TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De s.s. Empire Flame werd in 1941 gebouwd als één van de CAM-schepen. In deze hoedanigheid nam het schip deel aan konvooien tot in 1943 waarna het als regulier vrachtschip de Tweede Wereldoorlog uitdiende. In 1945 werd het schip verkocht en kreeg het de naam s.s. Dunkery Beacon, tot het in 1955 wederom werd verkocht en de naam s.s. Rissa ontving. In 1961 volgde nogmaals verkoop en een naamswijziging tot s.s. Augusta Paulin. In mei 1969 werd het schip in Shanghai gesloopt.

    Gegevens


    s.s. Empire Flame na verwijdering van haar katapult Bron: Wilco Vermeer collection
    Gebouwd door:
    Kiel gelegd:
    Te waterlating:
    In dienst:
    Einde:
    Cammell Laird & Co Ltd,
    Birkenhead
    ?
    12 mei 1941
    12 juni 1941

    mei 1969
    (sloop)
    Bouwnummer : 1060





    Indeling:
    Datum in:
    Datum uit:



    juni 1941
    1945
    s.s. Empire Flame, Booth Steamship Co Ltd, London

    1945
    1955
    s.s. Dunkery Beacon, Crawford Shipping Co Ltd, London

    1955
    1961
    s.s. Rissa, Rolf Simberg, Malmi, Helsinki

    1961
    mei 1969
    s.s. Augusta Paulin, Kommanditbolaget Ab Paulin Chartering Oy & Co Kommandiittiyhtiö

    Geschiedenis

    De s.s. Empire Flame werd in 1941 gebouwd bij de firma Cammell Laird & Co Ltd, Birkenhead, Cheshire als bouwnummer 1060. Het schip was een Ministry of War Transport Empire Y-Type vrachtschip. Op 12 mei 1941 volgde de tewaterlating, waarna het in juni 1941 werd afgeleverd (registratie 12 juni 1941).[1] De s.s. Empire Flame werd bij de afbouw uitgerust met een katapult voor een Hawker Sea Hurricane, waarmee het één van de CAM-schepen werd.[2]

    Tijdens de Tweede Wereldoorlog nam de s.s. Empire Flame in ieder geval deel aan de volgende konvooien:

