TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De in 1941 gebouwde s.s. Empire Eve was één van de CAM-schepen, uitgerust met een Hawker Sea Hurricane op een katapult. Hiermee konden konvooien worden beschermd tegen luchtaanvallen. De Empire Eve nam aan divers konvooien deel zonder de Hurricane te lanceren. Op 18 mei 1943 werd het schip door U 414 tot zinken gebracht.

    Gegevens


    Bron: Public Domain (onbekend)
    Gebouwd door:
    Kiel gelegd:
    Te waterlating:
    In dienst:
    Einde:
    William Pickersgill & Sons Ltd,
    Sunderland
    ?
    26 april 1941
    juni 1941

    18 mei 1943
    (getorpedeerd)
    Bouwnummer : 247





    Indeling:
    Datum in:
    Datum uit:



    juni 1941

    s.s. Empire Eve, J A Billmeir & Co Ltd.


    18 mei 1943
    s.s. Empire Eve, Headlam & Sons Ltd, Whitby

    Geschiedenis

    De in 1941 bij William Pickersgill & Sons Ltd. te Southwick, als bouwnummer 247 gebouwde s.s. Empire Eve werd op 26 april 1941 te water gelaten. De Empire Eve was 126,50 meter lang en had een waterverplaatsing van 5.979 BRT. In juni 1941 werd het schip afgeleverd.[1] Het werd door het Ministry of War Transport (MoWT) ondergebracht bij de firma J A Billmeir & Co Ltd. Op enig moment ging het schip nog over naar Headlam & Sons Ltd.[2] Bij de afbouw was het schip voorzien van een katapult voor een Hawker Sea Hurricane, waarmee het één van de CAM-schepen was geworden.[3]

    Op 12 juli 1941 werd het schip vanaf de werf naar de Tyne gesleept op daar op 14 juli te vertrekken met konvooi EC 45. De periode daarna nam het de Empire Eve deel aan diverse konvooien van en naar Canada, de Verenigde Staten en Gibraltar. Op de meeste konvooien voerde het schip haar Hawker Sea Hurricane mee, maar op een klein aantal tochten niet.

    De s.s. Empire Eve nam in ieder geval deel aan de volgende konvooien:

    Konvooi:
    Route:
    Data:
    EC 45
    Tyne - Methil
    14 juli 1941 - 16 juli 1941
    EC 46
    Methil - Clyde
    17 juli 1941 - 20 juli 1941
    ON 1 (CAM)
    Clyde - Halifax (zelfstandig)
    27 juli 1941 - 12 augustus 1941
    HX 146 (CAM)
    Halifax - Clyde
    21 augustus 1941 - 7 september 1941
    ON 18 (CAM)
    Clyde - Halifax (zelfstandig)
    19 september 1941 - 5 oktober 1941
    HX 155
    Halifax - Belfast Lough
    16 oktober 1941 - 30 oktober 1941
    ON 37 (CAM)
    Liverpool - Halifax (zelfstandig)
    15 november 1941 - 5 december 1941
    HX 165 (CAM)
    Halifax - Clyde
    15 december 1941 - 28 december 1941
    ON 56
    Liverpool - Halifax (zelfstandig)
    12 januari 1942 - 28 januari 1942
    HX 175
    Halifax - Liverpool
    13 februari 1942 - 25 februari 1942
    OG 81
    Liverpool - Clyde
    17 maart 1942 - 18 maart 1942
    OG 82 (CAM)
    Clyde - Gibraltar
    8 april 1942 - 20 april 1942
    HG 83 (CAM)
    Gibraltar - Clyde
    22 mei 1942 - 2 juni 1942
    ON 116
    Liverpool - Halifax (zelfstandig)
    25 juli 1942 - 10 augustus 1942
    HS 40
    Halifax - Sydney (Cape Breton)
    11 augustus 1942 - 13 augustus 1942
    SQ 28
    Sydney - Father Point
    14 augustus 1942 - 17 augustus 1942
    QS 30
    Father Point -Sydney
    26 augustus 1942 - 30 augustus 1942
    SC 98
    Sydney - Liverpool
    30 augustus 1942 - 13 september 1942
    ON 134
    Liverpool - Halifax
    26 september 1942 - 14 oktober 1942
    HF 8
    Halifax - Saint John
    ? - ?
    FH 11
    Saint John - Halifax
    ? - 30 oktober 1942
    SC 108
    Halifax - Clyde
    4 november 1942 - 18 november 1942
    ON 150
    Clyde - Halifax
    1 december 1942 - 25 december 1942
    SC 117
    Halifax - Clyde
    15 januari 1943 - 2 februari 1942
    ON 169
    Liverpool - Halifax
    22 februari 1943 - 17 maart 1943
    SC 125
    Halifax - Belfast Lough
    31 maart 1943 - 14 april 1943
    BB 279
    Belfast Lough - Milford Haven
    14 april 1943 - 15 april 1943
    OS 47km (CAM)
    Milford Haven - KMS 14
    4 mei 1943 - 16 mei 1942
    KMS 14 (CAM)
    OS 47km - Bone, Algerije (onderweg gezonken)
    16 mei 1942 - 18 mei 1942

