TracesOfWar heeft jouw hulp nodig! Wij missen foto's van belangrijke bezienswaardigheden in Nederland, BelgiŽ, Frankrijk en Duitsland. Stuur uw foto's in naar input@tracesofwar.com en wordt gepubliceerd!

Inleiding

    Met de bouw van de HMS Ark Royal begaf de Britse marine zich in een nieuw tijdperk. Het belang van grote vliegdekschepen werd hierbij gecombineerd met snelheid en betere bepantsering. De Illustrious-klasse werd echter besteld op een moment dat nog geen enkele gevechtservaring was opgedaan met het nieuwe concept. Aangezien men de bepantsering van het hangargedeelte zeer belangrijk achtte werd de capaciteit aan vliegtuigen, ondanks de bijna gelijke grootte als de HMS Ark Royal, aanzienlijk kleiner. Tegen de tijd echter dat het laatste schip, de HMS Indomitable, haar afbouw naderde werd bij dit schip de bepantsering weer verkleind en een hangar toegevoegd. Hierdoor kon de HMS Indomitable aanzienlijk meer toestellen meevoeren dan haar zusterschepen.


    HMS Formidable Bron: Public Domain (onbekend)

    Schepen in de klasse

    Naam:
    Gegevens:
    HMS Formidable (67)
    17 juni 1937: kiellegging
    17 augustus 1939: tewaterlating
    24 november 1940: in dienst gesteld
    1953: sloop
    HMS Illustrious (87)
    27 april 1937: kiellegging
    5 april 1939: tewaterlating
    25 mei 1940: in dienst gesteld
    1957: sloop
    HMS Indomitable (92)
    10 november 1937: kiellegging
    26 maart 1940: tewaterlatineg
    10 oktober 1941: in dienst gesteld
    1955: sloop
    HMS Victorious (38)
    USS Robin (codenaam 1942/1943)
    4 mei 1937: kiellegging
    14 september 1939: tewaterlating
    14 mei 1941: in dienst gesteld
    1969: sloop

    Geschiedenis

    Door de grote aanvalskracht van de schepen werden het echte aanvalswapens. Waar vele andere vliegdekschepen van de Britse marine, vooral een anti-onderzeeboot taak kregen toebedeeld, werden deze schepen voornamelijk ingezet als luchtaanvalswapen.

    De vier schepen werden gedurende de Tweede Wereldoorlog diverse malen verbouwd en gemoderniseerd. Dit resulteerde in een toenemende capaciteit aan vliegtuigen, bemanning en met name luchtafweer. Het vliegdek werd gedurende de oorlog zowel naar voor als naar achter verlengd.

    Na de oorlog zijn alle vier de schepen intensief gebruikt voor proefnemingen met het gebruik van straaljagers aan boord van vliegdekschepen. Wederom werden de schepen hierdoor op diverse momenten sterk verbouwd.


    HMS Victorious (R38) na modernisering Bron: Public Domain (onbekend)

    Technische gegevens


     Klasse: Illustrious-klasse

     Aantal in klasse:
    4

     Land:
    Groot-BrittanniŽ / Verenigde Staten

     Type:
    Vliegdekschip

     Waterverplaatsing:
    standaard 23000 BRT
    volledig beladen 29730 BRT
    (Kleine variaties door moderniseringen)

     Lengte:
    229 meter

     Breedte:
    29,20 meter

     Diepgang:
    8,70 meter

     Aandrijving:
    Vermogen: 110.000 shp
    Max. Snelheid: 31 knopen
    3 schachten Parsons geschakelde turbines
    6 boilers van het 3-drum type

     Snelheid:
    30 knopen (56 km/u)

     Bereik:
    19.800 km (bij 10 knopen)

     Bepantsering:
    pantsergordel 114 mm
    hangarwanden 114 mm (Indomitable 38 mm)
    vliegdek: 46 mm

     Bewapening:
    16x 4,5"/45 DP ( 114 mm) (8x2) kanonnen
    6x8 2 ponder AA
    8x 20 mm AA
    33-60 vliegtuigen

     Bemanning:
    1300-2100 man
    (afhankelijk van bewapening en aanwezige vliegtuigen)

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    28-03-2014
    Laatst gewijzigd:
    18-10-2020
    Feedback?
    Stuur het in!

    Bronnen

    - Boffa C.J., The Illustrious Blitz, Malta in Wartinme, Progress Press Co LTD
    - Mc Cart N., Illustrious and Implacable Classe of Aircraft Carriers, Fan Publications
    - Mc Cart N., HMS Victorious 1937-1969, Fan Publications, 1998
    - Preston A. Jane's Fighting Ships og World War II, The Random House Group LTD, London, 1989
    - Sturtivan R. The Squadrons of the Fleet Air Arm, Air Britain LTD. 1994