    Konvooi:
    Route:
    Data:
    OB 343
    Clyde - Halifax (zelfstandig)
    7 juli 1941 - 23 juli 1941
    HX 142
    Halifax - Liverpool
    1 augustus 1941 - 18 augustus 1941
    ON 12
    Liverpool - Halifax (zelfstandig)
    1 september 1941 - 21 september 1941
    SC 478
    Sydney (Nova Scotia) - Belfast Lough
    29 september 1941 - 18 oktober 1941
    BB 90
    Belfast Lough - Milford Haven
    18 oktober 1941 - 19 oktober 1941
    ON 35
    Milford Haven - Halifax (zelfstandig)
    8 november 1941 - 2 december 1941
    SC 58
    Sydney (Nova Scotia) - Liverpool
    4 december 1941 - 21 december 1941
    ON 57
    Liverpool - Halifax
    13 januari 1942 - 7 februari 1942
    SC 71
    Halifax - Liverpool
    22 februari 1942 - 19 maart 1942
    ON 78
    Liverpool - Halifax
    21 maart 1942 - 9 april 1942
    SC 80
    Halifax - Liverpool
    18 april 1942 - 3 mei 1942
    ON 94
    Liverpool - Halifax
    12 mei 1942 - 25 mei 1942
    HS 11
    Halifax - Sydney (Nova Scotia)
    9 juni 1942 - 11 jun i 1942
    SC 87
    Sydney (Nova Scotia) - Liverpool
    12 juni 1942 - 27 juni 1942
    ON 110
    Liverpool - Halifax
    6 juli 1942 - 22 juli 1942
    XB 31
    Halifax - New York (zelfstandig)
    26 juli 1942 - 30 juli 1942
    BX 34
    Boston - Halifax
    19 augustus 1942 - 21 augustus 1942
    SC 97
    Halifax - Clyde
    22 augustus 1942 - 7 september 1942
    ON 132
    Clyde - Halifax
    20 september 1942 - 7 oktober 1942
    SC 106
    Halifax - Liverpool
    19 oktober 1942 - 5 november 1942
    ON 148
    Liverpool - Halifax
    23 november 1942 - 12 december 1942
    HF 21
    Halifax - Saint John
    13 december 1942 - 15 december 1942
    FH 25
    Saint John - Halifax
    28 december 1942 - 30 december 1942
    SC 118 (CAM)
    Halifax - Liverpool
    7 januari 1943 - 29 januari 1943
    ON 167
    Belfast Lough - Halifax
    14 februari 1943 - 6 maart 1943
    HF 41
    Halifax - Saint John
    10 maart 1943 - 12 maart 1943
    FH 44
    Saint John - Halifax
    23 maart 1943 - 25 maart 1943
    SC 125
    Halifax - Liverpool
    31 maart 1943 - 15 april 1943
    ONS 6
    Liverpool - Halifax
    29 april 1942 - 17 mei 1943
    HS 86
    Halifax - Sydney (Nova Scotia)
    19 mei 1943 - 20 mei 1943
    SQ 49
    Sydney (Nova Scotia) - Father Point
    23 mei 1943 - 27 mei 1943
    QS 52
    Red Islet - Sydney (Nova Scotia)
    12 juni 1943 - 16 juni 1943
    SH 87
    Sydney (Nova Scotia) - Halifax
    18 juni 1943 - 19 juni 1943
    SC 135
    Halifax - Liverpool
    27 juni 1943 - 11 jli 1943
    OS 53
    Liverpool - KMS 23G
    8 augustus 1943 - 17 augustus 1943
    KMS 23G
    OS 53 - Gibraltar
    17 augustus 1943 - 18 augustus 1943
    KMS 23
    Gibraltar - Algiers (zelfstandig)
    18 augustus 1943 - 21 augustus 1943
    GUS 16
    Algiers - Oran
    26 september 1943 - 27 september 1943
    MKS 27
    Oran - Gibraltar
    12 oktober 1943 - 14 oktober 1943
    MKS 28G
    Gibaraltar - SL 138
    23 oktober 1943 - 24 oktober 1943
    SL 138
    MKS 28G - Loch Ewe
    24 oktober 1943 - 5 november 1943
    WN 502
    Loch Ewe - Methil
    5 november 1943 - 6 november 1943
    FS 1268A
    Methil - Middlesbrough
    9 november 1943 - 10 november 1943
    FN 1194
    Middlesbrough - Methil
    3 december 1943 - 4 december 1943
    EN 315
    Methil - Clyde (zelfstandig)
    5 december 1943 - 8 december 1943
    OS 63
    Clyde - KMS 37G
    25 december 1943 - 7 januari 1944
    KMS 37G
    OS 63 - Gibraltar
    7 januari 1944 - 9 januari 1944
    KMS 37
    Gibraltar - Algiers
    9 januari 1944 - 11 januari 1944
    GUS 28
    Algiers - Gibraltar
    11 januari 1944 - 26 januari 1944
    OS 66
    Gibraltar - ?
    6 februari 1944 - ?
    STL 12
    ? - Takoradi
    22 februari 1944 - 27 februari 1944
    STL 13A
    Takoradi - Lagos
    8 maart 1944 - 9 maart 1944
    LGE 1
    Lagos - Douala (zelfstandig)
    10 maart 1944 - 13 maart 1944
    LTS 15
    Lagos - Freetown
    30 maart 1944 - 6 april 1944
    SL 155
    Freetown - MKS 46
    11 april 1944 - 23 april 1944
    SL 155 / MKS 46
    SL 155 - Liverpool
    23 april 1944 - 3 mei 1944
    OS 79
    Liverpool - KMS 53G
    2 juni 1944 - 11 juni 1944
    KMS 53G
    OS 79 - Gibraltar
    11 juni 1944 - 13 juni 1944
    KMS 53
    Gibraltar - Augusta
    14 juni 1944 - 21 juni 1944
    VN 48
    Augusta - Napels
    21 juni 1944 - 22 juni 1944
    NV 51
    Napels - Augusta
    11 juli 1944 - 12 juli 1944
    MKS 55
    Augusta - Gibraltar
    13 juli 1944 - 20 juli 1944
    OS 83
    Gibraltar - Rio de Janeiro (zelfstandig)
    23 juli 1944 - 14 augustus 1944
    SL 171
    Freetown - MKS 62
    18 september 1944 - 30 september 1944
    SL 171 / MKS 62
    SL 171 - Falmouth (zelfstandig)
    30 september 1944 - 7 oktober 1944
    FN 1506
    Southend - Immingham
    10 oktober 1944 - 11 oktober 1944
    FN 1519
    Immingham - Methil
    23 oktober 1944 - 25 oktober 1944
    EN 449
    Methil - Loch Ewe
    26 oktober 1944 - 28 oktober 1944
    XB 134
    Halifax - Philadelphia (zelfstandig)
    15 november 1944 - 18 november 1944
    BX 137
    Boston - Halifax
    13 december 1944 - 15 december 1944
    SC 163
    Halifax - Liverpool
    17 december 1944 - 31 december 1944
    OS 110
    Liverpool - KMS 84G
    11 februari 1945 - 15 februari 1945
    KMS 84G
    OS 110 - Napels (zelfstandig)
    15 februari 1945 - 24 februari 1945
    MKS 90G
    Gibraltar - Southend
    21 maart 1945 - 29 maart 1945
    FN 1676
    Southend - Middlesbrough
    29 maart 1945 - 30 maart 1945
    FN 1688
    Middlesbrough - Methil
    14 april 1945 - 16 april 1945
    EN 487
    Methil - Belfast Lough (zelfstandig)
    17 april 1945 - 20 april 1945
    ONS 48
    Belfast Lough - Halifax
    20 april 1945 - 4 mei 1945
    XB 162
    Halifax - New York (zelfstandig)
    5 mei 1945 - 7 mei 1945