    Op 20 april 1943 kwam de Empire Eve aan in Cardiff, Glamorgan om te worden belanden met kolen en olie. Ook kreeg het schip hier een Hawker Sea Hurricane met RAF personeel aan boord. Op 3 mei vertrok het schip richting Milford Haven om zich bij konvooi OS 47km, dat naar Freetown voer, te voegen. Onderweg, op 16 mei, splitste het konvooi zich en de Empire Eve voegde zich bij konvooi KMS 14 voor Gibraltar. Bij Gibraltar voer de het konvooi door met bestemming Bone in Algerije. Vlak bij de kust van Algerije, ten noordoosten van Mostaganem, werd het schip op 18 mei 1943 geraakt door een torpedo welke was afgevuurd door U 414 (Oberleutnant zur See Walther Huth), waarna het zonk.[4] Bij de torpedering kwamen vijf bemanningsleden om het leven. De overlevenden werden opgepikt door Boom Defence Vessel HMS Barfoil (Z 194) en een in de buurt aanwezig LCT.

    Definitielijst

    torpedo
    Oorlogswapen, met van een explosieve lading voorzien sigaarvormig lichaam met een voortstuwings- en besturingsmechanisme, bestemd om na lancering via het water zijn weg te zoeken naar vijandelijke schepen en deze door een onderwaterexplosie uit te schakelen.

    Technische gegevens

     Naam: s.s. Empire Eve
     Callsign/Registratie:
    BCLM / 168912[5]
     Bouwer:
    William Pickersgill & Sons Ltd, Sunderland
     Bouwnummer:
    247
     Type/Klasse:
    Vrachtschip / Empire CAM-schepen
     Waterverplaatsing:
    5.979 BRT[6]
    3.588 NRT[7]
     Lengte:
    126,50 meter
     Breedte:
    16,46 meter
     Diepgang:
    9,19 meter
     Aandrijving:
    George Clark (1938) Ltd, Sunderland stoommachine[8]
    1 schacht
    292 nhp
     Snelheid:
    ? knopen (? km/h)
     Bereik:
    ? km (bij ? knopen)
     Bewapening:
    1 Hawker Sea Hurricane
    1x 120 mm geschut
    1x 40 mm Bofors
    4x 19 mm Oerlikon
    Upward projecing rockets (UPs)
    Parachute floating aerial mines (FAMs)
     Bemanning
    61
    10 geschutsbemanning
    3 Royal Navy
    7 Royal Air Force

    Noten

    1. Mitchell, 1990, pag. 96
    2. Lloyd's, 1942, EMP
    3. Mitchell, 1990, pag. 167
    4. Armstrong, 2020, pag. 93-94
    5. Lloyd's, 1942, EMP
    6. Lloyd's, 1942, EMP
    7. Lloyd's, 1942, EMP
    8. Lloyd's, 1942, EMP

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    21-09-2021
    Laatst gewijzigd:
    12-10-2021
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde bezienswaardigheden

    Gerelateerde boeken

    The Empire Ships
    World War 2 in Review No. 3 Warships

    Gerelateerde bezienswaardigheden