Kawanishi E7K1.
De E7K1 ging in mei 1934 in produktie als Marine Type 94 Verkenner Drijvervliegtuig Model 1. De eerste toestellen hadden dezelfde motor als de prototypen. Later werd een opgevoerde motor gebruikt met een vierbladige propeller in plaats van de gebruikelijke tweebladige.
De E7K1 was zeer populair bij de bemanning en bij het onderhoudspersoneel. Het wag goed handelbaar, stevig en eenvoudig te onderhouden. Kawanishi bouwde zelf tussen 1934 en 1938 totaal 183 exemplaren. Een onbekend aantal werd er echter in 1937 en 1938 gebouwd bij de Nippon Hikkoki-fabriek in Tomioka.
Technische gegevens:
Model: | Kawanishi E7K1 | |
Taak: | Maritieme Verkenner | |
Bemanning: | 3 | |
Afmetingen: | Spanwijdte: 14,00 m Vleugeloppervlak: 43,60 m2 Lengte: 10,41 m Hoogte: 4,81 m | |
Gewicht: | Leeggewicht: 1970 kg Max. Gewicht: 3000 kg | |
Prestaties: | Max. snelheid: 239 km/u | |
Motor: | Een Hiro Type 91 motor met een vermogen van 620 pk (prototypen en eerste produktiemodellen) Een Hiro Type 91 motor met een vermogen van 870 pk (latere produktie) | |
Bewapening: | Eén 7,7 mm type 92 mitrailleur in de neus, één 7,7 mm type 92 mitrailleur in de achterste cockpit, één 7,7 mm type 92 mitrailleur door de buik naar beneden vurend en twee bommen van 60 kg of vier van 30 kg | |
Productie: | 183 (Kawanishi) en onbekend aantal uit 57 E7K1 en E7K2 bij Nippon |
Kawanishi E7K2.
In 1937 kreeg de Japanse marine interesse in een verbeterde versie. Hiertoe werd een prototype gebouwd, aangedreven door een Mitsuishi motor en een tweebladige propeller. Deze Marine Type 94 Verkenner Drijvervliegtuig Model 2 (later Model 12) ging in november 1938 in productie en zou al snel de E7K1 toestellen in operationele dienst vervangen. Van deze versie zou Kawanishi 287 toestellen bouwen en Nippon eveneens een onbekend aantal. Het vliegtuig is tot in 1941 in productie geweest. De gealllieerden gaven het de codenaam "Alf" mee.
Toen in december 1941 de oorlog uitbrak waren alle E7K1 al verdrongen naar trainings- en verbindingstaken. De E7K2 was echter nog volop aanwezig en is tot in 1943 op alle fronten ingezet als verkenner, in anti-onderzeebootdiensten en in konvooidiensten. Na 1943 verdween ook de E7K2 naar tweedelijnstaken als trainer en verbindingstoestel.
Technische gegevens:
Model: | Kawanishi E7K2 | |
Taak: | Maritieme Verkenner | |
Bemanning: | 3 | |
Afmetingen: | Spanwijdte: 14,00 m Vleugeloppervlak: 43,60 m2 Lengte: 10,50 m Hoogte: 4,85 m | |
Gewicht: | Leeggewicht: 2100 kg Max. Gewicht: 3300 kg | |
Prestaties: | Max. snelheid: 275 km/u Kruissnelheid: 185 km/u Plafond: 7060 m Bereik: 2200 km | |
Motor: | Een Mitsubishi Zuisei 11 motor met een vermogen van 870 pk | |
Bewapening: | Eén 7,7 mm type 92 mitrailleur in de neus, één 7,7 mm type 92 mitrailleur in de achterste cockpit, één 7,7 mm type 92 mitrailleur door de buik naar beneden vurend en twee bommen van 60 kg of vier van 30 kg | |
Productie: | 278 (Kawanishi) en onbekend aantal uit 57 E7K1 en E7K2 bij Nippon |