TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De s.s. Empire Foam werd in 1941 gebouwd bij de firma Swan, Hunter & Wigham Richardson Ltd in Newcastle upon Tyne. Het schip was een zogenaamde Empire Y-Type schip gebouwd in opdracht van het Ministry of War Transport (MoWT). De Empire Foam werd afgebouwd als één van de CAM-schepen, bedoeld voor de bescherming van konvooien door een op een katapult meegevoerd jachtvliegtuig. In 1946, al ontdaan van de katapult, werd het schip verkocht en voer het onder de naam s.s. Graigaur. In 1957 werd het verkocht en kreeg het schip de naam s.s. Maltezana. Wederom verkocht in 1958, kreeg het schip de naam s.s. Johore Bahru. Onder deze naam bleef het varen tot het schip in 1963 werd gesloopt.

    Gegevens


    s.s. Empire Foam als s.s. Graigaur Bron: Wilco Vermeer collection
    Gebouwd door:
    Kiel gelegd:
    Te waterlating:
    Aflevering:
    Einde:
    Swan, Hunter & Wigham Richardson Ltd, Newcastle upon Tyne
    ?
    13 maart 1941
    mei 1941
    24 juli 1963
    (sloop)
    Bouwnummer : 1694





    Indeling:
    Datum in:
    Datum uit:
    Gegevens:

    mei 1941
    1946
    Ministry of War Transport (F Carrick & Co, rederij), Newcastle

    1946
    1946
    Ministry of Transport (F Carrick & Co, managers), Newcastle

    1946
    1957
    s.s. Graigaur, Graig Shipping Co Ltd, Cardiff

    1957
    1958
    s.s. Maltezana, Marinos & Frangos Ltd, Cardiff

    1958
    1963
    s.s. Johore Bahru, Stanley Shipping Co Ltd, Cardiff

    24 juli 1963

    sloop, Osaka Kogai KK, Etajima

    Geschiedenis

    De s.s. Empire Foam werd onder bouwnummer 1694 gebouwd aan de scheepswerf Neptune Yard van Swan, Hunter & Wigham Richardson Ltd. te Low Walker. Het schip werd op 13 maart 1941 te water gelaten en in mei 1941 kon het schip worden afgeleverd.

    Het met een waterverplaatsing van 7.047 BRT (5.178 NRT) had een lengte van 131,83 meter, een breedte van 17,13 meter. De 433 nhp sterke motor dreef één schroef aan. De Empire Foam was een vrachtschip van het Empire Y-type en werd bij de afbouw voorzien van een katapult op het voorschip. Hiermee werd het één van de CAM-schepen. De Empire Foam was zo, uitgerust met een Hawker Hurricane jager, bestemd ter verdediging van een konvooi. Hierbij kon het vliegtuig worden gelanceerd. Terugkeer van het vliegtuig was echter niet mogelijk waarbij de piloot vaak uit zee moest worden opgepikt en het vliegtuig verloren ging.

    Vanaf mei 1941 maakte het schip deel uit van het scheepsbestand van het Ministry of War Transport en werd ingebracht bij de rederij F. Carrick & Co. te Newcastle. Op 10 juni 1940 nam de Empire Foam voor het eerst deel aan een konvooi EC-30, van Liverpool naar Halifax. De Hawker Sea Hurricane aan boord werd op 1 november 1941 voor het eerst gelanceerd ter onderschepping van een Focke-Wulf Fw 200. Ergens in 1943 werd de katapult verwijderd en opereerde de Empire Foam weer als alleen een vrachtschip. Gedurende de Tweede Wereldoorlog nam het schip aan een groot aantal konvooien deel.[1]

