook toegedaan. Latere studies stelden voor dat een vliegdekschip zichzelf ook moest kunnen beschermen tegen nachtaanvallen door torpedobootjagers en daarom werden zestien 15 cm kanonnen in het ontwerp meegenomen. Na een vruchteloos bezoek van een Duitse officier aan de HMS Furious (47) tijdens de 1935 Navy Week, bezocht een Duits team Japan om het vliegdekschip Akagi (1925) te inspecteren. Dit team verkreeg nuttige informatie aangaande de bouw en bevestigde dat het werk aan het Duitse vliegdekschip op de juiste manier werd verricht.

    Om het gevaar van vliegtuigbrandstof-branden te minimaliseren werden alle delen van het brandstofsysteem die niet met vloeistof waren gevuld, gevuld met droog gas en alle oliepijpleidingen voorzien van een dubbele wand voorzien van een inert gas onder hoge druk. Er was een sprinkler-brandblussysteem in alle hangars, maar geen schuimblusinstallatie. De hoogte van de schoorsteen werd beperkt door de eis dat het schip in staat moest zijn om onder de Beltbrug in de buurt van Frederica door te varen. Latere ontwerpstudies toonden aan dat het onmogelijk was om al de nodige masten en antennes intrekbaar te maken en zodoende werd deze eis verworpen.

    Assistentie van de Luftwaffe, die weinig enthousiast was over het project en niet in staat was om duidelijk haar eisen te specificeren met betrekking tot het type vliegtuigen dat aan boord moest komen, was zeker een gebrek. Hermann Göring, de opperbevelhebber van de Luftwaffe, had tot dan toe het bevel gehad over alles wat vloog en dwarsboomde de luchtvaartplannen van de Kriegsmarine. Dit frustreerde Erich Raeder enorm. Er werden wel vliegtuigen ontworpen voor de Graf Zeppelin, maar Hermann Göring beweerde, om Raeder dwars te zitten, dat deze vliegtuigen pas tegen 1944 beschikbaar zouden zijn.

    Op aandringen van Raeder zette Hitler Göring toch onder druk. Göring bood aangepaste vliegtuigen aan die op tijd klaar zouden zijn, maar hij eiste wel dat de vliegtuigen en het vliegend personeel onder bevel van de Luftwaffe zouden blijven. Dit alles vertraagde de bouw aanzienlijk en vereiste ook aanpassingen aan het ontwerp van het schip.


    Flugzeugträger B in aanbouw Bron: Public Domain (onbekend)

    Het plan was nu de Graf Zeppelin uit te rusten met de Messerschmitt Me 109 T (T van Träger, afkorting van Flugzeugträger), een vliegdekschipversie van het standaard Messerschmitt Me 109 jachtvliegtuig en de Junkers Ju 87 E, een marineversie van de Junkers Ju 87 duikbommenwerper. De oorspronkelijke specificatie vroeg om acht tot tien Me 109's, dertien Ju 87 E's en twintig Fieseler Fi 167 bommenwerpers, wat later werd veranderd in twaalf Me 109 T's en 30 Ju 87 E's. De ontwikkeling en bouw van de Messerschmitt Me 109 T werd toegewezen aan de Fieseler Werke, omdat Messerschmitt AG zelf op volle toeren werkte aan de standaard Messerschmitts.

    Uiteindelijk zou Duitsland geen van de vliegdekschepen voltooien. Raeder bleef voorstander van een sterke oppervlaktevloot, maar na de slechte prestaties van de oppervlakteschepen in de eerste jaren van de oorlog werd de productiecapaciteit van oorlogsschepen steeds meer gericht op de onderzeebootvloot. Hoewel Raeder zich actief in bleef zetten voor de Graf Zeppelin, had deze het tij niet kunnen laten keren ten gunste van de Kriegsmarine, hoofdzakelijk vanwege een groot tekort aan escorteschepen en grote oorlogsschepen.

    Definitielijst

    Kriegsmarine
    Duitse marine, naast de Heer en de Luftwaffe onderdeel van de Duitse Wehrmacht.
    kruiser
    Snelvarend oorlogsschip van 8000-15000 ton, geschikt voor diverse taken als verkenning, verkenningsafweer en konvooibescherming.
    Luftwaffe
    Duitse luchtmacht.

    Technische gegevens

    Klasse: Graf Zeppelin-klasse
    Aantal in klasse:
    4
    Land:
    Duitsland
    Type:
    Vliegdekschepen
    Waterverplaatsing:
    26.931 ton standaard (1937)
    28.090 standaard (1939)
    Lengte:
    262,50 meter
    Breedte:
    36,20 meter
    Diepgang:
    7,60 meter
    Aandrijving:
    16 La Mont stoomketels
    4 Brown-Boverie & Cie. geschakelde stoomturbines
    200.000 shp
    4 schachten
    6.630 ton brandstof
    Snelheid:
    35 knopen (64,82 km/u)
    Bereik:
    14.816 km bij 19 knopen (35,19 km/u)
    Bepantsering:
    Dek: 6 cm
    Voor- en achterschip: 6-8 cm
    Commandotoren: 15 cm
    Bewapening:
    8x2 150 mm SK C/28
    6x2 105 mm SK C/33
    11x2 37 mm L/83 SK C/30
    7x1 20 mm MG L/65 (later 7x4)
    10x Messerschmitt Bf 109 T
    20x Fieseler Fi 167
    13x Junkers Ju 87 C
    Bemanning:
    1.720
    342 luchtpersoneel

    Graf Zeppelin en Flugzeugträger 'B'

    Graf Zeppelin
    Van de vier Duitse vliegdekschepen die werden gepland uit de Graf Zeppelin-klasse, werd slechts één schip te water gelaten, de Graf Zeppelin (1938). Hoewel de bouw diverse malen werd stilgelegd en weer werd voortgezet, werd het schip nooit afgebouwd. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog brachten de Duitsers het schip tot zinken. Het werd door de Sovjets gelicht om vervolgens tijdens bombardementsoefeningen weer tot zinken te worden gebracht.

    Flugzeugträger 'B'
    De kiel van Flugzeugträger ‘B’ werd gelegd in de herfst van 1938 op de Krupp Germaniawerft in Kiel. De constructie verliep extreem traag. Er werd rekening gehouden met de mogelijkheid om de nodige modificaties en aanpassingen uit te kunnen voeren die ontstonden uit de operationele ervaringen met haar zusterschip. Het schip zou op 1 juli 1940 te water worden gelaten, maar op 19 september 1939 werd de bouw gestaakt en op 28 februari 1940 begon de sloop op de werf. Omdat ze nooit te water werd gelaten, heeft Flugzeugträger ‘B’ nooit een echte naam gekregen.