    John Greenwoods Hawker Sea Hurricane aan boord van s.s. Empire Flame (volgens boek van John Greenwood) Bron: Imperial War Museum A 9420

    Eén van de piloten die met de Merchant Ship Fighter Unit (MSFU) vanaf s.s. Empire Flame met de Hawker Sea Hurricane opereerde was Flying Officer John Greenwood, een veteraan van de Slag om Frankrijk in 1940 en de Slag om Engeland.[3]

    Na de Tweede Wereldoorlog werd het schip verkocht aan de Crawford Shipping Co Ltd, London. Zij brachten het schip als s.s. Dunkery Beacon in de vaart. In 1955 werd het schip doorverkocht aan OY Larus AB in Finland. Zij brachten het als s.s. Rissa in de vaart bij Rolf Simberg uit Malmi, Helsinki. Tot slot werd het schip in 1961 verkocht aan Paulins Rederi A/B, Finland. Zij brachten het schip onder bij Kommanditbolaget Ab Paulin Chartering Oy & Co Kommandiittiyhtiö die het schip als s.s. Augusta Paulin in de vaart namen. In mei 1969 werd het schip in Shanghai gesloopt.[4]

    Technische gegevens

     Naam: s.s. Empire Flame
     Callsign/Registratie:
    BCLF / 166321
     Bouwer:
    Cammell Laird & Co Ltd, Birkenhead, Cheshire
     Bouwnummer:
    1060
     Type/Klasse:
    Vrachtschip / CAM-schepen, Empire Y-Type
     Waterverplaatsing:
    7.069 BRT
    5.194 NRT
    9.905 DWT
     Lengte:
    136,43 meter
     Breedte:
    17,12 meter
     Diepgang:
    8,00 meter
     Aandrijving:
    Cammel Laird Stoommachine
    1 schacht
     Snelheid:
    10 knopen (19 km/u)
     Bereik:
    ? km (bij ? knopen)
     Bewapening:
    1x Hawker Sea Hurricane
     Bemanning
    ?

    Noten

    1. Mitchell, 1990, pag. 41
    2. Mitchell, 1990, pag. 167
    3. Thomas, 2013, pag. 20
    4. Mitchell, 1990, pag. 41

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    02-10-2021
    Laatst gewijzigd:
    12-10-2021
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde boeken

    One of Churchill''s Own
    The Empire Ships