    Konvooi:
    Route:
    Data:
    EC 30
    Tyne - Clyde
    10 juni 1941 - 14 juni 1941
    OB 338
    Liverpool - Halifax (zelfstandig)
    21 juni 1941 - 5 juli 1941
    HX 139
    Halifax - Liverpool
    16 juli 1941 - 31 juli 1941
    ON 6
    Liverpool - Halifax (zelfstandig)
    11 augustus 1941 - 26 augustus 1941
    SC 43
    Sydney, Nova Scotia - Liverpool
    5 september 1941 - 20 september 1941
    ON 22
    Liverpool - Halifax (zelfstandig)
    2 oktober 1941 - 17 oktober 1941
    HX 156
    Halifax - Liverpool
    22 oktober 1941 - 5 november 1941
    ON 38
    Liverpool - Halifax (zelfstandig)
    19 november 1941 - 6 december 1941
    HX 166 / SC 61
    Halifax - Liverpool
    21 december 1941 - 7 januari 1942
    OG 79
    Liverpool - Gibraltar
    26 januari 1942 - 7 februari 1942
    HG 80
    Gibraltar - Liverpool
    14 maart 1942 - 26 aart 1942
    ON 83
    Liverpool - Halifax
    4 april 1942 - 17 april 1942
    HX 187
    Halifax - Liverpool
    26 april 1942 - 8 mei 1942
    ON 99
    Liverpool - Halifax
    29 mei 1942 - 10 juni 1942
    HX 195
    Halifax - Liverpool
    21 juni 1942 - 2 juli 1942
    ON 113
    Liverpool - Halifax
    17 juli 1942 - 31 juli 1942
    HS 37 / SQ 25
    Halifax - Father Point, Quebec
    ?
    QS 26 / SH 35
    Father Point, Quebec - Halifax
    ?
    HX 204
    Halifax - Liverpool
    23 augustus 1942 - 4 september 1942
    KMS 3G
    Clyde - Gibraltar
    8 november 1942 - 23 november 1942
    MKS 3X
    Gibraltar - Liverpool
    5 december 1942 - 19 december 1942
    KMS 8G
    Clyde - Bone, Algerije
    15 januari 1943 - 8 februari 1943
    MKS 9
    Bone - Algiers
    4 maart 1943 - 6 maart 1943
    MKS 12 / SL 128
    Bone - Clyde
    22 april 1943 - 14 mei 1943
    KMS 22G
    Clyde - Gibraltar
    28 juuli 1943 - 9 augustus 1943
    KMS 22
    Gibraltar - Algiers
    9 augustus 1943 - 12 augustus 1943
    MKS 24
    Algiers - Gibraltar
    11 september 1943 - 13 september 1943
    OS 55
    Gibraltar - Freetown, Sierra Leone
    27 september 1943 - 8 oktober 1943
    LTS 9
    Lagos - Freetown
    21 november 1943 - 28 november 1943
    SL 142 / MKS 33
    Freetown - Loch Ewe
    2 december 1943 - 27 december 1943
    WN 524
    Loch Ewe - Methil, Fife
    27 december 1943 - 30 december 1943
    FS 1316
    Methil - Hull
    30 december 1943 - 1 januari 1944
    FN 1245
    Hull - Methil
    24 januari 1944 - 25 januari 1944
    EN 343
    Methil - Loch Ewe
    7 februari 1944 - 9 februari 1944
    ONS 29
    Oban, Argyllshire - Halifax
    13 februari 1944 - 29 februari 1944
    FH 109
    Saint John, New Brunswick - Halifax
    15 maart 1944 - 17 maart 1944
    SC 156
    Halifax - Liverpool
    29 maart 1944 - 13 april 1944
    OS 77 KM / KMS 51G
    Liverpool - Gibraltar
    14 mei 1944 - 25 mei 1944
    GUS 42
    Algiers - Gibraltar
    12 juni 1944 - 14 juni 1944
    OS 80
    Gibraltar - (via Freetown) - Buenos Aires (zelfstandig)
    21 juni 1944 - 17 juli 1944
    SL 169 / MKS 60
    Freetown - Falmouth (zelfstandig)
    29 augustus 1944 - 16 september 1944
    EBC 105
    Falmouth - St. Helens Roads
    17 september 1944 - 18 september 1944
    FTM 5A
    St Helens Roads - Southend
    18 september 1944 - 19 september 1944
    FN 1468
    Southend - Hull (zelfstandig)
    20 september 1944 - 21 september 1944
    FN 1505
    Spurn Head - Methil
    10 september 1944 - 11 september 1944
    EN 445
    Methil - Loch Ewe
    11 september 1944 - 13 september 1944
    ONS 34
    Loch Ewe - Clyde
    13 september 1944 - 21 oktober 1944
    ONS 35
    Clyde - Halifax
    28 oktober 1944 - 15 november 1944
    XB 134
    Halifax - Philadelphia (zelfstandig)
    15 november 1944 - 18 november 1944
    BX 138
    Boston - Halifax
    21 december 1944 - 23 december 1944
    SC 164
    Halifax - Loch Ewe
    1 januari 1945 - 17 januari 1945
    WN 669
    Loch Ewe - Methil
    17 januari 1945 - 19 januari 1945
    FS 1703
    Methil - Middlesbrough
    20 januari 1945 - 21 januari 1945
    FS 1743
    Tyne - The Downs (zelfstandig)
    8 februari 1945 - 3 maart 1945
    OS 115KM / KMS 89
    The Downs - Calcutta (zelfstandig)
    8 maart 1945 - 26 april 1945

    Met haar laatste konvooi van de Tweede Wereldoorlog, KMS 89, arriveerde het schip op 16 maart 1945 bij Gibraltar. Hierna voer het schip zelfstandig door naar Calcutta, India, via het Suez Kanaal, waar het op 26 april 1945 aankwam. Tot 1 oktober 1945 opereerde het schip in de Indische Oceaan om vervolgens via het Suez Kanaal weer terug te keren naar Groot-Brittannië. Op 21 december 1945 legde het schip aan in de haven van Barry.

    In 1946 ging het schip over naar het Ministry of Transport maar bleef varen voor de rederij F. Carrick & Co.. Hetzelfde jaar echter werd het schip verkocht aan de rederij Graig Shipping Co. Ltd. in Cardiff en kreeg het schip de naam s.s. Graigaur. Deze maatschappij gebruikte het schip tot in 1957.

    In 1957 volgde verkoop aan de rederij Marinos & Frangos Ltd., eveneens in Cardiff, welke het schip in gebruik nam onder de naam s.s. Maltezena. In 1958 werd het schip alweer doorverkocht.

    IN 1958 nam de rederij Stanley Shipping Co. Ltd. ook uit Cardiff, het schip over en bracht het in de vaart als s.s. Johore Bahru. Op 23 augustus 1963 werd begonnen met de sloop van het schip bij de Osaka Kogai KK in Etajima, Japan.

    Technische gegevens

     Naam: s.s. Empire Foam
     Callsign/Registratie:
    BCKC / 165810
     Bouwer:
    Neptune Yard, Swan, Hunter & Wigham Richardson Ltd, Low Walker
     Bouwnummer:
    1694
     Type/Klasse:
    CAM-schepen / Empire Y-type
     Waterverplaatsing:
    7.047 BRT (5.178 nrt)
     Lengte:
    131,83 meter
     Breedte:
    17,13 meter
     Diepgang:
    8,00 meter
     Aandrijving:
    Triple Expansion stoommachine
    1 schacht
    433 nhp (? kW)
     Snelheid:
    ? knopen (? km/h)
     Bereik:
    ? km bij ? knopen (? km/h)
     Bewapening:
    ?
    1x Hawker Hurricane
     Bemanning
    ?

    Noten

    1. Thomas, 2013, pag. 20

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    12-10-2022
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde boeken

    British Aircraft Carriers